Formula 1 Suzuka 2014 – Jules Bianchin vakava onnettomuus

  • 39 675
  • 154

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen joskus miettinyt mikä kiire se auto on välttämättä sieltä hakea, varsinkin kun keli oli kuitenkin noin huono? aika selvää oli että joku muukin voi tuossa ulos ajaa. Odotetaan vaikka muutama kieros että keli paranee ja kuskit käy hakemaan uudempia renkaita ja olisi sitten käyty hakemassa se auto tai kun turva-auto on radalla. Loppupeleissä vaikka siihen autoon osuisi niin se on aika pienempi pahe kun osua tuommoiseen traktoriin.

Kyllä myös pysäköityyn F1-autoon osuessa voi käydä ihan yhtä pahasti kuin traktoria päin ajaessa kun vaan tarpeeksi huono tuuri käy. Voin hyvin kuvitella että jos Sutilin auto olisi jätetty siihen aidan viereen, Bianchi olisi törmännyt siihen ja loukkaantunut yhtä lailla pahasti, niin kaikki valittaisi että "minkä helvetin takia niitä autoja ei haeta heti pois sieltä radalta vaan jätetään siihen vaaralliseen paikkaan". Teitpä niin tai näin niin jälkikäteen on aina helppo sanoa että "pieleen meni".
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Moni on tässäkin ketjussa ihan aiheesta sanonut, että miksi puhutaan juuri tuosta nopeuslukemasta. Tällaiset on hankalia kun puhutaan, että onnettomuus sattui 213kmh vauhdissa. Mistä kohtaa tuo vauhti sitten mitataan? Siitä hetkestä kun auto lähtee käsistä, vai osumahetkestä vai suurimmasta nopeudesta siinä mutkassa (joka voi olla ihan eri kuin onnettomuushetkellä) vai mutkaan sisääntulonopeudesta (joka sekin on hankala määrittää kun pitää määrittää mistä mutka alkaa ja millä ajolinjalla tulee jne)? Lisäksi kyseinen mutka on todella pitkä, joten variaatioita on paljon aina ajolinjoista lähtien. Siksi julkisuudessa esitetty 213kmh on tavallaan harhaanjohtava kun ei oikein tiedetä mistä kohtaa se on mitattu ja miten. Melkein tärkeintä olisi puhua juurikin törmäysnopeudesta, ja se on vieläpä helppo määrittää auton datasta (nopeus törmäyshetkellä). Vanha sanontakin sanoo, että ei ylinopeus tapa, vaan se äkkipysähdys.

Lisäksi kun tuo nopeus 213kmh on niin ihmeellinen verrattuna kuivankelin vauhteihin niin hieman jopa ärsyttää, että sitä käytetään joka puolella virallisena lukemana. Melkein pitäisi laittaa Sutilin, Bianchin, heidän tallitovereiden ja referenssinä parin muun kuskin nopeusdata ko. mutkasta noilta kahdelta ulosajokierroksilta samaan taulukkoon ja katsoa siitä oliko ulosajaneilla suhteettoman kova nopeus ja mitä lukemia niissä on. Ehkä FIA:n puolueeton tutkimus tuollaisen vertailun tekee.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Moni on tässäkin ketjussa ihan aiheesta sanonut, että miksi puhutaan juuri tuosta nopeuslukemasta. Tällaiset on hankalia kun puhutaan, että onnettomuus sattui 213kmh vauhdissa. Mistä kohtaa tuo vauhti sitten mitataan? Siitä hetkestä kun auto lähtee käsistä, vai osumahetkestä vai suurimmasta nopeudesta siinä mutkassa (joka voi olla ihan eri kuin onnettomuushetkellä) vai mutkaan sisääntulonopeudesta (joka sekin on hankala määrittää kun pitää määrittää mistä mutka alkaa ja millä ajolinjalla tulee jne)? Lisäksi kyseinen mutka on todella pitkä, joten variaatioita on paljon aina ajolinjoista lähtien. Siksi julkisuudessa esitetty 213kmh on tavallaan harhaanjohtava kun ei oikein tiedetä mistä kohtaa se on mitattu ja miten. Melkein tärkeintä olisi puhua juurikin törmäysnopeudesta, ja se on vieläpä helppo määrittää auton datasta (nopeus törmäyshetkellä). Vanha sanontakin sanoo, että ei ylinopeus tapa, vaan se äkkipysähdys.

Lisäksi kun tuo nopeus 213kmh on niin ihmeellinen verrattuna kuivankelin vauhteihin niin hieman jopa ärsyttää, että sitä käytetään joka puolella virallisena lukemana. Melkein pitäisi laittaa Sutilin, Bianchin, heidän tallitovereiden ja referenssinä parin muun kuskin nopeusdata ko. mutkasta noilta kahdelta ulosajokierroksilta samaan taulukkoon ja katsoa siitä oliko ulosajaneilla suhteettoman kova nopeus ja mitä lukemia niissä on. Ehkä FIA:n puolueeton tutkimus tuollaisen vertailun tekee.

Kuinka niin. Mutkan hitain kohta on aika paljon ennen onnettumuuspaikkaa, jossa taidetaan ajaa sateella jotain 170-190 riippuen vähän autosta, veden määrästä ja ajolinjasta. Tuo onnettomuus sattui paikassa missä ollaan jo kaasulla mutkasta ulos kiihdytettäessä (mutka toki jatkuu vielä). Tuolloin Bianchi kiihdytti tuon mobiilisovelluksen mukaan vauhtiin 213km/h, kunnes vauhti lähti hidastumaan suistumisen johdosta ja tarkoitus olisi ollut jatkaa kiihdytystä. Suunnilleen samaa vauhtia tuosta about jokainen ajoi.

Joku kuski tuota puhui, että ajolinjan sivussa oli huomattavasti enemmän vettä tuossa kurvissa. Olisi mielenkiintoista tietää mikä oli Bianchin ajolinja. Itselle kuulostaisi ainakin loogiselta teoria, jossa Bianchi on valunut vähän ajolinjalta sivulle, jossa onkin ollut todella märkää ja auto on lähtenyt saman tien vesiliirtoon ja se on ollut menoa sitten.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Näkyikö ko. sovelluksessa mitä vauhtia muut tuossa ajoivat noilla kahdella kierroksella, tai onko kellään niitä tietoja? Lähinnä siis sitä ajan takaa, että näkisi miten kuskit hiljensivät tuplakeltaisiin ja oliko Bianchilla tolkuttomasti liikaa vauhtia muihin nähden, joten voisi vertailla vaikka Bianchin kaksi kierrosta, Mersujen kaksi kierrosta, Chiltonin kaksi kierrosta jne. Samalla tuo voisi tukea liuzkan järkeenkäypää teoriaa
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
FIA:lla on kaikki nopeustiedot ja varmaan myös sijaintitiedot olemassa varmaa 10:n sentin tarkkudella mutta eivät halua julkaista niitä. Ainakaan vielä. Bottas totesi että tuossa mutkassa oli paljon vettä ajolinjan ulkopuolella. Joku FIA:n edustaja nimettömänä totesi että eivät anna tietoja koska JB ei niitä voi itse kommentoida. Viittaa aika selvästi kuljettajan virheeseen/virhearviointiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös