https://www.youtube.com/watch?v=ASnqrbMtnos Katsojan kuvaama video onnettomuudesta, huh huh, hirveää.
Ai saatana. Täytyy kyllä ihailla noiden kypärien kestävyyttä, sillä tuli kyllä suoraan päähän ja kun katsoo miten paljon tuo traktorikin tuossa liikahtaa, huhhuh.https://www.youtube.com/watch?v=ASnqrbMtnos Katsojan kuvaama video onnettomuudesta, huh huh, hirveää.
Muutenkin huono downforce Marussiassa yhdistettynä kuluneisiin välikelin pyöriin (tuo keli taisi olla juuri siinä välikelin ja sadekelin risteymässä) ja siihen, että rata oli varmaankin märempi kuin edellisellä kierroksella johti ulosajoon, mutta törmäyskohta oli kyllä huonointa mahdollista tuuria. Toki vauhtia olisi pitänyt olla keltaisten takia paljon vähemmän, mutta todistettiinpa keltaisten lippujen lähes olematon vaikutus.
HUH mikä mälli!! Aivan suoraan tuonne vastapainon alle johon pää kolahtaa. Vaikea nähdä että tuosta enää elävää tulisi.
En kuvittele olevani mikään kaikkitietävä, sanon sen heti alkuun. Mielestäni näyttää siltä että kontakti on tullut kypärän yläosaan, silmien yläpuolelle. Ehkä eteen ja vasemmalle sivulle ellei pelkästään vasemmalle sivulle. Täytyy kuitenkin edelleen vielä ihmetellä sitäkin kuin laadukkaita nuo kuskien käyttämät kypärät ovat.Ihme että on hengissä. Äkkipysäys on jo sellainen että ei uskoisi että tuosta voi henkiin jäädä, saatikka kun törmäys tulee vielä melkein suoraa päähän. Toivottavasti sivuponttoni jotenkin osui ensin ja suojasi, enpä tiiä.
Aivan hirveän huono tuuri. Tuo vastapaino lienee huonoin mahdollinen kohta mihin formularadalla törmätä voi, ja se oli just siinä liikkeellä.
Eihän se lippumies päätä minkä väristä kuuluu heiluttaa. Kilpailunjohtajan ohjeiden mukaan nuo menee. Ja kun se lippupiste oli sen onnettomuuskohdan jälkeen niin ihan oikeaa lippua heilutti.Aika irvokasta heilutella vielä vihreitä lippuja kun Bianchi on juuri törmännyt traktoriin. Todella kova mälli ja vaikka nuo kypärät ovat huippuluokkaa (eikä kypärä mennyt osiin tuosta iskusta) niin silti isku aivoihin on ollut todella kova. On suorastaan ihme ettei Bianchi menettänyt henkeään suoraan ja toivottavasti vielä taistelee elävien kirjoihin.
Biachin tallikaveri Max Chiltonilla oli kuitenkin 3 kierrosta enemmän ajetut intermediatet alla kun kolari tapahtui. Heitä kait ennemminkin pitäisi vertailla, kun ajavat samanlaisilla autoilla.Bianchilla 17 kierrosta vanhat välikelin renkaat ja esim Vettel totesi samat 17 kierrosta ajetut välikelin renkaat liian huonoiksi Red Bulliin kun vettä alkoi tulla lisää.
Vauhtia pitää hiljentää, niin että ajaminen on turvallista. Ja dataa seurataan, että myös hiljentää. Se on sitten jokaisen omassa kädessä, koska tuntee ajavansa turvallisesti. Näin kait se suunnilleen menee.Vähän ohi aiheen, mutta mieleen tuli kun en mikään sääntöjen asiantuntija ole ja aina muutenkin mietityttänyt, että onko noiden keltaisten lippujen aikana mitenkään tarkemmin määrätty miten paljon vauhtia pitää hiljentää?
Vähän ohi aiheen, mutta mieleen tuli kun en mikään sääntöjen asiantuntija ole ja aina muutenkin mietityttänyt, että onko noiden keltaisten lippujen aikana mitenkään tarkemmin määrätty miten paljon vauhtia pitää hiljentää? Kyllähän sen ymmärtää, että kun kilpailemassa ollaan, niin niin paljon painetaan kun säännöt sallii - kunhan ei ohita, muutenhan siinä antaa etua muille..? Jos näin on, että hiljentäminen riippuu vain kuskista, niin eikö näihin tosiaan voisi kehitellä jotain koko kierrokselle vaikuttavaa hiljennystä tasapuolisuuden vuoksi?
Eihän se lippumies päätä minkä väristä kuuluu heiluttaa. Kilpailunjohtajan ohjeiden mukaan nuo menee. Ja kun se lippupiste oli sen onnettomuuskohdan jälkeen niin ihan oikeaa lippua heilutti.
Sen verran kuitenkin hyvääkin tuuria Bianchilla, että tuo pyöräkuormaaja ei ollut ehtinyt peruuttaa esim. puoli metriä pidemmälle.Tuossa kolarissa oli aivan järkyttävän surkea tuuri. Vaikka safety car olisikin tullut radalle heti Sutilin ulosajon jälkeen, niin olisi joku muukin voinut keretä vielä rysäyttämään samaan paikkaan. Samalla tuon videon perusteella osumaakaan ei olisi tullut, jos tuo pyöräkuormaaja/traktori ei olisi kerennyt peruuttamaan noin paljon. Joskus näitä valitettavasti vain sattuu ja täytyy toivoa, että sen paskan tuurin jälkeen Bianchilla olisi hyvää tuuria matkassa. Pahaltahan toi toki näyttää.
Sen verran kuitenkin hyvääkin tuuria Bianchilla, että tuo pyöräkuormaaja ei ollut ehtinyt peruuttaa esim. puoli metriä pidemmälle.
En todellakaan tiedä, mutta jotenkin tuntuu että olisi ollut sinäänsä parempi, että auto lienee sunniteltu ottamaan iskua suoraan edestä. Joo eihän tuo jousta kuten rengasvalli, jalat olisivat menneet, olisikohan ikinään kuitenkaan päähän kopsahtanut? Tiedä häntä. Huonolta näyttää kun ei tiedoteta. Hyvästä tiedotettaisiin lienee aikaa nopeasti. Toki miestä varmaan pidetään koomassakin mutta silti.
Minä laskin tuon niin, että auto olisi pahimmassa tapauksessa sukeltanut syvemmälle "traktorin" alle, jolloin Bianchilla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta selvitä hengissä. Tuo isku olisi käytännössä murskannut pään.En todellakaan tiedä, mutta jotenkin tuntuu että olisi ollut sinäänsä parempi, että auto lienee sunniteltu ottamaan iskua suoraan edestä. Joo eihän tuo jousta kuten rengasvalli, jalat olisivat menneet, olisikohan ikinään kuitenkaan päähän kopsahtanut? Tiedä häntä. Huonolta näyttää kun ei tiedoteta. Hyvästä tiedotettaisiin lienee aikaa nopeasti. Toki miestä varmaan pidetään koomassakin mutta silti.
Aika irvokasta heilutella vielä vihreitä lippuja kun Bianchi on juuri törmännyt traktoriin.
Enemmän tosiaan pitäisi panostaa tuohon systeemin joka automaattisesti hiljentäisi ja sääntöjä pitäisi selventää paljonko pitää keltaisten lippujen alueella hiljentää.