Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 378 429
  • 979

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Weberiin saa osia todella kattavasti. Pikku lisänä että kun rekisteröi grillin sarjanumerolla Weberille niin sen perusteella saa aina oikean varaosan tarvittaessa. Koskee ymmärtääkseni kaikkia heidän grillimallejaan.

Edit: lisätään vielä että kun homma väistämättömästi lähtee lapasesta niin tarviketta löytyy maailmalta joka tarpeeseen ja vähän ylikin. Nimim pallogrillissä Slow n Sear, sähkövarras, iGrill. Hypännyt harrastuksen puolelle ajat sitten. Mukavaa hommaa.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Weberin ja mustangin lisäksi myös landmann on hyvä merkki ja niihin saa hyvin osia.
Paitsi Landmann meni juuri konkurssiin...

5 vuoden kokemuksella suosittelen laadukasta kamadoa. Sillä grillaat ja savustat kaiken tarpeellisen. Useimmissa on 20v tai elinikäinen takuu keraamisissa osissa. Lähti kaasusvehje aika nopeasti kiertoon kun aikanaan kamadon hommasin, eikä ole kaduttanut pätkääkään.

Sen saa grillauslämpöihin todella nopeasti, jos joku miettii kiirettä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikea Weberiä on olla suosittelematta. Varaosien saatavuudesta myös sellainen huomio, että samat mallit/varaosat voi löytyä eri merkkisinäkin. Ehkä Celloonkin, vai olisiko ihan Keskon omaa tuontia. Esim Futur = Rebel. Ehkä Tammer brändää Mustangiakin asiakkaille eri merkkisenä, en tiedä.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Grilli-investointi edessä myös täällä, ja näillä näkymin mallia kaasu. Weber/Mustang ainakin tsekattava. Onko muita? Lucifer? (Oli joskus sähköisenä mutta ei kovin hyvä ainakaan siinä).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutto edessä omakotitaloon ja ekaa kertaa oma piha käytettävissä. Grillihän se on hankittava. Weberit näyttävät olevan kestävä järkihankinta. Kolme poltinta riittää, mutta ottaako Spirit vai panostaako 300 euroa lisää Genesikseen? Hieman enemmän näyttää genesiksessä olevan tehoa ja ilmeisesti jotain featureita. Saisiko jonkun kokeneemman weber-grillaajan mielipiteen? Ruokaa tulee kokattua lähes päivittäin, mutta grillaamisessa olen ihan aloittelija.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Muutto edessä omakotitaloon ja ekaa kertaa oma piha käytettävissä. Grillihän se on hankittava. Weberit näyttävät olevan kestävä järkihankinta. Kolme poltinta riittää, mutta ottaako Spirit vai panostaako 300 euroa lisää Genesikseen? Hieman enemmän näyttää genesiksessä olevan tehoa ja ilmeisesti jotain featureita. Saisiko jonkun kokeneemman weber-grillaajan mielipiteen? Ruokaa tulee kokattua lähes päivittäin, mutta grillaamisessa olen ihan aloittelija.
Ehdottomasti weberin pallogrilli hankintaan ja piippusytytin. Et tule katumaan päätöstä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itse sanoisin että suoraan Weber kaasugrilliksi. Viime vuonna pähkäilin saman asian kanssa, vanha grilli oli sinänsä hyvä, mutta hyvinkin epätasainen teho grillausalalla ja siivoaminen vaikeaa.

Varsinkin isompaa satsia grillattaessa takana olevat palaisivat karrelle ja etummaiset jäisivät raaoiksi, ellei paikkoja vaihtele kokoajan. Sama pätee pitkälti oli kyseessä sitten Landmann, Rebel, Kobe tai Mustang. Varmaan myös Celloon. Eikä tuolla ole isompaa väliä jos koskaan ei tarvitse ottaa ns. koko alaa hyötykäyttöön. 2-4 ihmiselle kanat saa kivasti takaosaan, kun vaan kaikki polttimet ovat päällä. 6-8 henkeä, niin joutuu jo taiteilemaan huomattavasti enemmän. Siivoaminen noissa yleensä tuskaa, onneksi sitä joutuu harvoin tekemään. Kaasu ei paljoa maksa, mutta kun polttimosta saa käytännössä vain puolet käyttöön, niin kaasuakin menee enemmän.

Sitten Weber, itsellä Genesis. Tuo suurin siivoaminen tapahtuu siten että nyppää suppilon grillin alta pois, lastalla pyyhkäisee "paskat" roskikseen ja lyö suppilon takaisin. Sen voi tietysti myös pestä tuossa välissä. Kahdelle hengelle kun kokkaan, käytän yleensä 1-2 poltinta, riippuen ruuan määrästä ja Weberissäkin on hieman heittoa tehossa syvyys-suunnassa, niin se ei kauheasti käyttöön vaikuta. Myös koko grillausalan käyttäminen onnistuu hyvin ja tehonsäätö on oikeasti toimiva. Lisäksi sellainen pieni elämää helpottava asia, kuin kääntyvä "lämpöritilä". On muuten paljon helpompaa sivellä marinadia tai rouhaista maustemyllystä lihojen päälle, kun ei ole tuo ritilä tiellä.

Tarkoitus ei ole siis sanoa että muut kaasugrillit ovat paskoja, mutta kyllähän ne ovat, ne menevät hyvin kun grillailu on satunnaista. Mutta meillä ruuanlaitto tapahtuu grillillä viimeistään toukokuun alusta, syys-lokakuun loppuun grillillä. Ja itse ainakin nautin grillailusta paljon enemmän tuolla Weberillä kuin aikaisemmella geneerisellä kaasugrillillä. Ja kaikenlisäksi olen saatanan pihi mies, joka mielellään ei maksaisi mistään mitään, niin emäntäkin tokaisi yhdelle tuttavapariskunnalle että jos minä maksan grillistä nelinumeroisen summan ja kehun vielä sitä, niin sen on pakko olla hyvä.

Ja ensin oli siis halpa (tai onko sellainen 300-400€ kaasugrilli nyt halpa) ja perään tuli sitten hyvä. Ja vanhan grillin myin hyvälle kaverille, jonka luona kanssa käyn usein ja grillailen kesäisin, niin eipä vanhaa grilliä ole tullut ikävä. Aina kun sitä käyttää, miettii vain että kuinka hyvä ostos tuo oli.
 

lebak

Jäsen
Myin vanhan Weberin toissa kesänä ja viime talvena muutettiin uuteen omakotitaloon ja nyt pitäisi tehdä tärkeitä päätöksiä.

Eli hankkiako kaasugrilli (todnäk jokin 1000-1500€ Weber) vai jokin toinen vaihtoehto? Työkaveri hehkutti Traegeria, mutta lopulta paljastui, että hänellä on kaasugrilli ns arkigrillaukseen ja Traeger viikonloppuisin, kun hän käyttää 4-8 tuntia ruoanlaittoon.

Omaan pikkulapsiarkeen tuo 4-8 tunnin grillailu ei ole sovitettavissa, niin pakko kai se on hankkia kaasugrilli, koska sillä saa suht nopeasti arkisin ja viikonloppuisin ruoat tehtyä ja tarvittaessa epäsuoralla lämmöllä voi sitten hifistellä jos siihen mahdollisuus tulee.

Onko suosituksia? Weberin Genesis sarjan malleja olen pohtinut, mutta niitäkin näkyy olevan monta ja alkoi lähinnä tuskastuttaa, kun koitin vertailla.
Meidän 4-henkisessä perheessä setuppi on 3-polttimoinen Napoleon sekä pieni Kamado. Kaasugrilillä pystyy myös vetämään epäsuoralla pitkiäkin vetoja, savustamaan ja tekemään melkeimpä samat asiat ja se arkinen nopea grillauskin onnistuu helposti, mutta jos haluaa harrastaa, suosittelen Kamadoa. Jos ei halua BigGreenEggiä/KamadoJoe:ta niin halvemmallakin pääsee esim. Bono. Kamadolla tykkään tehdä isommat lihapalat, kokonaiset kanat, pizzat (400C+), pidemmät kypsennykset, savustukset yms. Sitä voi helposti käyttää myös talvella. Kaasulla nykyään vihannekset ja makkarat, mitkä eivät sitten mahdu enää Kamadoon.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sorry, mutta en ymmärrä kyllä tätä kaasugrillien halua etenkin jos omakotitalossa asuu. Hiiligrillillä (kamado!) saa paljon parempaa safkaa sekä on huomattavasti monipuolisempi.

Moni vetoaa helppouteen kaasugrillissä.. Kamadon sä saat 10 minuutissa paistolämmöille, joten nopeus ja helppous ei ole kovin hyvä perustelu. Toki jos on tarkoitus paistaa vain makkaraa ja maissia niin se on ihan se ja sama millä sä grillaat.

Kamadon hyvä puoli on myös eristävyys, eli sillä voi helposti grillata/savustaa läpi vuoden, ei mitään ongelmia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sorry, mutta en ymmärrä kyllä tätä kaasugrillien halua etenkin jos omakotitalossa asuu. Hiiligrillillä (kamado!) saa paljon parempaa safkaa sekä on huomattavasti monipuolisempi.

Moni vetoaa helppouteen kaasugrillissä.. Kamadon sä saat 10 minuutissa paistolämmöille, joten nopeus ja helppous ei ole kovin hyvä perustelu. Toki jos on tarkoitus paistaa vain makkaraa ja maissia niin se on ihan se ja sama millä sä grillaat.

Kamadon hyvä puoli on myös eristävyys, eli sillä voi helposti grillata/savustaa läpi vuoden, ei mitään ongelmia.
Tähän vahva sama vaikka itse grillaankin weberin pallolla. Helppous ei voi olla selitys. Puhutaan tosiaan minuuteista, mitä menee enemmän aikaa sen hiiligrillin ”käyttökuntoon” laittamiseen. Hiiligrillillä pystyy kuitenkin paljon enemmän kikkailla ja testailla erilaisia tapoja kypsentää ruokaa ja se normaali pihvin tai makkaran käristyskin onnistuu paljon siistimmin. Myös vaikkapa niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin burgerpihvin valmistukseen saa enemmän makua hiiligrillillä.
 

Jeffrey

Jäsen
Itse taas en oikein ymmärrä hiiligrilliä. Jotenkin niin epävakaata touhua ja aika paljon hiilistä itsestään kiinni. Samalla turhaa vaivaa kuitenkin. Okei - itse grillaan lähinnä mökillä jossa grillauksen kysyntä on melko polarisoitunut ääripäihin 1) nyt heti nopeesti ja vaivattomasti 2) inspiroiden ja nautiskellen. Ei tässä vaihtoehtoina käytännössä on kaasu ja ihan puuklapeista itse hiillos tehden.

Nyt kun asiaa ajattelee, niin sisämaassa olevalla mökillä tulee käytettyä käytännössä vain puuta grillauksen ollessa enemmän aktiviteetti ja päiväohjelma. Järvimökillä tulee grillattua yleensä kaasulla. Toki järvellä monesti grillaus alkaa myöhään pimeässä, kalasta väsyneenä ja humalassa mökille palatessa se 20 kilon hauki kainalossa - ja toki ruokakin on pelkistetympää tai kännissä grillattua järvikalaa. Hiilellä tulee grillattua kerta-pari vuoteen enemmän piknik-tunnelmissa minipallon kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse taas en oikein ymmärrä hiiligrilliä. Jotenkin niin epävakaata touhua ja aika paljon hiilistä itsestään kiinni. Samalla turhaa vaivaa kuitenkin.
Minäkään en aivan täysin ymmärtänyt hiiligrillausta jokunen vuosi sitten, kunnes satuin katsomaan pari aiheeseen liittyvää videota ja menin ostamaan Weberin pallon niiden innoittamana. Sytytyspiippu, laadukkaat hiilet ja pari perusniksiä itse grillaukseen, eikä oikeastaan pieleen voi mennä. Helppoa ja maukasta. Kokemukseni joskus vuosia sitten sytytysnesteiden kanssa oli aivan toinen.

Sinänsö puuhiillos vastaa pitkälti samaa, joten eipä siinä mitään.

---
Ymmärrän jossain määrin laadukkaan kaasugrillin helppouden esim. lapsiperheen arjessa, jossa oleellisinta on saada grilli tulille parilla napsulla ja nakit, lihat ja kasvikset kypsiksi. Ihan hyvää niilläkin tulee. Omat muksuni malttavat jo sen verran odottaa ja toisaalta osaavat auttaakin ja arki on pikkulapsivaihetta ennakoitavampaa, ettei hiilien kanssa kikkailu juuri lisävaivaa tuota. Omaan makuuni hiilille pudonnut rasvakäry ja savu tuovat varsinkin lihoihin ihan oman levelinsä.

Seuraavaksi sitten kamadoa kehiin, vielä en ole saanut aikaiseksi hankkia.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Seuraavaksi sitten kamadoa kehiin, vielä en ole saanut aikaiseksi hankkia.

Jos olet Facebookissa, suosittelen vahvasti tähän Kamado Suomi-ryhmään liittymistä. Hemmetisti vinkkejä niin grilleistä, tarvikkeista kuin resepteistäkin. Facebook-ryhmät
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kyllä puugrillille ja hiilellekin tilauksensa on mökillä nimenomaan jos vaikka kiireettömästi keppanaa ottaa. Sieltä löytyy kaikki vaihtoehdot, siis nuo ja kaasu myös.

Tähän paritalon pihaan en ihan helpolla ota kuin kaasun ihan siitäkin syystä, että noiden junioreiden kanssa ohjelmaa riittää muutenkin. Toistetaan vielä kyssäri: Luotetaanko Weber/Mustangiin ,vai onko joku Lucifer esim vaihtoehto?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itsellä on Weberin WSM savustusta ja muuta varten, saa enemmän tavaraa kerralle sisään kuin Kamadoon. Kaasu sitten itse grillausta varten. Onhan se hiilien kanssa leikkiminen aivan hanurista, kaasu ihanan helppoa. Kun tulen töistä kotiin, napsautan kaasugrillin tulille, menen sisälle ja mahdollisesti vaihdan vaatteet, laitan ruuat valmiiksi ja grillaamaan. Arkena pääasiassa tuollaista siis. Viikonloppuisin ja lomilla voi hieman hifistellä sitten picanhan, kauriin sisäfileen ja muiden parempien palojen kanssa. Toki kasvikset tuohon sitten lisäksi. Tarvittaessa kastike kypsyy sivukeittimellä. Tuo ruskistuspoltin Weberissä + se erillinen valurauta-timanttiritilä saa kunnon kuviot kaikkiin lihoihin. Toki kaikki vääräuskoiset saavat tehdä elämänsä juuri niin vaikeaksi kun haluavat *hymiö*

ja kyllä itse ainakin kaasulla olen saanut pitsat myös onnistumaan erinomaisesti. Toki kyllähän itsekkin tekisi mieli hommata vielä hiiligrilli/kamado, niitä heikkoja hetkiä varten. Mutta rupee katetulta terassilta loppumaan tila. Muurattu hiiligrilli, WSM ja sitten kaasugrilli + pöytä ja tuolit. Vielä kun kävelemään pitäisi mahtua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos olet Facebookissa, suosittelen vahvasti tähän Kamado Suomi-ryhmään liittymistä. Hemmetisti vinkkejä niin grilleistä, tarvikkeista kuin resepteistäkin. Facebook-ryhmät
Pysyykö keskustelu tuolla pääosin asiallisena ja sanotaanko nyt, ei kusipäisenä? Itse olen kusipää, joten en viitsi enää muita kaltaisiani sietää.


Onhan se hiilien kanssa leikkiminen aivan hanurista, kaasu ihanan helppoa.
Hiilet piippuun, sytyke alle ja vaatteiden vaihdon tms. toimenpiteen kautta pelipaikalle, jossa hiilet hehkuvat valmiina. Ei erityisen vaikeaa, mutta tässä on tietenkin se juttu, että taitajat taitaa. Ja muut grillaa sitten kaasulla.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pysyykö keskustelu tuolla pääosin asiallisena ja sanotaanko nyt, ei kusipäisenä? Itse olen kusipää, joten en viitsi enää muita kaltaisiani sietää.
Kyllä pysyy, aika pieni ryhmä kyseessä.
 

Outsider

Jäsen
Mulle hiilellä/briketillä grillaamisessa se juttu on nimenomaan se, että siihen menee aikaa.
 

Outsider

Jäsen
Jenkk-bbq savustamista voisit kokeilla kanssa. Kinkku oli reilu 13h pöntössä viime kesänä. Siihen saa aikaa menemään

Varmaan jotain 7-8 tuntia on tullut pisimmillään pallogrillillä savustettua. Ei toki täysin sama asia, mutta onnistuu silläkin ihan kelvollisesti, kun ei ole ainakaan tähän mennessä vielä löytynyt inspiraatiota alkaa rakentamaan oikeaa savustinta.
 

Jeffrey

Jäsen
Varmaan jotain 7-8 tuntia on tullut pisimmillään pallogrillillä savustettua. Ei toki täysin sama asia, mutta onnistuu silläkin ihan kelvollisesti, kun ei ole ainakaan tähän mennessä vielä löytynyt inspiraatiota alkaa rakentamaan oikeaa savustinta.

Jos inspiraatiota ei meinaa löytyä ja taskusta löytyy vähän syvyyttä niin JJ'n BBQ Smokeriin kannattanee lähteä.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Varmaan jotain 7-8 tuntia on tullut pisimmillään pallogrillillä savustettua. Ei toki täysin sama asia, mutta onnistuu silläkin ihan kelvollisesti, kun ei ole ainakaan tähän mennessä vielä löytynyt inspiraatiota alkaa rakentamaan oikeaa savustinta.

Savustus onnistuu pallolla erinomaisesti. Toki tarvitsee pari treenikertaa mutta hyvää tulee. Mittari sisään kertomaan todellisen lämpötilan ritilältä ( kannen mittari nyt on koriste muutenkin, epävarma tieto jolla ei tee mitään) ja toinen anturi tuotteeseen. Muutama vastaava pitkä sessio on tullut vedettyä. Tämän kesän uutena juttuna tulee naudan ribsit testiin, possu alkaa olla hanskassa.

Jännä juttu itsellä noitten kanssa, helkkarin mukavaa touhua jossa välillä se matka on lähes yhtä tärkeä kuin lopputulos.
 

Outsider

Jäsen
Jos inspiraatiota ei meinaa löytyä ja taskusta löytyy vähän syvyyttä niin JJ'n BBQ Smokeriin kannattanee lähteä.

Kai sitä harrastushommissa on turhempaankin rahaa tullut laitettua isompiakin summia, mutta en nyt kuitenkaan koe, että tossa oikein hinta kohtaisi omaa tarvetta. Kuten @RauMan totesi, niin kyllä pallollakin onnistuu ihan kelvollisesti. Ja sekin on totta, että se itse syömisvaihe on toisinaan aika pieni osa koko grillausta, varsinkin kun ei niitä lihoja oikein tolkuttoman paljon saa kerralla syötyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös