Mainos

Formula 1 Suzuka 2014 – Jules Bianchin vakava onnettomuus

  • 39 704
  • 154

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei se suurin riski avopyöräisillä kattamattomilla autoilla köröttelyssä kai sentään ole friikkionnettomuudet traktorien tms. kanssa, vaan riskit tilanteissa, jossa auto joko kääntyy ympäri tai toinen auto sluiskahtaa ilmaan ja liukuu kuskin pään yli. Ja sitten tietysti erilaisten irtonaisten kappaleiden osuminen kuskia päähän vrt. massan onnettomuus, jossa miehen tarun päättyminen siihen paikkaan oli hyvin lähellä.

Ykkösforumuloissa on hyvä tuuri jatkunut 20 vuotta. Aika pahalta näyttää nyt, Bianchi on uutisten mukaan parhaillaan kriittisessä tilassa jonkinlaisessa leikkauksessa, joten ilmeisesti kuitenkin henki vielä pihisee.
 

Taskulamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ykkösforumuloissa on hyvä tuuri jatkunut 20 vuotta. Aika pahalta näyttää nyt, Bianchi on uutisten mukaan parhaillaan kriittisessä tilassa jonkinlaisessa leikkauksessa, joten ilmeisesti kuitenkin henki vielä pihisee.

Vähän vaikuttaa näin maallikon silmiin samanlaiselta vammalta kuin Schumacherin lasketteluonnettomuus. Erona tietenkin se käsittääkseni Bianchi sai lääkärin apua aikaisemmin kuin Schumacher koska kisoissa pitää olla sääntöjen puitteissä lääkintähenkilöstö lähellä toisin kuin laskettelukeskuksissa.

Katsotaan ja seurataan. Lisää informaatiota tullee vasta illalla.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oma näkemykseni tähän tilanteeseen on, että se on usean huonon sattumuksen osatekijä. Mielestäni Sutilin ulosajo ei olisi vaatinut turva-autoa radalle ja tuplakeltaiset riittävät hyvin. Ilmeisesti Bianchi ei ole aivan niin varovaisesti tuolla alueella mennyt (IS:n mukaan vauhtia törmäyspaikalle tullessa 213km/h), auto lähtenyt lapasesta ja....
Jos tästä onnettomuudesta pitäisi jotain oppia, niin ehdottomasti nosturit autojen siirtoon. Itselläni (ja varmasti monella muullakin) on käynyt useampaan otteeseen mielessä tuo skenaario, että entä jos autoa siirtävään traktoriin osuu toinen auto? Monacossahan nuo nosturit ovat ainakin käytössä.
Toinen mahdollinen idea olisi se, että mekaanisesti autojen vauhtia hiljennettäisiin reilusti näiden tuplakeltaisten alueella (tai vaikka koko kierroksella, tasapuolisuuden vuoksi).

24 tuntia leikkauksen päättymisen jälkeen pitäisi ilmeisesti selvitä seuraavan kerran kunnolla Bianchin tila.. Toivotaan parasta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Eipä tätä turmaa olisi estänyt mikään vaikka minkälainen koppi olisi siinä ympärillä ollut. Ei tämä onnettomuus nyt mikään varsinainen "normaali kilpailutilanne" ollut, vaan usean sattumuksen summa. Maria Di Vellotalle taisi käydä aikanaan vähän vastaavanlainen onnettomuus F1-harjoituksissa, tuolloin hän törmäsi rekkaan. Di Vellota selvisi tuosta vielä hengissä, mutta menetti toisen silmänsä ja kuoli jonkin ajan päästä sairaskohtaukseen. Sairaskohtaus puolestaan oli seurausta tuon onnettomuuden vammoista.

Eli siis, kyllä formula-autot noin yleisesti ottaen on melkolailla turvallisia kilpailutilanteissa, mutta onhan se nyt sanomattakin selvää että silloin käy huonosti jos yli 200 km/h:n vauhdilla törmätään traktoriin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kertakaikkiaan aivan järkyttävä onnettomuus, jollaista en olisi uskonut ikinä näkeväni tässä moottoriurheiluluokassa. Ei tämä tilanne johdu autojen turvallisuudesta, koska traktori on niin suuri ja painava laite,että on sinänsä ihan sama törmätäänkö siihen Marussian kilpa-autolla vai Ford Escortilla. Formula 1 -autothan ovat nyt oikein turvallisia kilpakäytössä, mistä johtuen ei sen isompia muutoksia tarvita.

No, tässä tilanteessa ehdottomasti tärkeintä on Bianchin vointi ja syvästi toivon, että noin lahjakas ja muutenkin hyväntuulisen oloinen nuori mies selviää. Radalle mies tuskin koskaan palaa, ja myös ihan normielämä voi olla tuollaisen tärskyn jälkeen todella vaikeaa. Jos jotain hyvää tästä erittäin, erittäin hirveästä tapahtumasta haetaan, niin onneksi kehenkään ratavirkailijaan ei tainnut osua, vaikka aivan liian lähellä se olikin. Heitähän on kuollut ihan liian monta kertaa.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Vähän vaikuttaa näin maallikon silmiin samanlaiselta vammalta kuin Schumacherin lasketteluonnettomuus. Erona tietenkin se käsittääkseni Bianchi sai lääkärin apua aikaisemmin kuin Schumacher koska kisoissa pitää olla sääntöjen puitteissä lääkintähenkilöstö lähellä toisin kuin laskettelukeskuksissa.

Ja tietty se, että toisessa oli laskettelurinteessä sattunut kaatuminen ja toisessa taas paahdettiin noin kahtasataa päin traktoria. Mutta muuten vaikuttaa, joo, tosi samanlaisilta tilanteilta. Molemmat oli formulakuskeja ja päähän sattui.

Musta ei näköjään ikinä tule maallikkoa, kun en hiffaa.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän tuosta törmäyksestä jotain video- tai kuvamateriaali kaipaisi, jotta saataisiin varmuus siitä mitä todella tapahtui. Ilta-Sanomat tietää kertoa että vauhtia oli 213 km/h, joten todella ihme että Bianchi on edelleen elossa. Leikkaus on kuitenkin ohitse ja huhujen mukaan miehen elintoiminnot toimivat ilman apuvälineitä, jota voidaan pitää jo hyvänä merkkinä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ja tietty se, että toisessa oli laskettelurinteessä sattunut kaatuminen ja toisessa taas paahdettiin noin kahtasataa päin traktoria. Mutta muuten vaikuttaa, joo, tosi samanlaisilta tilanteilta. Molemmat oli formulakuskeja ja päähän sattui.

Musta ei näköjään ikinä tule maallikkoa, kun en hiffaa.
Ei näköjään tule. Toisessa oli laskettelukypärä ja kovassa vauhdissa kova isku päähän. Uusimmassa oli käytössä huomattavasti vahvempi kilpa-autoilukypärä ja kova isku päähän. Molemmat vammat aiheuttivat tajuttomuuden ja molemmat vammat vaativat leikkaushoitoa. Molemmat päävammat ovat vakavia.
 
Viimeksi muokattu:

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sillä hetkellä kun se Bianchi on juuri ajanut sinne traktorin alle, niin tornissa oleva jamppa heiluttaa vihreää lippua. Mitä lie tarkoittaa? Osaako joku valaista?

Vihreä lippu on merkkinä siitä, että keltaisten lippujen aiheuttama vaara on ohitse ja normaali kilvanajo saa jälleen jatkua siitä merkistä eteenpäin. Keltaisten lippujen kohdallahan ei saa esim. ohittaa toista kilpailijaa.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Toinen mahdollinen idea olisi se, että mekaanisesti autojen vauhtia hiljennettäisiin reilusti näiden tuplakeltaisten alueella (tai vaikka koko kierroksella, tasapuolisuuden vuoksi).

Ai että ihan mekaanisesti? Joku kelkka täynnä painoja vetokoukkuun tai kapuloita rattaisiin? Yksi vaihtoehto voisi olla vaikka ohjelmallisesti.

Hassuttelu sikseen, mutta moni tuntuu unohtavan keltaisista lipuista jeesustellessaan, että siellä kuitenkin ajetaan kilpaa ja jos itse vähennät vauhtia paljon, niin sieltä tulee kaverit monta sekuntia per kierros kiinni. Tämän takia aika mahdoton tilanne hiljentää ihan kokonaa, vaan juuri tuollainen kaikkien yhtäaikaa hidastaminen ympäri rataa olisi reiluinta ja turvallisinta.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Felipe Massan mukaan hän oli huutanut 5 kierrosta ennen onnettomuutta radioon että radalla on liikaa vettä. Kisa olisi kuulema pitänyt keskeyttää aikaisemmin.

Ehkä näin, mutta miksi koko remmi ajeli tuolloin vielä välikelin renkailla? Jos radalla oli liikaa vettä niin miksi ei sadegummeja alle?

Kenen vika on jos posotan kesäkumeilla joulukuussa jäisellä moottoritiellä pihalle?
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
http://www.kolumbus.fi/keni1/bianchi.jpg
tuosta kun katsoo, mihin kohtaan työkoneen kulma on vekin jättänyt turvakareen, niin ihme on että pää on edelleen kiinni hartioiden välissä.
Tuo koko takaosa tuhoutui tuossa kolarissa, joten on vain taidettu nostaa takaisin paikalleen kuljetusta varten.

Tässä kuvassa näkee hyvin tuon tuhon ja miten hyvin kuljettajan pää on kuitenkin suojattu. Bianchi istuu kuvassa siis vielä autossa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tämä onnettomuus olisi tapahtunut 20 vuoden takaisella formulalla, niin Biachin päätä oltaisiin etsitty pusikoista. Sennan ja Ratzenbergerin aikoihin oltiin tuudittauduttu vähän liikaa turvallisuudentunteeseen, kun kisassa ei ollut kuollut kuljettajaa 12 vuoteen, mutta kun tuon aikaisia autoja katsoo, niin kuski oli vielä aika huonosti suojattu. Varmasti vastaavat autot olisivat vaatineet kuolonuhreja myöhemminkin, jos turvallisuutta ei olisi lisätty. Nyt onnettomuutta tuskin voi laittaa auton turvattomuuden piikkiin, pääasiassa se oli tietysti vain huonoa tuuria, mutta kisojen järjestäjiä kohtaan voi vähän nostaa syyttäviä sormia.
 

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Kyllähän tuosta törmäyksestä jotain video- tai kuvamateriaali kaipaisi, jotta saataisiin varmuus siitä mitä todella tapahtui. Ilta-Sanomat tietää kertoa että vauhtia oli 213 km/h, joten todella ihme että Bianchi on edelleen elossa. Leikkaus on kuitenkin ohitse ja huhujen mukaan miehen elintoiminnot toimivat ilman apuvälineitä, jota voidaan pitää jo hyvänä merkkinä.
Nopeus taisi olla tuo 213 km/h, kun auto meni tiellä. Vauhti luonnollisesti hidastui, kun joutui ulos tieltä. Jossakin taisi lukea, että auton törmätessä työkoneeseen vauhtia oli 130 km/h. Toki tuossakin nopeutta on ihan riittävästi!
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Äkkiseltään näyttäisi, ettei Bianchin kypärään ainakaan eteen ja oikealle sivulle ole tullut osumaa traktorista. Voisiko tuo musta jälki olla sitten renkaasta? Toivotaan ettei pää ole ottanut suoraa kontaktia, törmäyksen voimat on muutenkin olleet järkyttäviä. Sutilin ilme kertoo aika paljon. Hyvin ikäviä kuvia joka tapauksessa. Oskari Saari on Twitterin puolella hyvin kriittinen uutisointiin ja epäilee vahvasti väitettä, että Bianchi hengittäisi ilman konetta. Odotellaan ja toivotaan parasta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Oskari Saari on Twitterin puolella hyvin kriittinen uutisointiin ja epäilee vahvasti väitettä, että Bianchi hengittäisi ilman konetta. Odotellaan ja toivotaan parasta.
Niin no sinänsä sekään nyt ei vielä hirveästi kerro vaikka Bianchi hengittäisikin ilman konetta. Jos nyt en ihan väärässä ole, niin ihminen ei taida juurikaan tarvita aivojaan hengittämiseen, vaan ainoastaan hyvin pienen osan jostakin kudoksesta joka sijaitsee jossain aivorungossa tms. Bianchi voi hyvinkin olla ihan täysi vihannes muuten vaikka henki kulkee.

Tokihan se on hyvä uutinen että on tiedotettu jotain siihen suuntaan että kaveri on kuitenkin hengissä. Toivotaan parasta!
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tulihan se onnettomuus sieltä mitä monet ovat pelänneet ja odottaneet jo pitkään formuloihin. Hitto kun en löydä yhtä vanhaa haastattelua missä Keke visioi eri vaihtoehtoja noille helvetin traktoreille ja muille maan... autojen siirtokoneille radanvarressa. Ja onhan noita vastaavanlaisia tilanteita, onneksi vain läheltä piti tilanteita nähty ennenkin ja mulla on sellainen mutu, että eniten juuri nimenomaan Suzukassa. Nyt sitten kolahti ja kolahti todella pahasti.

Muistaakseni Keke visioi tuossa haastatelussa sellaisia vaihtoehtoja, että AINA kun auto vetää hiekalle, turva-auto tulee välittömästi radalle ja saman tien kun tehdään päätös turva-autossa, radan varrella liehuu ympäri rataa tuplaliputus ja väri on täysin uusi, sellainen mitä ei muissa lipuissa ole. Tämä on ilmoitus kuljettajille pudottaa vauhti aivan minimiin välittömästi ja siitä alkaa turva-auton jonon taakseen kerääminen. Keke ei silloin maininnut riskejä huonossa kelissä useampaan ulosajoon samassa mutkassa peräkkäin niin kuin nyt kävi vaan viittasi radalle ensimmäisestä ulosajosta / kolarista mahdollisesti tulleeseen öljyyn, autojen osiin ja muihin sellaisiin jotka voivat aiheuttaa takaa tuleville ongelmia ja juuri nyt nähdyn kaltaisia peräkkäisiä ulosajoja voidaan nähdä ja sitten rysäytetään traktoreita päin.

Selvää on, että muutoksia tulee. Harvinaisia tälläiset onnettomuudet, mutta kuten vanha sanonta sanoo - yksikin on liikaa varsinkin jos niiden ehkäisemiseksi voidaan oikeasti tehdä jotain.

Eikö Kimi vetänyt aikoinaan Sauberilla pihalle Suzukassa ja siellä oli samassa mutkassa odottamassa muistaakseni Alesin auto + traktori ja silloin mentiin todella läheltä?

Edit. https://www.youtube.com/watch?v=W1izqNk0tBE Ei ollut, muistin totaalisen väärin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Formuloissa on taidettu ottaa aika lailla huomioon eri turvallisuustekijät. Ja ohjaamon kestävyys on tullut selville tällä kaudellakin.

Tietenkään niitä ei ole suunniteltu traktorin kanssa törmäykseen. Ehkä helpompi tapa välttää noita traktorimällejä on olemassa kuin se että siirrytään koppiautoihin.
Traktorimällit välttää sillä, kun ensi kaudella kielletään traktoreiden ts. Marussioiden ja Caterhamien osallistuminen kokonaan. Kahvipöydässä kuulin, että Bianchin onneksi alla oli Marussia ja nopeuden puutos saattaa hänet pelastaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös