Toki on, mutta traktori on selvästi isompi riski kun auto. Sitä tarkoitin että jos oli tahtotila olla ottamatta turva-autoa niin pelkän auton jättäminen on vähemmän riskialtista kun tuoda traktori (johon törmääminen on paljon riskialttiimpaa kuin autoon) sinne pyörimään, siis varsinkin kun kisaa oli kohtuullisen vähän jäljellä, tilanne on tietenkin eri aivan kisan alussa.
Aika rohkeaa anta tälläinen lausunto. Riskihän on sen realisointimahdollisuuden ja aiheutuvien todennäköisten seurauksian summa.
Tuonne jäävä auto on siellä nolla kierroksesta täyteen kisamatkaan. Minä en ainakaan osaisi arvioida oikein seurauksia toiseen autoon törmäämisestä. Sitä pidän kuitenkin aina selvänä, että suurin riski ei lainkaan ole se, että autot vain törmäävät toisiinsa ja sen on siinä. Vaan kun auto on rengaskasan vieressä, eikä pääse liukumaan, niin törmäävällä autolla tulee olemaan väistämättä taipumus sukeltaa joko alle tai nousta päälle. Näistä ainakaan minun silmissäni kumpikaan ei ole kovin paljon parempi vaihtoehto kuin tuohon traktoriin törmääminen.
Näin insinöörinä minulle tulee ainakin ensimmäisenä mieleen, että jotenkin autot on pois sieltä hiekalta saatava. Nosturit eivät liene mahdollinen vaihtoehto, koska vaikka ne ovat kalliita, niin jonkun 50 nosturin saaminen tuonne formulakisoihin lienee mahdotonta, koska ei noita tyhjänpanttina seisoskele.
Täten minulle tulee kolme ratkaisuvaihtoehtoa mieleen:
- SC radalle aina kolarin sattuessa
- Nopeusrajoitukset keltaisten lippujen alueille tai koko ratakierrokselle (esim 100km/h)
- Traktorien/pyöräkuormaajien suojaaminen sivuilta ja takaa, jollain joustavalla materiaalilla, joka suojaa molempia osapuolia ja estää alle sukeltamisen
Mielestäni näistä kolmesta vaihtoehdosta keskimmäinen on ehdottomasti paras, koska se pitää urheilullisen tasavertaisuuden kohtuullisen hyvin ja lienee kohtuullisen helppo toteuttaa. Nopeusrajoitus pelkästeen keltaisten lippujen alueelle tuntuisi mielekkäältä, mutta aiheuttaa aika massiivisen erojen kasvamisen niihin, jotka ovat juuri ehtineet livahtamaan alta; täten koko kierrosta koskeva nopeusrajoitus voisi olla mielekkäämpi ratkaisu.
Ratkaisuna SC olisi helpoimmin toteutettavissa, mutta itse en tykkää ainkaan noista varikko ruliansseista ja siitä, että porukka vedetään kasaan ja arvotaan kenelle sopi hyvä väli. Lisäksi ongelma on, että osa autoista tulee ajamaan onnettomuuspaikan ohi ennen SC:n saavuttamista.
Traktorien suojaaminen suojamateriaalilla kuulostaa myös varsin tehokkaalta ratkaisulta, mutta koska kalusto tuskin on vakiokalustoa, niin toteutus voi olla varsin hankala.
Ei mulla muuta.