Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 922 985
  • 6 153

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On ehkä kuitenkin pikkaisen eri asia kun puhutaan hatun päässä pitämisestä kesken syömisen. On ehkä jo tullut aika kyseenalaistaa vanhoja ja turhia tapoja joille ei ole minkäänlaisia rationaalisia perusteita.

"Ei niin ole ennenkään saanut tehdä!" "Jumala suuttuu ja maailmanloppu tulee!!"
Tästäpä on keskusteltu jonkin verran: http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=38836&referrerid=45

Omasta mielestäni kyse on käytöstavoista. Jos syöt lakki päässä, sinulta ilmeisesti puuttuu ymmärrys tapakulttuurista ja ympäristö arvioi sinua sitten sen mukaan.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tästähän on täälläkin joskus väännetty, mutta en kyllä mahda mitään sille, että ainakin omiin silmiin hatun päässä pitäminen syödessä on merkki aikalailla alkeellistenkin käytöstapojen ja pelisilmän puutteesta. Tuli vaan vastaan taas [liite]Matkaoppaiden[/liite] jaksoa katsellessa.


Vanha keskustelu,
joka alkoi vuoden 2007 Big Brother-asukkaasta, Nikosta. Viime ja toissa syksynä BB-talossa syötiin sitten pipo päässä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo On ehkä jo tullut aika kyseenalaistaa vanhoja ja turhia tapoja joille ei ole minkäänlaisia rationaalisia perusteita.
Käsittääkseni hattu päässä ruokailemiseen liittyy olennaisesti kiistely siitä, tuleeko hattua pitää päässä sisätiloissa. Eiköhän koko homma ole lähtöisin siitä, että hattu on lähtökohtaisesti ulkovaate ja ruokailua on perinteisesti haluttu kunnioittaa siten, että syömistä ulkovaatteiden kera ei suvaita (ne hygieniasyyt). Tämän päivän yltäkylläisyydessähän ruokailutilanteen tai ruoan kunnioittaminen on itsessään jo täysin tuntematon käsite, kunhan hotkitaan mitä sattuu ja miten sattuu.

Olen samaa mieltä, että monia vanhoja tapoja tulee kyseenalaistaa tarpeen tullen, mutta mielestäni niinkin simppeli asia kuin käytöstavat ja toisten ihmisten kunnioittaminen liittyy hyvin olennaisesti hattu päässä ruokailemiseen. Ja nyt lähdenkin tästä lounaalle.
 

Läsy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks
Yhden ainoan kauppa/kirjastoreissun aikana alkoi moni pieni asia närästämään oikein kunnolla.Ensinnäkin ärsyttää hidastelijat. En tiedä onko kyseessä samat ihmiset mutta näitä näkee sekä liikenteessä että kaupoissa.

Tämä kyseinen ihmislajike saa sapen kiehumaan eritoten pankkiautomaateilla asioidessa. Löytääkö ne siitä Otosta jonkun matopelin?

Eihän ne tilitiedot edes näy siinä kuin muutaman hassun sekuntin?
 
Viimeksi muokattu:

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Uuden Suomen blogit. Jostain kumman syystä kuitenkin luen niitä. Erityistä ärsytystä aiheuttaa nauvolainen metasäveltäjä.
 

ditrim

Jäsen
Olen samaa mieltä, että monia vanhoja tapoja tulee kyseenalaistaa tarpeen tullen, mutta mielestäni niinkin simppeli asia kuin käytöstavat ja toisten ihmisten kunnioittaminen liittyy hyvin olennaisesti hattu päässä ruokailemiseen. Ja nyt lähdenkin tästä lounaalle.

Asia kunnossa. Minä en käytä päähinettä sisällä juuri siitä syystä etten jaksa vastaanottaa tuomitsevia katseita. Mutta olisin mielummin kuitenkin järkevämmän ajattelun kannalla ja soisin ihmisille vapauden pukeutua haluamallaan tavalla tilanteessa kuin tilanteessa.

Minä pidän huonompana käytöksenä sitä, että ruvetaan puuttumaan toisen ihmisen pukeutumiseen tai ruokailutapoihin kuin sitä, että ei kunnioiteta toisia noudattamalla vanhoja etikettejä. Mutta onneksi asia ei ole minun ongelmani, sillä en pidä hattua päässä sisällä tai syödessä.

Pieni asia joka ärsyttää on langaton näppikseni, jossa ei toimi F-nappulat eikä ole Caps Lockin valoa.
 

K. Pahero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ärsyttää ihmiset, jotka eivät osaa ollenkaan stop to smell the roses. Jos joku kävelee vähän hitaammin kuin sinä, haluaa välttämättä ottaa kuitin Otto-automaatilla, päättää pizzantäytteet vasta tiskillä tai kopuaa rahojansa vasta nähdessään loppusumman, niin se on maailman tapa sanoa Sinulle nyt tuntosarvet pystyyn ja katsele ympärillesi.

Nimimerkki: Katsellut puita kyynelet silmissä.
 
Ärsyttää vaan tuo jatkuva Suomen naisten jääkiekkomaajoukkueen vähätteleminen ja sille naureskelu, kun tuolla Olympialaisissa nyt pelailevat. Ottaa päähän varsinkin, kun voi hyvin kuvitella, että suuri osa jatkoaikalaisistakaan ei niitä pelejä ole edes katsellut. Juu tiedetään, että tasoeroja on ja ne ovat suuret vielä pitkään, kun vertaillaan Kanadaan ja Yhdysvaltoihin, mutta kun ei katsota/huomata sitä omien taistelua sekä niitä positiivisia asioita ja sitten lollotellaan kotona tuloksille.
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ärsyttää ihmiset, jotka eivät osaa ollenkaan stop to smell the roses.

Mutta pitääkö niitä perkeleen rehuja taivastella juuri siinä muiden ihmisten kulkureitillä? Eikö voi siirtyä puolta metriä esmes ovien edestä tai liukuportaiden loppupäästä?
 

Heinolan Gee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Mua ärsyttää kyllä jonkin verran se kun nykyään on muotia kyseenalaistaa tälläsiä vanhoja tapoja ja käyttäytymiskoodeja kuten hatun päästä ottaminen sisätiloihin siirryttäessä tai pidättäytyminen puhumasta loukkaavasti kuolleista. Onks tää nyt sitä tosi siistii anarkiaa? Mut myönnetään mä itse olen ollut melkoinen mestari tällästen vastaavien kyseenalaistamisessa. Sen ärsyttävän tikun vaan huomaa niin helposti muiden silmistä.

Hatun pois ottamisen sisätiloihin siirryttäessä juurrutti meikäläisen kaaliin todella tehokkaasti entinen ala-aste opettajani. Hän oli vanhan liiton rautarouva joka kuitenkin "valmensi rakkaudella".
 

K. Pahero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta pitääkö niitä perkeleen rehuja taivastella juuri siinä muiden ihmisten kulkureitillä? Eikö voi siirtyä puolta metriä esmes ovien edestä tai liukuportaiden loppupäästä?
Ei pidä. Voi siirtyä.

Lähinnä tarkoitin sitä, että jos tuo kanssaihmisten hidastelu suunnattomasti ärsyttää, niin "perkeleen rehujen taivastelua" voisi yrittää edes harjoittaa joskus vähän, vaikka väkisin. Ei siis tuossa tilanteessa, mutta joskus muulloin. Voisi auttaa tuohon ärsytykseen... tai sitten ei. Emmäätiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mua ärsyttää kyllä jonkin verran se kun nykyään on muotia kyseenalaistaa tälläsiä vanhoja tapoja ja käyttäytymiskoodeja...

Minua taas ärsyttää se että hirttäydytään joihinkin vanhoihin tapoihin eikä ymmärretä sitä että maailma muuttuu koko ajan ja tavat sen mukana. Kun katsoo ajassa taaksepäin niin löytyy vaikka miten paljon erilaisia tapoja joita on silloin joskus pidetty korrektina ja etiketin mukaisena käytöksenä mutta jotka ovat poistuneet käytöstä koska eivät ole enää kosketuksissa sen hetkisen maailman kanssa. Monethan näistä tavoista joita nykyisinkin pidetään etiketin mukaisena ja korrektina käytöksenä, tulee jostain ihan käytännön seikoista (esim. hygieniasyyt jne.) ja ne ovat olleet silloin välttämättömiä tai ainakin hyvin tarpeellisia. Ja kun nykyisin esimerkiksi hygienian taso on ihan eri luokkaa kuin silloin kun ne tavat on otettu käyttöön, niin välttämättä sen tavan noudattamiselle ei ole enää mitään pakkoa, joten miksi siitä tavasta ei voisi luopua? Niin on menetelty aina ja miksi niin ei voisi menetellä tänäkin päivänä? Toki ruoan voi syödä ihan hyvin ilman hattuakin, en minä sillä, mutta en minä ymmärrä sitäkään miten joku voi ärsyyntyä siitä että joku syö hattu päässä. En minä ainakaan koe mitenkään epäkunnioittavana sitä jos joku tulee luokseni syömään ja syö hattu päässä - ruokaa se vain on, tarkoitettu vatsan täyttämiseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No eihän ennen käyty kylvyssäkään kuin kerran vuodessa. Silloin se oli ihan korrektia käytöstä.

Minulle on ihan sama, jos joku vetää sitä happy mealiaan mäkkärillä lippa takaraivolla. Mutta hiukankaan paremmassa raflassa - saati sitten kylässä jonkun luona - pitää ihan oikeasti olla käytöstavat kunnossa. Ymmärsi niiden taustat tahi ei. Lapsi tai lapsen asteelle jäänyt aikuinen. Ensinnäkin, hattu päässä syöminen näyttääkin jo niin kornilta, että luulisi itsensäkin tajuavansa olevan täydellinen pelle. Toiseksi, se on paikan isännälle/emännälle melkoisen paha loukkaus.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
No eihän ennen käyty kylvyssäkään kuin kerran vuodessa. Silloin se oli ihan korrektia käytöstä.

Minulle on ihan sama, jos joku vetää sitä happy mealiaan mäkkärillä lippa takaraivolla. Mutta hiukankaan paremmassa raflassa - saati sitten kylässä jonkun luona - pitää ihan oikeasti olla käytöstavat kunnossa. Ymmärsi niiden taustat tahi ei. Lapsi tai lapsen asteelle jäänyt aikuinen. Ensinnäkin, hattu päässä syöminen näyttääkin jo niin kornilta, että luulisi itsensäkin tajuavansa olevan täydellinen pelle. Toiseksi, se on paikan isännälle/emännälle melkoisen paha loukkaus.

Hyvä pointti. Hyvästä käytöksesta nimenomaan sen verran vielä ettei sitä tehdä sen takia että nostetaan itseään jalustalle vaan osoitetaan että kunnioittaa muita, tai arvostetaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä pointti. Hyvästä käytöksesta nimenomaan sen verran vielä ettei sitä tehdä sen takia että nostetaan itseään jalustalle vaan osoitetaan että kunnioittaa muita, tai arvostetaan.

Nimenomaan. Mutta hatun pitämisellä päässä ei ole sitten mitään tekemistä sen kanssa että kunnioitetaanko muita vai ei. Yhtälailla voisin väittää että ne jotka eivät aja mersulla, eivät kunnioita muuta liikennettä. Jos jotain häiritsee se että joku toinen pitää lippistä päässä syödessä tai kansallislaulujen aikana, niin hohhoijaa sentään. Ottakaa vauhtia ja hypätkää pituutta.


Minua ärsyttää se että rinnastetaan "turhat käytöstavat" (esim just hattupäisyys tai joku muu pikkutarkka etikettivirhe) ja "oikeat käytöstavat" (esim etuilu, piereskely ym sikailun välttäminen)
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Jos jotain häiritsee se että joku toinen pitää lippistä päässä syödessä tai kansallislaulujen aikana, niin hohhoijaa sentään.

Väittely taisi leimahtaa uusiin liekkeihin tuosta liitekuvastani eli kommentoidaan nyt sitten vähän. Ei minuakaan ärsytä se, että joku pitää hattua päässä syödessä tai kansallislaulun aikana, mutta pakostakin tulee mielikuva, että vähän yksinkertaisesta kaverista on kyse. Mutta joo, kukin menee tavallaan ja sillä millä on annettu.

Toki myös se, että ruoka on vain ruokaa, syödään se hattu päässä tai ei, on ihan totta. Kuitenkin tällainen hirttäydytään vanhoihin tapoihin-tapainen vänkääminen on aika väsynyttä ja menee lähinnä tuonne alakoulun puolelle. Jokainen toimii toki kotonaan miten haluaa, mutta julkisemmissa oloissa voisi ainakin jollain tasolla käyttää pelisilmää. Samalla tavallahan voi kyseenalaistaa miksi vaikka toisen häihin ei voi tulla verkkareissa? Miten se juhla siitä muka muuksi muuttuu?

Useinhan näissä (julkisissa) kyseenalaistamisissa on takana juuri tällainen oman itsensä nostaminen esiin. Yksi puolituttu oli hyvä esimerkki istuessaan muistaakseni koulun valmistujaisjuhlissa "Enkeli Taivaan"-kappaleen viimeisen säkeistön aikana. Huimaa anarkiaa.. Itsekään en tuohon paimentolaiskansan jumalaan kovin myötämielisesti suhtaudu, mutta onhan tuollainen melko lapsellista. Toki sama henkilö meni naimisiinkin suunnilleen jossain larppivarusteissa ja hääkuvista tuli mieleen lähinnä joku Manowarin posteri.

Mutta joo, kukin tavallaan...
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Tämän voisi laitta vitutusketjuunkin, mutta ei ole niin iso asia.

Valion litran jäätelöpaketit! Onko maailmassa yhtään ainoata ihmistä joka osaa avata ja sulkea sen niin kuin kuuluu?

Tai kyllä sen auki saa, mutta kiinni laittaessa tarvii vähintään ilmastointiteippiä, jotta se pakkaus pysyy kiinni.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Joukkuepikaluistelua tuossa katselin ja selostaja ärsytti. Miehelle ei ilmeisesti sovi se, että joku sana päättyy konsonanttiin.

"Tämän-ää kilpailun-ää ehdoton-ää ennakkosuosikki on Yhdysvallat-ää."

Ihan tuttu äänihän tuo on ja ennenkin olen asiaan kiinnittänyt huomiota, mutta selostajan nimeä on nyt saa päähäni.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kissat ja koirat.

Kusee, paskoo, haisee, sotkee, räksyttää ja tuo sisälle kaikennäköisiä "ylläreitä". Mulle ei kyseisiä elukoita koskaan tule, paitsi ehkä Aasiassa lautaselle.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Tuosta hattu päässä syömisestä...

Itse en syö ravintolassa hattu päässä. Enkä Hesessä tai Mäkissä. Enkä juo kahvia Shellillä hattu päässä. Tapaa minulle ei ole kotona sen kummemmin opetettu, vaan tuollaiset asiat pitäisi alkaa murkkuiässä viimeistään hoksaamaan. Kaverit katsoo joskus huuli pyöreänä kun otan lakin päästä HUOLTOASEMALLA ja vain ja ainoastaan KAHVIA juodessa. Mutta kun tapa on päähän iskostunut niin se on. Ymmärrän kyllä nämä "euroneekerit" jotka syövät cheeseburgereitaan mäkissä lippikset päässä. Se karmean näköinen, suoralippainen ja järkyttävän värinen (lue: massasta erottuva) lippis kuuluu siihen tyyliin olennaisesti. Pitäköön sitten päässään jos imago sen vaatii. Minulla taas lippis joko a) peittää karmealta näyttävää tukkaa, jota ei ole jaksanut huolitella tai b) suojaa auringonvalolta, sateelta yms. Tämä hatutta syöminen kuuluu mielestäni samaan sarjaan kuin sanat Kiitos, ole hyvä ja anteeksi. Helvetin helppo käyttää/toteuttaa, mutta loppujen lopuksi moni ei sitä osaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katselin tuossa äsken boxilta eilistä Ultimate Fighter 9:n jaksoa, ja kävi jonkin verran ärsyttämään se kirosanojen piippaus. Kun kyse on kuitenkin ohjelmasta jossa laitetaan 16 vapaaottelijaa asumaan saman katon alle niin voi hyvin kuvitella minkälainen uho kaikilla on päällä ja näinollen kirosanat lentelee aika tiuhaan. Sitten kun jokainen niistä on piipattu niin tuon ohjelman katsomisesta tulee lähes tuskallista kun pitkiä aikoja kuului vaan pelkkää piippausta.

Tuollaisen ohjelman kohdalla tuo koko piippaus on minusta jotenkin kyseenalaista, jos ko. ohjelmaa seuraa niin jotenkin luulisi että kestää kuunnella jokusen kirosanankin? Outoa kansaa nuo Ameriikkalaiset.

Sitten toinen asia mikä on ärsyttänyt kun olen katsonut American Idolia, on se että minkä ihmeen takia jokaiselle kilpailijalle pitää lähes keksimällä keksiä joku sydäntäsärkevä nyyhkytarina. On sairasta lasta ja sairasta mummoa ja moottoripyöräonnettomuutta ja avioeroja jne. jne. Tuntuu että jokaiselle kilpailijalle joka jatkoon meni, on tapahtunut jotain todella dramaattista ja riipaisevaa. Alkaa tuntumaan että liika on liikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös