Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 219 790
  • 1 682

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Vaikka rasistinen käytös onkin tuomittavaa niin onhan se nyt ihan perseestä, että yhden sanan vuoksi ura vedetään pöntöstä alas. Kuvastaa tosiaan tätä nykymaailmaa todella hyvin.
Mitä nyt olen F2 sarjaa seurannut niin Vipsin lähteminen Red Bullilta oli vain ajan kysymys muutenkin. Niin paljon typeriä virheitä kun pääkoppa ei kestä kovissa paikoissa, että Bakun keskeytyksen jälkeen pohdittiin ainakin Viaplayn lähetyksessä, että kuinka monta mahdollisuutta Vipsille vielä annetaan.

Eli kyse ei ole vain yhdestä sanasta vaan siitä, että Vips oli puhtaasti ajosuoritusten perusteella jo liipasimella ja nyt Red Bull sai "helpon" syyn pistää homma poikki.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sainz saa hirveästi kehuja joka suunnasta tällä hetkellä ja hienoa että uran avausvoitto tuli. Se ei silti poista mielestäni sitä faktaa, että Carloksen kausi on ollut surkea ja mies on töppäillyt ihan helvetisti ja kaiken lisäksi ollut hidas. Tänäänkin Lewis ja Leclerc oli koko kisan nopeampia ennen loppuhuipennusta. Kärkitallissa ei saa tulla tuollaisia lukuisia ulosajoja mitä tällä kaudella nähty ja tänäänkin kärkipaikalta pihalle.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Ehkäpä tuo voitto nyt vähän helpottaa niitä paineita. Carlos on nyt kuitenkin enää 11 pistettä monacon prinssin perässä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Sainz saa hirveästi kehuja joka suunnasta tällä hetkellä ja hienoa että uran avausvoitto tuli. Se ei silti poista mielestäni sitä faktaa, että Carloksen kausi on ollut surkea ja mies on töppäillyt ihan helvetisti ja kaiken lisäksi ollut hidas. Tänäänkin Lewis ja Leclerc oli koko kisan nopeampia ennen loppuhuipennusta. Kärkitallissa ei saa tulla tuollaisia lukuisia ulosajoja mitä tällä kaudella nähty ja tänäänkin kärkipaikalta pihalle.
Niin nää on näitä, viime kaudella Sainz keräsi enemmän pisteitä kuin Leclerc ja nyt tosiaan vain 11 pisteen päässä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin nää on näitä, viime kaudella Sainz keräsi enemmän pisteitä kuin Leclerc ja nyt tosiaan vain 11 pisteen päässä.
On joo, mutta Leclercillä ollut ihan käsittämättömän huonoa tuuria. Espanjassa petti laitteet alta, Bakussa petti laitteet alta, Monacossa talli mokas taktiikan kanssa voiton, Montrealissa joutu starttaamaan vikasta ruudusta jne…
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
On joo, mutta Leclercillä ollut ihan käsittämättömän huonoa tuuria. Espanjassa petti laitteet alta, Bakussa petti laitteet alta, Monacossa talli mokas taktiikan kanssa voiton, Montrealissa joutu starttaamaan vikasta ruudusta jne…
Samoin myös Sainzilla petti Bakussa tekniikka. On siellä Sainzilla kyllä virheitäkin tullut, mutta kyllä tuo vaan jotenkin on kyennyt pisteitä suht tasaisesti keräämään nyt toista kautta putkeen. Pidän kyllä Leclerciä näistä kahdesta parempana kuskina, mutta kyllä se Carlosikin on tälle kaudelle ajanut tuon voiton lisäksi viisi kertaa podiumille muutenkin.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Olihan se Mersu ihan suht nopea tänään, kuten ennakoitiin. Toki Verstappen tippui pois heti alussa, niin olisi ollut voitto Hamiltonille kyllä aika suoritus kaikkien kuskien ollessa mukana. Mutta eteenpäin on tultu. Ensi viikolla saadaan taas erilainen rataprofiili. Itävallassa moottorilla iso merkitys, joten saa nähdä tuleeko takapakkia.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sainzin kohdalla odotukset ovat todennäköisesti nousseet ylisuuriksi parin viime kauden jälkeen. Ei hän missään vaiheessa ole mitään mestaripotentiaalia väläytellyt, vaan on peruslaadukas kuljettaja, joka kunnon kalustolla kykenee about bottasmaiseen suorittamiseen. Ricciardolla kävi sama homma; loistava 2014 kausi vääristi pahasti miehen tasoa ja sai monet (myös minut) puhumaan tulevasta maailmanmestarista. Verstappenin rinnalla nähtiinkin, mikä se Ricciardon maksimi todellisuudessa oli.

Vähän turhan paljon on Carlokselle tullut virheitä tällä kaudella, mutta ei häntä isoksi flopiksikaan voi kutsua. Ehkä Britannian viikonloppu avasi jokusen solmun ja osoitti etenkin hänelle itselleen, että hän kykenee voittamaan ja pitämään päänsä kasassa. Hieman kyllä yllätyin, kuinka valmis Ferrari oli antamaan ratkaisut kuskien käsiin. Ihan piristävää sinänsä, varsinkin kun lopulta mitään ei siihen ratkennut.

Harmittavasti Leclercin kisa kaatui turva-autoon ja väärään taktiikkaan, olisi kaivannut mestaruustaistoon kunnon tuuletusta. Verstappenin tappio kun jäi lopulta kovin pieneksi. Päälle vielä Itävalta seuraavana kisana, mikä on ollut Verstappenille pyhää maata.

Saa nähdä, onko Mercedeksen parannus lopulta kuinka pysyvää. Ihan jo MM-taiston toivoisi Mersun oikeasti ajavan voitoista, muuten Maxilla on liian hyvät todennäköisyydet.

Latifi muuten ajoi oikeasti hyvin läpi viikonlopun, olisin toivonut pisteille vaikka toki Haasin tuplapisteet maistuvat myös. Niin karmeita ovat Haasin kolme viimeistä vuotta olleet.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ajoi Leclerc hienosti siinä lopussa: etusiipi rikki, kuluneet hardit alla. Takana tuoreilla softeilla autoja ja sai taistelua sijoituksia vielä takaisinkin, vaikka lopulta hävisikin pari pykälää. Oli muutenkin mahtavat pari kiekkaa turva-auton jälkeen. Jatkistermein ns. "huikeaa tykitystä", take my word!!

Mietin jo siinä kisan about puolivälissä, että ei hitto Hamilton voittaa vielä. Ferrari sählää keskenään ja Hamilton ajaa koko ajan pari kymppää kovempaa, muiden mennessä varikolle tulee Lewiksen radiosta "tyres are good" settiä. Mersu kuitenkin hieman sähläsi stopilla, ei ratkaisevasti kuitenkaan mutta olisihan Lewis päässyt lähemmäksi radalle tullessaan.

Pereziltä myös hyvä come back.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Sainzin kohdalla odotukset ovat todennäköisesti nousseet ylisuuriksi parin viime kauden jälkeen. Ei hän missään vaiheessa ole mitään mestaripotentiaalia väläytellyt, vaan on peruslaadukas kuljettaja, joka kunnon kalustolla kykenee about bottasmaiseen suorittamiseen. Ricciardolla kävi sama homma; loistava 2014 kausi vääristi pahasti miehen tasoa ja sai monet (myös minut) puhumaan tulevasta maailmanmestarista. Verstappenin rinnalla nähtiinkin, mikä se Ricciardon maksimi todellisuudessa oli.

Vähän turhan paljon on Carlokselle tullut virheitä tällä kaudella, mutta ei häntä isoksi flopiksikaan voi kutsua. Ehkä Britannian viikonloppu avasi jokusen solmun ja osoitti etenkin hänelle itselleen, että hän kykenee voittamaan ja pitämään päänsä kasassa. Hieman kyllä yllätyin, kuinka valmis Ferrari oli antamaan ratkaisut kuskien käsiin. Ihan piristävää sinänsä, varsinkin kun lopulta mitään ei siihen ratkennut.

Niin no enpä nyt tiedä, onko nuo odotukset niinkään ylisuuriksi nousseet. Ainakaan omiin silmiini ei juurikaan sellaisia juttuja ole osunut. Tuosta olen kyllä eri mieltä, että olisi Bottaksen tai Ricciardon tasoa. Kyllä Sainz on minun papereissani näitä kahta kuskia edellä ja aika reilustikin. Sainz on kuitenkin koko uransa ajan ajanut tasaisesti pistesijoja. Tälläkin kaudella maaliin päästessään ollut yhtä kisaa lukuunottamatta podiumilla. Toki niitä virheitä on tällä kaudella tullut, sitä ei voi kukaan kiistää.

Joskus vertasinkin Sainzia Jenson Buttoniin ja totesin miehen olevan köyhän miehen Button. Jenson Button voitti kaudella 2011 Hamiltonin ja Sainz otti viime vuonna niskalenkin lähtökohtaisesti paremmasta tallikaveristaan, Leclercistä. Ja kuten yllä totesin, niin on muutenkin napsinut tasaisesti pistesijoja koko uransa. Toki Sainzilla on vielä matkaa ollakseen ns. köyhän miehen Button, mutta tähän asti vaikuttaa siltä, että aihio siihen on olemassa. Se tietty "tappajan vaisto" vielä puuttuu, mutta nyt kun pahin apina on poissa selästä, niin uskon, että Buttonin tyyliseen uraan miehellä on hyvät mahdollisuudet.

Tämän tekstin tarkoitus ei ollut ylistää Sainzia maasta taivaaseen ja puhua tulevana mestarina. Halusin vain avata sitä, ettei Sainzista ja flopista voi puhua mielestäni edes samassa lauseessa. Toki ura voi kääntyä miten vain, mutta kyllä siellä selkeästi sitä potentiaalia on. Mikäli vain saa palikat ns. kohdilleen, niin voi fiksulla ajamisella napsia useammankin voiton urallaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin no enpä nyt tiedä, onko nuo odotukset niinkään ylisuuriksi nousseet. Ainakaan omiin silmiini ei juurikaan sellaisia juttuja ole osunut. Tuosta olen kyllä eri mieltä, että olisi Bottaksen tai Ricciardon tasoa. Kyllä Sainz on minun papereissani näitä kahta kuskia edellä ja aika reilustikin. Sainz on kuitenkin koko uransa ajan ajanut tasaisesti pistesijoja. Tälläkin kaudella maaliin päästessään ollut yhtä kisaa lukuunottamatta podiumilla. Toki niitä virheitä on tällä kaudella tullut, sitä ei voi kukaan kiistää.
Millä perusteella nostat Sainzin "reilusti Bottaksen edelle"? Sainz on ajanut varsin hyvin koko uransa ajan, mutta niin on Bottaskin. En minä ainakaan keksi mitään perustetta miksi Sainz olisi erityisesti parempi, vaan pitkälti samalle viivalle laitan molemmat.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kyllä eilen taas nähtiin miksi mestaruus on vain Red Bullin ja Verstappenin hävittävissä. Aivan käsittämättömiä taktiikkamokia Ferrarilta. Ensin ajatetaan Leclercin renkaat puhki Sainzin takana ohipäästön sijaan ja sitten ei oteta Leclerciä sisään softeille.
Jossei Verstappenin auto olisi hajonnut olisi mies todennäköisesti kurvaillut horisonttiin ja voittanu helposti. Perezin comeback-drive viimeiseltä sijalta toiseksi kertoo kuinka eri tasolla Red Bullin auto on. Ei ollut edes Söörillä mitään sanottavaa kun Checo paino ohi. Ja vaikken Hamiltonista pidä ja Checosta pidän... ei Perez ole Hamiltonin tasoinen rattimies.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Sainz tuo usein mieleen Räikkösen. Hyvin harvakseltaan on se viikonlopun nopein ja kuumin kuljettaja, mutta jotenkin silti päätyy usein podiumille vaikka viikonloppuun mahtuisikin vähän sähläystä. Ja viime kaudella jopa päihitti pisteissä itse prinssin, vaikka pidän jälkimmäistä melko selkeästikin kovempana ratinkääntäjänä.

Loistava kakkoskuski kärkitalliin ihan kuten Bottas tai Räikkönenkin oli, mutta ei mestariainesta. Räikkösen 2003-2008 versio toki mestarillinen versus tämän viimeiset ferkkuvuodet.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Kyllä eilen taas nähtiin miksi mestaruus on vain Red Bullin ja Verstappenin hävittävissä. Aivan käsittämättömiä taktiikkamokia Ferrarilta. Ensin ajatetaan Leclercin renkaat puhki Sainzin takana ohipäästön sijaan ja sitten ei oteta Leclerciä sisään softeille.
Jossei Verstappenin auto olisi hajonnut olisi mies todennäköisesti kurvaillut horisonttiin ja voittanu helposti. Perezin comeback-drive viimeiseltä sijalta toiseksi kertoo kuinka eri tasolla Red Bullin auto on. Ei ollut edes Söörillä mitään sanottavaa kun Checo paino ohi. Ja vaikken Hamiltonista pidä ja Checosta pidän... ei Perez ole Hamiltonin tasoinen rattimies.
Tämähän ei pidä ollenkaan paikkaansa jos uskotaan Binottoa:

"Teimme täysin oikeita taktisia ratkaisuja joka kerta."

 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olipahan kisa. Alussa nähtyä kolarisumaa ei hetkeen olekaan nähty, hyvä että kaikki selvisi ehjänä tuosta dominoefektistä.

Positiivisia merkkejä, että Mersu näyttäisi olevan ainakin hieman lähempänä kärkeä. Toki pitää muistaa että Red Bullilla Max oli ongelmissa ja Perez starttasi käytännössä joukon hänniltä, lopussa toki oli nähtävissä Perezin vauhdista että matkaa Mersullakin vielä on. Mutta varmasti podiumeja pystyy napsimaan ihan ajamalla vielä tämän kauden aikana ilman, että vaatii Red Bullin tai Ferrarin ongelmia.

Ferrarilta jälleen erikoista toimintaa. Sainz ei nyt niin hidas ollut että Leclerciä olisi välittömästi ohi pitänyt päästää, mutta Hamiltonin takoessa takana nopeinta kierrosta toisen perään alkoi jo vaikuttaa että taasko Italiaanot pilaa itse oman kisansa.

Sainzilta ihan mukiinmenevä viikonloppu (etenkin aika-ajosuoritus oli hyvä), mutta täytyy muistaa että mikäli Leclercille oltaisiin lyöty myös softit alle turva-auton yhteydessä, olisi tehnyt tiukkaa päästä edes podiumille viimeisen kymmenen kierroksen mayhemissä. Nyt hyötyi huomattavasti Leclercin blokkaustaidoista lopussa ja pääsi painelemaan horisonttiin.

Bottaksen viikonlopusta ei hirveästi jäänyt käteen. Aika-ajoissa pankkikierros oli liian heikko ja ilmeisesti parannuksen kannalta ajoitus petti. Kisassa jäi alussa DRS-junaan Latifin taakse, tiedä sitten vaikuttiko tekniikkamurheet jo tuossa vaiheessa ettei päässyt ohi (ainakin siinä kohtaa kun Latifi ei itse enää hyötynyt DRS:stä) vai oliko tuttua Valtteria että tyhjällä radalla on kaveria nopeampi, mutta ohi ei pääse.

Kilpailun kannalta Oconin keskeytys ansaitsee MVP-palkinnon. Ensi viikolla lienee luvassa jälleen Red Bullin ylivoimaa.
 

iRobot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ricciardolla kävi sama homma; loistava 2014 kausi vääristi pahasti miehen tasoa ja sai monet (myös minut) puhumaan tulevasta maailmanmestarista. Verstappenin rinnalla nähtiinkin, mikä se Ricciardon maksimi todellisuudessa oli.
Ricciardohan ajoi ihan tasavertaisesti Verstappenia vastaan, eli ihan syystä häntä pidettiin aikanaan ykköskorin kuskina. 2016 & 2017 pisteissä edellä, 2018 ajoi myös hyvin kunnes loppukausi meni alakanttiin tallinvaihdon julistuksen jälkeen. Paaluthan meni Ricciardolle 3-0 noilta kausilta. Eli kyllä se maximi oli ihan siellä Verstappenin tasolla.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sainzia kun verrataan Bottakseen niin yksi ero löytyy, Sainz ei alistu varmaankaan kauhean helposti Leclercin puudeliksi toisin kuin Valtteri Mersulla teki.

Viimeinen turva-auto kun oli poistumassa sanottiin Ferrarilta tiimiradiossa että jätä iso väli Leclerciin uusintalähdössä ettei muut pääse haastamaan mutta Sainz ei suostunutkaan ja itse asiassa lähti haastamaan tallikaveriaan ja tuloksena voitto. Minun mielestäni tätä yksityiskohtaa ei pidä vähätellä lainkaan, Sainz saa varmasti jättimäisen boostin itseluottamukselle tästä.

Että semmoinen ”kakkoskuljettaja”. Tuskin tulee alistumaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tallit kyllä osaavat pelata tuon homman niin että tulokset saadaan halutuiksi(tosin tässä kisassa tilanne ei antanut Ferrarille tähän mahdollisuuksia). Tuskin Mersullakaan vahingossa lipsahti Bottaksen tankkiin liikaa bensaa Q3:ssa tai ajokorkeus liian korkealle heti seuraavan kisan aika-ajoissa.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Sainzia kun verrataan Bottakseen niin yksi ero löytyy, Sainz ei alistu varmaankaan kauhean helposti Leclercin puudeliksi toisin kuin Valtteri Mersulla teki.

Viimeinen turva-auto kun oli poistumassa sanottiin Ferrarilta tiimiradiossa että jätä iso väli Leclerciin uusintalähdössä ettei muut pääse haastamaan mutta Sainz ei suostunutkaan ja itse asiassa lähti haastamaan tallikaveriaan ja tuloksena voitto. Minun mielestäni tätä yksityiskohtaa ei pidä vähätellä lainkaan, Sainz saa varmasti jättimäisen boostin itseluottamukselle tästä.

Että semmoinen ”kakkoskuljettaja”. Tuskin tulee alistumaan.
Jos Sainz ei pysty pieksemään Leclerciä, tulisi Sainzin alistua. Ferrarin ainoa toivo mestaruuteen atm on se että Verstappen kärsii epäonnesta ja Leclerc kerää voittoja niistä hyötyen. Jos Sainz napsii Leclerciltä pisteitä, käy niinkuin williamsille 1986. Tai melkein niinkuin Red Bullille 2010.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottaksen viikonlopusta ei hirveästi jäänyt käteen. Aika-ajoissa pankkikierros oli liian heikko ja ilmeisesti parannuksen kannalta ajoitus petti. Kisassa jäi alussa DRS-junaan Latifin taakse, tiedä sitten vaikuttiko tekniikkamurheet jo tuossa vaiheessa ettei päässyt ohi (ainakin siinä kohtaa kun Latifi ei itse enää hyötynyt DRS:stä) vai oliko tuttua Valtteria että tyhjällä radalla on kaveria nopeampi, mutta ohi ei pääse.
Ohittaminen on Silverstonessa niin vaikeaa, että ei se niin ihme ole, vaikka Bottas ei päässyt Latifin ohi. Ei siellä juuri kukaan muukaan ohittanut ketään, paitsi alussa ja lopussa. Koko radalla ei ole yhtäkään hyvää ohituspaikkaa ja DRS-alueet ovat varsin lyhyitä, eikä niiden päätteeksi ole ohittamiseen erityisen hyvin soveltuvia mutkia.

Silverstone on ratana siitä erikoinen, että se on viihdyttävä ajaa ja periaatteessa myös katsoa, mutta kun ohittaminen on todella vaikeaa, niin usein kisat eivät lopulta ole erityisen viihdyttäviä. Nyt sitten parin sattuman kautta saatiin viihdyttävä kisa, mutta aina näin ei käy.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sainzia kun verrataan Bottakseen niin yksi ero löytyy, Sainz ei alistu varmaankaan kauhean helposti Leclercin puudeliksi toisin kuin Valtteri Mersulla teki.
Rohkenen väittää, että ilman hetki sitten allekirjoitettua jatkosopparia olisi Sainzinkin alistuminen paljon todennäköisempää. Bottasta pidettiin Mersulla lyhyiden sopparien kautta niin tiukassa otteessa, että oli vähän pakko tehdä kuten talli käskee, jos halusi jatkaa tallissa.

Ja kyllähän Sainz eilenkin alistui kertaalleen. Lopussa oli vähän pakko olla kuuntelematta, kun se oli niin ilmiselvästi ainoa oikea ratkaisu.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Rohkenen väittää, että ilman hetki sitten allekirjoitettua jatkosopparia olisi Sainzinkin alistuminen paljon todennäköisempää. Bottasta pidettiin Mersulla lyhyiden sopparien kautta niin tiukassa otteessa, että oli vähän pakko tehdä kuten talli käskee, jos halusi jatkaa tallissa.
Tähän lisäksi myös se, että Mersulla Hamilton oli jo jokusen mestaruuden napannut ja sinänsä selkeä ykköskuski Bottakseen verrattuna. Samanlainen roolitus kuin Schumacher-Barrichello kaksikolla vuosituhannen alussa. Leclerc on Ferrarin putken läpikäynyt nuori huippukuski, mutta ei vielä saavuttanut osakilpailuvoittoja suurempaa eli lähtökohtaisesti Sainz ei ole niin selkeä kakkosviulun soittaja, vaikkei tosin mikään Leclercin tasoinen huippukaan.

Ohittaminen on Silverstonessa niin vaikeaa, että ei se niin ihme ole, vaikka Bottas ei päässyt Latifin ohi. Ei siellä juuri kukaan muukaan ohittanut ketään, paitsi alussa ja lopussa. Koko radalla ei ole yhtäkään hyvää ohituspaikkaa ja DRS-alueet ovat varsin lyhyitä, eikä niiden päätteeksi ole ohittamiseen erityisen hyvin soveltuvia mutkia.

Silverstone on ratana siitä erikoinen, että se on viihdyttävä ajaa ja periaatteessa myös katsoa, mutta kun ohittaminen on todella vaikeaa, niin usein kisat eivät lopulta ole erityisen viihdyttäviä. Nyt sitten parin sattuman kautta saatiin viihdyttävä kisa, mutta aina näin ei käy.
Toisaalta näin perustellaan jokaista rataa nykyformuloissa (pl. DRS-alueiden pituus). Fakta kuitenkin on että Williamsista (etenkin Latifista) täytyy päästä ohi jos on DRS-etäisyydellä. Mitä Bottaksen kisaa tuli seurattua niin useamman kierroksen ajan oli n. puolen sekunnin sisällä ja useamman kerran kävi alle 0,2 sekunnin sisällä, eli oikeilla etäisyyksillä oli. Onko sitten Alfa niin hidas suorilla että ei pääse ohi, vai oliko teknistä murhetta ilmoilla jo aiemmin, en osaa sanoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta näin perustellaan jokaista rataa nykyformuloissa (pl. DRS-alueiden pituus). Fakta kuitenkin on että Williamsista (etenkin Latifista) täytyy päästä ohi jos on DRS-etäisyydellä. Mitä Bottaksen kisaa tuli seurattua niin useamman kierroksen ajan oli n. puolen sekunnin sisällä ja useamman kerran kävi alle 0,2 sekunnin sisällä, eli oikeilla etäisyyksillä oli. Onko sitten Alfa niin hidas suorilla että ei pääse ohi, vai oliko teknistä murhetta ilmoilla jo aiemmin, en osaa sanoa.
Ei todellakaan perustella jokaista rataa samalla tavalla. Esimerkiksi Bahrain, Baku ja Saudi Arabia ovat tässä alkukaudella olleet kisoja, joiden kohdalla on korostettu sitä, miten hyviä ne radat ovat ohitusten kannalta. Australia, Imola ja Kanada taas ovat sellaisia ratoja, että niistä löytyy parit hyvät ohituspaikat, vaikka eivät välttämättä ole erityisen hyviä ratoja ohittamisen kannalta. Silverstonen kohdalla on puhuttu paljon, että avoimeksi radaksi yksi kalenterin huonoimpia ohittamisen kannalta.

Esimerkiksi F1 TV:n lähetyksissä puhutaan jokaisen kisan kohdalla ohittamisesta kyseisellä radalla ja Silverstonen kohdalla puhuttiin siihen tyyliin, että yhtäkään hyvää ohituspaikkaa ei ole ja ohittamisessa täytyy lähes aina ottaa riskejä, jos ei ole valtavaa rengaseroa tai muuten todella suurta nopeuseroa edellä menevän auton kanssa. Silverstonen DRS-alueet eivät mahdollista ohittamista juurikaan, vaan lähinnä mahdollistavat sen, että pysyy lähellä edellä ajavaa autoa. Toisaalta lähelle pääseminenkin voi olla huono asia, kun joutuu nopeisiin mutkiin toisen auton kontissa kiinni ja siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Valtterihan yritti ohituksia ihan oikeissa paikoissa ja tuli rinnalle useampaan otteeseen, mutta ei vain millään päässyt ohi. Aluksi Latifia auttoi myös nopeampi rengas, kun alla oli softit ja Bottaksella mediumit. Ja kun joutuu ajamaan toisen takana noin lähellä jatkuvasti, niin takana olevan renkaat sulaa alle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös