Mainos

Formula 1 Suzuka 2014 – Jules Bianchin vakava onnettomuus

  • 39 702
  • 154

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Muutenkin huono downforce Marussiassa yhdistettynä kuluneisiin välikelin pyöriin (tuo keli taisi olla juuri siinä välikelin ja sadekelin risteymässä) ja siihen, että rata oli varmaankin märempi kuin edellisellä kierroksella johti ulosajoon, mutta törmäyskohta oli kyllä huonointa mahdollista tuuria. Toki vauhtia olisi pitänyt olla keltaisten takia paljon vähemmän, mutta todistettiinpa keltaisten lippujen lähes olematon vaikutus.

http://www.f1fanatic.co.uk/2014/10/05/2014-japanese-grand-prix-tyre-strategies-pit-stops/ Tuossa ihan hyvä artikkeli tuosta kolarista.

Bianchilla 17 kierrosta vanhat välikelin renkaat ja esim Vettel totesi samat 17 kierrosta ajetut välikelin renkaat liian huonoiksi Red Bulliin kun vettä alkoi tulla lisää. Red Bullissa kuitenkin on aika rutkasti enemmän downforce kuin Bianchilla. Mahtaa olla ollut kyllä aika liukas peli tuo Marussia ajettavaksi.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
HUH mikä mälli!! Aivan suoraan tuonne vastapainon alle johon pää kolahtaa. Vaikea nähdä että tuosta enää elävää tulisi.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Aika irvokasta heilutella vielä vihreitä lippuja kun Bianchi on juuri törmännyt traktoriin. Todella kova mälli ja vaikka nuo kypärät ovat huippuluokkaa (eikä kypärä mennyt osiin tuosta iskusta) niin silti isku aivoihin on ollut todella kova. On suorastaan ihme ettei Bianchi menettänyt henkeään suoraan ja toivottavasti vielä taistelee elävien kirjoihin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihme että on hengissä. Äkkipysäys on jo sellainen että ei uskoisi että tuosta voi henkiin jäädä, saatikka kun törmäys tulee vielä melkein suoraa päähän. Toivottavasti sivuponttoni jotenkin osui ensin ja suojasi, enpä tiiä.
Aivan hirveän huono tuuri. Tuo vastapaino lienee huonoin mahdollinen kohta mihin formularadalla törmätä voi, ja se oli just siinä liikkeellä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ihme että on hengissä. Äkkipysäys on jo sellainen että ei uskoisi että tuosta voi henkiin jäädä, saatikka kun törmäys tulee vielä melkein suoraa päähän. Toivottavasti sivuponttoni jotenkin osui ensin ja suojasi, enpä tiiä.
Aivan hirveän huono tuuri. Tuo vastapaino lienee huonoin mahdollinen kohta mihin formularadalla törmätä voi, ja se oli just siinä liikkeellä.
En kuvittele olevani mikään kaikkitietävä, sanon sen heti alkuun. Mielestäni näyttää siltä että kontakti on tullut kypärän yläosaan, silmien yläpuolelle. Ehkä eteen ja vasemmalle sivulle ellei pelkästään vasemmalle sivulle. Täytyy kuitenkin edelleen vielä ihmetellä sitäkin kuin laadukkaita nuo kuskien käyttämät kypärät ovat.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Raju oli kyllä kontakti kun traktorin takapyörätkin nousi ilmaan ihan reilusti. Eikö tämä tapahtunut juuri siinä samoihin aikoihin tai pari kierrosta myöhemmin, kun osa kuskeista kävi varikolla vaihtamassa sadekelin renkaat? Samaan aikaan osa varikolla kävijöistä kyllä toisaalta laittoi ihan välikelin renkaat alle. Mutta sadehan tuossa oli alkanut voimistua hieman aiemmin. Edellisellä kierroksella Bianchi meni samasta kohtaa varmaan kovempaa läpi, joten ei siinä periaatteessa ollut liikaa vauhtia. Tietenkin Bianchin olisi pitänyt tuplakeltaisilla siinä hieman enemmän hidastaa. Voisiko olla mahdollista, että Bianchi näki taustapeileistä, kun Sutil ajoi ulos (edellisellä mittauspisteellä Sutil oli jäljessä 0,4 sekuntia Bianchia) ja ajatteli ettei siinä kohdassa ole sen kummempaa vaaratekijää kuin Sutilin auto siellä rengasvallissa. Tämä on minusta yksi omituinen sattuma lisää tässä onnettomuudessa. Ainoa kuski, joka luultavasti näki, että Sutil veti pihalle, on se joka siinä itse vetää myös.

Olisin kyllä sitä mielta, että jos märällä kelillä lähtee lapasesta, niin silloin SC radalle, jos on mahdollisuus, että joku toinen vetää samassa kohtaa ulos. Kuivalla kelillä ei tietenkään vastaavassa tilanteessa tarvisi näin menetellä, jos auto menee renkaisiin asti, eikä mitä romua ole radalle jäänyt. Silloin alkaa olla niin häviävän pieni mahdollisuus, että joku toinenkin vetäisi ulos samassa kohtaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika irvokasta heilutella vielä vihreitä lippuja kun Bianchi on juuri törmännyt traktoriin. Todella kova mälli ja vaikka nuo kypärät ovat huippuluokkaa (eikä kypärä mennyt osiin tuosta iskusta) niin silti isku aivoihin on ollut todella kova. On suorastaan ihme ettei Bianchi menettänyt henkeään suoraan ja toivottavasti vielä taistelee elävien kirjoihin.
Eihän se lippumies päätä minkä väristä kuuluu heiluttaa. Kilpailunjohtajan ohjeiden mukaan nuo menee. Ja kun se lippupiste oli sen onnettomuuskohdan jälkeen niin ihan oikeaa lippua heilutti.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Bianchilla 17 kierrosta vanhat välikelin renkaat ja esim Vettel totesi samat 17 kierrosta ajetut välikelin renkaat liian huonoiksi Red Bulliin kun vettä alkoi tulla lisää.
Biachin tallikaveri Max Chiltonilla oli kuitenkin 3 kierrosta enemmän ajetut intermediatet alla kun kolari tapahtui. Heitä kait ennemminkin pitäisi vertailla, kun ajavat samanlaisilla autoilla.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Vähän ohi aiheen, mutta mieleen tuli kun en mikään sääntöjen asiantuntija ole ja aina muutenkin mietityttänyt, että onko noiden keltaisten lippujen aikana mitenkään tarkemmin määrätty miten paljon vauhtia pitää hiljentää? Kyllähän sen ymmärtää, että kun kilpailemassa ollaan, niin niin paljon painetaan kun säännöt sallii - kunhan ei ohita, muutenhan siinä antaa etua muille..? Jos näin on, että hiljentäminen riippuu vain kuskista, niin eikö näihin tosiaan voisi kehitellä jotain koko kierrokselle vaikuttavaa hiljennystä tasapuolisuuden vuoksi?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vähän ohi aiheen, mutta mieleen tuli kun en mikään sääntöjen asiantuntija ole ja aina muutenkin mietityttänyt, että onko noiden keltaisten lippujen aikana mitenkään tarkemmin määrätty miten paljon vauhtia pitää hiljentää?
Vauhtia pitää hiljentää, niin että ajaminen on turvallista. Ja dataa seurataan, että myös hiljentää. Se on sitten jokaisen omassa kädessä, koska tuntee ajavansa turvallisesti. Näin kait se suunnilleen menee.

Tekniikkaa pystyy tässäkin käyttämään hyödyksi, jos haluaa. Sensorit autoon, ja kun ajat ohi keltaisen lipun pisteestä jossa on myös sensori, niin vauhti tiputetaan pakolla jollekin tasolle. Tai nappi rattiin jota on pakko painata lippupisteen kohdalla, vähän kuin varikkonappi. Tuo olisi siinä mielessä hyvä ja tasapuolinen, että kukaan ei hyödy mitään, vaan kaikki kärsivät samalla tavalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän ohi aiheen, mutta mieleen tuli kun en mikään sääntöjen asiantuntija ole ja aina muutenkin mietityttänyt, että onko noiden keltaisten lippujen aikana mitenkään tarkemmin määrätty miten paljon vauhtia pitää hiljentää? Kyllähän sen ymmärtää, että kun kilpailemassa ollaan, niin niin paljon painetaan kun säännöt sallii - kunhan ei ohita, muutenhan siinä antaa etua muille..? Jos näin on, että hiljentäminen riippuu vain kuskista, niin eikö näihin tosiaan voisi kehitellä jotain koko kierrokselle vaikuttavaa hiljennystä tasapuolisuuden vuoksi?

Taitaa olla enemmän "ohjeellinen" nuo arvot eli kun vähän löysäät niin se on siinä. Sen takia pitäisikin varmaan kehitellä joku automaattinen järjestelmä ettei jotain vauhtia pysty ylittämään. Kaikkien olisi pakko kunnolla löysätä. Oikeastaan melkein sääntöjen vika kun ei kunnolla tarvitse hiljentää vaikka tupla keltaiset oli.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eihän se lippumies päätä minkä väristä kuuluu heiluttaa. Kilpailunjohtajan ohjeiden mukaan nuo menee. Ja kun se lippupiste oli sen onnettomuuskohdan jälkeen niin ihan oikeaa lippua heilutti.

Jep, vihreä lippu oli ok, on jo ohi vaara-alueen. Pikkutarkennus: keltaiset ja vihreät onnettomuuspaikalla tulee lippumiesten päätöksellä. He näkevät tilanteen ja tietysti ohjeistettu mitä heilutetaan missäkin tilanteessa. Esim. jos onnettomuus sattuu pisteen 11 kohdalla ja virkailijat menee hätiin, 11 laittaa tuplakeltaiset, 10 keltaiset ja 12 vihreän. Toimintaketju on mallia havannointi, asianmukainen liputus, ilmoitus kilpailunjohtoon. Kilpailunjohto sitten tarkastelee mahdollisesti tv-kuvista ja radan turvakameroista ja kyselee tilanteesta lisää radiolla ja ohjeistaa jos tarvetta muihin toimiin tai lippuihin. Usein esim. muistuttaa lähellä olevia pisteitä liputtamaan eli tuossa tapauksessa 12 vihreää ja 10 keltaista jos he eivät sitä hoksaa. Sitten kun tilanne ohi niin kuitataan vaan kilpailunjohdolle, että liput alas, vaara ohi. Lippupisteet saa omin päin näyttää keltaista, vihreää, keltapunaraidallista, valkoista ja sinistä lippua. Punainen ja musta (eri versioineen) lippu sekä SC-kyltit tulee vain kilpailujohdon määräyksellä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuota tuota, melko kaupunkilaistunutta porukkaa liikkeellä... Kumma juttu kun en nähnyt yhtään traktoria missään onnettomuuskuvissa. Jos Bianchi olisi törmännyt traktoriin, veikkaan että ei olisi käynyt noin pahasti. Traktorin takarenkaisiin olisi Marussian keula osunut tai mennyt ohi.

Mutta nyt kun kyseessä oli pyöräkuormaaja niin auto iskeytyi sen perän alle. Ja perässä on moottori.

Hiukan saivartelua mutta näin ne väärät käsitykset asioista lähtee liikkeelle, sorry.
 

Kari Tappio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Reippaat pojat
Tuossa kolarissa oli aivan järkyttävän surkea tuuri. Vaikka safety car olisikin tullut radalle heti Sutilin ulosajon jälkeen, niin olisi joku muukin voinut keretä vielä rysäyttämään samaan paikkaan. Samalla tuon videon perusteella osumaakaan ei olisi tullut, jos tuo pyöräkuormaaja/traktori ei olisi kerennyt peruuttamaan noin paljon. Joskus näitä valitettavasti vain sattuu ja täytyy toivoa, että sen paskan tuurin jälkeen Bianchilla olisi hyvää tuuria matkassa. Pahaltahan toi toki näyttää.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tuossa kolarissa oli aivan järkyttävän surkea tuuri. Vaikka safety car olisikin tullut radalle heti Sutilin ulosajon jälkeen, niin olisi joku muukin voinut keretä vielä rysäyttämään samaan paikkaan. Samalla tuon videon perusteella osumaakaan ei olisi tullut, jos tuo pyöräkuormaaja/traktori ei olisi kerennyt peruuttamaan noin paljon. Joskus näitä valitettavasti vain sattuu ja täytyy toivoa, että sen paskan tuurin jälkeen Bianchilla olisi hyvää tuuria matkassa. Pahaltahan toi toki näyttää.
Sen verran kuitenkin hyvääkin tuuria Bianchilla, että tuo pyöräkuormaaja ei ollut ehtinyt peruuttaa esim. puoli metriä pidemmälle.
 

Taskulamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran kuitenkin hyvääkin tuuria Bianchilla, että tuo pyöräkuormaaja ei ollut ehtinyt peruuttaa esim. puoli metriä pidemmälle.

En todellakaan tiedä, mutta jotenkin tuntuu että olisi ollut sinäänsä parempi, että auto lienee sunniteltu ottamaan iskua suoraan edestä. Joo eihän tuo jousta kuten rengasvalli, jalat olisivat menneet, olisikohan ikinään kuitenkaan päähän kopsahtanut? Tiedä häntä. Huonolta näyttää kun ei tiedoteta. Hyvästä tiedotettaisiin lienee aikaa nopeasti. Toki miestä varmaan pidetään koomassakin mutta silti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En todellakaan tiedä, mutta jotenkin tuntuu että olisi ollut sinäänsä parempi, että auto lienee sunniteltu ottamaan iskua suoraan edestä. Joo eihän tuo jousta kuten rengasvalli, jalat olisivat menneet, olisikohan ikinään kuitenkaan päähän kopsahtanut? Tiedä häntä. Huonolta näyttää kun ei tiedoteta. Hyvästä tiedotettaisiin lienee aikaa nopeasti. Toki miestä varmaan pidetään koomassakin mutta silti.

Jep, tosin nykyajan formulat on sieltä keulastakin kuitenkin melko kestävät, että olisiko välttämättä edes jalat mennyt jos olisi suoraan osunut "traktorin" kylkeen. Se noissa on että autot on tehty erittäin kestäväksi, mutta heti kun ne osuu johonkin semmoiseen mihin ei ole tarkoitettu niin eipä ne enää ole. Esimerkiksi Massan onnettomuus missä jousi osui kypärään, aika hyvin nuo kestää noita iskuja, mutta ei kuitenkaan kun terävämpi pienempi osa osui. Tai kubican onnettomuus rallissa, kyllä ne ralliautot kestäisi vaikka rotkoon tippua nykyään, mutta ei tuommoisia muuttuvia tekijöitä kestänyt. Betoniseiniin ja kaiteisiin kuitenkin osumia ennenkin tullut ja aika vähällä selvitty, ehkä nytkin jopa olisi jos traktoriin eri kohtaan olisi osunut.

Aika paljon tuossa oli vain huonoa tuuria. Tyhmintä tuossa alkaa tekemään mitään sääntöä että aina pitäisi turva-auto ottaa radalle, varsinkin nykyään kun hommassa kestää kauan ennenkuin jokainen ajatetaan omalle paikalle. Enemmän tosiaan pitäisi panostaa tuohon systeemin joka automaattisesti hiljentäisi ja sääntöjä pitäisi selventää paljonko pitää keltaisten lippujen alueella hiljentää.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
En todellakaan tiedä, mutta jotenkin tuntuu että olisi ollut sinäänsä parempi, että auto lienee sunniteltu ottamaan iskua suoraan edestä. Joo eihän tuo jousta kuten rengasvalli, jalat olisivat menneet, olisikohan ikinään kuitenkaan päähän kopsahtanut? Tiedä häntä. Huonolta näyttää kun ei tiedoteta. Hyvästä tiedotettaisiin lienee aikaa nopeasti. Toki miestä varmaan pidetään koomassakin mutta silti.
Minä laskin tuon niin, että auto olisi pahimmassa tapauksessa sukeltanut syvemmälle "traktorin" alle, jolloin Bianchilla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta selvitä hengissä. Tuo isku olisi käytännössä murskannut pään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika irvokasta heilutella vielä vihreitä lippuja kun Bianchi on juuri törmännyt traktoriin.

Ei siinä ole mitään irvokasta eikä väärää. Lippumiesten tehtävä on kertoa kuljettajille mitä on odotettavissa rataosuudella joka alkaa heidän lippupisteeltään eteenpäin, ja tuolta lippupisteeltä eteenpäin rata on vapaa joten lippumiehen tehtävä on heiluttaa vihreää lippua vaikka siinä vieressä olisikin hengestään taisteleva kuljettaja. Ei nuo lippumiehet voi lähteä sooloilemaan sen mukaan että tuntuu pahalta heiluttaa vihreää lippua.

Muutenkin ärsyttää kun joka paikassa yritetään nyt sälyttää tuota osumaa tuon kyseisen lippumiehen virheeksi, vaikka tämä toimii koko ajan ihan oikein. Niin kauan kun Sutilin auto ja traktori on hänen liputettavalla alueellaan, tuo lippumies liputtaa ihan oikein keltaisia lippuja. Ja sitten kun traktori on peruuttanut pois hänen liputettavalta alueeltaan niin vaihtaa vihreän lipun. Jos Bianchi ehti nähdä tuon vihreä lipun ja ennakoi niin virhe on hänen eikä lippumiehen, mutta en kyllä usko että ehti edes näkemään tuota lippua kun rata kaartuu tuossa kohtaa ja varsinainen ulosajo tapahtui jo reilusti ennen sitä. Tuostahan on ollut tuplakeltaiset liput jo reilusti ennen tuota mutkaa joten Bianchin olisi pitänyt noudattaa erityistä varovaisuutta jo reilusti ennen tuota videolla näkyvää liputuspistettä.

En tiedä pitäisikö tuohon sitten tehdä joku sääntö tai tekninen ratkaisu että kuljettajat hidastaisivat kunnolla silloin kun keltaiset (ja varsinkin tuplakeltaiset) liehuu. Jokainenhan pyrkii aina menemään niin kovaa kuin mahdollista ettei häviä tilanteen takia aikaa/sijoituksia joten nykyisellään homma ei taida oikein toimia kun tuo on tulkinnanvarainen juttu miten paljon pitää hidastaa. Joka tapauksessa Bianchi tuli nyt vaaralliseen paikkaan huonossa kelissä kuluneilla renkailla liian kovaa ja suurin syy lienee siksi miehessä itsessään.

Helvetin kovaa kyllä osuu tuohon traktorin perään ja jotenkin vaikea uskoa että tuosta voisi kukaan hengissä selvitä. Ehkä tuo vastapainon vino muoto, ja se että traktorin koukussa roikkui 700 kiloa Sauberia, auttoi vähän sikäli että tuo traktorin perä hyppäsi ilmaan ja vei samalla ehkä vähän törmäysenergiaa. Mutta joka tapauksessa isku päähän on ollut jumalattoman kova ja en ihmettele jos miehen aivot ovat kaput tuon jälkeen. Toivottavasti ei, mutta pahinta pelkään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Enemmän tosiaan pitäisi panostaa tuohon systeemin joka automaattisesti hiljentäisi ja sääntöjä pitäisi selventää paljonko pitää keltaisten lippujen alueella hiljentää.

En tiedä toimiiko tuollainen automaattihiljennys koska jos tuollainen nopeudenrajoitin menee päälle vaikkapa keskellä kovavauhtista mutkaa niin on aika todennäköistä että se auto lähtee lapasesta sen seurauksena. Se pitäisi mieluummin toteuttaa niin että kuljettajalle tulisi vaikkapa rattiin näkyvä varoitusvalo että pitää pyrkiä välittömästi (tietyn aikarajan sisällä) hidastamaan ja laittamaan nopeusrajoitin päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös