Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä ei ole tyhmien golf-kysymysten ketjua, joten aloittelija kyselee, että kuinka suuri synti se on jos kolmen hengen porukka varaa kaksi peräkkäistä vuoroa ja koko porukka tiiaa ensimmäisellä vuorolla? HCP:t siis yli 108.
Joo, kuten yllä mainittu niin pitäisi onnistua pääsy samaankin lähtöön. Ainakin Savo-Keski-Suomi akselilla ollaan aina päästy kolmestaan samaan lähtöön vaikka ryhmän tasoitukset on huidellut parhaimmillaan 140 pintaan. En tiedä sitten onko asia eri pääkaupunkiseudulla tai muilla ruuhkaisemmilla kentillä. Eli soittoa caddiemasterille vain!

Four passes break any defense

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kyllä pelata osaa nopeasti joka händärillä, jos siihen on vähänkin opetettu tai tottunut.
Tämä. Nopea pelaaminen tulisi mielestäni ottaa selvästi suurempaan käsittelyyn, koska se on täysin henkilöstä itsestään kiinni, eikä pelitaidosta. Ihan liikaa näkee ryhmiä, joissa jokaiselle pallolle ryhmitytään aina yhdessä ja katsotaan kun toinen lyö, ja vasta sitten mennään omalle pallolle. Johon sitten kaikki taas kokoontuu arpomaan. Greenillä voi mennä harjoituskierroksella ihan juuri siinä järjestyksessä missä nyt vaan lyömään ehtii, aivan turhaa mittailla että kuka on kauimpana. Ja ensimmäiset voi putata jo sillä aikaa kun joku lyö seitsemättä lyöntiään bunkkerista. Palloa ei tarvitse merkata jos siitä jää gimmie. Ja sen bägin voi laittaa jo valmiiksi oikeaan paikkaan mutta vain silloin jos sen vienti on nopeampaa kuin olla viemättä.

Ja sitten tuo lipun kanssa puttaus jonka piti nopeuttaa peliä. Nykyisin näkee paljon sitä että lippu otetaan pois, laitetaan takaisin paikalleen, otetaan taas pois ja laitetaan taas paikalleen, kun jokainen haluaa eri tavalla. Enpä oikein usko, että tätäkään suunniteltiin näin.

Ja se pallo vaan rohkeasti taskuun jos väylä menee pieleen. Siirtymät kävellään reippaasti. Pahin vaihtoehto on se, että hitaasti pelaava ryhmä alkaa päästämään ryhmiä ohitseen, jolloin peli hidastuu takana tulevilla vielä enemmän. Jos ohi päästetään, se tehdään Par 3:lla, jossa ohitettava ryhmä tekee avauksensa ja mahdollisesti pelaa pallonsa greenille, jos aikaa on, ja ohittava ryhmä avaa heti kun ovat valmiita.

Ja jos joku ryhmä pelaa hitaasti, niitä palloja ei lyödä jaloille. Tänä kesänä heitin yhden pallon järveen ja ilmoitin kauniisti syöttäväni seuraavan takaatulevalle lyöjälle, jos vielä lyö jaloille.

Viimeksi muokattu:
Piraattiryhmäläiset ovat erilaisia - Siinä missä Ultrat ovat onnellisia jakaessaan sämpylän keskenään, on Piraateilla varaa ostaa kaikille omat.
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä. Nopea pelaaminen tulisi mielestäni ottaa selvästi suurempaan käsittelyyn, koska se on täysin henkilöstä itsestään kiinni, eikä pelitaidosta.
Jep, näinhän se on.

Kyllä hitaasta pelistä on vuosikaudet juttua ja kyselyitä ym riittänyt mutta ne käsittelyt ja toimenpiteet ovatkin jääneet vähemmälle. Oikeastaan on menty takapakkia. Takavuosina monilla kentillä näkyi starttereita ja valvojia opastamassa ja tsemppaamassa ryhmiä kentällä. Välillä joku ryhmä saatettiin hetkeksi sivuun ja päästettiin taas sopivaan väliin jne. Nykyään valvoja kentällä on harvinainen näky.

Valitettavasti tästä kärsitään Tour-tasollakin ja mistäs muualta uusi ja nuori pelaajasukupolvi mallinsa ottaa kuin maailmantähdistä. Toisaalta ei hidastelu ja pelisilmän puute katso ikää, sukupuolta tai pelivuosia.

Yleensä isommassa ryhmässä on aina joku tai joitakin jotka ymmärtää ottaa tilanteen haltuun ja saa suunsa auki ja kertoo milloin on syytä kiristää vauhtia. Ja niissä taukojen pitämisessä etuysin jälkeen pitäisi olla joku maalaisjärki mukana ettei tilailla mitään gourmee-smoothieita jonka valmistamisessa menee se 10min ja nauttimisessa vähintään saman verran.

Ja sen olen huomannut että kun ryhmässä pelataan rahallisin panoksin, vaikka sitten pienistäkin summista, niin moni alkaa kohmettumaan ja vetelemään niitä ylimääräisiä harkkaswingejään liki kymmentä kertaa joka vuorolla. Myönnän että oma pelini kärsii jos skinejä pelataan. Ei ole mun juttuni.

** Tony Lommi **

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, ENCE, Red Wings
Pelinopeus on kaiken A ja O. Omat pelit saavat mennä miten menevät, mutta muiden pelejä ei kannata pilata.

Ja pakko sanoa sen verran, että pelitaidoilla on erittäin suuri vaikutus pelinopeuteen. 110 lyöntiä lyövä tuuppari ei voi mitenkään pelata yhtä nopeasti kuin 75 lyöntiä lyövä, jos toimenpiteet ovat molemmilla edes suurin piirtein yhtä nopeita. Tietysti molemmista ryhmistä löytyy nopeita ja hitaita pelaajia, mutta on täyttä paskapuhetta sanoa, että taidoilla ei olisi suurta vaikutusta pelinopeuteen.

Crossfit & esports.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexa Komarovin kädet
^^ Peuramaan Porkkalassa aikanaan mentiin neljän ”sinkkumiehen” (yht. HCP alle 20) perässä liki 5h kun hinkkasivat greeneillä puttejansa minuuttitolkulla... Toki pallojen etsiminen pitkin metsiä viivästyttää lähtöjä, mutta ihan perus huomaavaisuus toisia kohtaan riittää yleensä.

Let's go fast, Ricky Bobby-style

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
^^ Peuramaan Porkkalassa aikanaan mentiin neljän ”sinkkumiehen” (yht. HCP alle 20) perässä liki 5h kun hinkkasivat greeneillä puttejansa minuuttitolkulla... Toki pallojen etsiminen pitkin metsiä viivästyttää lähtöjä, mutta ihan perus huomaavaisuus toisia kohtaan riittää yleensä.
Hitaita pelaajia löytyy joka tasoitusluokasta, totta kai. En sitä kiistäkään.

Se, mitä halusin sanoa, on se, että hyvä pelaaja on aina nopeampi kuin yhtä nopeasti pelaava huono pelaaja. "Yhtä nopeasti" tarkoittaa tässä yhteydessä esim. samaa kävelynopeutta, samaa valmistautumisaikaa lyönteihin jne.

Eli: Ryhmä, jossa on vaikka neljä 20 sekuntia lyöntiin keskimäärin käyttävää pelaajaa, jotka pelaavat keskimäärin 75 lyöntiä, on keskimäärin 20 minuuttia nopeampi kuin ryhmä, jossa keskiarvo on 90 lyöntiä ja toimenpiteet hoidetaan yhtä vauhdikkaasti.

Lähinnä siis puutuin siihen, kun sanottiin, että pelitaidoilla ei ole pelinopeuden kannalta merkitystä.

Crossfit & esports.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Loppukaneettina tuohon alkuperäiseen kysymykseeni HCP yli 108 lähdöistä, caddiemaster suhtautui myötämielisesti, jos tosiaan ei ollut ruuhkaa ja lupasi laittaa palloa taskuun ja päästää ohi tarvittaessa. Aika yleistähän tuo aiemmalla lähdöllä tiiaus näyttää olevan kun varauskalenteria katsoo (uskoisin).
Tuli käytyä myös Bjärkasissa joka oli hieno kokemus ja sopi varsinkin tällaiselle lyhytlyöntiselle vasta-alkajalle hyvin. Liian hyvinhän se meni; 4 paria ja 6 bogeyta, ja tasoitus laski kertaheitolla liikaa. Jännä on homma kun on alkanut kotikentällä tuskastua jo parin kierroksen jälkeen että eikö se tasoitus laske ja nyt kun se laski niin morkkis että laski liikaa. No, eiköhän aika ja Kankas korjaa tämän. Helpon kentän lisäksi myös kiireettömyys auttoi tietysti paljon, tai sanotaanko niin että kun pelasi kahdestaan niin ehti keskittyä siihen oman lyönnin valmisteluun eikä muitten seuraamiseen.

"Varmistaaksemme mahdollisimman korkeatasoiset keskustelupalstat,
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jahas, WHS-tasoitusjärjestelmä otettiin viime yönä käyttöön ja se toi suuriakin tasoitusmuutoksia golfin pelaajille. Itselläkin näköjään tasoitus tippui 2,5:stä 1,7:ään, vaikka olen viimeisen kolmen vuoden aikana jättänyt kymmenkunta korttia, joissa tasoitus ei ole loppujenlopuksi muuttunut... Pistekeskiarvo näissä kierroksissa tosin yli 36, mutta silti. Mitä muiden meidän golffareiden tasoituksille kävi?

Crossfit & esports.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jahas, WHS-tasoitusjärjestelmä otettiin viime yönä käyttöön ja se toi suuriakin tasoitusmuutoksia golfin pelaajille. Itselläkin näköjään tasoitus tippui 2,5:stä 1,7:ään, vaikka olen viimeisen kolmen vuoden aikana jättänyt kymmenkunta korttia, joissa tasoitus ei ole loppujenlopuksi muuttunut... Pistekeskiarvo näissä kierroksissa tosin yli 36, mutta silti. Mitä muiden meidän golffareiden tasoituksille kävi?
Tasoitus lasku 41->31. Ilmeisesti tässä jotenkin kahta parasta kierrosta painotetaan tms ja meikäläisellä tuo ed viestissä kertomani haamukierros vaikuttaa nyt aivan liikaa. En siis todellakaan ole HCP 31 golffari, aloitin viime syksynä.

emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet
Suosikkijoukkue
Lukko
20 viime kierroksesta 3 bufferiin ja loput nostavia. Tasoitus nousi 18.6 -> 19. Luulin että ois noussu enemmänkin. Ehkä tämän uudenkin systeemin joskus sisäistää. Tai sitten pelailee vaan ja antaa kännykän kertoa tuli mitä tuli.

** Tony Lommi **

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eipä ole aavistustakaan. Seura vaihtui, koska Vantaan golfpuisto ry lopetti toimintansa ja etsin HIFK golfin lähettämän sähköpostin, jossa luki että ebirdie aktivoituu 1.4.2020. Jotain 25-30 se kai tulee olemaan. Toivottu nousu melkein singelistä (11.8 asti onnistuin jo nostamaan) 10v tauon jälkeen.

"They're like sex, except I'm having them."

F#21

Jäsen
Meikäläinen vaihto myös seuraa juuri niin eBirdie näyttää vain viivaa. Täytyy kysellä ensi kuussa uudelta seuralta mikä tilanne.

Hitto, että on sormet jo syyhyneet tulevasta kaudesta. Nyt täytyy nostaa hallitreenien määrää ja ensi kuussa onneksi on kerran viikkoon myös ohjattua treeniä. Huhtikuussa jos pääsis useamman kerran kiertämään esim. Vuosaarea.

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hieman meni ns. vaikeammaksi kun katsotaan tasoituslyöntejä, kun tipahti 4,8 -> 4,3.

Luulin osaavani laskea muutoksen annettujen ohjeiden perusteella, mutta väärin olin laskenut. Noh, pitää tutustua paremmin kaikki nyt tulleisiin muutoksiin.

On sama pelaatko jääkiekkoa Raumalla vai New Yorkissa. -Toni Häppölä-

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Cogliano, RD
Olen 3-4 vuotta ollut nyt pelaamatta ja ajattelin tänä kesänä taas mailat kaivaa naftaliinista. En ole enää minkään seuran jäsenenä ja tiedossa on että tulee käytyä useammalla kentällä pelaamassa, joten jäsenyyttä en aiempaan seuraan ota, enkä pelioikeutta sinne.
Näenkö jostain omat tasoitustietoni ym. jostain järjestelmästä, vai täytyisikö niitä kysyä edellisestä seurasta?

Kouvola, vain hieman helvettiä kurjempi paikka

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen 3-4 vuotta ollut nyt pelaamatta ja ajattelin tänä kesänä taas mailat kaivaa naftaliinista. En ole enää minkään seuran jäsenenä ja tiedossa on että tulee käytyä useammalla kentällä pelaamassa, joten jäsenyyttä en aiempaan seuraan ota, enkä pelioikeutta sinne.
Näenkö jostain omat tasoitustietoni ym. jostain järjestelmästä, vai täytyisikö niitä kysyä edellisestä seurasta?
Minä liityin loppukesästä 2018 golfseuraan lähes 10v tauon jälkeen ja pistin jäsenhakemuksen tasoituskohtaan "jotain 10-11" ja olivat sitten laittaneet tasoituksekseni 10.5 (oikeasti muistelen edellisen tasoitukseni olleen 10.8 mut eivät nuo näköjään lähteneet edellisestä seurasta kyselemään). Varmaan itse voi toki vanhasta seurasta kysyäkin, luulisi että noin "tuoreet" tiedot on vielä jossain tallella.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minä liityin loppukesästä 2018 golfseuraan lähes 10v tauon jälkeen ja pistin jäsenhakemuksen tasoituskohtaan "jotain 10-11" ja olivat sitten laittaneet tasoituksekseni 10.5 (oikeasti muistelen edellisen tasoitukseni olleen 10.8 mut eivät nuo näköjään lähteneet edellisestä seurasta kyselemään). Varmaan itse voi toki vanhasta seurasta kysyäkin, luulisi että noin "tuoreet" tiedot on vielä jossain tallella.
Mulla oli kans yli 10 vuoden jälkeen händäri kadonnut (oli jotain 20 luokkaa) ja 54:sta aloitin silloin itse. Kuvittelin että nopeasti se tippuu, mutta enhän mä osannut enää lyödä lainkaan. Tai siis svingi näytti ihan OK:lta, mutta kaikki ajoitukset, käsien asennot jne oli ihan pielessä ja opettelu alkoi ihan uudestaan alusta.

Nyt WHS:n myötä tuli 1 lisää tasoitukseen, mutta se lienee kuitenkin ihan kohdillaan edelleen siinä parissakympissä. Turhan vähän tuli kortteja palautettua viime kesänä, täytynee nyt alkaa pelata vain tasoituskierroksia kunhan ekat rykimiset saa alta pois. Kohta luulisi kenttien alkavan aukeamaan, ainakin harjoituskenttien. Osa toki on ollut koko talvenkin auki.

Pitkästä aikaa talvitreeneissä tullut sellainen olo, että ensi kesänä otetaan iso harppaus eteenpäin, olen saanut huomattavasti lyöntivarmuutta ja osuman puhtauden hinkkaus alkaa tuottamaan tulosta.

Piraattiryhmäläiset ovat erilaisia - Siinä missä Ultrat ovat onnellisia jakaessaan sämpylän keskenään, on Piraateilla varaa ostaa kaikille omat.

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Cogliano, RD
Kiitos!
Joo olen toki tässä välissä chippailut ja järveen palloja lyönyt, lyönti kyllä jokseenkin taipuu. Viimeisinä kesinä kierroksia kertyi se 5-6 luokkaa per kesä, silloin pelin ongelmat liittyneet lähinnä lähipeliin (toki tässä toistojen vähyys ongelma) ja pidemmillä väylillä avauksiin. Toki golfia käynyt enemmän tai vähemmän lätkimässä 5-vuotiaasta lähtien ja siinä 12-15 ikäisenä junnutourejakin kiersin, niin varmasti ns. peruslyönti onkin selkäytimessä hyvin. Joka kesä tasoitus tippukin aika reilusti, kun aikaa oli pelaamassa käydä, händäri nyt jossain 15-20 lopuksi olikin.

Tästä varmaan voisikin kysyä, apua ongelmaan joka ollut lyönnissä käytännössä koko aikuisiän, eli avauslyöntiin. En ole oikeastaan koskaan Driverilla osannut lyödä, vaan aina tullut perään kauhe slice. Samaa ongelmaa ei (tai ainakaan niin vahvasti) muilla puumailoilla ole ollut. Joskus olen pelkkää Draivia harjoitellut rangellakin ja siellä se on näyttänyt ihan siedettävälle, mutta väylille asti tatsi ei ole tarttunut.

Kouvola, vain hieman helvettiä kurjempi paikka

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tästä varmaan voisikin kysyä, apua ongelmaan joka ollut lyönnissä käytännössä koko aikuisiän, eli avauslyöntiin. En ole oikeastaan koskaan Driverilla osannut lyödä, vaan aina tullut perään kauhe slice. Samaa ongelmaa ei (tai ainakaan niin vahvasti) muilla puumailoilla ole ollut. Joskus olen pelkkää Draivia harjoitellut rangellakin ja siellä se on näyttänyt ihan siedettävälle, mutta väylille asti tatsi ei ole tarttunut.
Draiverilla lyödään eri tavalla kuin millään muulla mailalla, joten sinänsä se, että lyöt muilla puilla paremmin ei kauheasti auta. Slaissi johtuu avonaisesta lavasta ja ulkoa sisälle suuntautuvasta lyönnistä (kunnon slice yleensä molempien yhdistelmästä), mutta mistä nuo sitten johtuu onkin paha sanoa näin etänä.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sattuiskos ketään tietämään toimivaa golf-appia Suomen kentille Android-pohjaiselle (Honor) älykellolle? Aina parempi jos se olisi ilmainen, mutta eihän golfareille mikään ole ilmaista (hymiö) joten maksullinenkin käy kunhan on kohtuuhintainen ja toimiva appi.

Paskan määrä on vakio.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sattuiskos ketään tietämään toimivaa golf-appia Suomen kentille Android-pohjaiselle (Honor) älykellolle? Aina parempi jos se olisi ilmainen, mutta eihän golfareille mikään ole ilmaista (hymiö) joten maksullinenkin käy kunhan on kohtuuhintainen ja toimiva appi.
Eli onko tuo kellosi Wear OS -käyttöjärjestelmällä (aiemmin Android Wear)? Esim Huawei Watch 2.
Wear OS:lle on Hole19, en ole vielä kokeillut mutta asennettu jo on (Fossil Sport on kello). Ei käsittääkseni juuri muita vaihtoehtoja edes ole, siis ihan standalone-sovelluksista kelloon.

12961

Jäsen
Mulla on edelliset palautetut kortit tyyliin kesältä 2015 eikä niitä silloinkaan paria enempää ollut. Enemmän kortteja olen jättänyt ehkä vuonna 2011, jolloin händäri oli kauden päätteeksi muistaakseni 5,9.

Mites tämä WHS nyt sitten menee? Aloitanko siis ilman tasoitusta eli 54:sta?

Viime vuosina pelannut lähinnä firmakisoja ja satunnaisia kierroksia, onhan nuo sentään sinne 100 lyönnin nurkille osuneet minimaalisellakin treenillä.

"Virtala on 160cm sulka päässä, ja siellä se vain saatana menee" -Kai Suikkanen-

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli onko tuo kellosi Wear OS -käyttöjärjestelmällä (aiemmin Android Wear)? Esim Huawei Watch 2.
Wear OS:lle on Hole19, en ole vielä kokeillut mutta asennettu jo on (Fossil Sport on kello). Ei käsittääkseni juuri muita vaihtoehtoja edes ole, siis ihan standalone-sovelluksista kelloon.
No perskeles, eihän tuo mun kello (Honor magic watch 2) olekaan Wear OS -käyttiksellä vaan siinä on Lite OS -käyttis. Se taisikin nyt mennä uuden kellon ostamiseksi.

Paskan määrä on vakio.

12961

Jäsen
Mulla on edelliset palautetut kortit tyyliin kesältä 2015 eikä niitä silloinkaan paria enempää ollut. Enemmän kortteja olen jättänyt ehkä vuonna 2011, jolloin händäri oli kauden päätteeksi muistaakseni 5,9.

Mites tämä WHS nyt sitten menee? Aloitanko siis ilman tasoitusta eli 54:sta?

Viime vuosina pelannut lähinnä firmakisoja ja satunnaisia kierroksia, onhan nuo sentään sinne 100 lyönnin nurkille osuneet minimaalisellakin treenillä.

Vastaanpa nyt itse itselleni kun vihdoin pääsin eBirdieen sisään.

Yksi kierros vuodelta 2012, loput 2009 tai vanhempia ja uusi tasoitus 3,6.

Listalta selatessa tuolta puuttuu aivan varmasti useita kortteja erityisesti vuodelta 2011. 2015 pelasin pari klubikisaa, mutta niistä ei kirjauksen kirjausta. Luulin jo, että pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä, mutta paskan marjat.

Äkkiäkös se tuosta tosin nousee kun vaan tuuppaa noita satkuja tauluun.

"Virtala on 160cm sulka päässä, ja siellä se vain saatana menee" -Kai Suikkanen-

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaveri toi tuossa pelilippuja Keimolaan (kun saa osakkaana niitä reilusti normaalia halvemmalla) ja tuli samalla mieleen katsoa oma händäri. Näytti olevan 17.0. En kyllä yhtään tiedä mistä tuo on laskettu kun viime kesänä jättämistäni 8 kortista tuo taisi olla paras tulos (ja edelliset yli 10v takaa). Eivät kai kehdanneet nostaa enempää. No tuo on ihan ok, eiköhän tuo tuosta tänä vuonna vielä vähän nouse jos kortteja jättää.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaveri toi tuossa pelilippuja Keimolaan (kun saa osakkaana niitä reilusti normaalia halvemmalla) ja tuli samalla mieleen katsoa oma händäri. Näytti olevan 17.0. En kyllä yhtään tiedä mistä tuo on laskettu kun viime kesänä jättämistäni 8 kortista tuo taisi olla paras tulos (ja edelliset yli 10v takaa). Eivät kai kehdanneet nostaa enempää. No tuo on ihan ok, eiköhän tuo tuosta tänä vuonna vielä vähän nouse jos kortteja jättää.
Nyt WHS-aikana olen jättänyt kaikki täyden kierroksen kortit, ja edelleen omaan tasoitukseen pelaamalla laskee tasoitus. Tuossa siis painaa se, että viime vuonna en montaa korttia jättänyt, ja tuolla on osa tasoitustuloksista kahden-kolmen vuoden takaa. Muutenkin tuntuu fiksummalta tämä nykyinen järjestelmä, koska tosiaan oikein mitään syytä ei ole olla jättämättä korttia joka kierrokselta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy