Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 122
  • 1 681

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@Barnes
Schumi jr:llä ei ole ensi kaudeksi sopimusta. Tuskin on kuitenkaan sitä kuskina mitä hakevat.
Voisin kuvitella, että Haas mielellään pitää Schumacherin tallissa kun pistetili on vihdoinkin saatu avattua ja brändiarvo on sukunimen vuoksi merkittävä. Schumacherilla itsellään on tuskin suurempia haluja siirtyä Aston Martinille kun todennäköisesti Haas on myös ensi kaudella parempi auto. Lisäksi Magnussen, jolla on sopimus ensi kaudesta, on aivan varmasti parempi benchmark ja mentori nuorelle kuljettajalle kuin Stroll.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Voisin kuvitella, että Haas mielellään pitää Schumacherin tallissa kun pistetili on vihdoinkin saatu avattua ja brändiarvo on sukunimen vuoksi merkittävä. Schumacherilla itsellään on tuskin suurempia haluja siirtyä Aston Martinille kun todennäköisesti Haas on myös ensi kaudella parempi auto. Lisäksi Magnussen, jolla on sopimus ensi kaudesta, on aivan varmasti parempi benchmark ja mentori nuorelle kuljettajalle kuin Stroll.
Toisaalta eikös se Aston Martin ole jollain tahdilla muuttumassa Audiksi ja saksalainen kuski olisi sitä kautta oikein hyvä ajatus? Hulk ja Mick on ilmeisimmät vaihtoehdot tällä hetkellä.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Toisaalta eikös se Aston Martin ole jollain tahdilla muuttumassa Audiksi ja saksalainen kuski olisi sitä kautta oikein hyvä ajatus? Hulk ja Mick on ilmeisimmät vaihtoehdot tällä hetkellä.

Niin puheita ollut, että tuo tapahtuisi aikaisintaan 2026. Siihen on vielä sen verran aikaa, että tuolla Audi kuviolla ei oo vielä mitään vaikutusta Aston Martinin kuskivalintoihin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Niin puheita ollut, että tuo tapahtuisi aikaisintaan 2026. Siihen on vielä sen verran aikaa, että tuolla Audi kuviolla ei oo vielä mitään vaikutusta Aston Martinin kuskivalintoihin.

Audi ja Porsche(Red Bull)tulevat mukaan tosiaan vasta tuolloin, lähinnä koska moottorisäännöt muuttuvat silloin ja on turhaa lähteä kilpailemaan nykyisten voimayksiköiden kehityksessä jo olemassaolevien valmistajien kanssa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Toisaalta eikös se Aston Martin ole jollain tahdilla muuttumassa Audiksi ja saksalainen kuski olisi sitä kautta oikein hyvä ajatus? Hulk ja Mick on ilmeisimmät vaihtoehdot tällä hetkellä.
Ei varmasti mene Schumi jr Astonille, vaikka kuinka on Vettelin ottopoika. Mickillä on ehkä kolme hyvää kilpailua, ja vasta viime aikoina hänen touhuunsa on tullut jotain järkeä. Mick Schumacher-Lance Stroll kyllä romuttaisi viimeisetkin haaveet Daddyn imperiumista, sillä tuohan olisi lähtökohtaisesti sarjan heikoin pari.

Hülk voisi olla hyvä pätkäratkaisu esim. Bottaksen vapautumista odotellessa ja ainakin Hülkenbergistä tietää mitä saa: varman pisteidenkerääjän ilman erityistä upsidea.
 
Ferrarilla pelätään voittamista. Tänään kaikki näytti hyvältä kun Leclerc ehti nykäisemään jo usean sekunnin johdon, tämän jälkeen kaikki menikin sitten vituiksi taas kerran.
Kun on pelkkiä makaroneja heiluttelemassa käsiään, tulos on tämän kaltainen.

Hieno voitto Maxille ja hieno kakkosija Hamiltonille.

Maailman hitain nastolalainen oli paska keskeytykseen asti.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ferrarin kannattaisi vaihtaa koko strategiaosasto tauon aikana. Oliko Kimin mestaruuden jälkeen kun alettiin taas palkkaamaan enemmän Italialaisia ratkaiseville tonteille?
Pitää paikkaansa. Koko kuviohan on vähintään ferrarimainen:

Dream Team ( Schumacher, Todt, Brawn, Byrne, Stepney to name a few) oli vahvasti ulkomaalainen, mikä ei miellyttänyt pääjohtaja Di Montezemoloa. Luca halusi kansallistaa tallia ja koska hyvää italialaista kuljettajaa ei ollut, ratkaisuksi osui Kimi Räikkönen, joka on Schumin täysi vastakohta. Siinä missä Schumacher oli valtavan työteliäs ja erittäin analyyttinen, Kimi on tunnetun hiljainen ja tekee vain sen mikä on pakko. Mutta tuolloin Kimi oli varmaan myös nopein kuljettaja kaikista, miksi hän olisi haastanut Schumin ykkösaseman - varsinkin kun testaamista alettiin rajoittaa - ja sitä kautta Todtin johtaman hegemonian.

No, Ferrarille ominaiseen tapaan tämähän meni kunnolla pieleen, koska Schumacher valitsi ota tai jätä -pelissä jälkimmäisen ja lopetti. Röökiä ketjussa vetäneen Timo Salosen jo rallissa nähnyt Todt tuli Räikkösen kanssa hyvin toimeen eikä Kimi suostunut opettelemaan italiaa, mikä kävi Di Montezemolon hermoille. Todtin jäätyä eläkkeelle tallipomona aloittanut Stefano Domenicali jatkoi yhdessä pääjohtaja italialaistamiskampanjaa: kaikki auenneet avainpaikat täytettiin La Familian väellä erona Todtin kauteen, jolloin tietotaito ostettiin ulkoa. (Rehellisyyden nimissä ei se nyt aivan typerä idea ollut, voittihan Ferrari 2007 ja 2008 mestaruuksia vahvasti italiaanoporukalla ja Alonso kävi pari kertaa lähellä mestaruutta)

Kimi joutui lähinnä sivullisena uhrina ulos Fefeltä, koska hänestä oli helpompi päästä eroon kuin Massasta ja eihän kukaan kieltäydy, jos Fernando Alonson tasoinen kuski tuo mukanaan valtaisan sponsoridiilin.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitää paikkaansa. Koko kuviohan on vähintään ferrarimainen:

Dream Team ( Schumacher, Todt, Brawn, Byrne, Stepney to name a few) oli vahvasti ulkomaalainen, mikä ei miellyttänyt pääjohtaja Di Montezemoloa. Luca halusi kansallistaa tallia ja koska hyvää italialaista kuljettajaa ei ollut, ratkaisuksi osui Kimi Räikkönen, joka on Schumin täysi vastakohta. Siinä missä Schumacher oli valtavan työteliäs ja erittäin analyyttinen, Kimi on tunnetun hiljainen ja tekee vain sen mikä on pakko. Mutta tuolloin Kimi oli varmaan myös nopein kuljettaja kaikista, miksi hän olisi haastanut Schumin ykkösaseman - varsinkin kun testaamista alettiin rajoittaa - ja sitä kautta Todtin johtaman hegemonian.
Tähän ihan hiukkasen eriävä näkemys. Fisichella oli uransa primessä, mutta taisi mieluummin tuossa kohtaa pysyä managerinsa tallissa, kun vihdoin häämötti ykköskuskin tontti ja talli oli kaksinkertainen mestari siinä kohtaa. Toki myöhemmin tie veikin Ferrarille, tyypillinen väärään aikaan väärässä paikassa oli Fisicon Ferrari-pesti ja samaa voi sanoa Renaultin "ykköskuskin" paikasta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Repesin nauruun, kun Leclercille lyötiin hardit alle. Olisivat nyt venyttäneet toista stinttiä ja iskeneet softeilla loppuun, mutta ei, "Pena sen sitten viime metreillä keksi, että vastataan Maxin stoppiin ja lyödään hardit alle". Ei vittu mitä tunarointia kisasta toiseen.

Max on aivan omassa luokassaan. Tänään oli varaa spinnata, ja silti lasketteli voittoon.

Ferrari voisi keskeyttää ensi kauden auton kehityksen, koska auto on selkeästi hyvä, ja keskittää kaikki rahat taktiikkaosastoon.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Verstappenilla ja Leclercillä on siis 80 pistettä eroa tällä hetkellä. Tilanne on siinä mielessä hullunkurinen että vaikka Leclerc voittaisi kaikki loput kisat niin sekään ei välttämättä riittäisi mestaruuteen, kisoja kun on se yhdeksän jäljellä niin se tarkoittaa että n. 8,89 pistettä per kisa pitäisi ottaa kiinni niin nousisi tasoihin. Ei ihan helppo tehtävä, etenkin kun ottaa huomioon sen että Ferrari tötöilee silloinkin kun mitään hätää ei pitäisi olla.

Ennustus loppukaudelle, molemmat Mersukuskit menee taulukossa vielä Sainzin ja Leclercin ohi. Perez ehkä näiden molempien välissä ja Verstappen voittaa mestaruuden jollain 150 pisteen erolla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän toi mestaruus alkaa olemaan pelattu. Aikoinaan Kimikin oli mestaruuskaudella paljon perässä, mutta ihan näin paljoa ei tainut olla. Leclerc alkaa olemaan vanhoissa (10-8-6) pojoissakin sen joku 35 pistettä perässä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyy ihmetellä, että miten Binotto saa jatkaa Ferrarin tallipäällikkönä, kun katsoo tuota Ferrarin touhua? Rautamauri teki paljon huonommalla autolla hyvää tulosta ja sai kenkää.

Todella vaikea on toivoa Ferrarille mitään hyvää, kun ihan itse hölmöilevät kaiken.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alkoi kiinnostamaan tuo Ferrarin huonous, joten katselin tilastoja. Maxilla on tällä kaudella enemmän voittoja (8) kuin Ferrarikuskeilla koko uransa aikana (Carlos 1 ja Leclerc 5). Max on nyt voittanut edellisistä kymmenestä kisasta seitsemän, mikä sekin enemmän kuin Ferrarikuskien yhteenlasketut voitot näiden urallaan. Se, että Max on ollut paalulla vain 3 kertaa tällä kaudella kyllä kertoo myös aika paljon Ferrarien onnistumisesta kisoista. Kaiken lisäksi Lewikselläkin on nyt enemmän podiumeja tällä kaudella (6) kuin Leclercillä (5). Aivan järkyttävää suorittamista, kun auto näytti eilenkin radan parhaalta. Toki Ferrarikuskit ovat itsekin tehneet paljon ajovirheitä, mutta onhan tuo aika karua katsottavaa. Maxin suorittaminen edelliset 3 kautta on ollut aika järkyttävän kovaa ja Charles ajaa ensimmäistä kertaa mestaruudesta (tai ainakin lähtökohtaisesti olisi pitänyt ajaa), mutta ei tuolta tiimistä paljoa apuja kyllä tule.

Eikös Schumi aikoinaan tuonut väkisin oman tiiminsä mukanaan talliin? Sen jälkeenhän tuo touhu on ollut aivan järkyttävää vuodesta toiseen ja ainakin Sebin aikakaudella tuo taktiikkaosasto oli jo jatkuvan pilkan kohde. Eikä jotenkin muualla tunnu menevän paremmin. Paras ehkä 2018, jolloin autoon tuotiin uudistuksia, jotka tekivät siitä merkittävästi hitaamman kuin aiempi versio. Luulisi, että tuollaisessa tallissa jotain yritettäisiin uudistaa, kun kaikki yhtään lajia seuraavat ovat ihmetelleet toimintaa jo vuosia. Vissiin joku pakkomielle palkata vain italialaisia ja vika aina ulkomaalaisissa, joten ne on potkittu pois?

E: Lisätään lisähuomiona, että Maxin ja Lewiksen eilinen 1-2 tarkoittaa, että jakavat nyt ennätyksen yhteisten 1-2 -tulosten määrässä Lewiksen ja Nicon kanssa. 31 kappaletta on paljon, kun eivät ole edes tallikavereita.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
No jopas. Vastahan mies taisi puhua jatkosopimuksesta Alpinelle - toki se nyt ei mitään tarkoita, kysykää vaikka Kimiltä. Isi kun lyö sen 30 miljoonaa pöydälle niin äkkiäkös sitä nappaa hyvän eläkesopimuksen. Alonsolla vieläpä on ihan oikeasti annettavaa, mutta... Lawrence Stroll ja Fernando Alonso, mikä voisikaan mennä pieleen? Tai oikeastaan Lawrence Stroll ja mikä tahansa on huono yhdistelmä.

Eli eiköhän Piastri aja sitten Alpinea ja taloutensa varmistanut Williams ottaa De Vriesin Albonin kaveriksi. Ricciardo ilmeisesti jatkaa McLarenilla?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täytyy ihmetellä, että miten Binotto saa jatkaa Ferrarin tallipäällikkönä, kun katsoo tuota Ferrarin touhua? Rautamauri teki paljon huonommalla autolla hyvää tulosta ja sai kenkää.

Todella vaikea on toivoa Ferrarille mitään hyvää, kun ihan itse hölmöilevät kaiken.
Maurin potkuja taisi ihmetellä F1-yhteisö aika laajalti tuolloin. Joo, eipä mestaruuksia hänenkään tenuren aikana, mutta trendi oli nousujohteinen, 2018 Vettel olisi voittanut kuljettajien tittelin, muutaman käänteen mennessä toisin ja oikeastaan heti hänen potkujensa jälkeen ja Harry Potterin ottaessa ohjat alkoi alamäki.

Onhan tämä monesti ennenkin nähty, että niin vain Ferrari itse sössii mahdollisuutensa. Tämänkin takia hymyilytti alkukaudesta kun joskus Australian kisan jälkeen Leclercin mestaruutta alettiin pitää selviönä, kuinkas sitten kävikään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Joo, eipä mestaruuksia hänenkään tenuren aikana, mutta trendi oli nousujohteinen, 2018 Vettel olisi voittanut kuljettajien tittelin, muutaman käänteen mennessä toisin
Niin tiedä näistä nyt sitten, pitää nyt muistaa että piste-ero oli aika pieni Hamiltonin ja Vettelin välillä ennen sitä Saksan GP:tä missä Vettel tötöili varman voiton ja Hamilton kruisaili voittoon. Oliko se nyt kahdeksan pistettä mikä on nykyisellä pistelaskulla todella vähän. Heti näiden kisojen jälkeen Hamilton voitti Unkarissa ja vastaavasti Vettel Belgiassa, mutta tämän jälkeen loppukausi olikin Hamiltonin näytöstä.

Toki se on selvää että Vettelin kasetti mureni ihan täydellisesti sen Hockenheimin ulosajon jälkeen, mutta ennen sitäkin Vettel ja Hamilton ajelivat aikalailla tasapäin toisiaan vastaan ja sanoisin että näistä kahdesta Sir on kuitenkin henkisesti niin paljon kovempi luu että mestaruus olisi hänelle mennyt, riippumatta siitä vaikka Vettel olisi jopa voittanut sen Hockenheimin kisan.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olipa yllättävä uutinen maanantaihin. Joskus keväällä tätä siirtoa tuli spekuloitua kun Alonsolla oli vaikeampaa mutta eipä kyllä käynyt tämä siirto mielessäkään Vettelin lopettamisuutisen jälkeen, kun oli vielä vahvoja huhuja Fernandon Alpine-jatkosta.

Ensinnäkin tästä tulee kyllä mieleen se että Vettelille ei tarjottu jatkoja, ja hänelle tarjottiin mahdollisuus ilmoittaa itse lopettamisestaan. Vettel ilmoitti päätöksestään torstaina ja en millään usko että Alonson sopimusta virvottiin kasaan kolmessa päivässä kisaviikonloppuna, eli eiköhän tämä ole hoidettu jo ennen Hungaroringia.

Toisekseen herää kysymys siitä miksi Alonso jättää Alpinen jossa kuitenkin on ollut tänä vuonna mahdollisuus taistella hyvistä pistesijoista toisinkuin Aston Martinilla jolla on ollut tyytyminen pääosin jämäpistesijoihin, jos niihinkään. Mahdollisesti Alpine on tarjonnut vain yhden vuoden sopimusta Alonson halutessa pidempää (Aston Martin diilihän uutisoitiin "multiyear"), kun Alpinella on Piastrikin odottamassa. Lisäksi jotain huhuja Alpinen myrkyllisestä ilmapiiristä on ollut, porukkaa on lapannut paljon ulos ja sisään henkilöstöosastolla, mutta tiedä noista. Joka tapauksessa Alpinelle Alonson lähtö ei pitkällä tähtäimellä ole maailmanloppu, vaikka kova kuljettaja onkin, tiimaa ei lasissa ihan hirveästi ole ja nyt saavat nuoren Piastrin puikkoihin.

Kuten todettua, tämä tarkoittaa hyvin suurella todennäköisyydellä sitä että Oscar Piastri on Alpinen toinen kuljettaja ensi kaudella. Huhua oli myös hänen lainaamisestaan McLarenille tai Williamsille, joten tämä uutisen myötä nämä tallit saavat tyytyä muihin kuljettajiin. McLarenin kohdalla Ricciardo ansaitsisi valitettavasti näillä näytöillä potkut, mutta oikeastaan ketään järkevää korvaajaa hänelle ei ole joten ihan mahdollisesti ajelee tuolla vielä ensi kauden. Tasonnousua olisi syytä odottaa kun tällä kaudella on valumassa valmistajien nelossija Ricciardon takia Alpinelle.

Williamsin vaihtoehdot ovat puolestaan varmaankin Nyck De Vries tai viime aikoina F2-puolella mainiosti esiintynyt Logan Sargeant. Mielestäni molemmat olisivat hyviä vaihtoehtoja, mutta toki on aina mahdollista että sieltä vedetään joku tusinakuski ison rahasäkin kanssa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Aijettä. Naulaako Alonso Strollin uran siihen?
Lance saa ajaa niin kauan, kun isäpappa on homman rahoittaja. Siellä on utopistinen tavoite tehdä pojasta mestari, maksaa mitä tahansa. Olisi hauska tietää, onko tämä asia minkälainen tabu paddockilla. Kaikki toimittajat tuntuvat olevan tästä yhtä mieltä, mutta mitään virallisia. lausuntoja ei ole omaan silmään ikinä näkynyt.

Jotenki tuo Lance on olemukseltaan vähän autistimainen, niin tuskin häntä paljon painaa vaikka häviää jokaiselle tallikaverille 100-0. Tietyistä lausunnoista paistaa läpi, että ajaa lähinnä siksi, kun ei ole muuta tekemistä. Jotenkin vaikea nähdä enää tässä kohtaa myöskään sitä, että poika itse 6-7v ajamisen jälkeen itse päättäisi luopua leikistä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo Oscar Piastri on kyllä mielenkiintoinen lupaus. Ihan sama minkä auton kyytiin istutettu ja mihin sarjaan, niin samantien mestaruus taskuun. Tulee olemaan Oconille kova vastus. Tämän hetken nuorista, ei F1-sarjassa ajavista tähdistä ylivoimaisesti kirkkain lupaus.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ocon saattaa vielä Piastrin ekalla kaudella olla kokemuksensa turvin kokonaisuutena parempi, mutta odotan, että Piastri vie jo ajoittaisissa kisoissa Esteban "Like a Lion" Oconia kuin litran mittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös