Kaikenlaista sitä saakin lukea. ”Liian selvä voitto, kausi ratkaistu ja laji pilalla”
Eilisessä kisassa voimasuhteet olivat Leclercin eduksi melko selvät. Kisa voitosta ratkesi Verstappenin keskeytykseen. Tähän asti ja sen jälkeen Leclerc kontrolloi käytännössä kaikkea. Ainoa virhe oli uusintastartin kiihdytyksessä tehty pidon menetys, josta Verstappen pääsi lähelle yrittämään. Minä en olisi yrittänyt parantaa kierrosaikaa noin 10 kierros ennen maalia, koska sijojen 9-13 taistelu oli sen verran tiukkaa ja pito kuskeilla eri suuntaan menevää, että siinä olisi voinut rytistä ja sc radalla helposti. Eipä sillä, että Perez olisi pystynyt ohittamaan tai edes haastamaan, mutta tarpeetonta taistelua kierrosajasta. Loppujen lopuksi, täydellinen viikonloppu jota ei lopulta haastettu.
Verstappenista ja agressiivisuudesta: Niin, onko se nyt ollut erilaista agressiivisuutta jos ensimmäisessä kisassa ei malta ohittaa vasta yhdistelmäsuorien päätteeksi, vaan tuhoaa eturenkaansa yltiöagressiivisessa ja ennen aikaisessa ohituksessa lukkojarrutukseen? Toisessa kisassa oli oppinut, paineli voittoon ensin agressiivisuudesta seuranneen virheen, mutta sitten fiksun ohittamisen myötä. Eilisessä kisassa totesi haastattelussa, että oli säästellyt renkaita hyvin ennen keskeytystä.
Se ongelma tuossa eilisessä kisassa oli Verstappenin ja Redbullin kannalta, että koska Mercedes ja McLaren pystyi seuraamaan kuitenkin alle 20 sekunnan päässä kärjestä pitkälle kisan kolmannespituuteen asti, ei Redbullilla ollut käytännössä mahdollisuutta tehdä eri pysähdysstrategioilla taktisia valintoja Ferraria vastaan. Sarjan voimasuhteiden kritisoijien mielestä pitäisi siis kolmos-nelostallien olla kauempana kärjestä? Ei missään nimessä tietenkään.
Kärkikuljettajista Sainz epäonnistui raskaasti. Sainzin vahvuus omaa tallikaveri Leclerciä vastaan pitäisi olla tasaisuus. Nyt aika-ajossa virhe viimeisellä yrityksellä ja kisan alku vihkoon. Kisa olisi pudonnut kaukaakin omiin käsiin jos olisi vain antanut pudota. Klassinen esimerkki miten hävisi koko kisansa ensimmäisellä kierroksella, voitettavaa siinä ei ollut. Kakkoskuskin ajelua.
Alonso totesi kisan jälkeen olleensa ”epäonnekas”. Koko viikonlopun ajan auto nopea, sitten (osin mekaanisen vian myötä) aika-ajossa seinään ja kisa pilalla viimeistään kun huonoja valintoja renkaiden kanssa. Viikonloput saudeissa ja eilen antoivat katsojan silmään lupauksia jopa Alonson selkeästä p7 sijoituksesta, mutta tuloksena yhteensä ainoastaan keskeytys ja viimeinen sija. Oli nyt sitten huonoa tuuria vai mistä kyse, aina on Oviedon ohjuksella selitys valmiina.
Viihdyttävästä puheenollen, Mercedeksen välienselvittelyssä nähtäneen vielä rengas toista vasten. Russell kisan hannuhanhi, podium lopulta täysin kontrolloidusti omaan hanskaan ja kakkossija kuskien pisteissä. Russell tippui viime kaudella sijoitus sijoitukselta alas tulosluettelossa, mutta tällä kaudella kisavauhti on pysynyt samankaltaisena kuin aika-ajoissa, ei Hamiltonilla ollut mitään palaa päästä ohitusetäisyydelle. Jo tälläisenään näidän kahden keskinäinen taistelu tulee olemaan erittäin herkullista seurattavaa. Jos ja kun Mersu löytää vauhtiaan pomppimisongelmien ratkaisun myötä, voidaan nähdä erittäin viihdyttävää kilvanajoa palkintosijoituksista.
Kärjen takana tapahtuu paljon. McLaren selkeästi neljänneksi vahvin talli. Ferrarin asiakasmoottorit olivatkin kaukana aika-ajovauhdissa, mutta kisassa Bottas hallitusti pisteille. Kanadalaiset näyttivät miltä pro-am sarjat näyttävät, kumpikaan näistä miljonäärikuskeista olleet aika-ajon kolarissa edes nopealla kierroksella. Vetteliä käy sääliksi, näinköhän ajaa kautta loppuun?
Seuraava kisa Italiassa vajaan kahden viikon päästä. Ferrarin nousu ainakin tämän hetken parhaaksi talliksi nykyformuloiden hengessä sähköistää Imolan äärimmilleen. Rataprofiili vanhan ajan moottoriratoja, tuleeko muutoksia tähän mennessä nähtyihin voimasuhteisiin? Entä mitä sprinttikisa lähtöjärjestyksen selvittämiseksi tuo mukanaan? Nykyautoilla helpompi ajaa lähellä, mutta entä ohittaa juuri Imolassa? Eihän tässä malttaisi odottaa.