Itse sanoisin että suoraan Weber kaasugrilliksi. Viime vuonna pähkäilin saman asian kanssa, vanha grilli oli sinänsä hyvä, mutta hyvinkin epätasainen teho grillausalalla ja siivoaminen vaikeaa.
Varsinkin isompaa satsia grillattaessa takana olevat palaisivat karrelle ja etummaiset jäisivät raaoiksi, ellei paikkoja vaihtele kokoajan. Sama pätee pitkälti oli kyseessä sitten Landmann, Rebel, Kobe tai Mustang. Varmaan myös Celloon. Eikä tuolla ole isompaa väliä jos koskaan ei tarvitse ottaa ns. koko alaa hyötykäyttöön. 2-4 ihmiselle kanat saa kivasti takaosaan, kun vaan kaikki polttimet ovat päällä. 6-8 henkeä, niin joutuu jo taiteilemaan huomattavasti enemmän. Siivoaminen noissa yleensä tuskaa, onneksi sitä joutuu harvoin tekemään. Kaasu ei paljoa maksa, mutta kun polttimosta saa käytännössä vain puolet käyttöön, niin kaasuakin menee enemmän.
Sitten Weber, itsellä Genesis. Tuo suurin siivoaminen tapahtuu siten että nyppää suppilon grillin alta pois, lastalla pyyhkäisee "paskat" roskikseen ja lyö suppilon takaisin. Sen voi tietysti myös pestä tuossa välissä. Kahdelle hengelle kun kokkaan, käytän yleensä 1-2 poltinta, riippuen ruuan määrästä ja Weberissäkin on hieman heittoa tehossa syvyys-suunnassa, niin se ei kauheasti käyttöön vaikuta. Myös koko grillausalan käyttäminen onnistuu hyvin ja tehonsäätö on oikeasti toimiva. Lisäksi sellainen pieni elämää helpottava asia, kuin kääntyvä "lämpöritilä". On muuten paljon helpompaa sivellä marinadia tai rouhaista maustemyllystä lihojen päälle, kun ei ole tuo ritilä tiellä.
Tarkoitus ei ole siis sanoa että muut kaasugrillit ovat paskoja, mutta kyllähän ne ovat, ne menevät hyvin kun grillailu on satunnaista. Mutta meillä ruuanlaitto tapahtuu grillillä viimeistään toukokuun alusta, syys-lokakuun loppuun grillillä. Ja itse ainakin nautin grillailusta paljon enemmän tuolla Weberillä kuin aikaisemmella geneerisellä kaasugrillillä. Ja kaikenlisäksi olen saatanan pihi mies, joka mielellään ei maksaisi mistään mitään, niin emäntäkin tokaisi yhdelle tuttavapariskunnalle että jos minä maksan grillistä nelinumeroisen summan ja kehun vielä sitä, niin sen on pakko olla hyvä.
Ja ensin oli siis halpa (tai onko sellainen 300-400€ kaasugrilli nyt halpa) ja perään tuli sitten hyvä. Ja vanhan grillin myin hyvälle kaverille, jonka luona kanssa käyn usein ja grillailen kesäisin, niin eipä vanhaa grilliä ole tullut ikävä. Aina kun sitä käyttää, miettii vain että kuinka hyvä ostos tuo oli.