Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 219 344
  • 1 682

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
F2 Silverstonen onnettomuus ei tainnut vielä täällä olla? Roy Nissanyn pää tuskin olisi myöskään jäänyt vietereilleen ilman haloa.



Hyvinkin todennäköisiä hengenpelastuksia taitaa olla jo nyt yli viisi kappaletta. Luulisi niillä pahimmista estetiikkaoireista pääsevän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EP34

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Autoja on ennenkin parkkeerattu päällekäin ja mennyt ympäri, nyt vaan aina nostetaan esiin miten halo oli taas paikalla joten niihin kiinnitetään huomiota. Enkä tarkoita ettei se olisi parantanut turvallisuutta mutta ennen haloa löytyy kolareita joista olisi haloaikakaudella varmasti sanottu kuinka se halo oli onneksi vaikka silloinkin selvittiin.
Niin en nyt äkkiseltään tiedä onko näitä rajuja kolareita juurikaan sen enempää tullut kuin ennenkään. Välittömästi tuli mieleen tämä Alonson raju mälli Australiasta vuodelta 2016, auto meni ihan rusinaksi mutta niin vain ukko käveli ihan muina miehinä pois tuolta:





Toisena tietysti sitten se Kubican kolari Kanadasta 2007:





Kubicalta taisi jäädä yksi kisa väliin tuon jälkeen? Nenä murtui ja aivotärähdys, muuten ei vissiin ihmeempiä.

Kyllä formula-autot olivat erittäin turvallisia jo ennen haloakin, toki nyt sitten halon myötä turvalliseuus on parantunut entisestään ja varmasti nämä pahimmat mällit on kuitenkin olleet sen vuoksi suht "vaarattomia". Tosin nyt en äkkiseltään muista että onko tuo autojen muoto ja rakennekin jonkin verran halon myötä muuttunut, eli vaikka tosiaan niitä autoja katolleen käännettiinkin joskus niin kuskien päät eivät kuitenkaan varsinaisesti olleet mitenkään vaarassa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Schumacher/Liuzzi-kolari Abu Dhabista 2010 olisi sellainen, mistä nykyään todennäköisesti puhuttaisiin "Luojan kiitos halo, että Schumi on vielä hengissä"
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Tuossa Zhoun tilanteessa näyttäisi tuo halo vaikuttavan nimenomaan niin, että auto matkustaa katollaan lähes loppuun asti. Entisaikaanhan nuo pyörivät ympäri monta kierrosta, mutta ilmeisesti tuo halo vie tuon pyörimisen pois. Vaikea toki sanoa miten tuo olisi käyttäytynyt ilman haloa. Veikkaan että olisi pyöritty useita kertoja ympäri. Mitä sitten olisi käynyt, niin kukaan ei sitä voi tietää. Mutta kyllä halo on paikkansa autoissa ansainnut. Grosjeanin ja Nissanyn tuo nyt ainakin pelasti. Ja Hamiltonin luulisin pelastaneen myös, tuskin olisi viime vuonna Monzassa hyvin käynyt Lewikselle ilman haloa, kun halonkin kanssa otti jo pää osumaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Täysin eri mieltä, näyttää edelleen todella typerältä. Linkissä pari muokkausta tämän vuoden autoista ilman haloa ja näyttävät miljardi-piljardi kertaa paremmilta:
Pakko sanoa että omaan silmään näyttää suoraan siltä että jotain puuttuu kummastakin kuvasta. Näistä onneksi voi aina kiistellä. Toki helpompi olisi verrata kun vieressä olisi sama kuva halon kanssa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole Dani Ricciardo paljoa viime aikoina hymyillyt. Alkaakohan vanne kiristää päätä jo?

E: Sama Vettelillä. En ihmettelisi jos Sebastian lopettaisi tähän kauteen.
 
Viimeksi muokattu:

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mitäs meiltä muut on onko nämä uudet autot parantaneet teistä kilvanajoa?

Toisena pointtina tuo AstonMartinin tekeminen alkaa olla kyllä vähän tuskaista. Kopioidaan taas toisten ratkasuja ja lopputuloksena tuo auto näyttää olevan entistä hitaampi :D
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On parantanut. Nyt vaan pitää pysyä näissä säännöissä pitkään ja miettiä miten tuota kisailua pystyisi parantamaan lisää. F1-sarjan yksin isoimpia ongelmia on ollut se, että aina silloin aletaan rustaamaan sääntöjä uusiksi, kun tallit alkavat olemaan todella lähellä toisiaan ja ruvetaan näkemään hyvää kilvanajoa.

Iltalehdessä muuten iso juttu, että Daniel Ricciardon päivät McLarenilla alkaisi olla ajettu tämän kauden jälkeen ja Laren yrittää saada Oscar Piastrin tilalle. Nämä siis huhuja Red Bull ringin varikolta. Jännä nähdä onnistuuko ja jos onnistuu, niin joutuuko Alpine luopumaan nuoresta mahdollisesta supertähdestä kokonaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On parantanut. Nyt vaan pitää pysyä näissä säännöissä pitkään ja miettiä miten tuota kisailua pystyisi parantamaan lisää. F1-sarjan yksin isoimpia ongelmia on ollut se, että aina silloin aletaan rustaamaan sääntöjä uusiksi, kun tallit alkavat olemaan todella lähellä toisiaan ja ruvetaan näkemään hyvää kilvanajoa.
Nyt on sellainen ero aiempaan, että sarjan nykyiset omistajat ovat aidosti tehneet useita isoja päätöksiä, joita ei olisi aiemmin nähty - ja niissä on myös pysytty. Tällä hetkellä luotan siihen, että mennään jatkossakin parempaan suuntaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dev

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Ihan hyvää pohdintaa oli Salolta kisan jälkeen noista ratarajoista. Mikä siinä on niin vaikeaa tuoda sitä hiekkaa lähemmäs eli miten ennen aikoina oli. Ei tarvisi tuomariston seurata päivät pitkät noita millien ylityksiä valkoisen viivan yli. Hiekan myötä seuraus olisi välitön kuskeille ja kusettaminen vähenisi. En tiedä onko tähän joku looginen selitys taustalla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan hyvää pohdintaa oli Salolta kisan jälkeen noista ratarajoista. Mikä siinä on niin vaikeaa tuoda sitä hiekkaa lähemmäs eli miten ennen aikoina oli. Ei tarvisi tuomariston seurata päivät pitkät noita millien ylityksiä valkoisen viivan yli. Hiekan myötä seuraus olisi välitön kuskeille ja kusettaminen vähenisi. En tiedä onko tähän joku looginen selitys taustalla.
Olen Salon kanssa pitkälti samaa mieltä, mutta käsittääkseni suurin syy tälle nykymenolle on siinä, että halutaan lisätä kisailua. Jos jokainen radalta poistuminen tarkoittaa hiekalle joutumista, niin se lisää keskeytyksiä ja isoja putoamisia tulosliuskan perälle. Tämä voi johtaa siihen, että kuskit eivät uskalla tunkea ahtaisiin rakoihin, kun riski hiekalle joutumisesta on liian suuri.

Hiekkaa pitäisi käyttää silti enemmän, kunhan sitä käytetään järkevissä paikoissa.
 

Ralph

Jäsen
Hiekkaa pitäisi käyttää silti enemmän, kunhan sitä käytetään järkevissä paikoissa.
Itävallan osalta riittäisi tuohon viimeiseen mutkaan eli juuri lähtösuoran alussa. Siinä ei nähdä koskaan ohituksia eli ei tarvitse jännittä kahden auton ajavan tiukkaan mutkaan samaan aikaan, jolloin toinen joutuisi huonolla tuurilla hiekalle. Siinähän lähes kaikki ratarajojen rikkomiset käsittääkseni nähtiin. Tuollaisissa mutkissa kuten mutkassa yksi, kaksi ja kolme, jossa ohituksia nähdään, on hyvä olla laajennettu asfaltti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itävallan osalta riittäisi tuohon viimeiseen mutkaan eli juuri lähtösuoran alussa. Siinä ei nähdä koskaan ohituksia eli ei tarvitse jännittä kahden auton ajavan tiukkaan mutkaan samaan aikaan, jolloin toinen joutuisi huonolla tuurilla hiekalle. Siinähän lähes kaikki ratarajojen rikkomiset käsittääkseni nähtiin. Tuollaisissa mutkissa kuten mutkassa yksi, kaksi ja kolme, jossa ohituksia nähdään, on hyvä olla laajennettu asfaltti.
Jep, olisi erittäin järkevä ratkaisu tuo. Ylipäätään pitäisi aktiivisesti keksiä parempia ratkaisuja noihin "ongelmakohtiin", joissa tulee rajojen ylityksiä normaalisti yksin ajaessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kahta sanaa: On.

Ihan eri tavalla pystyy nyt ajamaan toisten autojen perässä, ero aiempaan on valtava. Toki tästäkin voi vielä parantaa, mutta oikeaan suuntaan mennään.

Jotenkin tuntuu että paljon enemmän tuon seurauksena sitä että lähdetään ohittamaan toisia paikoissa joissa ennen ei välttämättä toista ollut tarpeeksi lähellä ja ajetaan rengas vs rengas taisteluja jossa kauankin voi kissa ja hiiri leikkiä olla. Edellisillä kausilla tuntui olevan paljon sitä että takasivellä siiryttiin ohi ja varsinainen taistelu jäi. Nyt jopa ei monesti edes tajua sitä että takasiivet on auki kun ohitukset jotenkin paljon luonollisempia. Katsojamäärissä taidetaan vetää lajin kulta-aikaa, mutta onhan kisatkin olleet parempia kun joitakin vuosia sitten vaikka ratakohtaista tietenkin on.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Liveseurannassa oli pari juttua kanttikivien lisäämisestä, mikä estäisi oikaisun tai leveän linjan ottamisen. Monzassa on ne käytössä ja pari karua onnettomuutta tullut niistä:




Sellainen joku ohut hiekkakaistale (about auton leveä korkeintaan) tms huonommin pitävä ja hidastava kohta olisi ehkä hyvä. Varmaan siitä vähän leviäisi hiekkaa radalle, mutta auto ei jää jumiin siihen (ei turva-autoa) ja siellä voisi olla normaali asfalttialue takana. Nurmikko myös hyvä ja kestänee suht hyvin? Tekonurmi tms myös hyvä vauhdin hidastamiseen, sateen jälkeen liukas ja pysyy märkänä vaikka rata olisi kuiva, mutta ei ehkä kestä kisan ajan jos siitä ajetaan koko ajan yli. Tai joku muu liukkaampi pinta, en tiedä esim. metallilevystä. Turvallinen kiinnitys varmaan haaste?
 

Glove

Jäsen
Hiekkaa ja nurmea on korvattu asfaltilla turvallisuussyistä. Sivuittain liukuva auto pyörähtää helpommin katolleen hiekalla/soralla. Nurmi taas on märkänä liukasta eikä hidasta ulosajaneen vauhtia juuri lainkaan ennen ratavalleja.

Pitäisi kehittää semmoinen asfaltti, joka söisi renkaita ihan huolella. Eli jos ajat ratarajan yli tämmöiselle asfaltille niin renkaasi kuluvat huomattavasti nopeammin. Renkam kulumisen pitäisi olla niin kovaa, että jos jatkuvasti ajat ratarajojen ulkopuolella niin kahden stopin taktiikka muuttuukin renkaiden kulumisen vuoksi kolmeksi.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Pitäisi kehittää semmoinen asfaltti, joka söisi renkaita ihan huolella. Eli jos ajat ratarajan yli tämmöiselle asfaltille niin renkaasi kuluvat huomattavasti nopeammin. Renkam kulumisen pitäisi olla niin kovaa, että jos jatkuvasti ajat ratarajojen ulkopuolella niin kahden stopin taktiikka muuttuukin renkaiden kulumisen vuoksi kolmeksi.

Nyt pitää olla yhteydessä Suomeen. Täällä kyllä löytyy asfalttia mikä syö renkaat hetkessä sileäksi. Muutaman kierroksen jälkeen saattaa myös ilmestyä jotain kuoppia.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Varmasti jos jokin helppo ratkaisu tuohon varoalueeseen olisi, se olisi jo toteutettu. Turvallisuus noiden päätarkoituksena kuitenkin on.

Itse lähtisin lähestymään asiaa rangaistuksen muuttamisen kautta. Nykymalli, eli pari huomautusta ja sen jälkeen 5 sekunnin rangaistus on ok, mutta haluaisin nähdä tuon 5 sekunnin rangaistuksen toteutettavan esim ampumahiihdosta tutun sakkoringin kautta. Nythän joissain tilanteissa penaltin saanut kuljettaja saattaa haitata useamman kymmenen kierroksen ajan muiden kilpailua mikäli varikkostopit on jo tehtynä tai vastaavasti nopeilla autoilla tuon rangaistuksen voi "kuluttaa pois" kisan aikana ajamalla muilta karkuun. Mutta jos tuo olisikin n. 5 sekunnin mittainen lisärinki joka pitäisi esim kahden kierroksen aikana rangaistuksen saamisesta suorittaa, ei tuota voisi millään strategialla jälkikäteen "poistaa" ja varmasti saisi kuskit noudattamaan ratarajojakin paremmin.

Haasteita tulisi toki varsinkin katuratojen osalta, joissa tilaa tämän tyylisille muutoksille ei pahemmin ole, mutta kilpa-ajon kannalta näkisin tuon parhaana vaihtoehtona, koska rangaistuksella olisi suora vaikutus ratapositioon.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Pitäisi kehittää semmoinen asfaltti, joka söisi renkaita ihan huolella. Eli jos ajat ratarajan yli tämmöiselle asfaltille niin renkaasi kuluvat huomattavasti nopeammin. Renkam kulumisen pitäisi olla niin kovaa, että jos jatkuvasti ajat ratarajojen ulkopuolella niin kahden stopin taktiikka muuttuukin renkaiden kulumisen vuoksi kolmeksi.

Ei ole ihan radan reunalla, mutta käsittääkseni punaraidallinen alue Paul Ricardilla on juuri tällaista.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pyöräpuolellahan tuo on helppo(helpompi) kun on vaan yhdet renkaat, rata-alueen reunalla on anturit jotka rekisteröi ratarikot.
Mutta ei tuo ihan iisi homma ole, ratoja ei kuitenkaan voi suunnitella pelkästään F1:n käyttöön vaan niillä ajetaan monenmoisilla autoilla ja kaksipyöräisilä niin rataprofiilit, varoalueet ja sen sellaiset ovat aina jokun asteinen kompromissi.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mielestäni nämä kisoissa annettavat aikarangaistukset eivät ole mitenkään oikeansuhteisia toisiinsa nähden. Muutaman kerran käyt hiuksenhienosti ratarajojen ulkopuolella, niin siitä tulee 5 sekunnin rangaistus. Saman rangaistuksen saat kun kilkkaat toisen kuskin ohitustilanteessa hiekalle tai seinään. Seurauksena keskeytys tai vähintäänkin raju tippuminen sijoituksissa ja varikolla käynti.

Ratarajoista samaa mieltä kuin moni täällä, eli rataolosuhteiden avulla pitäisi luoda tilanne, että kaikista nopein tapa kiertää rataa on pysyä rajojen sisäpuolella. Varsinkin kun noita rajoja uudelleenmääritellään tuomaristossa vähän miten sattuu kisasta riippuen. Selkeät oikomiset radalla sitten asia erikseen.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tätä rataraja-keskustelua voi kyllä veivata loputtomiin. Indycar puolella on otettu tähän selkeä linja, että ratarajoilla ei ole mitään väliä. Eli kuskit saavat käyttää noita mutkien ulokkeita miten lystäävät. Alla lyhyt ote tästä, esim Cotan radalla tämä toteutuu mutkassa 19 joka kierroksella.



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös