Charlyn tallikaveri Carlos Jr. jatkaa Ferrarilla !
Carloksen auto ei vaihdu – Ferrari julkisti jatkosopimuksen
Tuo taitaa samalla lukita ettei isoja siirtoja ole luvassa kärkitalleissa seuraavilla kausilla.
Charlyn tallikaveri Carlos Jr. jatkaa Ferrarilla !
Carloksen auto ei vaihdu – Ferrari julkisti jatkosopimuksen
Talleilta ilmeisesti tullut jonkunnäköisitä pientä päivitystä Imolaan. Mielenkiintoista nähdä tänään tallien iskukyky, varsinkin Mercedeksen. Tuskinpa vielä Ferrarien ja Red Bullin vauhdeissa, mutta onko silti jotain konkreettista edistystä tapahtunut? Kauden viihdyttävyyden kannalta olisi erittäin mahtavaa nähda nälkäinen ja suuren vääryyden kokenut Hamilton taistelemassa Leclercin ja Verstappenin kanssa. Kyseessä on kuitenkin myös gridin paras kuski, jo sen takia olisi kiva että herran auto olisi kilpailukykyinen.
Lewis oli gridin paras kuski 2017-2020. Vaikka miten asiaa koittaisi kääntää, niin en hyvällä tahdollakaan saa miestä gridin parhaaksi kuskiksi nykyisillä esityksillä.Kyseessä on kuitenkin myös gridin paras kuski, jo sen takia olisi kiva että herran auto olisi kilpailukykyinen.
No ehkä ei olla nahty vielä parasta Lewikselta näissa parissa ekoissa kisoissa, voi varmaan laittaa uuteen tilanteeseen totuttelun piikkiin. Vaikka Lewisillä alkaa vähan ikää tulla, niin kuitenkin kun aletaan puhumaan absoluuttisesta raa'sta nopeudesta ja paineensietokyvystä, niin Lewis on kyllä ehdottomasti paras kuski. Jo viime kauden lopussa näki että kun Lewis laittaa "Never Give up" "Lets go guys" moden päälle, niin esimerkiksi Verstappen ei siihen pysty vastaamaan. Hamiltonin ainoa heikkous oikeastaan on yleensä ollut se että ei välttämätta pysty aina ylläpitämaan huipputasoaan tasaisesti koko kauden mitassa, ja yleensä saa sen kaivettua vasta sittenkun alkaa olla pakko. Saanko muuten kysyä miksi jätit vuoden 2021 pois?Lewis oli gridin paras kuski 2017-2020. Vaikka miten asiaa koittaisi kääntää, niin en hyvällä tahdollakaan saa miestä gridin parhaaksi kuskiksi nykyisillä esityksillä.
Näyttää myös siltä, että Mersun auto näyttää entistä huonommalta ajettavalta tänä viikonloppuna. Ihan uskomatonta kyllä miten päin persettä tuo auto on suunniteltu ja puhutaan kuitenkin tallista, joka dominoi hybridiaikakaudella formuloita käytännössä viime vuoteen asti.
Koska Verstappen oli parempi kuski viime vuonna. Lewis repi Mersustaan kaiken irti toki kauden lopussa, mutta koko kautta ajatellen Max suoritti kovemmalla tasolla.Saanko muuten kysyä miksi jätit vuoden 2021 pois?
Aika lähellä nuo pystyvät nykyään ajamaan, alkaa DRS olemaan suhteellisen turha. Tai tuolla ainakin liian tehokas
Jos kokoajan siinä toisen siiven alla pystyy ajamaan, niin kyllä ohi pitäisi päästä ilman siipeä. Nythän vaikeinta on ajaa ero kiinni, että saa siiven avattua ja kohta tulee ohitus melkein automaationa. Aikaisemmilla kausilla DRS oli melkein pakollinen ohituksiin, kun ei pystynyt toisen lähellä ajamaanSe vasta olisikin hauskaa jos ajeltaisiin toi 21 kierrosta jonossa, kun kukaan ei pääse ohi..
Toisaalta omiin silmiin vaikuttaa siltä, että tässä on nähty enemmän Hamiltonin huonoutta kuin Russellin hyvyyttä. Lewis ei kertakaikkiaan ole päässyt sinuiksi uuden auton kanssa.Jos ilman värilaseja katsoo niin vaikuttaa kyllä ihan pirun hyvältä siirrolta toi Bottaksen vaihtaminen Russeliin. Vaikuttaa tulevalta maailmanmestarilta, menee samaan kastiin Leclercin ja Verstappenin kanssa.
Tämä on erityisen kutkuttavaa juuri tämän aspektin vuoksi. Nyt Leclerc mitataan ensimmäistä kertaa kunnolla, kun saa kaikki paineet niskaansa. Voittava auto, iso piste-ero, vaativat Tifosit ja perälaudassa varmaan koko gridin aggressiivisin ja vaarallisin jätkä Verstappen.Vanha Leclerc jonka pääkoppa ei kestä, nosti päätään. Nämä spinnit ja tyhmät virheet on juuri niitä asioita mitä nyt ei saa tapahtua ja Verstappenin kaltaista kuljettajaa vastaan. Kaksi vuotta tuota mantraa hoilattu Maxille ja otti opiksi. Katso sitä kokonaiskuvaa, ota ne pisteet mitä oikeasti on tarjolla. Nyt Leclercin hirmuinen MM-johto pieneni 28 pisteeseen.
Ei se niin ihme ole, että Bottas ei ohi päässyt, kun katsoo vaikkapa sitä, että Hamilton jäi vielä pidemmäksi aikaa jumiin eri kuskien taakse kisan aikana, vaikka olettaisin, että Mersun vauhti olisi ollut suhteessa edellä meneviin kovempaa, kuin Bottaksen vauhti suhteessa Russelliin. Monet muutkin jäivät tehokkaasti jumiin edellä menevien taakse. Osittain tähän taisi vaikuttaa sekin, että ohittamiseen vaadittiin yleensä ajolinjalta poistumisia, jossa oli kisan loppuun saakka jonkin verran märkää.Valtteri Bottaksen puolesta voi olla todella iloinen. Hetken mietin kisan loppua ajatellen, tuleeko Bottakselta ”to whow it may concern” -tyylinen takaisinmaksu viime kauden imolan kisan tapahtumista. Mutta niin vain Valtteri teki Valtterit, ajoi maksimisijoitukseen ilman riskejä. Kisan alussa valtavasti tuuria kun Ricciardo törmäsi Sainziin ja Bottaksen etusiipi suoraan Ricciardon perään, mutta selvisi tästä ilman vaurioita. Varikkopysähdys sitten pitkäksi, toisaalta se ei tainnut muuttaa sijoituksia radalla, ohi olisi silti pitänyt päästä Russelista. Ehkä olisi voinutkin päästä, autossa riittää suoranopeutta.
Muistelisin jostain lukeneeni että Mercedes loppukaudesta käytännössä pani jäihin koko auton kehittämisen, jotta voitaisiin keskittyä sääntömuutoksiin. Itse uskon että Mersun autossa voi olla jotain piilevää potentiaalia mistä ovat itsekkin puhuneet ja mikä pitäisi saada vain ulosmitattua jollain tavalla. McLaren oli isoissa vaikeuksissa ekassa kisassa, esim Bahrainissa Williamsien kanssa samassa vauhdissa. Mutta nyt näyttävät nousseen hiljaisuudessaan jopa kolmanneksi parhaaksi talliksi, kun taas Mersu on ehkä jopa mennyt taaksepäin. En tiedä sitten miten paljon ratakohtaiset erot vaikuttavat, mutta isojakin harppauksia voi ilmeisesti ottaa jos asiat tehdään oikealla tavalla.Kuinkahan paljon viime kauden mestaruustaisto sitten vei suorituskykyä pois tämän kauden Mercedeksen kehittämisestä? Voimayksikkö itsessään kun riittää viemään auton Ferrarin, Hondan asiakastallien edelle. Molemmat Aston martinit heikomman mercedeksen edellä, Norris selvästi edellä parempaa mercedestä.
Ei suoraan radalla, mutta olisi päässyt pidempään painostamaan Russelia.Varikkopysähdys sitten pitkäksi, toisaalta se ei tainnut muuttaa sijoituksia radalla, ohi olisi silti pitänyt päästä Russelista. Ehkä olisi voinutkin päästä, autossa riittää suoranopeutta.
McLaren oli isoissa vaikeuksissa ekassa kisassa, esim Bahrainissa Williamsien kanssa samassa vauhdissa.
Mielestäni Sainz ei tehnyt eilen mitään väärin. Katselin tilanteen itsekin moneen kertaan ja oli täysin ennustamaton seikka, että Ricciardolta lähti auto lapasesta. Sainz jätti mielestäni selkeän turvavälin Ricciardoon. Mäcci lähti mielestäni liukumaan ja puskemaan märällä ja Sainzilla ei ollut mitään tehtävissä. Sijoituksista on kuitenkin pakko ajaa jonkin verran lähdöissäkin, koska muuten sieltä tulee ukkoa ohi joka suunnasta.Ferrarin kakkoskuskiksi itseään sementoiva Sainz puolestaan jo toisessa peräkkäisessä kisassa jo alussa ulkona. Virhe tuli myös aika-ajossa perjantaina jonka sai paikattua sprinttikisassa. Racing incident kun kisan alussa kilkkaillaan lähellä toista ajaessa, eikä nyt sinänsä ole väärin puolustaa agressiivisesti sijoituksiaan, mutta nämä virheet maksavat tallimestaruuksia. Sainzin kannattaisi pyrkiä siihen missä Valtteri Bottas on ollut hyvä, ja missä Sainz on urallaan aiemmin ollut hyvä, eli maksimoimaan sijoitukset kisan lopuksi. Vaikka sitten sen kustannuksella että kisan alussa muutama sijoitus jäisi saavuttamatta, jokunen sija lähdössä menisi. Ferrarin suorituskyky riittää tämän hetken näkymän mukaan joka ikisessä kisassa p4 sijoitukseen niin että se sijoitus lähinnä putoaa omiin käsiin, joten mikä tahansa tätä alempi sijoitus on pettymys. Eilisestä kisasta olisi tullut podium vain ajamalla ilman virheitä.