Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 218 859
  • 1 682

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole ihan radan reunalla, mutta käsittääkseni punaraidallinen alue Paul Ricardilla on juuri tällaista.
Tämä pitää paikkaansa.

Tätä rataraja-keskustelua voi kyllä veivata loputtomiin. Indycar puolella on otettu tähän selkeä linja, että ratarajoilla ei ole mitään väliä. Eli kuskit saavat käyttää noita mutkien ulokkeita miten lystäävät. Alla lyhyt ote tästä, esim Cotan radalla tämä toteutuu mutkassa 19 joka kierroksella.




Tämä näyttää kyllä jotenkin todella typerältä kun kilometrin verran mennään yli rata rajojen.

BBC:n mukaan Sebastian Vettel ja McLaren ovat avanneet myös keskusteluyhteyden ensi kaudesta. Muita ehdokkaita Norriksen kaveriksi on Oscar Piastri, Colton Herta ja Alex Albon. Voiskohan tämä nyt sitten mennä niin, että Vettel McLarenille, Ricciardo Aston Martinille, Piastri ottaa Latifin paikan Williamsilla ja Herta jää ilman paikkaa, mikä on todennäköisintä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni nämä kisoissa annettavat aikarangaistukset eivät ole mitenkään oikeansuhteisia toisiinsa nähden. Muutaman kerran käyt hiuksenhienosti ratarajojen ulkopuolella, niin siitä tulee 5 sekunnin rangaistus. Saman rangaistuksen saat kun kilkkaat toisen kuskin ohitustilanteessa hiekalle tai seinään. Seurauksena keskeytys tai vähintäänkin raju tippuminen sijoituksissa ja varikolla käynti.
Varsinkin, kun ottaa huomioon, että aika usein rajojen ulkopuolella käynti vielä maksaa aikaa, eikä siitä saa etua. Nykyautoista ei taida nähdä uloskaan niin hyvin, että on aika vaikea oikeasti nähdä tarpeeksi hyvin, että pysyy millintarkasti rajojen sisällä. On toki helppo sanoa, että eihän se ole kuin pysyy viivojen sisällä, mutta kun noita kypäräkameroita katsoo, niin ei yllätä, että ei ole ihan helppoa tietää täysin missä se vasen tai oikea eturengas millintarkasti on ja kuitenkin vauhdit ihan älyttömiä.

Mielestäni on kuitenkin tärkeämpää, että kuskit oikeasti puskevat täysiä, eivätkä ala pelkäämään noita valkoisia viivoja mutkissa, joissa niiden ylittäminen on muutenkin haitaksi. Tai aika sama, jos joku joskus saakin jonkun sekunnin tuhannesosan edun. Pitäisi puuttua vain selviin rikkeisiin tai keksiä joku muu keino kuin lätkäistä 5 sekan rangaistuksia, kun olet pahimmillaan menettänyt pari sekuntia niillä ylityksillä jo aikaa. Niistä kun ei oikein kukaan muu kuski kärsi.

Rangaistukset kun noin ylipäätään ovat aika tylsiä kisoille, niin niiden määrää pitäisi saada vähennettyä eikä lisättyä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Vettel olisi kyllä hienoa nähdä McLarenilla, olisi vähän erilainen vastus Norrisille kuin nykyinen kenkäryystäjä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä rataraja-keskustelua voi kyllä veivata loputtomiin. Indycar puolella on otettu tähän selkeä linja, että ratarajoilla ei ole mitään väliä. Eli kuskit saavat käyttää noita mutkien ulokkeita miten lystäävät. Alla lyhyt ote tästä, esim Cotan radalla tämä toteutuu mutkassa 19 joka kierroksella.



Toivottavasti tähän ei mennä koskaan F1:n puolella, sillä tuo tuntuu ja näyttää äärimmäisen typerältä.

Toki rajojen valvomisen voi poistaa, mikäli samalla kaikista radoista tehdään sellaisia, ettei tuon videon kaltaisia tilanteita nähdä, eli radan rajojen ulkopuolella tulee nopeasti vastaan hiekkaa tai nurmikkoa tms.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vettel olisi kyllä hienoa nähdä McLarenilla, olisi vähän erilainen vastus Norrisille kuin nykyinen kenkäryystäjä.
En menisi tästä takuuseen. Toki Vettel saattaisi olla ainakin vähän parempi, mutta toisaalta juuri Ricciardo oli se kuski, joka voitti Vettelin heti ensimmäisellä Red Bull kaudellaan, vaikka ajoivat samalla autolla ja Vettel oli tuolloin hallitseva mestari.

Vettelin nykytasosta on vaikea sanoa, kun alla on niin heikko auto, mutta ei tuo tekeminen ole kovin paljoa tällä kaudella vakuuttanut.

Ymmärrän täysin, jos Ricciardo korvataan Piastrilla, mutta Vettel olisi mielestäni erikoinen ratkaisu. Ricciardo pääsee kuitenkin jatkuvasti paremmin sisälle tuohon autoon ja Vettelillä olisi paljon enemmän opeteltavaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vettelin nykytasosta on vaikea sanoa, kun alla on niin heikko auto, mutta ei tuo tekeminen ole kovin paljoa tällä kaudella vakuuttanut.

Toisaalta onhan tuo autokin yksi hitaimpia tämänkauden osalta ollut ja 15 pistettä on ihan hyvin kun 2 kisaa jäi välistä. Stroll jää kisoissa jalkoihin. Tosin juuri se vaikeus tuossa että voiko Strollin vauhtia kuinka isona mittarina pitää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta onhan tuo autokin yksi hitaimpia tämänkauden osalta ollut ja 15 pistettä on ihan hyvin kun 2 kisaa jäi välistä. Stroll jää kisoissa jalkoihin. Tosin juuri se vaikeus tuossa että voiko Strollin vauhtia kuinka isona mittarina pitää.
Sitähän juuri sanoin, että heikon auton vuoksi on vaikea sanoa. Stroll ei tosiaan ole erikoinen mittari, niin se jättää myös kysymysmerkkejä ilmaan, kun auton suorituskykyä voidaan arvioida vain näiden kuskien perusteella.

Tykkään kyllä Vettelistä, ja toivon, että saa mahdollisuuden ajaa paremmalla autolla vielä ennen uran päättymistä, mutta en silti menisi takuuseen, että olisi Ricciardoa parempi vaihtoehto McLarenin kannalta.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Ei Stroll mikään aivan kädetön kuski ole. Onhan miehen tilillä jopa paalupaikka ja useampikin podium. Taso vain tuntuu heittelevän todella paljon. Huippusuorituksen jälkeen mies vaipuu unten maille ja ajelee sijoilla ynnä muut monta kisaa. Todella ailahtelevaa on miehen suorittaminen ja välillä tuntuu, ettei miestä itseäänkään oikein kiinnosta, kunhan ajelee ja toteuttaa Isänsä unelmaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vettelin nykytaso on mysteeri ja virheitä tulee liikaa, kuulostaako tutulta? Aivan, sehän on Daniel Ricciardo! (toki Ricciardo on enemmänkin vaan hidas kuin virheherkkä) Fanien suursuosikki, parhaat vuodet takana päin eikä varmasti halpa. Hieno ura mutta eiköhän tuo juna mennyt jo. Ennemmin kannattaisi McLarenin yrittää suoraan Piastrin kaltaista lupausta, jos viime kausien näytöillä ei niin merkitystä ole. Tai vaikka jopa KMagin comebackiä. Eittämättä riskittömämpi ratkaisu, jos Ricciardosta täytyy päästä eroon.

Toivoisin kyllä Astonin saavan jotain järkeä touhuihinsa, valitettavasti Lawrence Strollin filosofia on huhujen mukaan sopimatonta F1:n kaltaiseen bisnekseen. Eikä siitä ole apua, että suunnitteluosastolla meni yksi vuosi täysin hukkaan kokemuksen kannalta, koska kopioivat Mersua.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Toivoisin kyllä Astonin saavan jotain järkeä touhuihinsa, valitettavasti Lawrence Strollin filosofia on huhujen mukaan sopimatonta F1:n kaltaiseen bisnekseen. Eikä siitä ole apua, että suunnitteluosastolla meni yksi vuosi täysin hukkaan kokemuksen kannalta, koska kopioivat Mersua.
Jotain Astonilla on tehty väärin Strollin tullessa mukaan kuvioihin. Olivat aiemmin Force Indian ja Racing Pointin nimellä vuodesta toiseen best of the rest tai ainakin lähellä ja pienillä resursseilla. Näitä juttuja Strollin liiallisesta osallistumisesta päätöksentekoon on ollut paljonkin. Se on vaan jotenkin vaikea ymmärtää, että menestynyt bisnesmies kuten Stroll on, onnistuu sössimään tälläisen asian. Talli on lasketellut jyrkkää alamäkeä siitä lähtien, kun Stroll on ottanut vastuuta. Jotenkin omalla järjellä ajateltuna luulisi, että tämän sortin kaveri osaisi nimenomaan katsoa tuloksentaa ja nähdä potentiaalin, mutta ilmeisesti kaikki pitäisi tapahtua nyt ja heti ja se ei ykkösissä tuota tulosta. Jännä nähdä mitä tämänkin projektin kanssa käy. Kyllästyykö herra syytämään rahaa projektiin vai osaako mies kuunnella ammattilaisia?
 

Pottajofa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ompas hiljaista ollut ketjussa Ranskan GP:n jälkeen. Varmaan johtunee tylsäksi käyneestä kisasta. Tällä viikolla vielä Unkari ja sitten saakin useamman viikonlopun kärvistellä ilman formuloita.

Erikoista sikäli, että Maxin johto vain kasvaa, vaikka näyttää, että ei ole meinannut Leclercin perässä viime kisoissa pysyä. Liekkö Red Bullilla jo ajattavat säästöliekillä ja luottavat, että kilpailija jollain tapaa onnistuu tyrimään ja näin jää vielä uusia osia käytettäväksi loppukaudelle, jos pitääkin taas alkaa kirimään.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Erikoista sikäli, että Maxin johto vain kasvaa, vaikka näyttää, että ei ole meinannut Leclercin perässä viime kisoissa pysyä. Liekkö Red Bullilla jo ajattavat säästöliekillä ja luottavat, että kilpailija jollain tapaa onnistuu tyrimään ja näin jää vielä uusia osia käytettäväksi loppukaudelle, jos pitääkin taas alkaa kirimään.
Hyvinhän tuo pysyi Ranskassa perässä. Rata vaan on paska, että ei siellä oikein ohitella ja jatkuva seuraaminen söi renkaat. Toki varmaan osittain pysyi perässä DRS:n ansiosta. Ferrari vaikuttaa nopeammalta autolta tällä hetkellä, mutta ei tuo ero mikään massiivinen. Kuljettajien mm-johto on toki paisunut. Ferrari on tosin kussut taktiikalla pari kisaa ja Charles omilla ajovirheillään saman verran.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ompas hiljaista ollut ketjussa Ranskan GP:n jälkeen. Varmaan johtunee tylsäksi käyneestä kisasta. Tällä viikolla vielä Unkari ja sitten saakin useamman viikonlopun kärvistellä ilman formuloita.

Erikoista sikäli, että Maxin johto vain kasvaa, vaikka näyttää, että ei ole meinannut Leclercin perässä viime kisoissa pysyä. Liekkö Red Bullilla jo ajattavat säästöliekillä ja luottavat, että kilpailija jollain tapaa onnistuu tyrimään ja näin jää vielä uusia osia käytettäväksi loppukaudelle, jos pitääkin taas alkaa kirimään.

Maxillahan on tilanne se, että ei tarvitse yhtään enää repiä. Ferrarilla tulossa satavarmana rankkuja vielä loppukaudesta, niin paljon enemmän osia käytetty ja hajonnut. Muutenkin voi körötellä loppukauden kakkosena maaliin, Leclercin voittaessa vaikka kaikki, kunhan muistaa ottaa yhestä kahesta kisasta nopeimman kierroksen itselleen, niin on mestari. Maxilla on pullat hyvin uunissa ja jos auto vaan kestää, niin ei kyllä häviä tätä mestaruutta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Saa kyllä tapahtua paljon, mikäli Verstappen enää tätä häviää. Joo, pari nollakisaa mutta kun se vaatisi, ettei Leclercille saisi tulla niitä yhtään. Kuinka todennäköistä se on? Verstappenin suorittaminen on tällä hetkellä niin varmaa ja hallitsevana maailmanmestarina hänellä on kokemuksen suhteen etu.

Keskikastissa Alfan vauhti on hiipumaan päin ja se Bottaksen kaavailtu podium voidaan kyllä unohtaa. Alpine taas on jo mennyt McLarenin ohi tai vähintään rinnalle. Vihdoin sielläkin tuntuu tapahtuvan ihan oikeaa edistystä, vaikkeivät kärjessä ajakaan, varmaan johdon myllääminen on tervehdyttänyt tilannetta.

Vähän staattisia olleet edelliset kisat ja kun seuraavana on vuorossa Unkari, ei siitä mitään juhlaa voi odottaa. Paitsi tietty jos sataisi, silloin olisi jännää.

Paljon on puhuttu radoista, joiden pitäisi lähteä. Itsellä TOP3 olisi Monaco (ei vaan enää), Unkari ja Meksiko.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Unkarissa voisi Bottakselta odotella vahvaakin pistesijaa, kun radalla on vaikea ohittaa. Aika-ajo pitäisi toki onnistua ja Q3-paikka otettava haltuun. Sitten pitäis startinkin vielä onnistua. Tekisi Alfalle hyvää saada kesälomille kunnon pistepotti mukaan, kun auton vauhti on ollut viime kisoissa hiipumaan päin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En tiedä onko oikea ketju mutta nelinkertainen maailmanmestari Sebastian Vettel lopettaa uransa tähän kauteen. Linkki

Iso menetys sarjalle, vaikka Vettel ei olekaan muutamaan vuoteen kisoissa briljeerannut. Hahmona hieno.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Vettel on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Lahjakas ja taitava kuski, mutta kuten niin usein myös Hamiltonin kohdalla käydään keskustelua, niin olisiko kuitenkaan nelinkertainen maailmanmestari ilman Red Bullin täydellistä ylivoimaa kausilla 2011 ja 2013. Kaudella 2014 turpaan Ricciardolta, minkä jälkeen maailmanmestari lähti nuorta Aussia pakoon Ferrarille, missä kolme ensimmäistä kautta olivat lupauksia herättäviä kaiken sen Alonson luoman kaaoksen ja katastrofin jälkeen, mutta tuokin projekti ja ehkä samalla koko urakin kaatui lopullisesti siihen ulosajoon kärkipaikalta sateisessa Hockenheimissa 2018. Sen jälkeen Vettel ei ole ollut enää entisensä, jatkuvalla syötöllä kummallisia virheitä ja käsittämättömiä spinnauksia. Monacon nuori prinssi Leclerc toki laittoi vanhan mestarin myös pahaan paikkaan, kun tiedettiin jo etukäteen miten nuoresta monacolaisesta leivotaan sitä seuraavaa Ferrarin suurmiestä. Aston Martin ajasta tulee hyvin vahvasti mieleen Kimin viimeiset vuodet Alfalla: edellisillä kausilla lupauksia herättänyt talli taantuu, ja kokeneen kuljettajan kohtaloksi jää taistelu sijoista ynnä muut. Hienoa kuitenkin, että uskaltaa lopettaa ajoissa.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tiedä onko oikea ketju mutta nelinkertainen maailmanmestari Sebastian Vettel lopettaa uransa tähän kauteen. Linkki
F1 on siitä tyly sarja että henkilökohtainen maailmanmestaruus on voitettu viimeisen 12 vuoden aikana vain kahdessa eri autossa: Red Bull ja Mercedes Benz.

Jotta Sebu olisi voittanut viidennen maailmanmestaruuden hänen olisi pitänyt jäädä Red Bullille tai sitten vaihtaa Mersuun. Ja näissäkin talleissa Nico Rosberg oli ainoa underdog joka pystyi lyömään oman tiimin hallitsevan maailmanmestarin. Joka tavallaan nostaa Nicon suorituksen merkitsevyyttä !
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Iso menetys sarjalle, mutta ei tule yllätyksenä. Vettel vaikutti juuri siltä, että ei jää tuonne ajelemaan terveisiä nyt kun Martinin projekti ei ole ottanut tulta alleen.

Veikkaan että Ricciardo istuu toiseen Aston Martiniin ensi kaudella ja Piastri McLarenille tai jotain.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Siitä sitten Strollilta päihin ja mesimäyrän ura on siinä (saattaa toki olla muutenkin nykyisen sopparin jälkeen).
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vetteliä voisi kuvata F1-faniksi, joka vain sattuu olemaan nelinkertainen maailmanmestari. Miehen tietomäärä formuloiden historiasta on ihan älytön ja kaikista kannanotoistaan huokuu vilpitön innostus lajia kohtaan. Tällaista persoonaa ei varmasti enää tule.

Red Bullin pari kauttaan olivat varmaan ylivoimaisimmat ikinä - eikä nyt ihan täysin auton piikkiin laittaa kun muistaa Webberin suoritukset. Vettel pystyi nostamaan tasoaan aina kun sitä tarvitsi. Ferrarilta taisi puuttua täysi luotto ja yleinen luigeilu ei vaan toiminut saksalaista tarkkuutta vastaan. Lopulta Vettel viimeisteli tuhonsa itse.

Nämä Astonin kaudet ovat olleet ihan kelpo tasoa nopeutensa puolesta, virheitä vain on tullut aivan liikaa. Silti yksi podium plakkarissa ja tuonut valtavasti huomiota Astonille.

Mutta mites Aston? Daddy halunnee profiilinimen ja sellaisia ei ole kuin Ricciardo. Tuskin Alonso on Alpinelta enää mihinkään lähdössä, kun tuntee porukan läpikotaisin, Alpine on Astonia selvästi nopeampi ja nykyinen palkka on varmasti kohdallaan. Ricciardo voisi oikeastaan olla aika hyvä veto ihan Lancenkin kannalta: mies on todistetusti voittoihin pystynyt kuljettaja mutta parhaat päivänsä menivät jo aikaa sitten + Ricciardo ei ole kovin kummoinen aika-ajaja. Strollin yhden kierroksen nopeudesta ei edes kannata puhua, niin surkealla tasolla se on.

Yksi jokerikorttihan voisi olla Williamsilla varsin pätevästi ajanut Alexander Albon. Albon ei todellakaan ole nimimies, mutta hän on ottanut pitkälti maksimit irti edelleen tuskastuttavan hitaasta Williamsista. Piastriin en usko, koska hän olisi lähinnä pätkäratkaisu Astonille, Albonista voisi olla perezmäiseen rooliin.

Eli tällä hetkellä seurataan erityisesti McLarenia, Astonia ja Williamsia. Muualla ei oikein ole spekuloitavaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Barnes
Schumi jr:llä ei ole ensi kaudeksi sopimusta. Tuskin on kuitenkaan sitä kuskina mitä hakevat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös