Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 378 472
  • 979

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Weber on hyvä mutta jos vähän edullisemmin pitää mennä niin Landmann on ihan ok vaihtoehto.
Kaasumikroissa annan itse myös Mustangille puhtaat paperit. Hyvin on toiminut, mutta eipä kaasulla ole enää hiiligrillin jälkeen tullut grillailtua. Tossa toi mustang kuitenkin on monta vuotta seissyt käyttämättömänä ruostumatta pihassa kesät talvet. Eli antaisin pelkästään jo siitäkin propsit.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saman grillin ostin itsekin viime vuonna. Erittäin laadukkaan oloinen. Oli lähes päivittäisessä käytössä viime kesänä kun oli niin mukava rillailla…
Sama muuten mutta toissa vuonna tuli hommattua. Polttimot riittää silti.

Helppo joskin työläs kasata. Ohjeet saa vaikka kännyyn videon step-by-step(sellanen seksiääni mimmi). Putsaus todella vaivatonta. Lämpenee nopeasti ja helppo käytellä muutenkin.

Itelle toi Spirit II alkaa vaan olla siinä ja tässä riittääkö tila. Tän kesän saa vielä mennä mutta sit joutuu miettimään. Genesis on turhan iso. Weberistä ei pois vaihdeta. Hmm.

Jos @nevins haluat säästää niin ihan kaikkea lisäosaa ei tarvi nimenomaan Weberiltä hommata, paljon nimeä hinnassa. Putsausvälineet esim ja grillaustyökalut. Kelpaa halvemmatkin. Sitten ne lisäosat kannattaa satsata samaan merkkiin. Parila esim. Ite oon käytelly muuten ikivanhaa suvun valurautapannua ja toimii loistavasti.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Suosittelen googlaamaan "toast test" ja sitten grillin merkki, noiden kaasuvehkeiden suhteen. Suurinpiirtein kaikissa noissa Landmanneissa, Mustangeissa ja vastaavissa (loppujen lopuksi noita löytyy 10 eri nimellä, mutta ovat pitkälti samanlaisia), on samat ongelmat. Jos satunnaisesti grillailee, eikä tarvitse koko grillausalaa, niin ok, noilla selviää hyvin. Mutta kun pitää paistaa vaikka isompi satsi kanaa, niin hotspotit aiheuttavat helkutisti ongelmia. Yleensä jompikumpi takakulma on tasoa "helvetin tuli" ja sitten etureuna taas "soveltuu voin sulattamiseen"-lämpötila.

Myös Weberissä on hieman eroja, mutta Weberin tapauksessa ilmoitettu grillausala on todellinen, vaikka Landmannissa/Mustangissa/jne grillausala on pitkälti vitsi.

Itse ilmottauduin aina vapaaehtoiseksi grillaamaan kun tilaisuus tulee, niin on tullut testattua useampia grillejä. En tietenkään kaikkea mahdollista ole testannut, mutta Mustang, Lucifer, Landmann, Rebel, Kobe ja vastaavia on testattu, eikä välttämättä aina ihan halvimpia malleja. Itsekin lopulta päädyin Weberiin (Genesis 2), enkä ole katunut.

Jos tarkoitus on lämmittää se kanan rintafilee tai kassler-pihvi viikonloppuna, niin eipä oikeastaan väliä grillillä. Itsellä taas grillillä valmistetaan ruoka toukokuusta-syyskuuhun (kelistä riippuen), niin mielellään panosti siihen että se on hyvä. Varsinkin jos on enemmän porukkaa, niin tuo lämmön tasaisuus ja lämmönsäädön toimivuus on aivan mahtavia ominaisuuksia. Mutta jos ei halua laittaa rahaa grilliin, niin ei kannata Webereitä testata, sen jälkeen markettigrillillä grillaaminen alkaa turhauttamaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Suosittelen googlaamaan "toast test" ja sitten grillin merkki, noiden kaasuvehkeiden suhteen. Suurinpiirtein kaikissa noissa Landmanneissa, Mustangeissa ja vastaavissa (loppujen lopuksi noita löytyy 10 eri nimellä, mutta ovat pitkälti samanlaisia), on samat ongelmat. Jos satunnaisesti grillailee, eikä tarvitse koko grillausalaa, niin ok, noilla selviää hyvin. Mutta kun pitää paistaa vaikka isompi satsi kanaa, niin hotspotit aiheuttavat helkutisti ongelmia. Yleensä jompikumpi takakulma on tasoa "helvetin tuli" ja sitten etureuna taas "soveltuu voin sulattamiseen"-lämpötila.

Myös Weberissä on hieman eroja, mutta Weberin tapauksessa ilmoitettu grillausala on todellinen, vaikka Landmannissa/Mustangissa/jne grillausala on pitkälti vitsi.
Tämä on totta ja ärsytti aina ennen kuin siirryin kokonaan oikeaan grillaukseen (hiili). Aina siis jos isompi satsi ruokaa oli tulossa mustangilla niin sai siirrellä edessä olevien ja takana olevien paikkaa keskenään pitkin grillausta, että sai toivotun lopputuloksen. Luulin, että tämä on kaikkien kaasumikrojen ”ominaisuus”, mutta hyvä jos weber pystyy tuossa parempaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä on totta ja ärsytti aina ennen kuin siirryin kokonaan oikeaan grillaukseen (hiili). Aina siis jos isompi satsi ruokaa oli tulossa mustangilla niin sai siirrellä edessä olevien ja takana olevien paikkaa keskenään pitkin grillausta, että sai toivotun lopputuloksen. Luulin, että tämä on kaikkien kaasumikrojen ”ominaisuus”, mutta hyvä jos weber pystyy tuossa parempaan.
Ei ihan täydelliseen, mutta käytännössä koko pinta-ala käytössä kuitenkin. Kun noilla muilla käytännössä 2/3-3/4 on "tehokasta" grillausalaa. Juuri tuo tasaisuus ja sitten lämmönsäädön toimivuus (pienentää tasaisesti lämpöä koko polttimen alueelta), on sellaisia juttuja joilla Weber erottuu selkeästi muista. Eli kyseessä ei ole mikään enemmän kromia, paksumpaa peltiä yms juttu, vaan ihan käyttöön vaikuttavat asiat. Vähän kuin reissaava myyntimies miettisi S-Mersun ja Corollan välillä, kummallakin pääsee kauppaan, mutta jos haluaa elämästään mukavaa, niin tietää kumman valitsee.

Lisäys: Toisaalta kyllä hiiligrilli olisi myös hyvä lisä, kiirettömämpään grillaukseen tai siihen kun haluaa kunnon käristyksen nopeasti. Hiilillä grillaamisessa (tai briketeillä) on kyllä paljon hyviä puolia, mutta käytännöllisyyden takia itse tykkään kaasusta. Kai sekin sitten Weber olisi, ellei jotain kamado-tyylistä hommaa
 
Viimeksi muokattu:

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ostakaa kamado niin ei vituta enää yhtään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ostakaa kamado niin ei vituta enää yhtään.
Tuoko kamado jotain oleellisesti lisää verrattuna weberin hiiligrilleihin? Onko lämpötilojen hallinta helpompaa vai miksi niitä kehutaan niin paljon? Kysyn ihan sen takia, että jos siinä on jotain oleellisesti paremmin niin olen valmis vaihtamaan weberin kamadoon.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuoko kamado jotain oleellisesti lisää verrattuna weberin hiiligrilleihin? Onko lämpötilojen hallinta helpompaa vai miksi niitä kehutaan niin paljon? Kysyn ihan sen takia, että jos siinä on jotain oleellisesti paremmin niin olen valmis vaihtamaan weberin kamadoon.
Ensinnäkin kamadolla voit savustaa ja grillata vaivatta ympäri vuoden, koska se eristää ja heijastaa lämpöä materiaalinsa vuoksi. Yhtä helposti savustat sillä kassua 8 tuntia niin kesällä kuin talvellakin.

Kamadoa suosittelen etenkin juuri slow & low vetoihin, lämmönsäätö on helppoa ja tasaisen lämmön saa ilman mitään snake-metodeja todella helposti. Lisäksi lämmöt saa helposti myös sinne 500 asteeseen, jos esim. pizzaa haluaa paistella.

Jos pelkällä suoralla tulella grillausta harrastaa niin siihen kelpaa toki mikä tahansa hiiligrilli oikein mainiosti.

Suosittelen liittymään Facebookissa Kamado Suomi ryhmään, jos niistä haluaa lisää tietoa, todella kattava ja informatiivinen ryhmä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tai jos haluaa kunnolla savustaa, niin Weberin smokey mountain. Mahtuu enemmän tavaraa kuin Kamadoon, toki talvella ei varmaan ihan yhtä hyvä ole kuin kamado, mutta kyllä savustus on talvellakin onnistunut.

En tiedä onko kamadoissa laatuero yhtä suuri kuin kaasu/hiili-grilleissä, että selviääkö noilla 500-600e kamadoilla, vai tarvitseeko hommata heti kalliimpi että sillä viitsii tehdä mitään.

edit. Lisätään vielä että kamadoissa savutusjutut (lämmönjakolevy?) taitaa pitkälti olla lisäosia, mutta kerran ne vain täytyy ostaa
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tai jos haluaa kunnolla savustaa, niin Weberin smokey mountain. Mahtuu enemmän tavaraa kuin Kamadoon, toki talvella ei varmaan ihan yhtä hyvä ole kuin kamado, mutta kyllä savustus on talvellakin onnistunut.

En tiedä onko kamadoissa laatuero yhtä suuri kuin kaasu/hiili-grilleissä, että selviääkö noilla 500-600e kamadoilla, vai tarvitseeko hommata heti kalliimpi että sillä viitsii tehdä mitään.

edit. Lisätään vielä että kamadoissa savutusjutut (lämmönjakolevy?) taitaa pitkälti olla lisäosia, mutta kerran ne vain täytyy ostaa
Savustelin viime kesänä aika paljon Weberin smokey mountainilla. Pienen opettelun jälkeen se alkoi sujua, olin aikaisemmin savustanut vain perinteisillä pöntöillä, joissa tulipesä on erillään savustusosasta. Ihan tavallisesta evämakkarasta eli kassikasvatetusta lohifileestäkin saa hyvää, kun vetää päälle teriyakikastiketta ja antaa sen maustua jääkaapissa muutaman tunnin ennen savustamista.
Kokeilin myös palsternakkaa, porkkanaa ym. juureksia, joita pehmensin ensin hieman mikrossa. Jopa tofua tuli savustettua vegaanivieraille.

Se mikä on vielä kokeilematta, on ison lihaköntsän hidas savustaminen. Se on listalla heti kun sopivia syöjiä eksyy paikalle, näin korona-aikana ovat vierailut vaan olleet pienimuotoisia.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tai jos haluaa kunnolla savustaa, niin Weberin smokey mountain. Mahtuu enemmän tavaraa kuin Kamadoon, toki talvella ei varmaan ihan yhtä hyvä ole kuin kamado, mutta kyllä savustus on talvellakin onnistunut.

En tiedä onko kamadoissa laatuero yhtä suuri kuin kaasu/hiili-grilleissä, että selviääkö noilla 500-600e kamadoilla, vai tarvitseeko hommata heti kalliimpi että sillä viitsii tehdä mitään.

edit. Lisätään vielä että kamadoissa savutusjutut (lämmönjakolevy?) taitaa pitkälti olla lisäosia, mutta kerran ne vain täytyy ostaa
Monissa kamadoissa tulee kaikki tarvittava mukaan, toki BGE on oma lukunsa, jossa hyvä, että edes grilli tulee mukana ilman LISÄhintaa..

Mutta muilla kyllä lämmönjakolevy kuuluu hintaan, etkä sä muuta tarvitsekaan savustamiseen. Lisäksi kamadoon saa lisäritilöitä niin kyllä sinne kamaa saa mahtumaan ja onhan ne isoimmat kamdot jo itsessään aivan helvetin isoja.

Hintaerot muodustuvat toki laadun mukaan, mutta myös takuun. Vähän hintavammissa takuu keraamisille osille on ikuinen. Paras hinta-laatusuhde tällä hetkellä on mun mielestä Kamado Bonolla, jonka saa jo reilusti alle tonnilla ikuisella takuulla.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Voisi tässä muualle muuton yhteydessä ostaa grillin kun siinä rivarissa on sen verran terassia, että grilli mahtuu. Tähän kerrostaloon ei olisi saanut parvekegrillaukseen käyttää kuin sähkögrilliä niin jäi semmoinen sitten ostamatta. Kaasu sen olla pitää.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ensinnäkin kamadolla voit savustaa ja grillata vaivatta ympäri vuoden, koska se eristää ja heijastaa lämpöä materiaalinsa vuoksi. Yhtä helposti savustat sillä kassua 8 tuntia niin kesällä kuin talvellakin.

Kamadoa suosittelen etenkin juuri slow & low vetoihin, lämmönsäätö on helppoa ja tasaisen lämmön saa ilman mitään snake-metodeja todella helposti. Lisäksi lämmöt saa helposti myös sinne 500 asteeseen, jos esim. pizzaa haluaa paistella.
Kyllähän sä weberin hiiligrillillä pystyt samat asiat tehdä? Toki siis en osaa sanoa kamadon ja weberin eroja vaikkapa lämmön hallinnassa, mutta sitähän mä yritinkin kysellä.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Kevät selvästi tulossa, kun grillikeskustelu on herännyt!

Itse olen jo pitkään katsellut erilaisia grillivaihtoehtoja ja nyt kesällä olisi sitten viimein aika painaa liipaisinta ja hankkia Weberin hiiligrillin rinnalle pykälää laadukkaampi vaihtoehto. Silmiin osui Traegerin pellettigrilli, joka ainakin mainospuheiden vaikuttaa oikein hienolta laiteelta. Sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia näistä Traegerin grilleistä ja joitain vinkkejä tai vaihtoehtoja valintaan?
 

cobra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManUtd
Kevät selvästi tulossa, kun grillikeskustelu on herännyt!

Itse olen jo pitkään katsellut erilaisia grillivaihtoehtoja ja nyt kesällä olisi sitten viimein aika painaa liipaisinta ja hankkia Weberin hiiligrillin rinnalle pykälää laadukkaampi vaihtoehto. Silmiin osui Traegerin pellettigrilli, joka ainakin mainospuheiden vaikuttaa oikein hienolta laiteelta. Sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia näistä Traegerin grilleistä ja joitain vinkkejä tai vaihtoehtoja valintaan?
Traeger oikein hyvä peli. Helppokäyttöinen ja automaattilämpöjen takia todella vaivaton myös pitkiin vetoihin. Pihalla myös kamado ja molemmat kovassa käytössä. Jos nyt jotain miinusta hakee Traegerista niin savun makua ei tule ruokaan kovin paljoa. Riippuu toki varmasti myös käytettävistä pelleteistä. Itse tilasin tuollaisen lisäputken eBaysta johon voi lyödä pellettejä tuottamaan lisää savua ja kertaalleen käytettynä tuntuu ajavan asiansa.

Kaasugrilliä ei meikäläiselle tule enää ikinä pihaan. Traegerin ja kamadon lisäksi käytössä Ooni Koda jolla hoidellaan pizzahommat.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän sä weberin hiiligrillillä pystyt samat asiat tehdä? Toki siis en osaa sanoa kamadon ja weberin eroja vaikkapa lämmön hallinnassa, mutta sitähän mä yritinkin kysellä.
No ei se weberin pelti kyllä eristä pakkasilla, niin kuin kamadon keramiikka. Ja se lämmönhallinta myös samasta syystä on kamadolla paljon helpompaa. EMolemmat omistaneena puhun siis kokemuksesta, Weberi lähtenyt kiertoon jo 3 vuotta sitten.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
No ei se weberin pelti kyllä eristä pakkasilla, niin kuin kamadon keramiikka. Ja se lämmönhallinta myös samasta syystä on kamadolla paljon helpompaa. EMolemmat omistaneena puhun siis kokemuksesta, Weberi lähtenyt kiertoon jo 3 vuotta sitten.
Tarkoitus ei ole millään muotoa hyökätä, mielenkiintoista keskustelua tämä.

Oma kokemus kuitenkin on että esim ribsien teko onnistuu aivan yhtä helposti pallolla kesät talvet. Ehkä treenikysymys? Varmasti jos sitä pidempiä vetoja aletaan tekemään niin palloon täytyy alkaa lisäilemään polttoainetta jossain välissä.
Hommasin viime kesäksi Slow ’n Sear- kopion pallon sisälle ja on kyllä verraton apu vähänkään pidempiin sessioihin. Sama lopputulema kuin snake-metodilla mut paljon vähemmällä duunilla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tarkoitus ei ole millään muotoa hyökätä, mielenkiintoista keskustelua tämä.

Oma kokemus kuitenkin on että esim ribsien teko onnistuu aivan yhtä helposti pallolla kesät talvet. Ehkä treenikysymys? Varmasti jos sitä pidempiä vetoja aletaan tekemään niin palloon täytyy alkaa lisäilemään polttoainetta jossain välissä.
Hommasin viime kesäksi Slow ’n Sear- kopion pallon sisälle ja on kyllä verraton apu vähänkään pidempiin sessioihin. Sama lopputulema kuin snake-metodilla mut paljon vähemmällä duunilla.
Mun kokemuksien mukaan pallollakin on jopa talvella vaikea pitää lämpötila mahdollisimman PIENENÄ. Eli luulisi, että kamadolla se olisi vielä vaikeampaa juuri paremman eristyksen takia. Ikinä ei ole pitkissä vedoissa ollut ongelma liian vähäinen lämpötila.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos kaikki onnistuu pallolla yhtä hyvin kuin kamadolla, niin ei tietenkään kannata päivittää, vaan kovaa ajoa vain :)

Mulla vaan päinvastaiset kokemukset, mutta ehkä se oli tosiaan harjoituksen puutetta kun sillä peltipallolla aikanaan ähersin. Pääasia, että grillaa hiilillä eikä kaasulla, makuasia sitten mikä se vehje hiilien ympärillä on.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos kaikki onnistuu pallolla yhtä hyvin kuin kamadolla, niin ei tietenkään kannata päivittää, vaan kovaa ajoa vain :)

Mulla vaan päinvastaiset kokemukset, mutta ehkä se oli tosiaan harjoituksen puutetta kun sillä peltipallolla aikanaan ähersin. Pääasia, että grillaa hiilillä eikä kaasulla, makuasia sitten mikä se vehje hiilien ympärillä on.
En itsekään hae tässä mitään vastakkainasettelua. Lähinnä vaihtoehtoja. Mua vituttaa monesti weberin pallon kanssa, että youtube videoissa lämpötilat menee hienosti vaikkapa 100 asteeseen ja pysyy siinä seuraavat 6 tuntia, mutta tosielämässä kun itse yritän tuota, niin kolmella briketilläkin lämpötila karkailee koko ajan johonkin 120-150 asteeseen. Ja jos tuntien väännön kanssa sen sinne saa niin yksi kannen raotus pilaa sitten kaiken. Välillä menee jopa vähän fiilis tuohon grillailuun kun noi pitkät vedot menee itselläni aina pilalle.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En itsekään hae tässä mitään vastakkainasettelua. Lähinnä vaihtoehtoja. Mua vituttaa monesti weberin pallon kanssa, että youtube videoissa lämpötilat menee hienosti vaikkapa 100 asteeseen ja pysyy siinä seuraavat 6 tuntia, mutta tosielämässä kun itse yritän tuota, niin kolmella briketilläkin lämpötila karkailee koko ajan johonkin 120-150 asteeseen. Ja jos tuntien väännön kanssa sen sinne saa niin yksi kannen raotus pilaa sitten kaiken. Välillä menee jopa vähän fiilis tuohon grillailuun kun noi pitkät vedot menee itselläni aina pilalle.
Samat kokemukset oli mulla, siksi päivitin kamadoon ja oikeasti se tekeminen on sillä niin hemmetin helppoa. Kun saa lämmön tasaantumaan niin ei tarvitse paljon kyttäillä. Toki siinäkin alku on opettelua, mutta kun sinuiksi pääsee niin takaan että ei tule ikävä vanhoja grillejä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En itsekään hae tässä mitään vastakkainasettelua. Lähinnä vaihtoehtoja. Mua vituttaa monesti weberin pallon kanssa, että youtube videoissa lämpötilat menee hienosti vaikkapa 100 asteeseen ja pysyy siinä seuraavat 6 tuntia, mutta tosielämässä kun itse yritän tuota, niin kolmella briketilläkin lämpötila karkailee koko ajan johonkin 120-150 asteeseen. Ja jos tuntien väännön kanssa sen sinne saa niin yksi kannen raotus pilaa sitten kaiken. Välillä menee jopa vähän fiilis tuohon grillailuun kun noi pitkät vedot menee itselläni aina pilalle.
Weber Smokey Mountain. Osta. Savustukseen vähän kuin kamado, mutta tehty siihen, eli parempi. Ei tarvitse välttämättä vesiastiaa edes käyttää, mutta se helpottaa opettelua yms. 13kg kinkku ja 8kg pulled porkia samaan aikaan tehty (nuo siis raakapainot). Yhdellä latauksella, varmaan kamadokin yhdellä latauksella selviää, taitaa sisämitoitaltaan olla leveämpi, mutta en tiedä miten korkeutta saa hyödyksi kamadossa.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Weber Smokey Mountain. Osta. Savustukseen vähän kuin kamado, mutta tehty siihen, eli parempi. Ei tarvitse välttämättä vesiastiaa edes käyttää, mutta se helpottaa opettelua yms. 13kg kinkku ja 8kg pulled porkia samaan aikaan tehty (nuo siis raakapainot). Yhdellä latauksella, varmaan kamadokin yhdellä latauksella selviää, taitaa sisämitoitaltaan olla leveämpi, mutta en tiedä miten korkeutta saa hyödyksi kamadossa.
Parempi savustukseen? Miten? Korkeutta voi kamadossa hyödyntää vaikka korokeritilällä, niin saa lisää paistopinta-alaa. Kamadossa olen vetänyt 12 tunnin vetoja yhdellä hiilipesällisellä.

Kamadon etu on myös monipuolisuus (teet myös pizzat, pihvit, haudutukset, you name it), toisin kun tuolla smokey weberillä, jolla vain savustelee.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Parempi savustukseen? Miten? Korkeutta voi kamadossa hyödyntää vaikka korokeritilällä, niin saa lisää paistopinta-alaa. Kamadossa olen vetänyt 12 tunnin vetoja yhdellä hiilipesällisellä.

Kamadon etu on myös monipuolisuus (teet myös pizzat, pihvit, haudutukset, you name it), toisin kun tuolla smokey weberillä, jolla vain savustelee.
Ihan tehty savustukseen, ilmansäädön mahdollisuus kolmesta sivusta, hiilien + savupalikoiden lisääminen kesken savustuksen (pääasiassa koskee briskettiä tai muita reilusti yli 12h juttuja). Tilavuus, mahdollisuus vesiastioihin yms. esim. kalojen roikuttaminen. Mutta tuo 12h on kyllä ihan weberin smokeylläkin saavutettavissa. Lisäksi saisi vielä snake-methodin, eri puun laaduilla yms onnistumaan jos haluaa. Mutta kun Kamadon kuvia katsoo, niin voin lyödä vetoa että Weberin Smokeyhin mahtuu enemmän tavaraa, varsinkin kun korkeus on paljon paremmin hyödytettävissä. Ihan jo sen takia kun kamadossa on saranoilla tuo kupu ja weberissä pystyy nostamaan suoraan ylös. Toki suurimmalle osalle tälle ei merkitystä, kun harvemmin koko suvulle tekee savustukset kerralla. Mutta kyllähän se on komeaa kun pystyy hoitamaan juhannukseksi savustetut lihat pöytään yhdellä kertaa.

Mutta kyllä pizzat ja vastaavat smokeylläkin onnistuu, vesiastia/lämmönjakolevy pois, ilmaluukut auki pohjasta ja päältä. Joskus wingsejä koitin tuolla tyylillä, kyllä se hyvin lähelle samat lämpötilat saavuttaa, kun muutkin hiililaitteet (ja miksei saavuttaisi). Jos haluaa muuten paksun pihvin ja kunnon raidat, niin piippusytytin puolilleen brikettejä, niiden sytytys ja valurauta-ritilä siihen päälle, sitten napauttaa pihvin siihen ja kohta kääntää. On siinä ns. helvetin tuli-lämpötilat nimittäin.

edit. Lisätään vielä helppous aloittelijalle, jos vesiastian kanssa lähtee opettelemaan, niin se lämpö asettuu usein suoraan oikealle välille, eli ei tarvitse säätää lainkaan.

edit2. Pakko kyllä ihmetellä hieman että mitä mahdat puhua, en nyt keksi että miksei vaikka haudutus onnistuisi tuolla? Senkun jättää laittamatta savustuslastut/palat. Jenkeissähän tuolla harrastetaan leivontaakin. Ihan samalla tavalla vaikka weberin palloilla (niillä paremmilla) onnistuu nuo kaikki.

edit3. Lisätään nyt vielä että tiedän että Kamado on hyvä ja monipuolinen laite, en sitä koita haukkua. Mutta itse koen mielekkäämmäksi kyllä kunnon kaasugrillin (this is the way) ja sitten kunnon "savustimen", joka pystyy kyllä siis paljon muuhunkin. Toki itseltä löytyy vielä perinteinen tiilistä muurattu "grilli". Toki jos hallitukselta tulisi lupa, niin ostaisin vielä Weberin pallogrillin tai sitten Kamadon. Mutta ehdotus oli että jos myyn kaasugrillin + savustimen (tai "savustimen"), niin saan hommata pallon/kamadon. Ihan niin paljoa en kuitenkaan kamadoa arvosta että noista kahdesta luopuisin. Mutta olisi se kiva weberin pallolla joskus asetella brikettikorit, sitten kasvikset, lihat yms ja ottaa olut (tai kuusi), sekä vaan chillailla.
 
Viimeksi muokattu:

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikki tavallaan, en vain oikein ymmärrä miksi pitää olla kaasumikro ja savustin erikseen kun kamadolla ne hoituvat yhdessä paketissa. Toki jos grillaa samaan aikaan toisella ja toisella savustelee, niin toki. On mullakin kaksi grilliä juuri sitä varten.

Mutta se tästä väännöstä, kaikilla on omat tottumuksensa ja selkeästi se nyt vaan on se paras juttu, nyt ja aina.

Itse olen kokeillut vaikka ja mitä, kamadot ovat jääneet, mut lähtenee. Tämä siis vain minun kokemus. Pizzauunin kyllä hankin erikseen, oli se vähän riskialtista sitä 500 asteista pizzakiveä siirrellä , jos täytyi hiiliä lisätä kesken paistojen kun lapsia pyörii jaloissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös