Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen itse järjestänyt yhdet kaverikisat Pickalassa tuossa pari vuotta sitten. Järjestely onnistui melko helposti kun minulla on sinne pelioikeus, ja sain kaiken tarvittavan hoidettua mutkattomasti. Osallistujia oli silloin noin 15. Olin myös vajaa kuukausi sitten kaverini kilpailussa Pickalassa, jossa osallistujia oli yli 40, ja silloinkin kaikki oheiskilpailut pääkilpailun lisäksi onnistui todella helposti. Eli siis voin ainakin suositella Pickalaa!

Lisäksi olin nyt viime viikonloppuna kaverikisassa, joka järjestettiin Tapiola Golfissa. Kilpailussa oli osallistujia peräti 80, ja kaikki kilpailujärjestely jälkipelien ynnä muun suhteen onnistui täydellisesti. Järjestelyissä toki auttoi se, että järjestäjät tunsivat hyvin caddiemasterin, joka auttoi heitä järjestelyissä. Ovat kuulema jo varanneet kentän jo ensi kaudeksikin samaiselle kilpailulle. Eli Tapiolalle myös peukku tuohon sinun pyyntöösi!
Kiitos vinkeistä. Kysyin tarjouksia pk-seudulta nyt 6-7 kentältä ja niistä kaksi kappaletta jätti kokonaan vastaamatta pyyntöön ja muutamalta sain tarjouksen, joista Pickalan oli selkein sekä edullisin ja heillä tuntui olevan homma hallussa, joten se valikoitui myös meidän kilpailun kentäksi. Hyvä muistaa jatkossa myös Tapiola, joskin siellä varmaan hinnat ovat astetta kovemmat.

"Kerran antoi mulle intissä selkäkipuun Mobilatia mutta se maistui ihan paskalta eikä tehonnut mihinkään..."
-Jiri-
Paljonko tulee golfmailalle hintaa yleensä? Olen harkinnut golfia.
Kannattanee selailla vaikka Golf Centerin tai Sky Golfin sivuja, niin saa osviittaa hinnoista. Kuitenkaan aloitukseen en välttämättä ostaisi uusia mailoja, koska hyviä mailoja saa todella edullisesti käytettyinä. Itsellä on ylimääräisenä esim. rautamailat 4-p, jotka aion myydä tarvitsevalle halvalla. Ja siis tarkoitan sitä, että jos esim. rautamailat maksaisivat kaupassa uutena vaikkapa 500e (7 mailaa, n. 71e/kpl), niin itsellä tulisi myytyä käytettynä sama setti tyyliin 70e.. ja näin tuntuu monet muutkin tekevän.

Uudet mailatkin toki voi ostaa, vaan monesti tuntuisi ihmiset kasvavan ulos "aloittelijoiden seteistä" kohtuu vauhdikkaasti ja vaikka he voisivat pelatakin niillä edelleen, niin jostain syystä jokainen haluaa itselleen ne omat mailat, omien mielikuvien mukaan. Myöskään jokaiselle ei ole varmuutta, että onko se harrastus oikeasti alkamassa. Tällöin joku 500e on vähän turhaa, jos ei sitten tarvitsekaan mailoja kuin yhden kesän ja myymisellä ei välttämättä saa rahojaan takaisin. Johtuen tuosta ykköskappaleesta.

Maalivahdit usein sanovat, että tyhjään paikkaan pitää osua, jotta maali tulee. - Pasi Nurminen -

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Cogliano, RD
Tosiaan ylhäältä tulikin jo vastausta, käytettynä satasellakin saa jo settejä, jotka ei ole loppuun pelattuja. Uutena 300-400 saa kyllä mailat, mutta se miten pitkää menee ennekuin niistä kasvaa ulos, onkin toinen juttu...

Kouvola, vain hieman helvettiä kurjempi paikka

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, ENCE, Red Wings
Jotkut muutaman vuoden vanhat helpot mailat alkuun halvalla, ja jos ura urkenee niin aika harvaa tarvii mailakaupoille sen jälkeen pakottaakaan :) Ei kannata aluksi mitään tonnia tai suurempaa määrää mailoihin laittaa, koska svingi elää ensimmäisen parin kesän aikana hurjasti ja tarpeet erilaisille mailoille samalla. Kun peli tasoittuu, ostaa kerralla kunnon mailat, jotka sitten palvelevat jopa kymmenen vuotta.

Crossfit & esports.
Golf on jo itsessään niin perseestä oleva peli, että on silkkaa idioottimaisuutta lyödä kentällä muita lyöntejä kuin niitä, mitkä tuntuu luontevalta. Tietty erityistapaukset erikseen, mutta jos fade on luonnollinen kierre ja se väylään mahtuu, niin ei siihen kannata drawta lähteä vääntämään ellei sekin tunnu luonnolliselta. Varmaan 99,9% golfareista toinen kierre on kuitenkin se luonnollisempi ja poikkeustapauksia (puu tiellä tms) lukuun ottamatta sillä kannattaa aina pelata.

Se 10-20 metriä mitä driverillä metreissä voitat drawlla, häviät suunnassa ja turhautumisessa. Ei maksa vaivaa, usko pois.
Mihin perustuu tuo 10-20 metrin "häviö" fadella? Juuri The Open -lähetyksissä Pilz sanoi, että tuohon ei löydy mitään tilastollista dataa, mikä tukisi tuota. Että se olisi vain yleinen uskomus, että draw-kierteellä pallo lentäisi pidemmälle. Tätähän voi aina tietysti saivareella, mutta palloon tulee tietty lähtönopeus ja kierre. Mistä se pallo tietää onko kyseisen kierteen lyönyt vasuri vai oikeakätinen pelaaja :-D

100 päivää – 100 metriä: Onko draw pidempi kuin fade? - Golfpiste.com

RAPORTOI

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mihin perustuu tuo 10-20 metrin "häviö" fadella? Juuri The Open -lähetyksissä Pilz sanoi, että tuohon ei löydy mitään tilastollista dataa, mikä tukisi tuota. Että se olisi vain yleinen uskomus, että draw-kierteellä pallo lentäisi pidemmälle. Tätähän voi aina tietysti saivareella, mutta palloon tulee tietty lähtönopeus ja kierre. Mistä se pallo tietää onko kyseisen kierteen lyönyt vasuri vai oikeakätinen pelaaja :-D

100 päivää – 100 metriä: Onko draw pidempi kuin fade? - Golfpiste.com
Ei niillä varmaan samalla tavalla lyötynä eroa olekaan. Normaalisti fade lyödään jyrkemmällä tulokulmalla (enemmän spinniä) ja suuremmalla nostokulmalla (korkeampi lentokaari). Näin fade saattaa lentää ilmassa saman matkan tai jopa pidemmälle kuin draw, mutta drawin lopputulema on keskimäärin pidempi. Fade on toisaalta sitten huomattavasti hallittavampi kierre ja sen takia suuri osa ammattilaisista sitä lyökin.

Crossfit & esports.

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
^^ Niin eikös Draw ole yläkierteinen, joten siihen tulee pidemmät rullit kuin alakierteiseen Fadeen?
Ei yläkierteinen, mutta alakierrettä on vähemmän kuin normaalisti lyödyssä cut fadessa.

Eiliseltä muuten hauska tapaus: Kaikki muut lyönnit toimivat kuin unelma paitsi driver ja rauta-2. Olin 14 väylän jälkeen viisi yli (huonoin kierros viimeisen kuukauden aikana +4) ja mietin, mistä vasemmalle lähtevät lyönnit (siis vain noilla kahdella mailalla, muut pirun hyviä) johtuvat. Mietin, onkohan taas jäänyt paino taakse? Kokeilin 15 tiiboksissa (par 5), tulos täysin piikkisuora 300-metrinen pommi ja seuraaville kolmelle väylälle tulikin birdiet. :D Viimeiselle neljälle väylälle löin kolme draivia, jotka kaikki lähtivät aivan piikkisuorina suoraan kohteeseen, ja lopputulos kierrokselle olikin +2. On tämä tyhmä peli ja aivan käsittämättömän pienistä asioista kiinni.

Crossfit & esports.

Puoliveltto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks.
Itse ostin ekan settini käytettynä yhdestä kuolinpesästä. Maksoin 130 euroa, sain kaikki mailat + bägin. Uskoisin että niitä löytyy halvemmallakin esim. facebookin golfryhmistä tai golfpiste.comin pörssistä.

“Shut up, have you ever played the game? I’d have my cock out if I scored four goals. I’d have my cock out, stroking it.” (Joe Thornton)

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itse ostin ekan settini käytettynä yhdestä kuolinpesästä. Maksoin 130 euroa, sain kaikki mailat + bägin. Uskoisin että niitä löytyy halvemmallakin esim. facebookin golfryhmistä tai golfpiste.comin pörssistä.
Tuoreena Green Cardin suorittajana ostin mailat käytettynä, ensin raudat ja putterin 30€ ja sitten loput 50€. Näillä olen toistaiseksi lähinnä huiskinut kotona pressuun ja golf on muodostunut myös vaimon kanssa yhteiseksi harrastukseksi kun tilasin Amazonista kelluvia golfpalloja; lätkin niitä laiturilta mereen ja vaimo noutaa kajakilla.
Kun rangella onnistuu jotenkuten ehkä joka toinen lyönti ja kentällä joka neljäs niin en usko että välineillä on vielä kovin suurta merkitystä meikäläisen tasoiselle aloittelijalle.

"Varmistaaksemme mahdollisimman korkeatasoiset keskustelupalstat,
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet

Puoliveltto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks.
- - - niin en usko että välineillä on vielä kovin suurta merkitystä meikäläisen tasoiselle aloittelijalle.
Samaa mieltä. Ainoat poikkeukset on jos hankki kilpapelaajille tarkoitetut mailat (=tavallistakin vaikeampi saada hyvää osumaa) tai selkeästi väärällä varrella (=aivan liian löysä/jäykkä varsi) olevat mailat. Suurin osa halvalla ostetuista ensimmäisistä matkoista soveltuu tarkoitukseensa ihan hyvin.

Viimeksi muokattu:
“Shut up, have you ever played the game? I’d have my cock out if I scored four goals. I’d have my cock out, stroking it.” (Joe Thornton)

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bucs, Bolts, Wihnu Wings
Osaako joku sanoa että onko vanhoilla golf-mailoilla mitään uudelleenmyyntiarvoa? Tai no, uudemmilla on varmasti. Mutta nyt kyseessä lienee 2000-luvun alusta olevat mailat. Vaihdoin ne joskus läppäriin ja suoritin niillä green cardin ja pelailin muutaman kesän. Sitten tuli lapsia ja meni muualle kiinnostus. Eikä se ole tullut uudelleen esiin, vaikka tässä pari vuotta olen miettinyt. Kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.

Kyseessä on Wilson 1200-sarjan setti. Löytyy mailat 4-9, P, S, putteri, 3 ja driver. Bagi on kamala, sillä ei tee mitään. Mailat sinänsä OK, ehkä joku aloittelija tulisi kyseeseen. Onko noilla mitään käyttöä?

"Kuuntele nyt Kalle tarkasti. Haista paska!"
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyseessä on Wilson 1200-sarjan setti. Löytyy mailat 4-9, P, S, putteri, 3 ja driver. Bagi on kamala, sillä ei tee mitään. Mailat sinänsä OK, ehkä joku aloittelija tulisi kyseeseen. Onko noilla mitään käyttöä?
Kyllä noita kokonaisena settinä aloittelijalle kehtaa tarjota jos gripit on edes jossain määrin siedettävässä kunnossa ja kamoja on säilytetty sisätiloissa. Muutaman kympin noista voi pyytää jos sopiva ostaja osuu kohdalle.

** Tony Lommi **
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bone

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään ensimmäinen 90 alitus ainakin 15 vuoteen, kun Gumbölen selvitin 88 lyönnillä (eli bogivauhtiin, joka on sinänsä myös tavoitteeni). Olen toki muutaman ysireikäisen pystynyt samaan tahtiin pelaamaan, mutta ensimmäistä kertaa kaikki 18 reikää. Tuntui jo rangella hyvältä, että nyt on löytynyt jonkunlainen tekniikka, jota olen etsinyt. Ei se ihan koko rundia kasassa pysynyt, mutta tarpeeksi hyvin kuitenkin, että pääsi kasilla alkavaan tulokseen. En nyt oletakaan, että pääsisin seiskalla alkaviin, joita 20 vuotta sitten pelasin, mutta hyvältä tuntuu tämäkin "uusi" kymmenluku.

"They're like sex, except I'm having them."

Artyukhin

Jäsen
Itse ostin tänä eväänä XXL:stä ”markettimailat”, jotkut miehien aloittelijamailat, omasta mielestä ihan ok mailat. Tullut niillä pelattu tänä kesänä 54 -> 29 tasoitus, kai sitä voisi ens kesällä tai seuraavalle uusia. Nuo mailat olivat siis 249€.

Elikkä halvat.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on alkanut push- ja jopa ihan kärkiosumatkin kiusaamaan, etenkin rautamailoilla. Googlettemalla mahdollisia syitä löytyykin sitten tuttuun golftapaan useita. Milläs konstilla tuon syyn saisi selville?

Paskan määrä on vakio.

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nyt on alkanut push- ja jopa ihan kärkiosumatkin kiusaamaan, etenkin rautamailoilla. Googlettemalla mahdollisia syitä löytyykin sitten tuttuun golftapaan useita. Milläs konstilla tuon syyn saisi selville?
Parhaiten menemällä paikalliselle prolle :)

Pääsin kuin pääsinkin sisään Erkko Trophyyn ja kaksi ensimmäistä päivää pelattu loistavaa golfia. Tulokset 73, 70 (+1) oikeuttaa ennen viimeistä kierrosta sijalle T16. Tasoitusjärjestyksessä ennen kisaa olin 97. eli jotain on tehty oikein! Kisa siis "oikea" golfkisa eli tasoitukseton lyöntipeli.

Crossfit & esports.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pääsin kuin pääsinkin sisään Erkko Trophyyn ja kaksi ensimmäistä päivää pelattu loistavaa golfia. Tulokset 73, 70 (+1) oikeuttaa ennen viimeistä kierrosta sijalle T16. Tasoitusjärjestyksessä ennen kisaa olin 97. eli jotain on tehty oikein! Kisa siis "oikea" golfkisa eli tasoitukseton lyöntipeli.
Ja sitten kasikymppinen (päivän huonoin) kolmantena päivänä? No ihan normaalia golfissa. Peruspulliaiselle mahdoton pitää peli kasassa edes 18 reikää puhumattakaan, että pitäisi pelata useampi päivä peräkkäin hyvin.

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja sitten kasikymppinen (päivän huonoin) kolmantena päivänä? No ihan normaalia golfissa. Peruspulliaiselle mahdoton pitää peli kasassa edes 18 reikää puhumattakaan, että pitäisi pelata useampi päivä peräkkäin hyvin.
Näinpä... Ekana kahtena päivänä uskomattoman hyvin toiminut puttipeli vaihtui keskinkertaiseen ja olo ei missään vaiheessa ollut terävä eikä levollinen. Turhautumine kostautui, kun 15. väylällä tein kisan ainoan oikeasti tyhmän ratkaisun, josta ysi korttiin. Eipä siinä sen kummempia.

Joka tapauksessa kisa oli minulle äärimmäisen arvokas kokemus ja selvästi paras kisa mitä olen ikinä pelannut, vaikka viimeinen päivä meni miten meni. Ei jäänyt juurikaan jossiteltavaa. Eteenpäin :)

Crossfit & esports.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Täällä ei ole tyhmien golf-kysymysten ketjua, joten aloittelija kyselee, että kuinka suuri synti se on jos kolmen hengen porukka varaa kaksi peräkkäistä vuoroa ja koko porukka tiiaa ensimmäisellä vuorolla? HCP:t siis yli 108.

"Varmistaaksemme mahdollisimman korkeatasoiset keskustelupalstat,
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet

macnevis

Jäsen
Suosikkijoukkue
...
Täällä ei ole tyhmien golf-kysymysten ketjua, joten aloittelija kyselee, että kuinka suuri synti se on jos kolmen hengen porukka varaa kaksi peräkkäistä vuoroa ja koko porukka tiiaa ensimmäisellä vuorolla? HCP:t siis yli 108.
Riippuu varmaan kuinka ruuhkainen kenttä kyseessä. Itse kuitenkin juttelisin caddien kanssa aiheesta, koska voi hyvin olla, että antavat teidän lähteä kolmistaan vaikka se tasoitus hieman menisikin yli heidän maksiminsa. Toki jossain nihilistikentällä ei varmaan mene läpi.

Jaska, parveke auki!
Suosikkijoukkue
Lukko
Tosiaan muusta varaustilanteesta paljon kiinni. Jos ryhmänne alkaa keräämään jonoa perään ja kenttä ei rullaa niin sanomista voipi tulla.

Jos siihen lähtöön josta jää pelaaja siirtyy pois on varannut joitain muita pelaajia niin voi syntyä ihmettelyä että missäs tämä kaveri on kenen pitäisi olla paikalla.

Mutta riippuu niin paljon tilanteesta ja kentästä. Kaikennäköistä on tullut vuosien varrella nähtyä ja koettua. On nillitetty aiheesta ja ilman aihetta. Joskus jopa vanhan kotiseurani kapteeni soitti vieraspelaajan seuran kapteenille ja järkkäsi pelaajalle parin viikon varauskiellon kun oli jostain tullut kentällä sanomista. Mutta tämmöinen on nykypäivänä varmaan hyvin harvinaista.

** Tony Lommi **
Kannattaa tehdä, kuten @macnevis neuvoi. Caddiemasterilta vain avoimesti kysymään, niin kertoo lähtötilanteen tai saattaa lyödä teidät suoraan samaan lähtöön. Samalla selviää sekin, jos eivät missään nimessä halua joustaa asiassa. Ei tule sitten sanomista.. mutta vastaavassa tilanteessa itselleni on käynyt siten, että aina on päästy samaan lähtöön kavereiden kanssa. Kerran piti luvata, että jos ei vauhti pysy yllä, niin nostetaan sitä palloa taskuun.

Maalivahdit usein sanovat, että tyhjään paikkaan pitää osua, jotta maali tulee. - Pasi Nurminen -

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei kolmen hengen 108HCP yhteenlaskettuna ole yhtään mitään. Kyllä pelata osaa nopeasti joka händärillä, jos siihen on vähänkin opetettu tai tottunut. Pistebogia jos ei lyöntipeli onnistu tarpeeksi nopeasti. Ja vähän sovellettuja sääntöjä oman mielen mukaan (hävinnyt pallo vaan oletettuun paikkaan 1min etsimisen jälkeen yhdellä rankkarilla).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy