Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 923 121
  • 6 153

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Edellähän on loistava esimerkki!

Mä aikoinani kanssa nostin kilometrikorvauksia virallisesta kotiosoitteestani, vaikka käytännössä asuin puoli vuotta huhtikuusta pitkälle syksyyn silloisen tyttöystäväni vanhempien kesämökillä. Korvattavia kilometrejä tuli lähes 200 per päivä. Todellisuudessa ajoin ehkä max 30km. Koskaan ei mitään kuitteja tms. kyselty, mutta koko ajan oli itselläni pieni pelko perseessä. Enhän mä käytännössä mitään väärää tai laitonta tehnyt, mutta jossain vaiheessa olisi luullut jonkun edes kysäisevän aiheesta.

Eihän kilometrikorvausten laskuttaminen ja vastaanottaminen ole toki laitonta. Kilometrikorvauksia saa maksaa vaikka tonnin kilometriltä jos työnantajasta siltä tuntuu. Mutta siitä pitää sitten muistaa maksaa myös verot. Verovapaat kilometrikorvaukset ovat ihan eri juttu sitten ja niissä on tarkat säännöt, joihin tässä en nyt mene. Muuta kuin siltä osin, että yllä olevassa esimerkissä on jätetty verot maksamatta ja teoriassa (eli jos jäisi kiinni) niin työnantajalle ja verovelvolliselle tulisi jälkiverot korotuksineen maksettaviksi.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Niin siis tarkoitin, että se saitti on nurin tai siellä on huoltokatko. Silloin ei synkkakaan käynnisty. Luurilla tai appsilla ei ole siinä tapauksessa vaikutusta asiaan.
Yhteys löytyi heti, kun poistin Polar Flow -app:in ja latasin uudelleen. Mystisiä juttuja.
 

Snagari

Jäsen
Vaikka itsekin olen todellinen finglishin suurkuluttaja ja käytän normaalissakin puheessa englanninkielisiä sanoja "terästämässä" puhetta, mikä itsessää kuuluisi varmaan junttimaisinta mitä tiedät-ketjuun, niin silti tuo NHL-puolen varsinkin draftiketjuissa käytettävä englannin ja suomen sekoitus on aika raskasta luettavaa. Ja tämä ei ole todellakaan kenellekään yksittäiselle nimimerkille suunnattua.

Suomalainen keskikova prospect joka menee draftissä about late 1st/early 2nd roundilla.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuka vittu tekee Ylelle näitä eri urheilukisojen mainosbuffeja? Aivan saatanan ärsyttäviä ovat nopeine leikkauksineen ja epäselvine teksteineen, kuten yleisurheilun EM-kisojen ja olympialaisten mainosspotit. Tekijät ja tuottajat nopeasti vastuuseen ja saunan taakse.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Mutta miksi saunan taakse? Onko se joku inside- juttu? Jos ei ole saunaa, niin pitääkö ne viedä autolla/minibussilla erikseen jonnekin saunan taakse? Kelpaako yleinen sauna?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Entinen pelikaveri on ostanut jonkun 70-luvun alun rapatun omakotitalon ja päivittelee remppojaan #rintamiestaloarkea.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
AV-kääntäjien ymmärtämättömyys kääntää kerrottuja lukuja suurpiirteisesti. Esimerkiksi jos amerikkalaisessa elokuvassa joku sanoo "300 miles", ei hän varmistakaan tarkoita lukua niin tarkkaan, että se pitää käntää kilometrin tarkkuudella (483 km), vaan sopivaa tasalukua, joka tässä 300 mailin tapauksessa sopisi olla 500 kilometriä. Ei kai kukaan arkikielessä puhu, että Helsingistä Rovaniemelle on matkaa 813 kilometriä, vaan "800 kilometriä".
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
AV-kääntäjien ymmärtämättömyys kääntää kerrottuja lukuja suurpiirteisesti. Esimerkiksi jos amerikkalaisessa elokuvassa joku sanoo "300 miles", ei hän varmistakaan tarkoita lukua niin tarkkaan, että se pitää käntää kilometrin tarkkuudella (483 km), vaan sopivaa tasalukua, joka tässä 300 mailin tapauksessa sopisi olla 500 kilometriä. Ei kai kukaan arkikielessä puhu, että Helsingistä Rovaniemelle on matkaa 813 kilometriä, vaan "800 kilometriä".
Muutenkin usein ärsyttää kääntäjien vaikeus ymmärtää esimerkiksi sanontoja tai päätellä useampaa asiaa tarkoittavien sanojen oikea käännös tilanteen ja kontekstin perusteella. Oikeastaan moni muukin asia käännöksissä ärsyttää, kun itsekin pystyisi kääntämään huomattavasti oikeammin ja tarkemmin ilman minkäänlaista alan koulutusta. Mutta siksi en käytäkään tekstityksiä missään, jos saan itse valita, niin ei tarvitse ärsyyntyä.

Oikeasti kuitenkin veikkaan, että suurin osa virheistä ja muista ymmärtämättömyydeltä vaikuttavista ärsyttävyyksistä käännöksissä johtuu lähinnä kiireestä, jolla käännöksiä ammatikseen joutuvat niitä vääntämään. Aikataulut ovat todennäköisesti sellaisia, että rautaisesta ammattitaidosta huolimatta ei vain ole mahdollista tehdä virheettömiä käännöksiä. Toki mainittu matkojen ja muiden suureiden pyöristäminen on täysin kääntäjän oma päätös, joten siitä ei varmaan voi kiirettäkään syyttää.
 

Puster

Jäsen
Työterveys vaihtui Pohjola sairaalaan ja ei ainakaan käyttäjäystävällisemmäksi. Ei nettiajanvarausta vaan pitää ensin jonotella puhelimessa jokunen minuutti kunnes hoivamestari(!) vapautuu. Tällekään eri riitä, että sanot haluavasi varata ajan lääkärille vaan pitää ensin selittää missä mahtaa olla vika ja ihanko oikeasti kuitenkin haluat sinne lääkärille päästä.

Sitten kun hoivamestari on tullut siihen päätökseen, että ehkä tässä tapauksessa on parempi nähdä se lääkäri, alkaa sopivien aikojen etsintä. Koska virallisella työterveyslääkärillä oli (tietenkin) täyttä, alkoi arpominen keneltä nyt oikeastaan voisi varata ajan.

Kaiholla muistelen niitä aikoja, kun nettivarausta tein sen mukaan kenellä näyttäisi olevan aiheeseen sopivaa perehtyneisyyttä tai ainakin paras kuva.

Jatkossa pitää sitten työpaikatkin valita sen mukaan, että työterveys on Terveystalossa tai ainakin Mehiläisessä.
Ei niin suuri vitutus mutta ehkä kuitenkin pieniä asioita, jotka ärsyttää. Todennäköisesti käynnin jälkeen vasta vituttaakin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se tahtoo ärsyttää miten herkästi nykyisin vedetään esiin rasisti-vammais-vähemmistökortti kun kohdataan jotakin vastoinkäymisiä, ja erityisesti se miten hanakasti media lähtee tukemaan näitä. En sano etteikö monella vähemmistöllä edelleenkin olisi vaikeaa mutta en minä oikein usko että sitä tilannetta auttaa sekään ettei halua tunnustaa tosiasioita vaan syyttää kaikesta sokeasti syrjintää. Tämä heräsi kun lueskelin juttua CP-vammaisesta graafisesta suunnittelijasta joka ei ollut saanut työpaikkaa graafiselta alalta ja oli sitten laittanut pystyyn oman toimiston. Oli kuulemma jossakin paikassa jo saanut pomonkin puolelleen mutta muut työntekijät olivat vastustaneet palkkausta, ja oli vahvasti sitä mieltä että häntä on syrjitty vammansa takia. Voi olla näinkin, mutta kun katselin kaverin työnäytteitä nettisivuilta niin melkein väittäisin että syy useimpiin pakkeihin on kyllä saattanut olla ennemminkin se että osaaminen ei vaan yksinkertaisesti riitä. Suoraan sanottuna, itsekin kun graafisella alalla olen pitkään työskennellyt, jos minulle tultaisiin esittämään kaverin portfolio ja kysyttäisiin että palkataanko kaveri töihin niin vastaus olisi jyrkkä ei. Ja tämä ihan näkemättä kaveria ja tietämättä hänen taustojaan.

Ymmärrän hyvin jos muut työntekijät vastustavat epäpätevän työntekijän palkkaamista, koska loppujen lopuksi se kaatuu aina niiden pätevien niskaan jos yksi tai useampi ei suoriudu hommistaan kunnialla. Tämä ala on jo nytkin ihan tarpeeksi tiukalle vedetty aikataulujen suhteen, ja katteet poljettu aika pieniksi, joten ei ole kyllä enää oikein missään varmasti varaa vapaamatkustajille.

Hieno homma että tämä kaveri on sitten perustanut oman firman ja ilmeisesti asiakkaita on sen verran että saa homman jotenkin pyörimään, mutta tuli vaan tosiaan mieleen että välttämättä kyse ei ollut mistään syrjinnästä vaikka sitä tässä jutussa niin pontevasti alleviivattiinkin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Miksi huippuhetkipätkien tekijät eivät jätä leikkeisiinsä selostusta ja yleisön kohinaa vaan korvaavat sen paskalla hevillä? Minulle kiksit tulevat tapahtumaan liittyvästä tunnelmasta eivätkä Negativen musiikista. Voin kertoa, että lopetan videon katsomisen, jos selostus ja yleisön äänet on korvattu musiikilla.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nukkumaan mennessä se, jos jalat ovat jotain kovaa pintaa vasten. Jos sängyn jalkopääty on vaikka seinää vasten, niin jalkani eivät saa koskettaa sitä vähääkään, jos haluan saada unta. Se on kumma, mutta pienikin kosketus varpaaseen rupeaa tuntumaan ärsyttävältä. Asiaa ei auta se, että olen kohtuu pitkä ja täten jalkani helposti yltävät päätyyn asti. Sanomattakin on selvää, että kotona sängyssä ei ole jalkopäässä päätylevyä tai muutakaan unia häiritsemässä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ärsyttää nämä lakto-ovo-mitälie-vegaanit ym. ruokanatsit jotka vaativat miten heille pitäisi joka paikassa, esim. juhlissa, järjestää erikoisruokavalio (joka maksaa juhlien järjestäjälle suurin piirtein saman verran kuin lopuille tarjottava ruoka yhteensä. Ymmärrän sen että jos syy on terveydellinen (esim. keliakiat jne.), niin silloin tietenkin pitää ottaa asia huomioon ja järjestää erityisruoka, mutta silloin jos syy on pelkästään aatteellinen niin minun tekisi mieli sanoa että "sitten pitää varmaan olla syömättä jos ei tarjoilut kelpaa". Minä itsehän olen ruokien suhteen todella kranttu, minulla on aina ollut pitkä lista ruoka-aineita joita en syö, mutta ei ole tullut koskaan mieleenkään alkaa vaatimaan missään erityisruokaa siksi että minä en suostu syömään jotain ruoka-ainetta. Sitä on vaan sitten närppinyt sitä mitä on tarjolla ja tyytynyt siihen. Näillä syy on ehkä aatteellinen, mutta loppujen lopuksi kyse on ihan samasta asiasta eli kranttuudesta mutta silti tuntuu aina olevan muutenkin hyväksyttävämpää vedota siihen miten on joku vegaani kuin sanoa että ei vaan tykkää jostakin ruoka-aineesta eikä halua syödä sitä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@-OO-

Nuo ruokajuhlahommat ovat lose-lose-tilanteita:

1) ilmoita etukäteen rajoitteesi --> lisää työtä järjestäjälle
2) älä ilmoita, älä syö --> mahdollinen mielis was pahoitettu by järjestäjä; tuntuu ikävältä, ettei ole tarjottavaa ja toisaalta vieraana tuntuu ikävältä jättää ottamatta kun toinen on järjestänyt
3) älä ilmoita, syö sitä mitä tarjotaan --> tunne kuinka helvetin lieskat polttavat varpaidesi alla ja kuule korvissasi eläinten viimeiset kuolonkorahdukset

Selvä asia on, että kohtelias vieras menee, syö mitä tarjotaan ja kehuu päälle. Kohteliaan isännän asia on ottaa kahdesti lisää, jos ruoka ei mennyt aivan nappiin. Näissä tilanteissa on punnittava, antaako isomman painoarvon käyttäytymissäännöille vai ruokailunsa etiikalle.

Minä olen ajatellut selvittää asian siten, että jos kutsuttaessa kysytään asiasta, vastaan kuten asia on. Jos on isommat juhlat ja ei kysytä, en ilmoita vaan syön, mitä rajoitteiltani pystyn. Jos on pienemmät illanistujaiset, joihin joku on tekemässä ruokaa, ilmoitan tietenkin, ettei minulle turhaan tehdä ruokaa, jota en syö. Ilmoitan myös, ettei minulle tarvitse erikseen valmistaa mitään, koska omapa on kivirekeni. Tarkoitan myös mitä ilmoitan, enkä ole tippaakaan loukkaantunut, jos kasvisvaihtoehtoa ei ole.

Sitä pitäisi hiukan miettiä, miten suhtautuisi ruokatarjonnan järjestämiseen, jos itse järjestäisin juhlia. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että liha- ja/tai kalavaihtoehto olisi tarjolla, koska juhlat tehdään vieraita varten ja valtaosa on edelleen sekasyöjiä. Toisaalta pelkän kasvisruoankaan tarjoaminen ei tuntuisi kovin väärältä, koska käsittääkseni kovin monelle ei ole omantunnon kysymys, että joka ruokailulla on saatava tapettua eläintä. Sitten tietysti, jos on pienempi seurue tulossa ja tietää kunkin mieltymykset ja kranttuilut, en tietenkään pakkosyötä kasvisruokaa ihmiselle, joka ei siitä pidä, vaan hänelle/heille on tarjolla jotakin muuta.

On kuitenkin selvä, että eettiset kysymykset ruoan suhteen ovat konfliktissa klassisten käyttäytymissääntöjen kanssa. Jomman kumman on pakko väistää.

Ps. Mielestäni on myös tahditonta ottaa ruokailuun liittyvät eettiset kysymykset taivastelun kohteeksi juhlissa. Esimerkiksi viime kesänä kävin yksissä juhlissa, joihin en ilmoittanut rajoitteistani, kun en halunnut aiheuttaa lisää vaivaa ja kun se on minulle oikeasti ihan sama, syönkö yhdellä aterialla päivässä vain leipää ja salaattia vai myös jotain lämmintä ruokaa, niin eiköhän juhlien isäntä päivitellyt moneen otteeseen kovaan ääneen vakaumustani asian suhteen. Sinänsä en asiasta loukkaannu ja suorastaan mielelläni keskustelen aihepiiristä, mutta kun kantani on, että "te teette väärin", ei sitä mielestäni ole suotavaa heittää muiden kasvoille muiden juhlissa.

Edit: Pps. Minusta taas siinä on eroa kuin yöllä ja päivällä, eikö halua syödä jotain, koska pitää sitä mielestään vääränä tai eikö halua syödä jotain, koska ei pidä sen mausta. Ensimmäinen on eettinen ja yhteiskunnallinen kannanotto oikeaksi pitämänsä asian puolesta, jälkimmäinen on metsäläisyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nieminen ja Lahtinen alkaa kahdeskymmeneskahdes syyskuuta. Näin kertoo nelosen buffi.

Näkemättä paskaa mutta eikö jumaluta ole suomi hallussa. Se alkaa kahdeskymmenestoinen syyskuuta.
 
Työterveys vaihtui Pohjola sairaalaan ja ei ainakaan käyttäjäystävällisemmäksi. Ei nettiajanvarausta vaan pitää ensin jonotella puhelimessa jokunen minuutti kunnes hoivamestari(!) vapautuu. Tällekään eri riitä, että sanot haluavasi varata ajan lääkärille vaan pitää ensin selittää missä mahtaa olla vika ja ihanko oikeasti kuitenkin haluat sinne lääkärille päästä.

Tämä. Aivan käsittämätöntä, ettei esim. Helsingin kaupungin tai YTHS:n terveyspalveluihin voi varata aikaa netissä.

"Tunkekaa digitalisaatio perseeseen" lienee em. instanssien strategia.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nieminen ja Lahtinen alkaa kahdeskymmeneskahdes syyskuuta. Näin kertoo nelosen buffi.

Näkemättä paskaa mutta eikö jumaluta ole suomi hallussa. Se alkaa kahdeskymmenestoinen syyskuuta.
Ehkä ne TV-ihmiset on ajatellut että toi iskee paremmin ihmisiin. Miksi niiden edes pitäisi miettiä jotain kielioppinipottajia kun niitä on niin vähän? Joo muakin välillä ärsyttää jokin pikkujuttu.
 

Ralph

Jäsen
Mikko Hannulan lentopalloselostukset, etenkin kun TERRRRVAPORRTTI iskee...
Onneksi se on erittäin harvinaista, että passari iskee. Hehe hehe.

Ymmärrän kyllä pointtisi ja olen samaa mieltä, että Hannula voisi petrata. Onneksi on jättänyt ne "sokka irti" -huudot pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös