Kaikki tavallaan, en vain oikein ymmärrä miksi pitää olla kaasumikro ja savustin erikseen kun kamadolla ne hoituvat yhdessä paketissa. Toki jos grillaa samaan aikaan toisella ja toisella savustelee, niin toki. On mullakin kaksi grilliä juuri sitä varten.
Mutta se tästä väännöstä, kaikilla on omat tottumuksensa ja selkeästi se nyt vaan on se paras juttu, nyt ja aina.
Joo, jokaisella omat mieltymykset, mutta sen verran vielä että kaasulla on hyvä grillata varsinkin arkena, siistiä, vaivatonta eikä suttaa. Töistä kotiin, kaasu päälle matkalla sisälle, ruuat esille, kotivaatteet niskaan ja grillaamaan. Ei tarvitse murehtia sytyttämisen, hiilien lisäämisen tai hiilipölyn kanssa.
Mutta vielä tuohon että miksi pitää olla erikseen, niin "jack of all trades, master of none" sopii tähän mielestäni hyvin. Periaatteessa pelkällä WSM:llä kyllä pärjäisi tai sitten sillä Weberin paremmalla pallolla, kummatkin murto-osa Kamadon hinnasta (toki eri asia on sitten että Weberin Genesiksen hinnalla olisi saanut Kamadon). Toki Kamadossa on puolensa, mutta en vieläkään näe että se olisi itselle paras ratkaisu, eikä sen tarvitsekkaan olla.
Mutta otti erityisesti korvaan vain tuo kun kehuit kuinka kamadolla onnistuu lähes kaikki, mutta WSM:llä ainoastaan savustus. Kun WSM:n vahvuuksiin kuuluu tuo lämmönsäätö, niin sillähän nuo haudutukset yms säädetään helposti ja jos haluaa pizzakiveä yms käyttää, niin tuohon saa helposti pizzat kahteen kerrokseen (vakiona) ja kun briketit voimalähteenä, niin lämmöt saa korkealle. Veikkaisin että Kamado-lukemiin pääsee.
Muutamat kerrat käytin tuota vesiastiaa ihan veden kanssa mutta alkoi nyppimään kun savustuksen jälkeen on iso astiallinen täynnä rasvaista vettä. Tuollaisia rasvapommeja ei ole hyvä kaataa viemäriinkään niin piti aina vähän kikkailla että pääsi litkusta eroon. Jotain massaa tuohon lämmön tasaamiseen on kuitenkin hyvä käyttää niin olen sittemmin laittanut vesiastiaan pari tiiliskiveä jotka oon vuorannut foliolla. Sitten vesiastian päälle vielä foliosta "kansi" johon tippuvat rasvat jäävät niin selviää savustuksen jälkeen sillä, että vaihtaa tuon foliokannen.
Toi tiiliskivisysteemikin tuntuu kuitenkin jotenkin pöhköltä. Miten muut WSM-käyttäjät ootte tuon vesihomman ratkaisseet? Kaadatteko rasvalitkut viemäriin, nakkaatteko pensasaidan yli naapurin pihalle vai kuinka?
Itse käytin kanssa muutaman kerran aluksi tuota vesiastiaa, se tekee kyllä savustamisesta hyvin huoletonta, kun tasaa lämmöt tehokkaasti. Huonona puolena sitten tuo puhdistus. Meinasin kokeilla tuota tiiliskivi-hommaa sekä sitten sitä että laittaisi vesiastiaan hiekkaa, mutta sitten iski laiskuus, foliokippa vaan siihen alle, hieman maustelientä sinne (missä liha oli marinoitunut pari päivää) ja savustus käyntiin. Rasvat ja lihasnesteet tippuu folioastiaan, keittyy hieman kasaan siellä ja ovat hyödynnettävissä savustuksen jälkeen. Varsinkin kun tekee pulled porkia yms, niin heittää nuo nesteet sinne sekaan kun alkaa repimään.
Eli itse olen luopunut kokonaan varaavasta massasta tuossa, hyvin toimii ilmankin. Lämmönsäätö hieman tarkempaa puuhaa ja heilahtelee enemmän, mutta nuo heilahtelut ovat oikeasti pieniä. Ennen jos koitti pitää lämmöt vaikka 105-110c, niin saattoi karata 120c kun lisäsi savustuspaloja tai kurkki kannen alle. Nyt saattaa pompata 130-135c paikkeille, sieltä sitten nopeasti laskee takaisin normaalisti. Eli hieman tarkempaa hommaa, mutta ei millään muotoa vaikeaa. Nuo siis Meater-mittarin mukaan, ei laitteen päältä luettuna. Osa hifistelijöistä käyttää sitten snake methodia ja ilman vesiastiaa yms, pitäisi olla kuulemma naurettavan helppoa. Itse en vain jaksa niitä brikettejä asetella, vaan minion method käytössä.