4
444
No sitä mä en puolestani ihmettele lainkaan.Mulle on jäänyt vähän epäselväksi millä tavalla Thunbergilta on riistetty lapsuus ja unelmat ilmastonmuutoksen avulla?
No sitä mä en puolestani ihmettele lainkaan.Mulle on jäänyt vähän epäselväksi millä tavalla Thunbergilta on riistetty lapsuus ja unelmat ilmastonmuutoksen avulla?
No sitä mä en puolestani ihmettele lainkaan.
Eihän tässä siitä ollut kyse.Kerro toki sitten mikset ihmettele että Thunbergilta on riistetty lapsuus ja unelmat?
En maininnut mm. Stalinia verratakseni Gretaa häneen muuta kuin siinä mielessä, että kukin valituista on ollut sen vuoden merkittävin henkilö Timen mielestä. Paitsi ehkä USA:n pressat, joista lähes jokainen on valittu ainakin kerran kategorisesti.Arvasin että Stalin ja Hitler mainitaan välittömästi Thunbergin tultua valituksi. Tuntuu jotenkin huvittavalta että teinityttö voi pelottaa monia aikuisia miehiä niin paljon.
Tuntuu jotenkin huvittavalta että teinityttö voi pelottaa monia aikuisia miehiä niin paljon.
Ja miksi se on mielestäsi huvittavaa?
Ei Greta Thunbergin suurin synti ole maapallon tilasta huolissaan oleminen. Vaan tuon ahdistuksen lietsominen ja sitä kautta myös monilta muilta lapsilta "lapsuuden ja unelmien" riistäminen. Kai nyt tämän vuoden "maailman vaikutusvaltaisimman ihmisen" tekemisiä saa arvostellakin ja esim. kutsua tekopyhäksi siinä missä muidenkin jos siltä tuntuu. Surullisempaa on tuo, että vastapuoli piiloutuu aina tuon "pikkutyttö/lapsi"-kortin taakse. If you can't stand the heat, jne.Onhan se nyt ihan saatanan huvittavaa ja noloa, että aikuiset ihmiset mollaavat jotain pikkutyttöä jonka suurin synti on olla huolissaan maapallon tilasta. Eri mieltä Gretan kanssa saa olla, toki sekin on noloa jos ei ilmastonmuutokseen usko, mutta että lähtee mollauslinjalle niin morjesta vaan mitä luusereita.
Ei Greta Thunbergin suurin synti ole maapallon tilasta huolissaan oleminen. Vaan tuon ahdistuksen lietsominen ja sitä kautta myös monilta muilta lapsilta "lapsuuden ja unelmien" riistäminen. Kai nyt tämän vuoden "maailman vaikutusvaltaisimman ihmisen" tekemisiä saa arvostellakin ja esim. kutsua tekopyhäksi siinä missä muidenkin jos siltä tuntuu. Surullisempaa on tuo, että vastapuoli piiloutuu aina tuon "pikkutyttö/lapsi"-kortin taakse. If you can't stand the heat, jne.
Mut ku ei saa sanoa pahasti.
Jos/kun olet katsonut vaikkapa sen Gretan kuuluisimman puheen, niin tehokeinona siinä on ihan muut asiat kuin faktoilla argumentoinnit. Onko kehitellyt puheen ja suunnitellut argumentaation itse vai onko joku laittanut sanoja suuhun? En tiedä.Ahdistuksen lietsominen, no jaa, tyttö puhuu tiedemiesten sanoja maapallon tilasta. Jos se aiheuttaa ahdistusta muissakin ihmisissä niin ehkä se on ihan hyvä juttu. Minä puhuin kuitenkin mollaamisesta, törkeästä vittuilusta ja sellaisesta.
No miksi pitäisi sanoa pahasti? En pääse tohon ajatusmaailmaan mitenkään kiinni, enkä kyllä sen puoleen haluaisikaan.
Kyllä tollaset pelottaa. Itse lohduttaudun sillä, että 2080-luvulla elellään sannien, boeliuksien ja thunbergien jälkeenjättämässä maailmassa. Tuskin voi olla paskempi kuin tää meidän setiksien nykyinen? Oman kuppasen ääneni annan tulevaisuuden toivoille, hehän täällä joutuvat elää eikä me.Tuntuu jotenkin huvittavalta että teinityttö voi pelottaa monia aikuisia miehiä niin paljon.
Jos/kun olet katsonut vaikkapa sen Gretan kuuluisimman puheen, niin tehokeinona siinä on ihan muut asiat kuin faktoilla argumentoinnit. Onko kehitellyt puheen ja suunnitellut argumentaation itse vai onko joku laittanut sanoja suuhun? En tiedä.
Joskus mun mielestä on hyvä sanoa asioita suoraan eli lapsen korvaan välillä "pahasti" kun sanoma on negatiivinen. Silloin kun tullaan aikuisten leikkikentälle temmeltämään niin ei siinä ole mitään järkeä, että kritiikki pitää esittää kuten pikkulapselle. Moni tuntuu kuitenkin olevan sitä mieltä ja Gretaa keppihevosenaan käyttävät hyödyntävät tuota surutta.
Mihin perustat tämän mutun? Miksi mielestäsi aikuiset miehet pelkäävät Gretaa niin paljon? Miksi et maininnut naisista mitään? Naisetkin kuitenkin somessa arvostelevat häntä. Oletkohan nyt ihan itsekin mennyt lankaan näissä sterotypioissa? Ja miksi se on mielestäsi huvittavaa?
Minulla on Gretasta, kuten muistakin jollekin tietylle asialle fanaattisista ihmisistä, sellainen kuva että ei todellakaan anna muiden ihmisten ohjailla itseään vaan tekee juuri kuten itse oikeaksi näkee. Ja onhan Gretan kielikuvissa usein mukana tunteisiin vetoavaa settiä, ja puheiden kirjoittamiseen on kai myöntänytkin jonkinlaista jeesiä saaneensa. Mutta mitä sitten?
Maapallo on kaikkien temmellyskenttä ja siksi kiinnittäisin huomiota enemmän siihen miten temmelletään kuin kuka temmeltää. Autistisen lapsen ja kannabista polttelevan 35v aktivistin pitäisi olla kritiikin saamisen osalta samalla viivalla jos toiminta olisi samanlaista. Näin ei kuitenkaan ole. Liittyyhän tuohon Gretan touhuun kaikenlaista tekopyhyyttä. Kuten nuo Atlantin yli purjehtimiset yms. missä matkan järjestelyjen päästöt ovat varmasti moninkertaiset verrattuna siihen, että Greta olisi vaan reittilennolla lentänyt yksin. Tässä linkki uutiseen. Ihan puhtaasti imagokikka ja tuskin Gretan itsensä kehittämä. Kritisointi ja vittuilu ei muutenkaan ole sama asia. Puhdas vittuilu on epäkunnioittavaa ihan ketä tahansa kohtaan. Jostain syystä Gretaan kohdistuva kritiikki halutaan nähdä vittuiluna tavallista herkemmin. Syy taitaa tosin olla yksinkertainen.Maapallo on ihan kaikkien temmellyskenttä, ei pelkästään aikuisten, siitähän tässä kai lopulta on kyse. Mä en vaan edelleenkään näe kritiikille minkäänlaista perustetta tässä tapauksessa, siis totta kai misinformaation saa kumota faktoilla mutta siinä aika pitkälti se. Ilmastonmuutos on isompi kriisi mitä yksikään sota on koskaan ollut, eikä mulle tulisi ensimmäiseksi mieleen mennä vittuilemaan jollekin autistiselle pikkulapselle joka itkee sotien kamaluutta.
En tiedä moniko tässäkään keskustelussa esim. kiistää ilmastonmuutoksen olemassaoloa? Tuskin moni. Gretan kuplan voisi varmaan puhkaista joillakin tavoilla, mutta miksi se pitäisi puhkaista? Loppujen lopuksi suurin osa meistä haluaa torjua ilmastonmuutosta. Erot tulevat lähinnä priorisoinneista ja keinoista. Gretan kohdalla voisi kyseenalaistaa tuota hänen maailmanlopun pelottelutyyliä ja kuten edellisessä viestissä kirjoitinkin, niin Greta Madridissa puhui siihen malliin että muitakin tapoja vaikuttaa on mietitty. Gretalla fiksuna nuorena naisena on varmasti tehokkaampiakin tapoja muokata maailmaa kuin tuo väsynyt pelottelu.Millä tavoin Greta Thunbergin saa pistämään suunsa kiinni, ja miten hänen kuplansa saa puhkaistua? Osoittamalla, että hän valehtelee. Että se tiede, jota hän käskee uskoa, valehtelee.
Jostain syystä kukaan ei ole tehnyt niin.
Vaikka siksi, että hänen tekemisensä, sanomisensa ja olemisensa on todella kova pala nieltäväksi monelle. Moni esimerkiksi pitää hänen puheitaan pelotteluna. Miksi kehotus uskoa tiedettä mielletään pelotteluksi? Niinpä..Gretan kuplan voisi varmaan puhkaista joillakin tavoilla, mutta miksi se pitäisi puhkaista?
Siinä eniten näkyvyyttä saaneessa puheessa oli paljon muutakin kuin kehotus uskoa tiedettä. Kannattaa katsoa. Ehkä sullekin löytyy vastaus tuohon kysymykseen miksi Gretan tapa puhua asiasta tuntuu joistakin pelottelulta tai maailmanlopun lietsomiselta. Suomessa reilu neljännes yli 15-vuotiaista kärsii jo ilmastoahdistuksesta. Yritetäänkö yhdessä saada luku mahdollisimman ylös? Greta on osansa jo tehnyt.Moni esimerkiksi pitää hänen puheitaan pelotteluna. Miksi kehotus uskoa tiedettä mielletään pelotteluksi? Niinpä.
Aivan. Onneksi tällä palstalla tai vaikkapa Halla-ahon seuraajissa ei ole kuvailemasi kaltaisia ihmisiä, vaan ainoastaan kylmän rationaalisia analyytikoita.Mulla taas on sellainen mielikuva, että juuri nämä fanaattiset ihmiset ovat hyvinkin vietävissä kunhan vaan oikeasta suunnasta ohjataan. Gretan kohdalla täytyy muistaa, että hän on kuitenkin lapsi vielä.
Muuttuuko mielipiteesi ratkaisevalla tavalla kahden vuoden kuluttua, kun Gretasta tulee täysi-ikäinen?Sillekin on omat syynsä miksi 16-vuotiaiden oikeuksia on Suomenkin kaltaisessa sivistysvaltiossa rajoitettu.
Tämä on mielenkiintoinen näkökulma. Gretahan oli aluksi kököttämässä siellä koulun edessä yksin. Toisin sanoen hän ei noussut julkisuuteen minkään Talent Swedenin tai vanhempiensa meriittien avulla, vaan sen takia, että hänen ehdoton omistautumisensa asialle herätteli muita ihmisiä. Nykyisin hän on luonnollisesti niin paljon valokeilassa, että toiminta on osaksi harkittua ja suunnitelmallista.En kuitenkaan tarkoittanut sitä, että Gretan mielipiteisiin pyrittäisiin vaikuttamaan. En silti näe, että Greta olisi tässä asemassa puhtaasti omin avuin. Hänet on ja häntä selvästi brändätään koko ajan ja hän on suurimmaksi osaksi tuossa asemassa siitä syystä, että häntä käytetään keppihevosena.
Asia on käsitelty täällä tuoreeltaan, mutta kommentoidaan nyt kuitenkin: mikäli Greta olisi mennyt reittilennolla, samat tyypit olisivat tulleet sanomaan, että siellä se tekopyhä paska saastuttaa ilmastoa täysin tarpeettomasti. Ei ole olemassa sellaista tapaa, jolla voisi matkustaa New Yorkiin suututtamatta tätä porukkaa.Liittyyhän tuohon Gretan touhuun kaikenlaista tekopyhyyttä. Kuten nuo Atlantin yli purjehtimiset yms. missä matkan järjestelyjen päästöt ovat varmasti moninkertaiset verrattuna siihen, että Greta olisi vaan reittilennolla lentänyt yksin.
Olen sinällään samaa mieltä siitä, että kovin raflaavalla kielenkäytöllä ei yleensä saavuteta suurta hyväksyntää. Ilmastonmuutoksen kontekstissa on kuitenkin huomioitava, että ns. rakentavaa dialogia on käyty tuloksetta ainakin koko minun elämäni ajan. Tulokset eivät suuremmin mairittele. Pian ollaan siinä pisteessä, että seuraukset kasaantuvat päälle, vaikka päätöksiä tehtäisiin tällä sekunnilla. Joo, ei varmaan hetkauta länsimaista boomeria. Sen sijaan nuorille, jotka ovat syntyneet keskelle tätä orastavaa kriisiä, tilanne on aika ikävä.(...)Ahdistus syystä tai toisesta ei ole leikin asia eikä mun mielestä ole järkevää yrittää muuttaa ilmastoasioita lisäämällä ihmisten ahdistusta. Asioiden vieminen eteenpäin pelkoa ja ahdistusta lietsomalla ärsyttää sanojasta riippumatta. Silti tuotakin kritisoidessa alkaa "setämies"-jutut nanosekunnissa ja ihmetellään miten aikuiset voi pelätä lasta. Greta Madridin puheensa perusteella on itsekin huomannut, että asioita voisi viedä eteenpäin jotenkin muutenkin kuin lietsomalla pelkoa. Saako tuota pelonlietsomista nostaa esiin edes nyt kun Greta itse on sen tehnyt?
Liittyyhän tuohon Gretan touhuun kaikenlaista tekopyhyyttä. Kuten nuo Atlantin yli purjehtimiset yms. missä matkan järjestelyjen päästöt ovat varmasti moninkertaiset verrattuna siihen, että Greta olisi vaan reittilennolla lentänyt yksin. Tässä linkki uutiseen. Ihan puhtaasti imagokikka ja tuskin Gretan itsensä kehittämä.
Shokkiuutinen, ilmiöitä synnytetään! Greta on ilmaston puolesta käytävän sodan kasvot! Ja hänen kasvonsa siihen käy hyvin. Nuori, rohkea, innokas ja innostava - on aivan toisarvoista mistä ajatukset hänen päähänsä syötetään tai millainen masiina siinä on taustalla. On myös aivan toisarvoista kuka saa pystejä ja palkintoja. Tärkeintä on että asia huomioidaan ja se ravistaa sekä herättää kansan syviä rivejä. Siinä operaatio Thunberg on onnistunut loistavasti - ja hyvä niin!.... Gretan takana on aina ollut isompi masina.