Formula 1 -kausi 2021

  • 381 034
  • 3 287

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Ei. Vaan siihen ettei tultu renkaidenvaihtoon. Ei VSCn eikä SCn aikana. Oli kaksi mahdollisuutta. Mersun oma moka.

Sehän oiskin ollut hauskaa kun Hamilton olisi tullut varikolle SC aikaan ja Verstappen ei, jolloin Max olis kärkeen päässyt ja sen jälkeen olisikin turva-auton takana körötelty maaliin. Olisivat näyttäneet täysiltä idiooteilta Mersulla.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Tasaisin kuljettaja = Hamilton

Verstappen jokaisessa maaliin ajamassaan kisassa joko ykkönen tai kakkonen pl. Unkari kun Boltteri reuhotteli kylkeen ja auto oli viittä vaille ajokelvoton. Sanoisin, että kyllä Verstappen voitti koska oli kauden tasaisin ja nopein kuljettaja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuskin tuota nyt on kovin hankala tarkastaa sieltä sääntökirjasta, että onko sallittua ajattaa kierroksella ohitetut pois ykkösen ja kakkosen välistä, mutta jättää niitä kakkosen ja kolmosen jne. väliin. Jos se ei ole sallittua, niin sen jälkeen päätetään noudatetaanko sääntöjä vai ei.
Eihän se mitenkään voi olla sallittua, koska luulisi että ne ketkä päästetään ohi saavat valtavan hyödyn niihin nähden joita ei päästetä ohi, mutta riippuu tietysti siitä mikä oli sija ja ratapositio kun turva-auto tuli radalle.

Toinen juttu sitten se, että säännöt sanovat että turva-auto tulee sisään seuraavalla kierroksella siitä kun ohitsepäästö tehdään, nyt se tuli sisään samalta kierrokselta.

Ei tuo kyllä sitä tarkoita. Tai sitten Masi voisi laittaa Mäylanderin ajamaan vaikka vastakarvaan, koska hän muka saa päättää turva-auton käytöstä ja siitä ei sitten voisi protestoida. Eiköhän tuolla tarkoiteta, että Masi voi tehdä päätöksen turva-auton käytöstä itsenäisesti mutta kai senkin pitää sitten sääntöjä noudattaa. Turvallisuuden takia voi kai sääntöjä muuttaa ASAP, mutta varmaan siihenkin joku peruste pitää olla.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin ja jos Lewis olisi otettu varikolle, ei ero olisi riittänyt Verstappenin pitämiseen takana ja jos Lewis olis varikolle kurvannut, olisi Verstappen hyvin todennäköiesti jatkanut radalla. Eli ei Mersu tuossa oikein mitään voinut tehdä, kun isona oletuksena ja riskinä oli tuo turva-auton perässä maaliin köröttely. Sittenhän Mersu vasta olisi tyhmältä näyttänyt, kun Sir Lewis olisi kutsuttu varikolle ja Verstappen jatkanut radalla ja turva-auton takana maaliin ja Verstappen mestariksi.
Toki se oli seurausta aiemmista taktisista liikkeistä ja kyllä siellä oli myös Lewisilla hetket jolloin olisi voinut tulla sisään ja varikkomiehet valmiina. Taktinen virhe oli ensimmäisen stopin ajoitus joka sitten loi tilanteen jossa RB pystyi määrittämään taktiset liikkeet paremmin vaikka olikin muuten huonommassa asemassa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Sehän oiskin ollut hauskaa kun Hamilton olisi tullut varikolle SC aikaan ja Verstappen ei, jolloin Max olis kärkeen päässyt ja sen jälkeen olisikin turva-auton takana körötelty maaliin. Olisivat näyttäneet täysiltä idiooteilta Mersulla.
Mikä oli tämän viestisi idea? Mitä jos salama olisi iskenyt Toton päähän varikolla, olisiko Hämis keskeyttänyt? Vittu mitä pohdintaa...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä oli tämän viestisi idea? Mitä jos salama olisi iskenyt Toton päähän varikolla, olisiko Hämis keskeyttänyt? Vittu mitä pohdintaa...
Ihan oikeassahan hän oli, Mersulla ei ollut ilmaisen stopin mahdollisuutta, kuten Red Bullilla.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole juurikaan Hämppis fani, mutta ei ollut ihan reilua tämä. Startti mies miestä vastaan ja koko kisa ja lopuksi vika kierros 40 kierroksia vanhoilla kumeilla uusia vastaan. Taisi FIAlla olla kova halu saada joku muu maailmanmestari minkä ymmärrän. Tämä vaan oli kuin kommarien vaalit.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Oli laji mikä tahansa, niin kyllähän ylivoimaisesti parasta mainosta lajille on se, että haastaja kaataa dynastian. Nyt tässä kävi juuri niin. Pikku hiljaa alkaa omakin kiinnostus formuloihin taas palailla vuosien tauon jälkeen. Lajiniilot ja suomalaisia seuraavat ovat asia erikseen, mutta varmasti tämä teki hyvää lajin yleiselle kiinnostavuudelle.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ihan oikeassahan hän oli, Mersulla ei ollut ilmaisen stopin mahdollisuutta, kuten Red Bullilla.
Mersulla oli mahdollisuus stoppiin molemmilla kerroilla (VSC ja SC), muttei pysähtynyt kummallakaan kertaa. Mersun oma moka kun propellipäät varikolla laskivat "varman päälle" väärin.
 

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Mikä oli tämän viestisi idea? Mitä jos salama olisi iskenyt Toton päähän varikolla, olisiko Hämis keskeyttänyt? Vittu mitä pohdintaa...

Se, että ei Mersu tehnyt taktista virhettä pitäessään Hamiltonin radalla. Nyt se oli aikalailla muutamista sekuneista kiinni, että rata saatiin kilpailunjohdon tulkinnan mukaan ajoissa valmiiksi kisan jatkoa varten. Jos kilpailunjohdon tulkinta olisikin ollut eri, tai rataa ei olisi putsattu ajoissa, olisi varikkopysähdyksellä hävitty varmasti mestaruus. Eli suomeksi Mersulle varikkopysähdys ei ollut realistinen vaihtoehto, nyt ei vain ollut tuuri Lewiksen puolella.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Kannattaisiko tämä porukka, joka syyttävät tuloksesta Mersun huonoja taktisia päätöksiä tai Red Bullin taktista nerokkuutta, pysyä poissa, kun selvästikään eivät ymmärrä mitä puhuvat.
Ei Mersu tehnyt yhtään taktista virhettä. Jos Hämis olisi tullut lopussa ottamaan uudet kumit alle, Max ei olisi tullut ja olisi ajellut safety carin takana voittoon.
Samoin mitä taktista nerokkuutta se on kun Red Bullilla ei suurimman osan kisasta ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin tehdä kaikki päinvastoin kuin Mersu.


FIA:n venkoilu oli aivan perseestä, mutta niin se nyt vaan meni. Toto Wolffille tämä kaikki oli aivan helvetin oikein. Säälittävä pillittäjä ja venkoilija, yritti vielä tässäkin kisassa vaikuttaa tuomaristoon säälittävällä tavalla. Toivottavasti tälle löytyy jotain tuhottavaa elektroniikkaa siksi aikaa, kun muut juhlivat kauden päätöstä.
Ja mitäs se Horner sitten teki kun päätös oli tullut että autoja ei oteta pois välistä. Soitto lähti välittömästi Masille (kuultiin lähetyksessä), kauhea poru ja Masi kumoaa jo annetun virallisen päätöksen ja repii sääntökirjan että saadaan mieluisa mestari.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Oli laji mikä tahansa, niin kyllähän ylivoimaisesti parasta mainosta lajille on se, että haastaja kaataa dynastian. Nyt tässä kävi juuri niin. Pikku hiljaa alkaa omakin kiinnostus formuloihin taas palailla vuosien tauon jälkeen. Lajiniilot ja suomalaisia seuraavat ovat asia erikseen, mutta varmasti tämä teki hyvää lajin yleiselle kiinnostavuudelle.
Samaa mieltä, vaikka itse jonkinlainen lajiniilo olenkin ja olen katsonut suurimman osan F1-kisoista aina sieltä 90-luvun lopulta saakka, siitäkin huolimatta vaikka väliin on mahtunut Ferrari-dynastiaa, Red Bullin dynastiaa ja Mersun dynastiaa ja mukana on ollut niin umpitylsiä kausia että ei mitään rajaa. Nyt sitten kun on ekaa kertaa viiteen vuoteen jännittävä kausi ihan ruutulipulle saakka niin yllättävän paljon jengi jaksaa vinkua, vaikka siis ensin on vuosikausia itketty sitä miten laji on tylsä ja olisi hyvä kun joku haastaisi Hamiltonin.

Vissiin joillekin on tullut järkytyksenä se että Hamilton oikeasti voitettiin myös ajamalla tällä kaudella, Verstappen oli jo ennen tätä kisaa ottanut enemmän voittoja mitä Hamilton ja oli ihan aidosti pistänyt Hamiltonin sellaiseen paikkaan missä mies ei ole ollut sitten Rosbergin kanssa taistelun. Aina voidaan puhua siitä miten Vettel näennäisesti haastoi Hamiltonia joo, mutta kyllähän sekin mies mureni kuin piparkakkutalo jouluna kun alettiin oikeasti kisaamaan.

Välillä tuntuu että ihmisille ei mikään riitä. Nähtiin hieno kausi ja oli myös rytinää. Ilmeisesti jengi kaipaisi sitä että tuolla ajettaisiin jossain laboratorio-olosuhteissa ja otettaisiin pois kaikki mahdolliset kontaktit ja sattumien mahdollisuudet. Get in there.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Taktisesti tuo meni kuten aina ennenkin. Hamilton kärjessä selvästi paremmalla vauhdilla, RedBull yrittää hakea kaikki taktiset kikat rohkeasti nopeilla päätöksillä. Mersu ajattelee ratapositiota ja konservatiisesti mennään safetyä. Mutta eipä tuossa mersulla muuta voitu:
- oletus että kisaa tuskin ehditään saamaan enää käyntiin koska ensin pitäisi kerätä letka sc:n taakse, sitten kierroksella ohitetut samalle kiekalle ja letka kasaan. Normaalisti tämä sen puolen tusinaa kiekkaa. Eli miksi antaisivat varikkostopilla rataposition pois koska Max tekee takana eri tavoin Lewis. Ei siinä Max pysymällä radalla olisi mitään hävinnyt. Joko voitto sc:n takana tai Lewis tuoreilla kumeilla ohi jos kisaa ehditään ajaa.
- Mersu oli vielä korostetun varovainen rataposition takia, koska kolarilla ja molempien keskeytyksellä Max voittaa. Joten kaikin tavoin halutaan välttää heidän välistä ohituskamppailua, eli ei haluta lähteä haastamaan Maxin takaa paremmilla renkailla.

Red Bullilla helppo taas takana tehdä päätökset kun eivät niissä mitään häviä jos epäonnistuvat jostain syystä.

Mutta olisi punaiset liput ja viiden kiekan sprinttikisa ollut se urheilullisin tapa. Toisaalta lajiin kuuluu kaikki odottamaton. Ehkä ne pahimmat/parhaimmat härökisat voisi osua sinne keskelle kautta johonkin keskikastin kuskin tuurivoittoon, aika brutaali tapa ratkoa mestaruus.

Hamiltonilla ollut nyt muutama näitä viimeisen kierroksen mestaruustaistoja. Erilaisilla pompuilla mitä sillä olisi, jotain kuudesta yhdeksään mestaruutta?
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Mersulla oli mahdollisuus stoppiin molemmilla kerroilla (VSC ja SC), muttei pysähtynyt kummallakaan kertaa. Mersun oma moka kun propellipäät varikolla laskivat "varman päälle" väärin.
Kummallakin kerralla se olisi maksanut rataposition ja kummassakin tilanteessa Mercedes teki oikean päätöksen. Nyt on tietenkin helppo huudella kun tietää miten kisa päättyi, että miksi ette tehneet niin. Siinä tilanteessa missä nuo ikkunat aukenivat Hamiltonin pysäyttäminen olisi ollut väärä ratkaisu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
(1)
  • Tykkää
Reactions: #87-

#87-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kettu ja Pingviini
Hetkinen, voitko selventää miten? Ratapositio olisi mennyt?
En ole nyt täysin varma, mutta olisiko ollut turva-auton takan, kierros Maxin pysähdyksen jälkeen? Olisiko ehtiny siinä käydä vaihtamassa renkaat uusiin?
 

Outsider

Jäsen
Hetkinen, voitko selventää miten? Ratapositio olisi mennyt?

Molemmilla kerroilla Max olisi jäänyt radalle, jos Lewis olisi pysähtynyt, koska samalla taktiikalla edes tuuri ei olisi mahdollistanut voittoa. Kierrosta myöhemmin pysähtymällä Max olisi myös mennyt edelle, muuten Mersu olisi varmasti peesannut kuten teki ensimmäisen stopin kanssa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
FIA:n venkoilu oli aivan perseestä, mutta niin se nyt vaan meni. Toto Wolffille tämä kaikki oli aivan helvetin oikein. Säälittävä pillittäjä ja venkoilija, yritti vielä tässäkin kisassa vaikuttaa tuomaristoon säälittävällä tavalla. Toivottavasti tälle löytyy jotain tuhottavaa elektroniikkaa siksi aikaa, kun muut juhlivat kauden päätöstä.

Horner aloitti samanlaisen pillittämisen turva-auton aikana ja sai tahtonsa läpi. Molemmat itkevät talliensa puolesta, koska se kuuluu työnkuvaan. Ei tarvitse maanantaina tulla töihin, jos ei sunnuntaina hoida hommiaan. Tuo koko puhelinyhteys pitäisi sulkea kisan ajaksi, ettei tuota itkua tarvitsisi kenenkään kuunnella.

Jokainen protestoi ihan odotetusti. Mercedeksellä on tuossa protestissa syynsä takana ja samalla tavalla Red Bull vastaavassa tilanteessa protestoisi.

Onneksi Horner oli t
Mersulla oli mahdollisuus stoppiin molemmilla kerroilla (VSC ja SC), muttei pysähtynyt kummallakaan kertaa. Mersun oma moka kun propellipäät varikolla laskivat "varman päälle" väärin.

Hamilton olisi kummassakin tilanteessa menettänyt johtopaikkansa Verstappenille, jos olisi mennyt varikolle. Verstappen olisi jatkanut sisällä ja kuten miehen ajotyylistä on nähty, niin melkoinen poltetun maan taktiikka olisi ollut luvassa. Ei Hamilton voinut kummassakaan tapauksessa tulla sisälle, varsinkaan tuossa jälkimmäisessä. Täysin typerää kirjoitella tuollaisia viestejä.

Jos tilanteet olisivat olleet toisinpäin, niin Red Bull olisi toiminut täysin vastaavasti.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Samaa mieltä, vaikka itse jonkinlainen lajiniilo olenkin ja olen katsonut suurimman osan F1-kisoista aina sieltä 90-luvun lopulta saakka, siitäkin huolimatta vaikka väliin on mahtunut Ferrari-dynastiaa, Red Bullin dynastiaa ja Mersun dynastiaa ja mukana on ollut niin umpitylsiä kausia että ei mitään rajaa. Nyt sitten kun on ekaa kertaa viiteen vuoteen jännittävä kausi ihan ruutulipulle saakka niin yllättävän paljon jengi jaksaa vinkua, vaikka siis ensin on vuosikausia itketty sitä miten laji on tylsä ja olisi hyvä kun joku haastaisi Hamiltonin.

Vissiin joillekin on tullut järkytyksenä se että Hamilton oikeasti voitettiin myös ajamalla tällä kaudella, Verstappen oli jo ennen tätä kisaa ottanut enemmän voittoja mitä Hamilton ja oli ihan aidosti pistänyt Hamiltonin sellaiseen paikkaan missä mies ei ole ollut sitten Rosbergin kanssa taistelun. Aina voidaan puhua siitä miten Vettel näennäisesti haastoi Hamiltonia joo, mutta kyllähän sekin mies mureni kuin piparkakkutalo jouluna kun alettiin oikeasti kisaamaan.

Välillä tuntuu että ihmisille ei mikään riitä. Nähtiin hieno kausi ja oli myös rytinää. Ilmeisesti jengi kaipaisi sitä että tuolla ajettaisiin jossain laboratorio-olosuhteissa ja otettaisiin pois kaikki mahdolliset kontaktit ja sattumien mahdollisuudet. Get in there.
Joo, oli kyllä poikkeuksellisen hieno kausi. Vähän toi tuomariston linjattomuus viimeisissä kisoissa jättää leimaa kaudelle, mutta Max oli riittävän röyhkeä ja oikeastaan joka kerta kun Lewis ei antanut periksi kolahti (Silverstone & Monza).
Toisaalta Maxilla oli vähän enemmän huonoa säkää kesällä ja Hamilton teki yllättävän paljon virheitä tällä kaudella niin ei voi sanoa että Verstappen ei olisi ansainnut mestaruutta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
En ole nyt täysin varma, mutta olisiko ollut turva-auton takan, kierros Maxin pysähdyksen jälkeen? Olisiko ehtiny siinä käydä vaihtamassa renkaat uusiin?
En usko, koska siinä vaiheessa Lewis oli jo safety-carin perässä ja takana tulevat saavuttivat. Ja jos olisi ehtinyt niin tottakai Mersu sen olisi tehnyt
 

#87-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kettu ja Pingviini
En usko, koska siinä vaiheessa Lewis oli jo safety-carin perässä ja takana tulevat saavuttivat. Ja jos olisi ehtinyt niin tottakai Mersu sen olisi tehnyt
Voi olla näinkin. Mielestäni vaan Oikarinen totesi pariinkin otteeseen että hyvin ehtii Lewis tehdä oman stoppinsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös