Koalitio "vastuussa" 1600 kuolleesta naisesta ja lapsesta Irakissa
vlad kirjoitti:
P.S. Special Guest ja The Original Jags, viime viikolla julkaistiin tutkimusraportti jonka mukaan Irakin sotaretken alun jälkeen on taistelutoimien (?) yhteydessä kuollut 25 000 siviiliä - muutama tuhat kuoli varsinaisten pommitusten yhteydessä.
Jep, nuo Jagsin esittämät luvut perustuvat vissiin puolisen vuotta(?) sitten tehtyyn tutkimukseen, jossa muistaakseni verrattiin satunnaisotoksia käyttäen Irakin sotaa edeltäneitä väestötilastoja nykyisiin ja päästiin sellaiseen tulokseen, että asukkaita olisi noin 100 000 vähemmän (=kuolleet joko sodassa tai sen jälkeen). Joku korjatkoon, jos muistan väärin. Omaan korvaan tuo luku 100 000 kuolleesta irakilaisesta särähti korvaan aika pahasti, eihän sodan aikana tullut erityisen paljon tietoja todella suurista siviiliuhreista ja päivittäiset pommiuutiset puhuvat yleensä enintään kymmenistä kuolleista.
Itse luotankin tässä asiassa enemmän Vladin viittaamaan lähteeseen, eli Iraq Body Countiin (
http://www.iraqbodycount.net/), joka kotisivujensa sarkastisten lainausten perusteella ei ole ainakaan jenkkimyönteinen.
Raportin mukaan Irakissa on sodan alun jälkeen kuollut väkivaltaisesti noin 26 000 ihmistä. Näistä noin 9000 on kuollut koalition tulituksessa, saman verran erilaisten rikosten yhteydessä ja noin 2500 koalitiota vastustavien terroristien iskuissa. Eli koalition "vastuulla" ei ole 100 000 ihmistä, vaan suorasti 1/10 tästä. Toki voidaan argumentoida, että koalitio on epäsuorasti vastuussa myös rikollisten ja terroristien aiheuttamista kuolemista. Toinen mielenkiintoinen luku on se, että peräti 82% uhreista on ollut täysi-ikäisiä miehiä. Naisia ja lapsia on kumpaisiakin 9%. Tilastoja voidaan vääntää moneen asentoon, tässä yksi: Koalitio on suoraan vastuussa "vain" noin 1600 naisen ja lapsen kuolemasta, vaikka koko Irak on vallattu ja tämän jälkeen maassa taisteltu terroristeja vastaan hyvin kireissä tunnelmissa yli kahden vuoden ajan. Itse pidän tätä lukua, kaikessa kauhistuttavuudessaankin, yllättävän pienenä ja kenties osoituksena siitä, että nykyteknologia saattaa joissain olosuhteissa mahdollistaa verrattain pienet siviiliuhrit.
Jos näihin koalition "vastuulla" oleviin kuolemiin mennään vielä syvemmälle, huomataan, että 2/3 näistä tapahtui sodan ensimmäisen kuukauden aikana. Tämän jälkeen koalition tappamien siviilien määrä on kasvanut todella suureksi vain suurten Fallujan sotilasoperaatioiden aikana (noin 700). Muiden kuukausien aikana liittouma on menettänyt enemmän sotilaita, kuin on itse tappanut siviileitä. Tätä en olisi ikinä uskonut, mutta kaipa se on pakko sulattaa.
Kannattaa tutustua tuohon raporttiin - oli sitten mitä mieltä tahansa Irakin sodasta, Yhdysvalloista ja Puskasta. Itse marssin Irakin sotaa vastaan, mutta koen tulleeni petetyksi paitsi joukkotuhoaseista uhoavan Bushin hallinnon toimesta, myös piruja 100 000 siviiliuhrista maalanneiden sodan vastustajien puolelta. Uskoin tyhmänä kumpiakin...