Seurasin kisaa lähinnä kärkitallien osalta. Päähuomio mestaruustaistelussa. RedBull voitti tämän viikonlopun melko näytöstyyliin 1 autojen suorituskyvyn JA 2 kuljettajien ajosuoritusten myötä. Redbullin suorituskyky riittää Verstappenille ihan vaan tuomaan auton voittoon, kun suoranopeus on hieman nopeampi kuin Ferrarilla ottaa Verstappen aika helppoja sijoituksia drs-alueella. Perezin varmuus ja taito säästää renkaita riitti tässä sunnuntain kisassa varmaan kakkossijaan.
Molemmat Ferrari-kuljettajat hölmöilivät. Leclerc näytti miten mestaruuksia hävitään. Turhautumisen p3 sijoituksella ajaessa ymmärtää, mutta ihan puhtaasti keskittymisvirhe ja sen korjaaminen liian leikkaavalla linjalla ratareunuksen yli on niitä heikon paineensietokyvyn merkkejä joita Leclerc ei ole tällä kaudella vielä esittänyt lainkaan. Nyt nähtiin ja se oli maksaa valtavasti. Leclercillä tuuria että auto pysyi käynnissä ja vain etusiipi hajosi.
Taktisessa mielessä hieman kyseenalainen ratkaisu lähteä hakemaan toisen pysähdyksen kautta sijoitusten parantamista tai kisan nopeinta kierrosta. Erot kärkisijoissa olivat niin suuria ja vakiintuneita, että renkaidenvaihto käynnisti joka tapauksessa tilanteen jossa kaikki vaihtavat renkaansa, eikä nopeinta kierrostakaan tämän myötä tule. Mutta Ferrari kai halusi ennen kaikkea kotikisassaan yrittää jotakin - mitä tahansa. Ehkä haettiin Redbullille ongelmia, joko varikkopysähdyksen vaihtoproseduurien virheiden kautta tai sitten teknistä ongelmaa. Kuitenkin moottorille suurimpia rasituksia olla hetkenkin paikallaan ilman jäähdytystä.
Helppo jälkeenpäin arvioida, että Ferrarin olisi kannattanut hakea varmistaen maksimipisteitä ilman pysähdyksiä, painostaa vain Pereziä kuluttamaan renkaitaan ja/tai autoa muuten. Vaikka toki Perez perinteisesti hyvä endurance-racing tyyppisessä auton säästämisessä ja toisaalta positionsa suojaamisessa. Leclercin ajovirheeseen se sitten puolestaan ratkesi, joten emme oikein tiedä mihin tilanne olisi edennyt jos Leclerc olisi päässyt lähietäisyydelle.
Ferrarin kakkoskuskiksi itseään sementoiva Sainz puolestaan jo toisessa peräkkäisessä kisassa jo alussa ulkona. Virhe tuli myös aika-ajossa perjantaina jonka sai paikattua sprinttikisassa. Racing incident kun kisan alussa kilkkaillaan lähellä toista ajaessa, eikä nyt sinänsä ole väärin puolustaa agressiivisesti sijoituksiaan, mutta nämä virheet maksavat tallimestaruuksia. Sainzin kannattaisi pyrkiä siihen missä Valtteri Bottas on ollut hyvä, ja missä Sainz on urallaan aiemmin ollut hyvä, eli maksimoimaan sijoitukset kisan lopuksi. Vaikka sitten sen kustannuksella että kisan alussa muutama sijoitus jäisi saavuttamatta, jokunen sija lähdössä menisi. Ferrarin suorituskyky riittää tämän hetken näkymän mukaan joka ikisessä kisassa p4 sijoitukseen niin että se sijoitus lähinnä putoaa omiin käsiin, joten mikä tahansa tätä alempi sijoitus on pettymys. Eilisestä kisasta olisi tullut podium vain ajamalla ilman virheitä.
Mercedeksen sijoitukset kisassa p4 ja p13. Puhtaassa ilmassa auto voi olla gridin 3.-4. nopein, mutta suorituskyky ei erotu keskikastissa muista tarpeeksi, jotta autolla pystyisi nousemaan edes pistesijoille. Erikoinen tilanne Hamiltonille.
Kuinkahan paljon viime kauden mestaruustaisto sitten vei suorituskykyä pois tämän kauden Mercedeksen kehittämisestä? Voimayksikkö itsessään kun riittää viemään auton Ferrarin, Hondan asiakastallien edelle. Molemmat Aston martinit heikomman mercedeksen edellä, Norris selvästi edellä parempaa mercedestä.
Valtteri Bottaksen puolesta voi olla todella iloinen. Hetken mietin kisan loppua ajatellen, tuleeko Bottakselta ”to whow it may concern” -tyylinen takaisinmaksu viime kauden imolan kisan tapahtumista. Mutta niin vain Valtteri teki Valtterit, ajoi maksimisijoitukseen ilman riskejä. Kisan alussa valtavasti tuuria kun Ricciardo törmäsi Sainziin ja Bottaksen etusiipi suoraan Ricciardon perään, mutta selvisi tästä ilman vaurioita. Varikkopysähdys sitten pitkäksi, toisaalta se ei tainnut muuttaa sijoituksia radalla, ohi olisi silti pitänyt päästä Russelista. Ehkä olisi voinutkin päästä, autossa riittää suoranopeutta.
Vielä loppuun hieman Formula ykkösistä sarjana. Ensinnäkin mahtava juttu, että tiimiradioissa ei ole tällä kaudella mahdollisuutta vaatia kisan johdolta mitään. Se viime kauden lähetyksissä kuultu valitus ja mussutus milloin mistäkin näytti jo kaikkien kannalta huonolta. Voihan olla, että sitä tallien itkua ja puhetta radiossa on ollut koko lajin historian läpi ja se ongelma asiassa viime kaudella oli, että niitä päästettiin lähetykseen asti. Mutta tämä linja jossa tiimit eivät neuvottele race controllin kanssa yhtään mistään, on oikea.
Toiseksi, DRS-alueiden vaikutus kisan tapahtumiin ja ohittamisen dynamiikkaan, lienee vaikeaa arvioida. En oikein tiedä olisiko sitten parempi nähdä paljon edestakaisin tapahtuvaa ohittelua ja siten paljon tapahtumia, vai että ohittaminen seuraa selkeämmin isommasta ajovirheestä. Tilanne ja erot suoranopeuksissa ovat olleet tällä kaudella kärjen osalta hyvinkin selkeitä (ohittaminen DRS avulla ajan kysymys), kun taas keskikastissa DRS ei riitä ohittamiseen. DRS alueen oikea pituus on siis hyvin muuttuva tekijä. Junassa ajaminen on seurausta myös toki rataprofiilista, eikä isolla autolla ajaessa vanhan ajan pienemmällä radalla ole kovin paljoa tilaa.
Kolmanneksi, sprinttiviikonloppu ja niiden pisteytys tekevät eri kisaviikonlopuista hieman eri arvoisia. Mielestäni kaikkien kisojen kuuluisi olla samanarvoisia enkä oikein pitänyt jokin aika sitten olleesta tuplapisteytyksestä viimeisessä kisassa. Mutta kaipa nämä sprinttikisat on valittu sitten reilusti ja tallien itsensä valitsemina, jotta 8 pistettä enemmän tarjolla olevat kisaviikonloput eivät suosi yhtä tallia. Itse sprinttikisa ajeltiin taas ilman isompia tapahtumia. Nyt sprintissä on isomman pistepotin myötä enemmän panosta, mutta mielestäni kisaviikonlopun huipennuksen pitäisi olla se sunnuntain kisa. Mielestäni vähemmän on hyvinkin usein enemmän.
Seuraavaksi Miami. Eipä ole mitään hajua millainen rata ja mitä odottaa. Kun kärjen osalta tilanne on auki, kisaviikonloppua oikein odottaa. Juuri tällä hetkellä Verstappen ja Redbull näyttää ajavan helppoon mestaruuteen, mutta voimasuhteet voivat muuttua taas nopeasti yhden tai kahden keskeytyksen myötä.