Tässä otsikossa ihmettelemme ja kyseenalaistamme perinteisiä tapoja

  • 12 232
  • 145

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Otsikon viittaava juttu on ollut aiemminkin kirjoituksissani esillä eri ketjuissa. Toissa syksynä esimerkiksi kyseenalaistin Lukko-puoella erilaisia pukeutumissääntöjä, kuten päähineen poisottoa ruokaillessa. Nyt viimeksi esillä on puolestaan ollut se, ettei omasta seurustelukumppanista/av(i)puolisosta tulisi mielestäni puhua "hän on minun naiseni/mieheni" -tyyliin, vaikka monet pitävät tuota aivan luonnollisena tapana. Koska kyseisestä keskustelusta tehtiin lopulta aivan oma ketju, vaikka avautumiseni suoritinkin "Vitutusketjussa", päätin avata tälle asialle aivan oman otsikon heti alkajaiseksi.

Seuraava ihmetykseni koskee sitä, minkä takia suurella osalla ihmisistä on tapanaan kätellä toista, kun tapaa uuden ihmisen. Ei siinä mitään, että kerrotaan omat nimemme ja sitä kautta esitellään itsemme uudelle tuttavuudelle, mutta kättelyä ensitapaamisessa on todella vaikea ymmärtää. Olen kuullut, että virallisesti kyseinen kättelyrituaali johtuu siitä, että tällä tavalla ihmiset osoittavat toiselleen, ettei heillä ole asetta kädessä tjsp.. Sellaista selitystä en kuitenkaan ymmärrä, ja mielestäni kättely onkin todella juppimainen ja täysin turha tapa! Pelkkä nimien kertominen riittäisi!

Periaatteessa kättelyn ensitapaamisessa voin vielä jotenkin ymmärtää, mutta todella erikoisia ihmisiä ovat he, jotka kättelevät jo entudeestaan tuttua ihmistä pitkän tapaamattomuuden jälkeen. Minulla on esimerkiksi tällaisia sukulaisia, serkkuja ym., joita tulee nähtyä lähinnä vain näin vuodenvaihteen aikoihin, ja he kättelevät minua, vaikka olemme tunteneet parikymmentä vuotta! Miksi ihmeessä?!

Kättely on yksi sellainen pinttynyt, täysin turha ja hyödytön tapa, joka tulisi äkkiä saada pois maailmasta!
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Samaa mieltä. Siinä leviävät pöpöt ja känsätkin.

Halitaan kun tavataan.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Juu, kättely on aivan turhaa, lopetetaan se kokonaan ja otetaan täällä etelämässä oleva poskille suutelu käyttöön. Ekalla kerralla vaikka perinteisesti vielä käteltäisiin, että ei tulisi liian läheistä kontaktia, mutta sitten toisella kerralla voitaisiin jo suudella poskille. Sitten jos haluaa oikein osoittaa toiselle pitävänsä hänestä niin vähän kieltä vielä peliin..
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Timi
Juu, kättely on aivan turhaa, lopetetaan se kokonaan ja otetaan täällä etelämässä oleva poskille suutelu käyttöön.

En suosittele sitäkään. Pelkkä nimien kertominen ensitapaamisella ja sen jälkeen moikkaukset riittäisivät!
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Pee
En suosittele sitäkään. Pelkkä nimien kertominen ensitapaamisella ja sen jälkeen moikkaukset riittäisivät!

No mikä sinua estää sitten näin tekemästä. Toisen tarjotessa kättä sanot vain "moro". En oikein ymmärrä vain tätä ristiretkeäsi erilaisia tapoja vastaan. Jos toiset haluavat kätellä niin miksi se sinua noin risoo. Ei kukaan sinua varmaan pakota kättelemään.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Pee
Otsikon viittaava juttu on ollut aiemminkin kirjoituksissani esillä eri ketjuissa. Toissa syksynä esimerkiksi kyseenalaistin Lukko-puoella erilaisia pukeutumissääntöjä, kuten päähineen poisottoa ruokaillessa.


Provo mikä provo!

Tämähän on erinomainen juttu. Ei muuta kuin lakki jatkossakin päähän ruokaillessa.

Tähän voisi lisätä, että minua inhottaa pinttynyt tapa käyttää haarukkaa ja veistä ruokaillessa. Jos minä haluan lapata ruokalassa kaksin käsin spagettia naamaani, niin kukapa sitä voisi kritisoida?

Ai niin, poikamiehenä söin kananpoikaa ilman paitaa. Tämä sen takia, että en liannut paitaani, kun rasvat lähtivät valumaan. Ei kai nyt kenelläkään ole mitään sitä vastaan, että kanaa syödessäni rasvat valuvat pitkin yläkroppaani?

psst.... Voisiko kyseessä olla se, että hyvien tapojen (kuten lakin poisottaminen ruokaillessa) edistää yleistä viihtyvyyttä? Hyvien tapojen noudattaminen antaa sinusta ulospäin fiksun kuva. Lakki päässä syöminen on moukkamaista. Tiesitkö, että monille ihmisille tuo sanattomasti viestii, että en kunnioita heidän tarjoamaa ruokaa?

masu
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en vain kertakaikkiaan pysty ymmärtämään, millä perusteilla päähineen, jollaista itse en tosin elämässäni juuri koskaan käytä, poisottaminen syödessä on jotenkin hyvä tapa. En tajua sitä, mikä ihme siinä on niin pahatapaista, että pitää lakkia päässä syödessään. Täysin eri juttu on mielestäni spagetin syöminen käsin tai syöminen ilman paitaa, koska ne näyttävät vastemielisiltä ja heikentävät muiden ruokahalua. Normaalin päähineen pitämisen päässä ei sen sijaan tulisi aiheuttaa kellekään minkäänlaista pahaa oloa, paitsi korkeintaan juuri näiden ns. yleisten hyvien tapojen takia.

En tajua, miksi tapoja pidetään yllä vain tapojen vuoksi. Miksei voitaisi joskus miettiä, että "ehkä tässä tavassa ei olekaan mitään JÄRJELLISTÄ syytä" ja että "ehkä käytännöllisempää olisi siitä tavasta jo luopua"?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Pee, harrasta kansalaistottelemattomuutta ja ryhdy muuttamaan käyttäytymissääntöjä käyttäytymällä kuten käsket.

Toivotan onnea työnhakuun.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ihmettelen kenen kanssa ketjun avaaja ihmettelee ja kyseenalaistaa.
Luulisi, että hänelle olisi selvää, ettei kukaan täällä ole hänen kanssaan koskaan mistään samaa mieltä.
 
Viestin lähetti msg
Ihmettelen kenen kanssa ketjun avaaja ihmettelee ja kyseenalaistaa.
Luulisi, että hänelle olisi selvää, ettei kukaan täällä ole hänen kanssaan koskaan mistään samaa mieltä.

Paremmin ei kyllä voisi sanoa.

Sen verran kauan tuota Pee:n vouhotusta on tällä palstalla seurattu, että kovasti ihmettelen mikäli joku tämän miekkosen kanssa vielä yhteisen sävelen löytää, saati ihmettelee hänen kanssaan mitään muuta, kuin Pee:n omaa luupäisyyttä.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti msg
Ihmettelen kenen kanssa ketjun avaaja ihmettelee ja kyseenalaistaa.
Luulisi, että hänelle olisi selvää, ettei kukaan täällä ole hänen kanssaan koskaan mistään samaa mieltä.

Noh, tuohon en osaa sanoa mitään, mutta avasin kyllä ketjun ihan kaikille, joilla on jotain kyseenalaistettavaa jostain perinteisestä tavasta. Mikäli tällaisia ihmisiä ei ole yhtään - kuten "msg" ehkä ajattelee - kertoo se lähinnä ihmisten aivottomuudesta ja sairaalloisesta nöyristelemisestä.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Pee
-clip- päähineen poisottoa ruokaillessa. -clip- todella erikoisia ihmisiä ovat he, jotka kättelevät jo entudeestaan tuttua ihmistä pitkän tapaamattomuuden jälkeen.
Ei kaikki hyvät tavat ole selitettävissä. Mutta päähineen käyttö ruokaillessa on mielestäni erittäin huonoa käytöstä. Sen suo lähinnä poikkeustapauksissa ulkotiloissa, kuten grillillä tai kovalla pakkasella esim. intin metsäleireillä. Mutta mieleni tekisi pyörittää oikein kunnolla niitä spedejä, jotka syövät pipo/lippis päässä esim. koulujen ruokaloissa. Ja joku päivä vielä teenkin sen. Siis sen pyörityksen, en pipo päässä ruokailua.

Tuo kättely taas, kun näkee pitkästä aikaa tuttuja. Itselleni se on täysin luonnollista. Miksi sitä pitäisi jotenkin selitellä. Teen sen vain tiettyjen ystävien kanssa ja osoitan sillä sen, että he ovat minulle läheisempiä/mieluisampia ihmisiä kuin muut.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä en sitten keksi yhtäkään hyvää syytä miksi vanhat hyvät tavat pitäisi jostain syystä unohtaa? En sanoisi että on sairasta ottaa pipo pois syödessä, tai ylipäänsä sisätiloissa. Pipoa käytetään ulkona, ei sisällä. Pipo ei ole sisävaatteisiin kuuluva vaatekappale, joten en näe mitään syytä miksi sitä pitäisi syödessä päässä pitää.

Minun mielestäni olisi todella epämukavaa "moikata" tuttavuuksia heiluttamalla kättä. En todella sanoisi sitä aivottomuudeksi ja sairaalloiseksi nöyristelemiseksi.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti girlzilla
Pipo ei ole sisävaatteisiin kuuluva vaatekappale, joten en näe mitään syytä miksi sitä pitäisi syödessä päässä pitää.

Ensinnäkään, minä en puhunut pelkistä pipoista, vaan päähineistä ylipäätään. Niitähän ovat mm. baskerit ja lippikset, joita niitäkin voi "girlzilla":n määritelmän mukaisesti varmasti pitää ulkovaatekappaileina.

Mutta mihin sen rajan sitten vetää? Ovatko esimerkiksi t-paita tai shortsit sisä- vai ulkovaatekappaita jne.?

Tässäkään mielessä en täysin ymmärrä esim. joidenkin opettajien ainaista valituista, kuinka tunnilla pitäisi ottaa takki pois jne.. Toki tässä tulevat varmasi esille myös terveysseikat, mutta ainakin itse näin parikymppisenä miehenä pitäisin hyvänä saada itse päättää, pidänkö takkia sisällä vai en. Niitä kun ei koulun säännöissä ole lueteltu.

Viestin lähetti girlzilla
Minun mielestäni olisi todella epämukavaa "moikata" tuttavuuksia heiluttamalla kättä. En todella sanoisi sitä aivottomuudeksi ja sairaalloiseksi nöyristelemiseksi.

Enhän minäkään sanonut, että juuri tuo asia olisi aivottomuutta ja sairaalloista nöyristelemistä. Sanoin, että jos yhdelläkään ihmisellä ei ole mitään YHTÄKÄÄN perinteistä tapaa, joita siis maailmassa riittää varmasti aika paljon, vastaan, tuntuu se oudolta.

Viestin lähetti girlzilla
Minä en sitten keksi yhtäkään hyvää syytä miksi vanhat hyvät tavat pitäisi jostain syystä unohtaa?

Minä puolestaan en keksi yhtäkään hyvää syytä, miksi vanhat tavat ovat automaattisesti myös hyviä tapoja, kuten ilmeisesti girlzilla - ja varmasti moni muukin - ajattelee.

Vanha sanontahan kuuluu niin, että "maailma muuttuu". Kun näin kerran on, mikseivät myös tavat voisi muuttua? Ei tämä 2000-luvun elämä ole enää täysin samanlaista kuin 1910-luvun elämä. Miksi siis tapojenkaan pitäisi olla samat?!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Oikeastaan tuo hattu päästä syödessä -kysymys on kiintoisa - se juontunee niiltä ajoilta kun ruoka pöydässä ei ollut itsestäänselvyys eli kunnioitettiin ravintoa paljastamalla pää. Samantapaisen reaktion saan edelleen kotona käydessäni, jos satun laittamaan leivän väärin päin. Kun on sitä sukupolvea, että on liiankin kanssa riittänyt syömistä niin näissä perinteisissä tavoissa on jotain positiivistakin, mutta mikä tosiaan estää nykyään käyttäytymästä niin kuin haluaa? Nykynuoriso esimerkiksi ei monilta osin tunnu ottavan hattua päästä varmaan edes nukkuessaan. Ei varmaan ole syytä kunnioittaa mitään tai ketään.
 

Kyle

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Itse en vain kertakaikkiaan pysty ymmärtämään, millä perusteilla päähineen, jollaista itse en tosin elämässäni juuri koskaan käytä, poisottaminen syödessä on jotenkin hyvä tapa.

Itse veikkaan että tämä on lähtöisin, siitä että ruokailu on tavallaan vähän "pyhäasia" tjsm, ja sitä kunnioitetaan ottamalla lakki pois päästä. Miksi muuten ylipäätänsä pidetään lakkia? Haluaako ihmiset näyttää tahalteen tyhmemmiltä? Vai senkö takia että saadaan kalju, pois näkyvistä?
Ymmärrän että talvella pidetään lakkia, ettei päätä palella, mutta tarviiko sisällä lämpimässäkin näyttää tyhmältä?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Niinpä!

Mitä sitä takkia tai pipoa otattamaan oppilailta pois. On se vaan yksilönvapauden riistoa näille me, myself and I ihmisille. Traumojahan siitä saa.... Pipo päässä saunaankin. Luokkahuoneethan ovat suuria ja kylmiä. Maaseudullahan voisi sitten jättää turkishaalarit päälle. Mitäpä noita vaatteita vaihtamaan, kun nippa nappa kerkeää turkistarhalta elukoiden aamuruokinnalta kouluun. Navettahaalarithan voi sitten jokainen karjatilallinen jättää päällensä tullessaan kouluun. Ainoa mitä voi toivoa on se, että jättää sen paskaisen talikon eteiseen...
Mitäs sitä enää näitä vanhoja tapoja pitämään kunniassa, kun on modernimpaa huomenta-sanan sijasta sanoa oppilaille haistakaa äpärät vittu ja koko luokka vastaa samalla tavalla - haista äpäräope vittu!


Över änd öut.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti mjr
...jos satun laittamaan leivän väärin päin.
Ihan uteliaisuuttani kysyn; väärin päin, mitä tarkoitat? Tämä oli mulle ihan uusi juttu.

No mitä Pee on mieltä ruoasta kiittämisestä? Itse kiitän poikkeuksetta ruoasta. Joissakin tapauksissa, kuten McDonaldsissa, joutuu käytännön syistä kiittämään jo ruoan saadessaan, mutta pyrin aina mahdollisuuksien mukaan tekemään sen myös jälkikäteen. Aina ei voi kiittää kokkia, mutta esim. ravintoloissa kiitän ainakin jotakin henkilökuntaan kuuluvaa. Eli kiitän myös maksetusta ruoasta. Mielestäni se kuuluu hyviin tapoihin.

Samoin moitin ruokaa vain ääritapauksissa. Ilmaiseksi tarjottua ruokaa en moittisi missään olosuhteissa, sillä eihän kukaan tahallaan tee pahaa safkaa? Maksettua ruokaa saattaisin todellisissa riman alituksissa moittia, mutta tällaista tilannetta ei ole vielä eteen tullut.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Ren Höek
Ihan uteliaisuuttani kysyn; väärin päin, mitä tarkoitat? Tämä oli mulle ihan uusi juttu.

No, normaalillä reikäleivällä on selvästi kaksi puolta eli sen voi asettaa pöydälle "väärin päin". Uskoisin että tämä on suht. tyypillinen maatalousyhteiskunnan tapa, jolla myös osoitetaan kunnioitusta ravintoa kohtaan, mutta en sinänsä tiedä miten laajalle levinnyt se on. Itse olen tavannut sen kotiseudullani Etelä-Pohjanmaalla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti mjr
Itse olen tavannut sen kotiseudullani Etelä-Pohjanmaalla.
Kyllä E-Karjalan alueellakin tuota esiintyy. Varsinkin hieman vanhemman väen keskuudessa. Mielestäni ihan aiheellinen huomautus ja ravintoa todella tuleekin kunnioittaa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Arvon Pee, kuinka sinun mielestäsi, perinteet huomioon ottaen, tulisi menetellä esimerkiksi seuraavassa tilanteessa.

Olet menossa kiireissäsi kauppaan ja ovella törmäät vanhempaan rouvashenkilöön, jonka kassit leviävät pitkin tuulikaappia ja syy on yksin sinun. Kuuluuko sinunmielestäsi pyytää Anteeksi ja auttaa vaikka tavaroiden keräämisessä, vai toteatko, että "vittu eksänää mulla on kiiire me helvettiin mun tieltäni".
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hengittäminen.

Bakteereita pääsee elimistön sisälle ja lisäksi kanssaihmiset joutuvat haistamaan pahanhajuista uloshengitysilmaa.

Mikseivät ihmiset tajua lopettaa hengittämistä, kun siitä on haittaa niin ihmisille itselleen, kuin myös kiusaa ulkopuolisille.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti Pee
Vanha sanontahan kuuluu niin, että "maailma muuttuu". Kun näin kerran on, mikseivät myös tavat voisi muuttua? Ei tämä 2000-luvun elämä ole enää täysin samanlaista kuin 1910-luvun elämä. Miksi siis tapojenkaan pitäisi olla samat?!

Niinpä. Lisäksi on sanonta "Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia".

Ja veikkaan ma, että aika moni meistäkin olisi tapojen kanssa aika ihmeissään jos joutuisi äkkisältään 1900-luvun alkuun. Voisivat pitää aikamoisena moukkana.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Pee

Lainaan paria eri viestiäsi. Toivottavasti et pahastu lainausten sekavuudesta.

Sä oot helmi! Olen lueskellut jonkin verran ja pakko myöntää, että harvoin näkee noin asialleen antaumuksellista trollia. Trollia ei saa syöttää, mutta Haukkojen tappio harmittaa sen verran paljon, että puran sitä nyt tähän.

Vastaillaas nyt joihinkin kohtiin.

Täysin eri juttu on mielestäni spagetin syöminen käsin tai syöminen ilman paitaa, koska ne näyttävät vastemielisiltä ja heikentävät muiden ruokahalua. Normaalin päähineen pitämisen päässä ei sen sijaan tulisi aiheuttaa kellekään minkäänlaista pahaa oloa, paitsi korkeintaan juuri näiden ns. yleisten hyvien tapojen takia.

Minusta ainakin lakin päässä pitäminen ruokaillessa näyttää vastemieliseltä ja on jopa verrattavissa ilman paitaa syömiseen. Onko sinusta kohtuutonta vaatia, ihmisiä ottamaan ruokaillessaan lakin pois päästä?

Tässäkään mielessä en täysin ymmärrä esim. joidenkin opettajien ainaista valituista, kuinka tunnilla pitäisi ottaa takki pois jne.. Toki tässä tulevat varmasi esille myös terveysseikat, mutta ainakin itse näin parikymppisenä miehenä pitäisin hyvänä saada itse päättää, pidänkö takkia sisällä vai en.

No toki, kyllähän nyt SINUN pitää saada päättää siitä, mitä SINÄ teet siellä luokkahuoneessa. Onhan se ikävä, että opettajasi tulee häiritsemään aikuisen ihmisen käyttäytymistä. Aina sama juttu. Onko takin päältä pois ottamnen sinusta kohtuuton vaatimus?

Oletko ajatellut, että jos et ota takkiasi pois päältä, saattaa se viestittää sanattomasti jotakin. Esimerkiksi, että olet koko ajan lähdössä pois tunnilta. Mikäli et ota takkia pois päältä, on se loukkaavaa opettajaasi kohtaan. Toivon sinun vastaavan seuraavaan kysymykseen yhdellä sanalla. Onko kohtuuntonta, että osoittaisit kunnioittavasi opettajaasi, siten että otat päällysvaatteet pois päältä ja lakin pois päästä ollessasi hänen luokassaan?


En tajua, miksi tapoja pidetään yllä vain tapojen vuoksi. Miksei voitaisi joskus miettiä, että "ehkä tässä tavassa ei olekaan mitään JÄRJELLISTÄ syytä" ja että "ehkä käytännöllisempää olisi siitä tavasta jo luopua"?

Periaatteessa tämä voisi olla hyvä kysymys. Tavat tosin muuttuvat ihmisten myötä. Esim. enää Suomessa ei tarvitse teititellä opettajia. Kuitenkin sinun esittämäsi esimerkit. (Koulun ruokalassa pipa päässä, takki päällä tunnilla ja kättely) ovat naurettavia puheenaiheita tähän ketjuun. Jatka keskustelua sitten kun keksit oikeasti sellaisen tavan, jonka ylläpitämistä voidaan perustellusti kritisoida.

masu
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Holocaust
Mitä sitä takkia tai pipoa otattamaan oppilailta pois. On se vaan yksilönvapauden riistoa näille me, myself and I ihmisille. Traumojahan siitä saa....
Pojallani oli ”tuolla tavalla” ajatteleva opettaja jo viime vuosituhannella.
Vanhempainillassa tämä opettaja kertoi luokan moderneista tavoista aivan itsestäänselvyytenä muiden asioiden lomassa. Oppilaat eivät hänen mukaansa halunneet jättää takkejaan naulakkoon varastelevien koulutovereiden vuoksi joten palttoo päällä sai mennä luokkaan. Takkia ei myöskään tarvinnut riisua jos ei halunnut.
Oppilaat eivät myöskään halunneet istua pulpetissaan joten he saivat maata mahallaan luokkahuoneessa oppituntien ajan. Kukaan vanhemmista ei kyseenalaistanut opettajan metodeja vielä tuossa vanhempainillassa, myöhemmin kyllä.

Mitä taas tulee kättelemiseen tavattaessa niin onhan se vanhanaikaista ja vähän kaavoihin kangistunutta. Koiraamme ulkoilluttaessa olen usein ajatellut kuinka kätevä tapa näillä ihmisen parhailla ystävillä on tervehtiä toisiaan.
Mukavaa jos ihmisetkin voisivat nuuhkia toisiaan, jos ei nyt ihan "peestä" rohkenisi niin esimerkiksi kasvojen seudulta tai kaulasta. Oikein hyvän tuttavan tavattuaan olisi mukava heiluttaa peräänsä ja hyppiä iloisesti korkealle ilmaan.
Taidanpa kokeilla huomenna aamulenkillä.

Terveisin koo
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös