Suomikin on jo puolensa valinnut. Ja minkälainen pelote Suomen "uskottava" puolustus Venäjälle on rapakuntoisine varusmiehineen ja Venäjään verrattuna lähestulkoon hernepyssyin varustettuine puolustusvoimineen? Taitaa pelkästään tuossa itärajan takana olla kasassa jo sellainen arsenaali rautaa, että koko Suomen asearsenaali näyttää lähinnä säälittävältä sen rinnalla.
Ei Suomen armeijan tarvitse mikään pelote olla kenellekään. Riittää että meillä on sen verran kalustoa että puolustus on jossain määrin uskottavalla tasolla. Tällöin Venäjä joutuisi miettimään että onko esim. Suomen valloittaminen sen arvoista että puna-armeija menettää vahvuudestaan tappioina vaikka 0,8%. Tällöin tultaneen siihen johtopäätökseen että yhteistyötä kehittämällä Suomen saa riittävästi "samaan veneeseen", ei kannata hyökätä.
Sen sijaan jos meillä ei olisi puolustusta ollenkaan, olisimme ns. suupala jonka voisi ottaa pois kuleksimasta koska se oli helppoa.
Ja kyllä tuo itä-naapuri on sen verran iso karhu että pikkuisen voidaan vaikka kieli ruskeanakin olla sinne suuntaan. Se on loppujen lopuksi pieni hinta.
NATO-jäsenyys olisi ehkä tyhmintä mitä Suomi voisi itselleen tehdä.
Ja muuten NATO-faneille, kuinka moni teistä olisi valmis jättämään perheensä ja sinisilmäiset lapsensa ja lähtemään henkeään uhmaten puolustamaan vaikka Turkin itsenäisyyttä jotain whatever-vihollista vastaan? Ihan vaan sen takia että Venäjä ei ehkä sitten hyökkää meidän kimppuun, vaikkei se varmaan muutenkaan olisi hyökännyt?
Voin sanoa ihan suoraan että itse en ainakaan olisi valmis. Jos kutsuntakirje tulisi, niin meikäläinen olisi "tavoittamattomissa". Tai siis olenkin, maassa josta ei lähetetä sotimaan. Sen sijaan jos Suomea suoraan kohtaa jokin merkittävä uhka, niin ihan varmasti kutsuntakirje löytää minut ja tulen viivana paikalle.
Isänmaallisuus on eri asia kuin tyhmänrohkea hurmahenkisyys tai joukkopsykoosi.
Joku luottaa siihen että NATO olisi Suomelle avain onneen. Minä luotan siihen että Venäjä on oikeasti meidän ystävä tulevaisuudessa, kunhan ei vaan aleta suoraan vittuilemaan sille. Itse asiassa uskon jopa että seuraavan kerran kun jenkit kieltäytyvät myymästä meille air-to-ground ohjuksia, niin veli Venäläinen saattaisi jopa myydä.