Juuri näin. "Iskut" ovat tapahtumamarkkinointia, jolla haetaan mahdollisimman suurta näkyvyyttä uusien sponsorien houkuttelemiseksi ja vanhojen vakuuttamiseksi. Tästä syystä kohteiden valinnoille on kaupallista näkökulmaa ymmärtämättä erittäin vaikea löytää loogisia perusteita.
Mutta yhtä hyvinhän voi kuvitella, että näkökulma on kuitenkin ideologinen. Tuskinpa kysymys on niinkään rahasta kuin vaikutusvallasta - Greenpeace on sitä merkityksellisempi, mitä laajemmat joukot sitä tukevat ja mitä näkyvämpää sen toiminta on. Vaikka esimerkiksi ydinvoima on ekologisesti yksi järkevimpiä energiamuotoja niin se on kuitenkin Greenpeacen luontaisessa kannattajakunnassa erinomainen motivoija ja liikkeellepanija. Valaat ja hylkeet ovat hyvin pieni detalji modernin teollisen sivilisaation ekologisten ongelmien joukossa, mutta ne takaavat Greenpeacelle näkyvyyttä ja sympatiaa. Minusta tämä on täysin rationaalista toimintaa painostus- ja etujärjestöltä, vaikka toki voi miettiä, miten hyödyllistä toiminta on ekologisesta näkökulmasta. Kieltäminen ja rajoittaminen ovat aika neuvostoliittolaista puuhaa - mielestäni tehokkain tapa marginalisoida Greenpeace on ystävällinen, asiapohjainen dialogi. Järjestöhän pyrkii raflaavaan vastakkainasetteluun ja hakemalla hakee konflikteja. Närkästymisen sijasta tehokasta olisi kohteliaisuus ja houkuttelu asiaväittelyyn. (Tosin ihan kaikissa asioissa ne asia-argumentit eivät mahdollisesti tue kaikkia Greenpeacen toiminnan vastustajia.)