Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 887
  • 1 681

haribo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Talleilta ilmeisesti tullut jonkunnäköisitä pientä päivitystä Imolaan. Mielenkiintoista nähdä tänään tallien iskukyky, varsinkin Mercedeksen. Tuskinpa vielä Ferrarien ja Red Bullin vauhdeissa, mutta onko silti jotain konkreettista edistystä tapahtunut? Kauden viihdyttävyyden kannalta olisi erittäin mahtavaa nähda nälkäinen ja suuren vääryyden kokenut Hamilton taistelemassa Leclercin ja Verstappenin kanssa. Kyseessä on kuitenkin myös gridin paras kuski, jo sen takia olisi kiva että herran auto olisi kilpailukykyinen.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Talleilta ilmeisesti tullut jonkunnäköisitä pientä päivitystä Imolaan. Mielenkiintoista nähdä tänään tallien iskukyky, varsinkin Mercedeksen. Tuskinpa vielä Ferrarien ja Red Bullin vauhdeissa, mutta onko silti jotain konkreettista edistystä tapahtunut? Kauden viihdyttävyyden kannalta olisi erittäin mahtavaa nähda nälkäinen ja suuren vääryyden kokenut Hamilton taistelemassa Leclercin ja Verstappenin kanssa. Kyseessä on kuitenkin myös gridin paras kuski, jo sen takia olisi kiva että herran auto olisi kilpailukykyinen.

Näyttää siltä, että huonompaan suuntaan vaan mennyt Mersu.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kyseessä on kuitenkin myös gridin paras kuski, jo sen takia olisi kiva että herran auto olisi kilpailukykyinen.
Lewis oli gridin paras kuski 2017-2020. Vaikka miten asiaa koittaisi kääntää, niin en hyvällä tahdollakaan saa miestä gridin parhaaksi kuskiksi nykyisillä esityksillä.

Näyttää myös siltä, että Mersun auto näyttää entistä huonommalta ajettavalta tänä viikonloppuna. Ihan uskomatonta kyllä miten päin persettä tuo auto on suunniteltu ja puhutaan kuitenkin tallista, joka dominoi hybridiaikakaudella formuloita käytännössä viime vuoteen asti.
 

haribo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Lewis oli gridin paras kuski 2017-2020. Vaikka miten asiaa koittaisi kääntää, niin en hyvällä tahdollakaan saa miestä gridin parhaaksi kuskiksi nykyisillä esityksillä.

Näyttää myös siltä, että Mersun auto näyttää entistä huonommalta ajettavalta tänä viikonloppuna. Ihan uskomatonta kyllä miten päin persettä tuo auto on suunniteltu ja puhutaan kuitenkin tallista, joka dominoi hybridiaikakaudella formuloita käytännössä viime vuoteen asti.
No ehkä ei olla nahty vielä parasta Lewikselta näissa parissa ekoissa kisoissa, voi varmaan laittaa uuteen tilanteeseen totuttelun piikkiin. Vaikka Lewisillä alkaa vähan ikää tulla, niin kuitenkin kun aletaan puhumaan absoluuttisesta raa'sta nopeudesta ja paineensietokyvystä, niin Lewis on kyllä ehdottomasti paras kuski. Jo viime kauden lopussa näki että kun Lewis laittaa "Never Give up" "Lets go guys" moden päälle, niin esimerkiksi Verstappen ei siihen pysty vastaamaan. Hamiltonin ainoa heikkous oikeastaan on yleensä ollut se että ei välttämätta pysty aina ylläpitämaan huipputasoaan tasaisesti koko kauden mitassa, ja yleensä saa sen kaivettua vasta sittenkun alkaa olla pakko. Saanko muuten kysyä miksi jätit vuoden 2021 pois?
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Ainoa mikä viime kauden lopussa teki eron oli nopeampi Mersun auto. Jos joku tuosta nyt mitään kuskiveistelyä on alkaa vetämään niin suosittelen katsomaan uudestaan mikä se vauhtiero autoissa oli noissa loppukauden kisoissa. Kyllähän se nyt tuolla tasolla autosta on kiinni kuka voittaa. Kyse on sitten vain siitä, kenellä pää kestää ajamaan sitä autoa, (kröh, Carlos..)

Ja kun offtopikit on taas käyty läpi niin onpa ihana nähdä Mersun kyntämistä edelleen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
19/21 osaa oli hyvä sprintti, loppuratkaisu ei ollut omaan mieleen. Aika lähellä nuo pystyvät nykyään ajamaan, alkaa DRS olemaan suhteellisen turha. Tai tuolla ainakin liian tehokas
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se vasta olisikin hauskaa jos ajeltaisiin toi 21 kierrosta jonossa, kun kukaan ei pääse ohi..
Jos kokoajan siinä toisen siiven alla pystyy ajamaan, niin kyllä ohi pitäisi päästä ilman siipeä. Nythän vaikeinta on ajaa ero kiinni, että saa siiven avattua ja kohta tulee ohitus melkein automaationa. Aikaisemmilla kausilla DRS oli melkein pakollinen ohituksiin, kun ei pystynyt toisen lähellä ajamaan

Voisihan se olla että tuon DRSn aukeavaa osuutta pienennettäisiin vaikka puoleen
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oho, Verstappen voitti ja Leclerc vasta kuudentena maaliin.

Toki oliko se niin että mestaruus oli jo ratkennut Leclercin nimiin eli eipä kai näillä tällaisillakaan känteillä tilanne enää muutu mihinkään.

Bottas näytti taas hyvää vauhtia ja tekemistä, tuntuu kyllä ihan varmasti hyvältä kun niin kisoissa kuin yhteispisteissäkin on siellä Mercedeksen kuljettajien tuntumassa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Näkeekö Spy Sportsin jälkihöyryt jostain helposti? Niiden saitilla on geo-block joten se vähän vaikeuttaa sitä kautta. Siellä on vielä vähän paremmat sisällöt vs. Viaplay.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanha Leclerc jonka pääkoppa ei kestä, nosti päätään. Nämä spinnit ja tyhmät virheet on juuri niitä asioita mitä nyt ei saa tapahtua ja Verstappenin kaltaista kuljettajaa vastaan. Kaksi vuotta tuota mantraa hoilattu Maxille ja otti opiksi. Katso sitä kokonaiskuvaa, ota ne pisteet mitä oikeasti on tarjolla. Nyt Leclercin hirmuinen MM-johto pieneni 28 pisteeseen.
 

haribo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Jos ilman värilaseja katsoo niin vaikuttaa kyllä ihan pirun hyvältä siirrolta toi Bottaksen vaihtaminen Russeliin. Vaikuttaa tulevalta maailmanmestarilta, menee samaan kastiin Leclercin ja Verstappenin kanssa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos ilman värilaseja katsoo niin vaikuttaa kyllä ihan pirun hyvältä siirrolta toi Bottaksen vaihtaminen Russeliin. Vaikuttaa tulevalta maailmanmestarilta, menee samaan kastiin Leclercin ja Verstappenin kanssa.
Toisaalta omiin silmiin vaikuttaa siltä, että tässä on nähty enemmän Hamiltonin huonoutta kuin Russellin hyvyyttä. Lewis ei kertakaikkiaan ole päässyt sinuiksi uuden auton kanssa.

Ei silti toki tarkoita, etteikö siirto olisi ollut järkevä ihan jo sen vuoksi, että Russell on huomattavasti nuorempi. En tosin ole vielä varma onko Russell Leclercin ja Maxin tasoinen talentti.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Vanha Leclerc jonka pääkoppa ei kestä, nosti päätään. Nämä spinnit ja tyhmät virheet on juuri niitä asioita mitä nyt ei saa tapahtua ja Verstappenin kaltaista kuljettajaa vastaan. Kaksi vuotta tuota mantraa hoilattu Maxille ja otti opiksi. Katso sitä kokonaiskuvaa, ota ne pisteet mitä oikeasti on tarjolla. Nyt Leclercin hirmuinen MM-johto pieneni 28 pisteeseen.
Tämä on erityisen kutkuttavaa juuri tämän aspektin vuoksi. Nyt Leclerc mitataan ensimmäistä kertaa kunnolla, kun saa kaikki paineet niskaansa. Voittava auto, iso piste-ero, vaativat Tifosit ja perälaudassa varmaan koko gridin aggressiivisin ja vaarallisin jätkä Verstappen.

Tilanne on se, että nyt ei Charlesin parane vetää hiekoille kertaakaan. Max on taatusti haistanut nyt "veren" ja Leclerc on saalistettava. Henkisesti uskon Maxin olevan tässä taistossa vielä muutaman piirun edellä taisteltuaan muutaman vuoden Hamiltonin kanssa. Ferrarilla on ollut tähän mennessä all-around parempi ja luotettavampi pirssi, mutta jos luotettavuusongelmat selätetään on vastassa supervaarallinen Verstappen.
 
Seurasin kisaa lähinnä kärkitallien osalta. Päähuomio mestaruustaistelussa. RedBull voitti tämän viikonlopun melko näytöstyyliin 1 autojen suorituskyvyn JA 2 kuljettajien ajosuoritusten myötä. Redbullin suorituskyky riittää Verstappenille ihan vaan tuomaan auton voittoon, kun suoranopeus on hieman nopeampi kuin Ferrarilla ottaa Verstappen aika helppoja sijoituksia drs-alueella. Perezin varmuus ja taito säästää renkaita riitti tässä sunnuntain kisassa varmaan kakkossijaan.

Molemmat Ferrari-kuljettajat hölmöilivät. Leclerc näytti miten mestaruuksia hävitään. Turhautumisen p3 sijoituksella ajaessa ymmärtää, mutta ihan puhtaasti keskittymisvirhe ja sen korjaaminen liian leikkaavalla linjalla ratareunuksen yli on niitä heikon paineensietokyvyn merkkejä joita Leclerc ei ole tällä kaudella vielä esittänyt lainkaan. Nyt nähtiin ja se oli maksaa valtavasti. Leclercillä tuuria että auto pysyi käynnissä ja vain etusiipi hajosi.

Taktisessa mielessä hieman kyseenalainen ratkaisu lähteä hakemaan toisen pysähdyksen kautta sijoitusten parantamista tai kisan nopeinta kierrosta. Erot kärkisijoissa olivat niin suuria ja vakiintuneita, että renkaidenvaihto käynnisti joka tapauksessa tilanteen jossa kaikki vaihtavat renkaansa, eikä nopeinta kierrostakaan tämän myötä tule. Mutta Ferrari kai halusi ennen kaikkea kotikisassaan yrittää jotakin - mitä tahansa. Ehkä haettiin Redbullille ongelmia, joko varikkopysähdyksen vaihtoproseduurien virheiden kautta tai sitten teknistä ongelmaa. Kuitenkin moottorille suurimpia rasituksia olla hetkenkin paikallaan ilman jäähdytystä.

Helppo jälkeenpäin arvioida, että Ferrarin olisi kannattanut hakea varmistaen maksimipisteitä ilman pysähdyksiä, painostaa vain Pereziä kuluttamaan renkaitaan ja/tai autoa muuten. Vaikka toki Perez perinteisesti hyvä endurance-racing tyyppisessä auton säästämisessä ja toisaalta positionsa suojaamisessa. Leclercin ajovirheeseen se sitten puolestaan ratkesi, joten emme oikein tiedä mihin tilanne olisi edennyt jos Leclerc olisi päässyt lähietäisyydelle.

Ferrarin kakkoskuskiksi itseään sementoiva Sainz puolestaan jo toisessa peräkkäisessä kisassa jo alussa ulkona. Virhe tuli myös aika-ajossa perjantaina jonka sai paikattua sprinttikisassa. Racing incident kun kisan alussa kilkkaillaan lähellä toista ajaessa, eikä nyt sinänsä ole väärin puolustaa agressiivisesti sijoituksiaan, mutta nämä virheet maksavat tallimestaruuksia. Sainzin kannattaisi pyrkiä siihen missä Valtteri Bottas on ollut hyvä, ja missä Sainz on urallaan aiemmin ollut hyvä, eli maksimoimaan sijoitukset kisan lopuksi. Vaikka sitten sen kustannuksella että kisan alussa muutama sijoitus jäisi saavuttamatta, jokunen sija lähdössä menisi. Ferrarin suorituskyky riittää tämän hetken näkymän mukaan joka ikisessä kisassa p4 sijoitukseen niin että se sijoitus lähinnä putoaa omiin käsiin, joten mikä tahansa tätä alempi sijoitus on pettymys. Eilisestä kisasta olisi tullut podium vain ajamalla ilman virheitä.

Mercedeksen sijoitukset kisassa p4 ja p13. Puhtaassa ilmassa auto voi olla gridin 3.-4. nopein, mutta suorituskyky ei erotu keskikastissa muista tarpeeksi, jotta autolla pystyisi nousemaan edes pistesijoille. Erikoinen tilanne Hamiltonille.

Kuinkahan paljon viime kauden mestaruustaisto sitten vei suorituskykyä pois tämän kauden Mercedeksen kehittämisestä? Voimayksikkö itsessään kun riittää viemään auton Ferrarin, Hondan asiakastallien edelle. Molemmat Aston martinit heikomman mercedeksen edellä, Norris selvästi edellä parempaa mercedestä.

Valtteri Bottaksen puolesta voi olla todella iloinen. Hetken mietin kisan loppua ajatellen, tuleeko Bottakselta ”to whow it may concern” -tyylinen takaisinmaksu viime kauden imolan kisan tapahtumista. Mutta niin vain Valtteri teki Valtterit, ajoi maksimisijoitukseen ilman riskejä. Kisan alussa valtavasti tuuria kun Ricciardo törmäsi Sainziin ja Bottaksen etusiipi suoraan Ricciardon perään, mutta selvisi tästä ilman vaurioita. Varikkopysähdys sitten pitkäksi, toisaalta se ei tainnut muuttaa sijoituksia radalla, ohi olisi silti pitänyt päästä Russelista. Ehkä olisi voinutkin päästä, autossa riittää suoranopeutta.

Vielä loppuun hieman Formula ykkösistä sarjana. Ensinnäkin mahtava juttu, että tiimiradioissa ei ole tällä kaudella mahdollisuutta vaatia kisan johdolta mitään. Se viime kauden lähetyksissä kuultu valitus ja mussutus milloin mistäkin näytti jo kaikkien kannalta huonolta. Voihan olla, että sitä tallien itkua ja puhetta radiossa on ollut koko lajin historian läpi ja se ongelma asiassa viime kaudella oli, että niitä päästettiin lähetykseen asti. Mutta tämä linja jossa tiimit eivät neuvottele race controllin kanssa yhtään mistään, on oikea.

Toiseksi, DRS-alueiden vaikutus kisan tapahtumiin ja ohittamisen dynamiikkaan, lienee vaikeaa arvioida. En oikein tiedä olisiko sitten parempi nähdä paljon edestakaisin tapahtuvaa ohittelua ja siten paljon tapahtumia, vai että ohittaminen seuraa selkeämmin isommasta ajovirheestä. Tilanne ja erot suoranopeuksissa ovat olleet tällä kaudella kärjen osalta hyvinkin selkeitä (ohittaminen DRS avulla ajan kysymys), kun taas keskikastissa DRS ei riitä ohittamiseen. DRS alueen oikea pituus on siis hyvin muuttuva tekijä. Junassa ajaminen on seurausta myös toki rataprofiilista, eikä isolla autolla ajaessa vanhan ajan pienemmällä radalla ole kovin paljoa tilaa.

Kolmanneksi, sprinttiviikonloppu ja niiden pisteytys tekevät eri kisaviikonlopuista hieman eri arvoisia. Mielestäni kaikkien kisojen kuuluisi olla samanarvoisia enkä oikein pitänyt jokin aika sitten olleesta tuplapisteytyksestä viimeisessä kisassa. Mutta kaipa nämä sprinttikisat on valittu sitten reilusti ja tallien itsensä valitsemina, jotta 8 pistettä enemmän tarjolla olevat kisaviikonloput eivät suosi yhtä tallia. Itse sprinttikisa ajeltiin taas ilman isompia tapahtumia. Nyt sprintissä on isomman pistepotin myötä enemmän panosta, mutta mielestäni kisaviikonlopun huipennuksen pitäisi olla se sunnuntain kisa. Mielestäni vähemmän on hyvinkin usein enemmän.

Seuraavaksi Miami. Eipä ole mitään hajua millainen rata ja mitä odottaa. Kun kärjen osalta tilanne on auki, kisaviikonloppua oikein odottaa. Juuri tällä hetkellä Verstappen ja Redbull näyttää ajavan helppoon mestaruuteen, mutta voimasuhteet voivat muuttua taas nopeasti yhden tai kahden keskeytyksen myötä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valtteri Bottaksen puolesta voi olla todella iloinen. Hetken mietin kisan loppua ajatellen, tuleeko Bottakselta ”to whow it may concern” -tyylinen takaisinmaksu viime kauden imolan kisan tapahtumista. Mutta niin vain Valtteri teki Valtterit, ajoi maksimisijoitukseen ilman riskejä. Kisan alussa valtavasti tuuria kun Ricciardo törmäsi Sainziin ja Bottaksen etusiipi suoraan Ricciardon perään, mutta selvisi tästä ilman vaurioita. Varikkopysähdys sitten pitkäksi, toisaalta se ei tainnut muuttaa sijoituksia radalla, ohi olisi silti pitänyt päästä Russelista. Ehkä olisi voinutkin päästä, autossa riittää suoranopeutta.
Ei se niin ihme ole, että Bottas ei ohi päässyt, kun katsoo vaikkapa sitä, että Hamilton jäi vielä pidemmäksi aikaa jumiin eri kuskien taakse kisan aikana, vaikka olettaisin, että Mersun vauhti olisi ollut suhteessa edellä meneviin kovempaa, kuin Bottaksen vauhti suhteessa Russelliin. Monet muutkin jäivät tehokkaasti jumiin edellä menevien taakse. Osittain tähän taisi vaikuttaa sekin, että ohittamiseen vaadittiin yleensä ajolinjalta poistumisia, jossa oli kisan loppuun saakka jonkin verran märkää.

Hieno kisa Bottakselta. Bottas sai kisan jälkeen lähes voittajan vastaanoton Alfa Romeon tiloissa - ja täysin ansaitusti. On todella mukava katsoa tätä uudelleen syntynyttä Valtteria, etenkin kun symppaan myös Alfaa tallina.
 

haribo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kuinkahan paljon viime kauden mestaruustaisto sitten vei suorituskykyä pois tämän kauden Mercedeksen kehittämisestä? Voimayksikkö itsessään kun riittää viemään auton Ferrarin, Hondan asiakastallien edelle. Molemmat Aston martinit heikomman mercedeksen edellä, Norris selvästi edellä parempaa mercedestä.
Muistelisin jostain lukeneeni että Mercedes loppukaudesta käytännössä pani jäihin koko auton kehittämisen, jotta voitaisiin keskittyä sääntömuutoksiin. Itse uskon että Mersun autossa voi olla jotain piilevää potentiaalia mistä ovat itsekkin puhuneet ja mikä pitäisi saada vain ulosmitattua jollain tavalla. McLaren oli isoissa vaikeuksissa ekassa kisassa, esim Bahrainissa Williamsien kanssa samassa vauhdissa. Mutta nyt näyttävät nousseen hiljaisuudessaan jopa kolmanneksi parhaaksi talliksi, kun taas Mersu on ehkä jopa mennyt taaksepäin. En tiedä sitten miten paljon ratakohtaiset erot vaikuttavat, mutta isojakin harppauksia voi ilmeisesti ottaa jos asiat tehdään oikealla tavalla.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
En kyllä usko Mercin nousevan taistelemaan palkintopallisijoista tällä kaudella muuten kuin satunnaisesti.

Voi kuroa eroa umpeen, mutta se, että nousisi haastamaan Ferraria ja Red Bullia, vaatisi jonkunlaista kyykkäämistä em. talleilta. Kyytiä pitäisi kaivaa yli melkein 2 sek. lisää kierroksella, että olisi edes mahdollisuudet ajaa sijoista 1-3.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos Ferkun ja Red Bullin taisto jatkuu kauden loppuun, niin kai muut tallit - lähinnä Mersu - voisi kohdistaa resurssit 2023 kaudelle jo hyvissä ajoin ja koittaa saada jotain etua. Niin isoja muutoksia ei tietysti ole tulossa kuin tälle kaudelle, mutta Mersun ei varmaan kannata pennostakaan enää pelkästään tämän kauden autoon laittaa, vaan alkaa kehittää jo ensi kauden autoa. En tiedä miten se budjettisääntöjen puitteissa onnistuu.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Varikkopysähdys sitten pitkäksi, toisaalta se ei tainnut muuttaa sijoituksia radalla, ohi olisi silti pitänyt päästä Russelista. Ehkä olisi voinutkin päästä, autossa riittää suoranopeutta.
Ei suoraan radalla, mutta olisi päässyt pidempään painostamaan Russelia.
Russel ajoi lopussa taktisesti hyvin, säästeli ilmeisesti akun energiaa viimeiselle sektorille että pääsi ennen pääsuoraa hiukan karkuun ja suora ei riittänyt DRS:n avulla ohittamiseen. Parhaimmillaankin taisi Bottas olla n. kuuden kymmenyksen päässä suoran alkua, kun olisi tarvinnut olla vielä kymmenyksen tai kahden lähempänä.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
McLaren oli isoissa vaikeuksissa ekassa kisassa, esim Bahrainissa Williamsien kanssa samassa vauhdissa.

Erona toki se, että McLaren oli jopa oikeasti hyvässä vauhdissa Barcelonan testeissä, sitten tuli ongelmia muistaakseni esim. jarrujen kanssa ja pari ekaa kisaa meni penkin alle. Nyt ilmeisesti ongelmat korjattu.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Ferrarin kakkoskuskiksi itseään sementoiva Sainz puolestaan jo toisessa peräkkäisessä kisassa jo alussa ulkona. Virhe tuli myös aika-ajossa perjantaina jonka sai paikattua sprinttikisassa. Racing incident kun kisan alussa kilkkaillaan lähellä toista ajaessa, eikä nyt sinänsä ole väärin puolustaa agressiivisesti sijoituksiaan, mutta nämä virheet maksavat tallimestaruuksia. Sainzin kannattaisi pyrkiä siihen missä Valtteri Bottas on ollut hyvä, ja missä Sainz on urallaan aiemmin ollut hyvä, eli maksimoimaan sijoitukset kisan lopuksi. Vaikka sitten sen kustannuksella että kisan alussa muutama sijoitus jäisi saavuttamatta, jokunen sija lähdössä menisi. Ferrarin suorituskyky riittää tämän hetken näkymän mukaan joka ikisessä kisassa p4 sijoitukseen niin että se sijoitus lähinnä putoaa omiin käsiin, joten mikä tahansa tätä alempi sijoitus on pettymys. Eilisestä kisasta olisi tullut podium vain ajamalla ilman virheitä.
Mielestäni Sainz ei tehnyt eilen mitään väärin. Katselin tilanteen itsekin moneen kertaan ja oli täysin ennustamaton seikka, että Ricciardolta lähti auto lapasesta. Sainz jätti mielestäni selkeän turvavälin Ricciardoon. Mäcci lähti mielestäni liukumaan ja puskemaan märällä ja Sainzilla ei ollut mitään tehtävissä. Sijoituksista on kuitenkin pakko ajaa jonkin verran lähdöissäkin, koska muuten sieltä tulee ukkoa ohi joka suunnasta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei suoraan radalla, mutta olisi päässyt pidempään painostamaan Russelia.
Russel ajoi lopussa taktisesti hyvin, säästeli ilmeisesti akun energiaa viimeiselle sektorille että pääsi ennen pääsuoraa hiukan karkuun ja suora ei riittänyt DRS:n avulla ohittamiseen. Parhaimmillaankin taisi Bottas olla n. kuuden kymmenyksen päässä suoran alkua, kun olisi tarvinnut olla vielä kymmenyksen tai kahden lähempänä.
Tuolla radalla on aika helppoa ajaa taktisesti hyvin, kun puolustustaistelusta puhutaan, kun tuo pääsuora on ainoa DRS-alue ja ainoa hyvä ohituspaikka. Sekin helpottaa, että rata oli lähtökohtaisesti märkä, jolloin on vielä vaikeampi lähteä ajolinjan ulkopuolelta hakemaan ohituksia radan muilla osuuksilla.

Russell pääsi tavallaan aika helpolla tuon puolustuksen suhteen, kun rata ja kelit olivat helpottamassa hommaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös