Sadekisoja nyky-ykkösissä on osunut kohdalleen yllättävän vähän, ottaen kaikki riskit huomioon ja kuljettajien kokemukset niin gridissä on joka kisassa paljon kuskeja jolla ei ole kokemusta kunnon sadekelistä F1-tehoisella autolla. Ja kun nykyään ei testata niin ei tule sadetestikilometrejäkään. Tämäkin on yksi tekijä muiden joukossa kun asiat menee pahasti pieleen.
Hyvin sanottu. Itse en ole enää aikoihin seurannut formuloita aktiivisesti sillä sarja ei ole mielestäni enää kuninkuusluokan arvoinen. Pelkästään kilpailuiden luonne on muuttunut todella kovasti vanhoihin hyviin aikoihin verrattuna jolloin ajettiin täysillä kilpaa moottoreita säästelemättä. Nykyäänhän ei kesken kauden pysty ajamaan ensimmäistäkään testikilometria (korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä?) ja pannut eivät voi oikein räjähdellä kesken kisojen ilman sanktioita. Tästä syystä näitä Marussioita ja muita näkee harvemmin enää hyvillä sijoituksilla, edes sitä muutamaa kierrosta. Senpä takia sitä melkein toivookin (sen alati vähenevän kerran kun telkkarin äärelle istahtaa), että sataispa kisassa vettä ja nähtäisiin muutakin kuin mersut vetämässä letkaa ilman, että tarvii edes ottaa kaikkia autosta irti. Harvemminpa tuota vettä kuitenkaan on sadellut.
Formulat ovat jo pelkästään näillä enemmän talousajoon tähtäävillä sääntömuutoksilla muuttuneet koko ajan vain turvallisimmiksi ja turvallisimmiksi. Turvallisuuden suhteen voidaankin kyllä puhua kuninkuuslajista, jos vertailukohtana ovat muut moottoriurheiluluokat. Prätkien puolella MotoGP:ssa tiputettiin moottorin tilavuuslukemia jotta saataisiin vauhtia hillittyä. Pikkuhiljaa lukemia ollaan kuitenkin taas nostettu, ja samaan aikaan pyörän jatkuvasti kehittynyt elektroniikka on pitänyt huolen siitä, että kierroksen voi ajaa entistä kovemmin. Samaan aikaan kuitenkin kustannukset ovat nousseet ja pyörien määrä starttiruudukossa on vähentynyt, ja mm. Kawasakin ja Suzukin kaltaiset valmistajat loistavat kokonaan poissaolollaan. Tämä toki on ollut se pääsyy siihen miksi formuloidenkin kehitystäkin ollaan pistetty jäihin ja koko kilpailun luonnetta muutettu, muutaman hassun tallin välinen kilvanajo nyt ei ole kovinkaan kiinnostavaa (tiedä sitten miten kuitenkaan eroaa nykypäivään jossa pikkutallit ovat pelkästään letkan peränpitäjiä).
Tapaus Bianchi on monen epäonnekkaan tapauksen summa ja siksipä syyttävää sormea ei pidä millekään yksittäiselle sektorille osoittaa. Formulat ottavat varmasti tästä(kin) tapauksesta jatkossa opikseen, nosturit radan varteen vastaavien tapausten estämiseksi on hyvä idea, elektronisen jarrusjärjestelmän tuominen keltaisten lippujen alueelle ei niinkään. Vähintäänkin pitäisi tehdä mahdottomaksi, että auto pystyy ylipäätänsä ajautumaan radan vierellä pyörivän traktorin alle. Että jo pelkästään nuita katukäyttöön suunniteltuja traktoreita pitäisi muuttaa oleellisesti formuloiden standardien mukaisiksi, jos siis niitä vielä jatkossa tuolla nähdään. Ratavirkailijoiden turvallisuutta on parannettava entisestään, heille nyt viimeiseksi toivoisin tapahtuvan mitään ikävää. Viime kädessä vastuu kuuluu kuitenkin talleille ja ennenkaikkea kuljettajille. Mika Salon mukaan Bianchilla oli onnettomuustilanteessa aivan liikaa vauhtia. Koska tapauksesta, ei jostain kumman syystä. ole annettu nauhoja julki niin mennään toistaiseksi ihan arvailujen ja kuulopuheiden varassa. Luotan kyllä Salon sanaan tämän asian suhteen täysin. Menikö tilanne sitten Bianchin osittaisen kokemattomuuden piikkiin? Olisiko kokeneempi kuski pystynyt välttämään tilanteen hiljentämällä vauhtia enemmän? Tai kuten Jupe tuossa totesikin olisiko onnettomuudelta vältytty jos kuskit joutuisivat (lue pääsisivät) ajamaan kauden aikana testejä, myös märällä radalla? Luultavasti kaikissa näissä on perää. Kieltämättä vähän hirvittää tämä kehitys juurikin tuon testaamisen vähäisyyden takia, eikös se ensi kaudeksi sarjaan liittyvä Jos Verstappenin poika ole jotain 16 vuotias? "Suoraan mikroautoista" F1:sen rattiin ja testit kielletty jotta tallit pysyisivät elossa, ei näin!
Imolan viikonlopusta on kulunut jo reilu 20 vuotta, ja jollain hämmästyttävällä tavalla kisojen jälkeisiltä hautajaislta ollaan vältytty. Hämmästyttävällä tavalla siksi, että vaikka turvallisuus kehittyisikin koko ajan niin niin kauan kun rataa kierretään sankoin joukoin 300km tuntinopeudella hurjien G-voimien puristamana vaara vaanii aina ovella. Ja tämä kuuluu lajin luonteeseen, vaikka kukaan vähänkään järjellä ajatteleva lajin seuraaja ei takuulla mitään fatal crasheja toivo ikinä tapahtuvan. Kolareista sinällään tykkään, Suzukan rata on ollut aina yksi ehdottomia suosikkeja, varsinkin jos vertaa näihin umpitylsiin uusiin tulokkaihin jotka ovat kaikki sen saman kaverin suunnittelemaa turva-aluetta. Ja sateella ollaan aina ajettu, ja toivottavasti ajetaan myös tulevasuudessakin.
Turha jeesustelu nyt vaan pois, ja Julesille tsemppiä sairaalaan!
Ps. Eniten tässä koko tapauksessa ihmetyttää se, että jos "keli oli pahin 15 vuoteen" (kuten se yksi Williamsin insinööri tms. oli todennut) niin mitä ihmettä Bianchi teki radalla välikelin kumit alla? En siis kisaa katsonut.