Savustin eilen ensimmäistä kertaa Weber Smokey Mountain -savustimella. Nyt kokeilin, miten kaupan evämakkara, kassilohifile, hoituu Weberillä.
No, lopputulos oli syötävää, file ei kuivunut vaan oli mehevää. Siitä kiitos raaka-aineelle ja kait pöntön sisällä olevalle vesiastialle ja suht. nappiin osuneelle savustusajalle. Mutta väri jäi valjuksi, samoin savunmakua olisi saanut olla rutkasti enemmän. Jätin yläosassa olevan säätöpellin kokonaan auki jonkun netistä löytämäni ohjeen mukaan, ja savua vuotaa myös pöntön osien saumoista.
Olen kiitollinen neuvoista, jos jollain täällä on kokemusta kyseisestä savustimesta, paljonko laitetaan lastuja, kuuluuko ne kastella, pidetäänkö yläpeltiä auki jne.?
Itsellä se 47cm pönttö. Mutta alussa sitä savua vuotaa enemmän, kun "karstaa" kertyy, niin savukin alkaa pysymään paremmin sisällä. Jotkut ovat jollain tiivistenauhalla luukkua tilkinneet, itse en ole nähnyt tarvetta sille.
Tuollainen kalan fileen savustus ei ole oikein se juttu millä kyseinen laitos loistaa, juurikin savun aromia sillä jää, mutta perinteisestä savustuksesta (savun maun suhteen) sillä jäädään selvästi. Tuo on vain niin nopeasti ohi, että ei se savu tuolla menetelmällä kunnolla ehdi vaikuttamaan.
Kalalle itse heittänyt yleensä kourallisen lastua (siis ihan sitä kaupasta saatavaa savustuslastua) heti kun kala on pöntössä ja sitten toisen kourallisen kun savun muodostuminen alkaa vähenemään. Näin itse olen saanut enemmän savua ruokaan, kuin käyttämällä puun palasia (jenkkitermeillä "chunks"). Kaikki olen kuivana heittänyt hiilille, ihan muutaman ensimmäisen kerran jälkeen. Ja vesiastiaa en ole yleensä kaloilla käyttänyt, tuo on niin nopeaa että lämpötilan hetkellinen nousu ei kauheasti merkkaa. Välillä kun laiskottaa niin en säädä edes ilmaa, vaan jätän 1-2 alaluukuista auki, loppulämpötila on välillä noussut 150c asteeseen, mutta kala on silti mehukas. Suosittelen lämpömittaria, itse sain emännältä joululahjaksi Meater+:n, sitä voin ainakin suositella, helkkarin hyvä laitos. Mitä nyt pari kertaa on seonnut kesken kaiken ja hukannut "graafit" yms, mutta lämpötilat saa hyvin seurattua silti ja hälytykset säädettyä. Yläluukkua pidän myös auki aina savustaessa.
Poppamiehen-sivuilta löytyy paljon reseptejä, kuten myös
Cooking Topics - The Virtual Weber Bullet
Brisketin savustus on itsellä vielä kokeilematta, tarkoitus jossain kohtaa testata. Mutta pulled pork on perusvarma valinta, jota ei kauhean helposti saa pilattua. Ribseille on sitten useampi menetelmä, joko sillä keskilämmöllä koko aika, tai 3-2-1 -menetelmällä yms. Kannattaa sitten hommata samankokoisia ribsejä, kerran ostin jonkun (HK:n?) pakkauksen, niin oli ns. saman sivun ribsit, eli baby backit ja sparet. Kokoero oli järkyttävän iso, toiset tietenkin kuivahtivat ja toinen sitten onnistui hyvin.
Parhaimmillaan pöntössä taisi olla samaan aikaan 8kg kassleria ja 3 riviä ribsejä, tuollaisetkin tulevat ihan kivasti, eikä kauheasti vaivaa ollut alkusytytyksen jälkeen.
edit. Ja tänään pitäisi päästä vanhasta kaasugrillistä eroon ja huomenna olisi tarkoitus hakea Weber tilalle. Spirit Premiumin ja Genesis kakkosen välillä pieni pähkäily, muutama satku hintaeroa noilla. Mutta motonetin pönttösavustimella ja Weberin smokey mountainilla huomasi että laadusta kannattaa maksaa. Toisen normihinta oli 99€ ja toisen tarjoushinta oli 299€, suurimpana erona että Weber toimii niinkuin pitää ja heti kasattaessa tuntui laadukkaammalta. Ja vaikken hyvätuloinen olekkaan, niin pikkuhiljaa on alkanut vituttamaan halpisten kanssa leikkiminen, parempi ostaa lähes kaikessa kerralla kunnollinen. Ei tarvitse myöhemmin sitten harmitella että tuli tuhlattua siihen halpaan ja sitten piti ostaa vielä se kallis tilalle.