Formula 1 -kausi 2021

  • 388 377
  • 3 286

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Ei muuta ku Astral-TV pystyyn.

Niin eihän se mikään yllätys ole, että kauden ensimmäisissä aika-ajoissa autot ovat likipitäen nopeusjärjestyksessä ja sitten sitä samaa toistetaan kauden loppuun. Etenkin kun autot eivät muuttuneet mihinkään. Ens kausi voi olla eri.

Max olisi ansainnut ratkaista tämän paljon aiemmin, koska kärsi kauden aikana paljon enemmän epäonnesta. Lopussa sitten epäonni osui Hamiltonille.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Itselleni ei ollut käytännössä merkitystä että kumpi mestaruuden vie (kumpikaan herra ei kuulu suosikkilistalleni), mutta kyllä tästä jotenkin huono maku jäi. Hamilton ja Mersu oli kisassa selvästi vauhdillisesti parempi ja homma sitten sulaa noin.

Toki, onni ja taktiikka on tietenkin osa lajia ja niissä kummassakin RB oli tänään parempi, joten kai sitä voittoa voi oikeutettuna pitää.
 
Oikeastaan tänään tapahtui se mitä tämä kausi lopulta oli pienoiskoossa. Max sai kirjaimellisesti "ansaitsemansa" mestaruuden. Mestaruuden, joka jakaa mielipiteet enemmän kuin mikään mestaruus koskaan aikaisemmin. Oikein Maxin näköinen mestaruus. Voi olla, että jopa enemmistö formulamaailmasta pitää Lewisia moraalisena voittajana. Ja Max saa aina kuulla siitä. Jos tämä jää Maxin ainoaksi mestaruudeksi (ei todellakaan jää) niin ikuinen varjo jää mestaruuden ylle tavasta, jolla se tuli.

Lewis näytti tänään, että oli radalla ja sen ulkopuolella todellinen kingi. Paineidensieto omaa luokkaansa. Selvisi Maxin "torpedoimisyrityksestä". Hoiteli Perezin ohituksen kolaroimatta. Oli ajamalla omaa luokkaansa. Lisäksi kisan jälkeisen haastattelun hoiti todella tyylikkäästi. Todellinen GOAT. Isä Hamilton osoitti myös tyylikkyytensä. Oikeastaan tämä lopputulos vaan lisää Hamiltonin asemaa suurena kuljettajana.

Mietin, miten Verstappenit olisivat käyttäytyneet kisan jälkeen, jos lopputulos olisi ollut toinen?

Max on edelleen "mulkku". Yritti kolaroimalla tänäänkin voittaa mestaruuden. Laitetaan kuitenkin nuoruuden piikkiin. Jännä nähdä tuleeko Maxista lopulta arvostettu huippukuski. Tapana on, että kun ikää tulee ja "teinivuodet" ovat ohitse, niin kypsyyttä ja viisautta tulee lisää. Voi olla, että Max on 12 vuoden kuluttua leppoisa ja arvostettu kuljettaja hävittyään taistelun seitsemännestä mestaruudesta, tiukasti juuri uutta tulevaisuuden toivoa, kusipäisestä ajotyylistään tunnettua, lahtelaista Janus Petteri Tyrväistä vastaan.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Lewis näytti tänään, että oli radalla ja sen ulkopuolella todellinen kingi. Paineidensieto omaa luokkaansa. Selvisi Maxin "torpedoimisyrityksestä". Hoiteli Perezin ohituksen kolaroimatta. Oli ajamalla omaa luokkaansa. Lisäksi kisan jälkeisen haastattelun hoiti todella tyylikkäästi. Todellinen GOAT. Isä Hamilton osoitti myös tyylikkyytensä. Oikeastaan tämä lopputulos vaan lisää Hamiltonin asemaa suurena kuljettajana.

Mietin, miten Verstappenit olisivat käyttäytyneet kisan jälkeen, jos lopputulos olisi ollut toinen?
Joku nainen olisi saattanut saada turpaansa. Joten hyvä näin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittämätöntä draamaa. Huikein mahdollinen lopetus kaudelle.

MUTTA pakko nostaa tikun nokkaan FIA:n touhu. Tuo lafkahan on menettänyt kontrollin aivan täysin. Sääntöjä pyöritellään miten sattuu ja tilanteen mukaan sitten sovelletaan.
Tänään ensin päätetään, että kierroksella jääneet ei saa ohittaa ja seuraavaksi myöhemmin saakin ohittaa ja samalla hetkellä ilmoitus, että turva-auto sisään.
Ihan päättömiä ja linjattomia ratkaisuita kisasta toiseen.

Nyt on se hetki, että ainakin pitäisi jatkossa kiertää sama tuomaristo kisasta toiseen. Ei mitään 70-luvulla ajaneita kuskeja yms. kunniavieraita.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sehän noissa tuomariston päätöksissä on, että eihän noista voi kukaan jatkossa tietää mikä on se linja millä mennään. Mitä hyötyä on säännöistä jotka voivat muuttua jopa kisan sisällä ihan miten sattuu riippuen siitä miltä Masin porukasta sattuu milloinkin tuntua?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Eipä siinä, Hamilton menetti kyllä mestaruuden nyt niin katkeralla tavalla että tuo mies lataa itsensä ensi kaudeksi sellaiseen iskuun että ainakin Russell tullaan syömään ihan täysin elävältä. En ole ensinnäkään muutenkaan vakuuttunut tuon Russellin kyvyistä vielä, vähän sellaista Alexandre Daigle fiilistä tulee. Muutenkin Hamilton tuntuu tulevan takaiskujen jälkeen aina vaan parempana takaisin joten jos vaan Mersu on lähellekään yhtä hyvä mitä viime kaudet niin voi olla että aikamoista tykitystä tullaan näkemään.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu, jos edes jompi kumpi Mersun protesteista menee läpi. Eiköhän siellä sääntökirja siksi hyvin tunneta, että jotain perustetta protesteille on, vaikka koko sattumusten sarja taitaa asettua harmaalla alueella.

En usko, että FIA voi mitenkään perääntyä viimeisten kierrosten päätöksistään. Se vasta farssi olisikin, jos Hamiltonista leivottaisiin vielä jälkikäteen mestari ja motör reisinkiin perustuva mestaruus vedettäisiin alas vessasta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Futisforumilta mun mielestä hyvä analyysi lopun tilanteesta ja miksi tätä nyt tullaan käsittelemään tod.näk. pitkään

"Formula ykkösethän on laji, jonka luonteeseen kuuluu vahvasti se, että kisassa tapahtuu asioita, joihin itseensä ei voi vaikuttaa. Tiimit (ja osaltaan kuljettajat) mitataan siinä, että nämä osaavat reagoida näihin tapahtumiin oikein joskus jopa salamannopeasti. Tässä merkitykselliseksi nousee niin lajituntemus kuin myös lajin epämääräisten sääntöjen taitaminen.

Mercedeksellä oli mahdollisuus tuon Latifin kolarin jälkeen ottaa Hamilton sisään vaihtamaan renkaat. Jos tämä olisi näin tehnyt, Verstappen olisi lähes varmuudella pysynyt radalla ja lopputulos olisi ollut sama kuin nyt, mutta päinvastoin (tai no Verstappenilla vähemmän kuluneet renkaat, mutta Hamilton varmaan olisi päässyt ohitse tuoreilla softeilla).

Miksi Mercedes ei sitten tehnyt näin? Luultavasti siksi, että heidä laji- ja sääntötuntemukseensa perustuvalla arviolla kisaa ei enää ehdittäisi käynnistää, vaan romujen siivoamiseen ja näihin sääntökirjan mukaisiin pakollisiin säätämisiin olisi mennyt liikaa aikaa, että turva-auto olisi ehtinyt poistua radalta ennen kisan päättymistä. Jos siis olisivat ottaneet Hamiltonin sisään ja kisa olisi ennakoidusti körötelty maaliin turva-auton takana, olisi koko tiimi näyttäytynyt täysin amatööreinä. Nyt kuitenkin tämä sinänsä oikea päätös osoittautuikin karseasti vääräksi, kun sääntökirja nakattiin roskakoriin juuri ratkaisevalla hetkellä. Eipä tähän oikein olisi voinut reagoida millään realistisella tavalla. "
 

myhyjukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hienoa että Mersun ja Hämiksen valtakausi on vihdoin saatu katkaistua, mutta aika laiskalla tavalla se kyllä tapahtui. Kun nyt kerran sääntökirja taas unohdettiin jotta saataisiin jonkinlainen loppuhuipennus, niin mielestäni olisi voitu samantien ottaa punainen lippu, molemmille uudet pehmeät renkaat alle ja sitten painetaan kunnon taistelua vikat 3-5 kierrosta.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu, jos edes jompi kumpi Mersun protesteista menee läpi. Eiköhän siellä sääntökirja siksi hyvin tunneta, että jotain perustetta protesteille on, vaikka koko sattumusten sarja taitaa asettua harmaalla alueella.

En usko, että FIA voi mitenkään perääntyä viimeisten kierrosten päätöksistään. Se vasta farssi olisikin, jos Hamiltonista leivottaisiin vielä jälkikäteen mestari ja motör reisinkiin perustuva mestaruus vedettäisiin alas vessasta.
Eihän tuossa varmaan mitään muuta voisi tehdä, kuin että nuo Abu Dhabin kisatulokset mitätöitäisiin, ja mentäisiin sitten sillä Jeddahin GP:n jälkeisellä pistetilanteella, eli kuljettajat tasapisteissä, mutta Max edellä ja mestari, koska yksi voitto enemmän mitä Hamiltonilla. Näin se olisi kaikkien kannalta reiluin, mutta samalla vain alleviivaisi tuota FIA:n luokatonta toimintaa, ja pakottaisi nämä muuttamaan toimintaansa tulevalle kaudelle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Toki, onni ja taktiikka on tietenkin osa lajia ja niissä kummassakin RB oli tänään parempi, joten kai sitä voittoa voi oikeutettuna pitää.
Onni nyt ainakin kun ihan ilmaiseksi sai välin umpeen täysin ulkopuolisen kolarin ansiosta.

Mutta taktisesti Mersu taisi tosiaan tehdä virheen virtuaaliturva-auto episodissa. Jos Hamilton olisi tullut sisään virtuaalisen turva-auton aikana, Verstappen tuskin olisi tullut. Näin ollen johtopaikka olisi vaihtunut, ja Hamiltonilla (oletettavasti) mediumit ja MV:llä kovat renkaat. 20 kierrosta aikaa ohittaa, ja olisihan siinä mahdollisuus ohittaa.

Lopun kolarin takia Mersulla ei ollut järkeä ottaa Hamiltonia sisään, koska MB ei ollut kovin nopea pehmeillä pyörillä. RB oli selvästi nopeampi yhden kierroksen vedoissa, kuten aika-ajoissa nähtiin. Mersu taas mediumilla ja kovalla renkaalla pitivät hyvää kisavauhtia yllä. Hamilton kysyi jossain vaiheessa kisaa, että kumpi rengas laitetaan, jos turva-auto tulee radalle. Pehmeä ei ollut edes vaihtoehto siinä keskustelussa.

Yhtäkaikki; kaksi ylivoimaisesti nopeinta kuskia ajoivat rehdisti kilpaa MM:stä, ja onnetar heitti peliin mukaan kaksi häntäpään kuskia, joten takia kisa ei ollut puhdasta kilvan ajoa, vaan välillä siivottiin romut pois.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ei olisi paljon hienompaa tapaa päättä kausi voinut toivoakkaan. Viimeisellä kierroksella ja viimeisessä sektorissa vielä autot rinta rinnan. Ei edes hirveästi kiinnosta kumpi voitti vaan tärkeintä että saatiin upea finaali kaudelle. Näytti jo vähän ikävältä siinä vaihessa kun Kimi keskeytti ja kärjessä ero oli suuri. Kautta voi kuvailla vain yhdellä sanalla. Klassikko.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jaha, Urheilulehden kausi"analyysien" paikka:

Verstappen: Mahtikausi, meni rajoille ja niiden ylikin. Jatkossa tarvitsisi hieman rauhoittua, jossain vaiheessa ymmärrys loppuu.

Hamilton: Mahtikausi, oli ratkaisuhetkillä aivan lyömätön. Nyt ei vain tullut sitä kesätauon jälkeistä heräämistä riittävän aikaisin.

Bottas: Pieleen meni eikä kukaan muuta väitäkään. Suoritustaso ailahteli liikaa eikä uskalla ohittaa. Sai ajoittain juonen päästä kiinni eli David Coulthard 2.0

Perez: Ei riitä. Pl. viimeinen kisa ja USA Perez ei vaikuttanut kärkeen yhtään mitenkään. Sentään ajeli varmasti pisteille.

Sainz: Kauden suuri yllättäjä. Oli puhtaassa nopeudessa suht lähellä Leclerciä, sen sijaan virheitä vähemmän ja napsi neljä podiumiakin. Miten Ferrari käsittelee tilanteen?

Norris: Läpimurtokausi. Murskasi Ricciardon ja haastoi etenkin lauantaisin nopeampia autoja. Hämmentävän vähän virheitä pl. tietty Venäjä, jossa maksoi oppirahoja.

Leclerc: Liikaa virheitä. Nopeutta kuitenkin ihan valtavasti ja itse kisoissa Leclerc taistelee aina parhaasta mahdollisesta tuloksesta

Ricciardo: Floppasi, ilmeisesti McLaren ei oikein istunut käteen. Paransi kauden edetessä ja koska tälläkin kaudella todisti olevansa voittoihin pystyvä kaveri, eiköhän talvella laiteta auto istumaan käteen. Yliarvostettu toki.

Gasly: Aivan mahtavaa tekemistä Gaslyltä. Kannatteli AlphaTauria yksinään. Henkinen lahjakkuus on todella kovalla tasolla. Ehkä vähän näkymätön kisoissa, koska Gasly varmistaa sijoistuksensa sen verran hyvissä ajoin.

Alonso: Onnistunut paluu vanhalta veteraanilta. 1vs1-kuskina edelleen eliittiä. Harmi että Alpinen suorituskyky ailahtelee valtavan paljon, kaikkea ei nähty.

Ocon: Onko lintu vai kala? Voittikin - vaikka kuinka säkällä - yhden kilpailun, toisaalta jäi kauden edetessä Alonson jalkoihin eikä hänellä ole selkeää vahvuutta, jos ei heikkouttakaan. Hülk 2.0.

Vettel: Paljon kolareita, liian paljon. Muuten ei niin huonoa muttei kovin hyvääkään. Astonilla ei tänä vuonna juuri pärjätty.

Stroll: Huoh... Enää en jaksa miestä puolustaa. Mitään kehitystä ei tapahtunut ja kummallisen virheherkkä aiempaan nähden. Vääristikö viime kauden Tracing Point Strollin todellista tasoa?

Tsunoda: Vaikea debyyttikausi. Nopeutta tuntuisi olevan paljon enemmän kuin järkeä. Nyt kun Honda vetäytyy, näinköhän vetäytyy samalla Tsunodan F1-ura, ellei varmuutta yhtäkkiä ilmaannu.

Russell: Unohtakaa Sakhir, nyt se läpimurto on tehty. Todellinen Mr Saturday ja tällä kaudella myös lunasti pistesaumansa kiitettävän tehokkaasti.

Räikkönen: Aika-ajot sysipaskoja, kisat menivät pääasiassa hyvin joskin epäkimimäiseen tapaan sisälsivät verrattain usein lentäviä osia. Loppuun asti kuitenkin pätevä kuljettaja, kiitos ja hyvää perhe-elämää.

GOATifi: Latifi muistetaan lähinnä tästä päivästä, mutta ajoi samalla tasoonsa nähden hyvän kauden. Otti pisteitä ja pysyi yllättävän lähellä Russellin vauhtia. Ehkä tästä kaverista voi tulla peruskeskikastijyrä?

Giovinazzi: Natseja ei kukaan kaipaa, ei kaipaa nazziakaan. Hyvä aika-ajaja sekä jumalainen lähtijä, kisoissa aivan näkymätön.

Schumacher: Odotetun hankala avauskausi mahdottomassa paikassa. Muutama lupauksia herättävä esitys. Ensi kausi ratkaisevassa roolissa koko uran suhteen.

Mazepin: Mitään ei odotettu, mutta tämä mies alitti olemattomankin. Sai sentään varmuutta katastrofaalisen alun jälkeen, vauhtia ei ole ollutkaan.

EDIT: Tämä ei siis ole UL:n kanta, vaan minun henkilökohtainen näkemykseni vanhan UL:n tyyliin. Heillähän oli se yhden rivin "analyysi" kausiennakoissa.
 
Viimeksi muokattu:

xps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit (silloin ennen.. ja taas kerran)
Oikeastaan tänään tapahtui se mitä tämä kausi lopulta oli pienoiskoossa. Max sai kirjaimellisesti "ansaitsemansa" mestaruuden. Mestaruuden, joka jakaa mielipiteet enemmän kuin mikään mestaruus koskaan aikaisemmin.

Sanooko esim. vuosien 1989, 1990, 1994 ratkaisu-osakilpailut mitään?

Voitot Maxille 10-8, paalut 10-5. Lewis oli toki vikassa kisassa parempi, mutta jos katsoo koko kauden ajalta niin ehdottomasti oikeeseen osoitteeseen meni mestaruus.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Räikkönen pysynee Ferrarin viimeisimpänä maailmanmestarina vielä pitkään, tulisiko jopa kyseenalainen ennätys nimiin.
Jody Scheckter 1979 - Michael Schumacher 2000, Räikkönen 2007 - ?, onhan tuossa vielä muutamia vuosia aikaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Mercedes jätti siis protestit sekä Verstappenin suuntaan kun ajoi (ehkä) Hamiltonin edelle turva-auton aikana, mutta sen lisäksi myös FIA:n suuntaan kun toimivat siis Mersun mielestä väärin tuon turva-auton sisälle ottamisen kanssa. Eka nyt selkeä yritys, mutta kenet siis hylätään tuon jälkimmäisen kohdalla? Hylkääkö FIA itsensä?
 
J

Just-Ice-Hockey

Mercedes jätti siis protestit sekä Verstappenin suuntaan kun ajoi (ehkä) Hamiltonin edelle turva-auton aikana, mutta sen lisäksi myös FIA:n suuntaan kun toimivat siis Mersun mielestä väärin tuon turva-auton sisälle ottamisen kanssa. Eka nyt selkeä yritys, mutta kenet siis hylätään tuon jälkimmäisen kohdalla? Hylkääkö FIA itsensä?

Eihän FIA niin tule tekemään, mutta luulisi Mersun vaatimuksen olevan vahvistaa lopputulokset sääntöjen vastaista päätöstä vastaaviksi.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Moni tyrmää kauden lopun (=viimeinen kierros) siitä syystä kun oma fanipoika kärsi. Mersu teki virheen ja piste. Jos tuo SC-tilanne ollisi tapahtunut jonkun randomkisan alku/keskivaiheessa asia oltaisiin kuitattu huonolla tilannearvioinnilla, nyt se käännetään FIAn virheeksi että mersu ei käynyt varikolla. Red Bull kävi jopa kahteen kertaan, VSCn aikana ja SCn aikana, eli mersun ylimielisyys kostaantui.

Ps. Molempien pärstät (Hämis ja Perstappi) vituttaa ihan helvetisti, mutta parempi näin kahdesta huonosta vaihtoehdosta tällä kertaa. Varsinkaan Toto Wolfille en toivo yhtään mitään hyvää, perseikä koko mies.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
No, nyt oli mies miestä vastaan, uskomattomien vaiheiden jälkeen. F1:ssä tämä on mahdollista, ennen kuin ruutulippu heiluu.

Joku havukka-ahon ajattelija on joskus sanonut, että kaikki menee pitkässä juoksussa tasan. Katsokaapa 2008 maailmanmestaruuden ratkaisu. Nyt oli Hamilton vain toisella puolella.

Kauden nopein kuski = Verstappen
Tasaisin kuljettaja = Hamilton
Onnekkain = Tasapeli

Kuitenkin ilman Softaksen hölmöilyä, Hamiltonin vaarallista ajoa Silverstonessa ja Bakun epäonnekasta rengasrikkoa, olisi Verstappen nostellut pyttyjä jo muutama kisa aikaisemmin, mahdollisesti jo Meksikossa. Tuuria oli Hamiltonilla myös, että noin lähellä oli voittoa.

Get over it.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olihan tuo ihan käsittämätön shitshow tuomariston toimesta. Ensin ilmoitetaan, että kierroksella ohitetut eivät saa ohittaa turva-autoa. Sitten tuleekin ilmoitus, että autot, jotka olivat Hamiltonin ja Verstappenin välissä saavat ohittaa.

Siellä oli siis toisena ajaneen Verstappenin ja kolmantena olleen Sainzin välissä kuitenkin Ricciardo ja Stroll kierroksella ohitetuista, kun kisa starttasi uudelleen. Eli tavallaan kärkikaksikon annettiin ratkaista touhu keskenään, mutta kolmannesta sijasta eteenpäin oleville ei annettu mahdollisuutta osallistua tuohon taistoon, kun sinne jäi ne loput kierroksella ohitetuista pyörimään väliin.

Eihän tämä homma voi mitenkään tuolla logiikalla toimia. Täysin käsittämätön linja, jossa ikävä kyllä paistaa juuri tuo FIA:n linjattomuus ja kontrollin menetys.
 

joceri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Moni tyrmää kauden lopun (=viimeinen kierros) siitä syystä kun oma fanipoika kärsi. Mersu teki virheen ja piste.

Periaatteessahan Mersu teki kaiken tuossa oikein. Siellä arvioitiin, että turva-auton perässä ajetaan maaliin ja näin olisi käynytkin, jos Masi ei olisi repinyt sääntökirjaa ja alkanut soveltaa omia sääntöjään.
 
J

Just-Ice-Hockey

No, nyt oli mies miestä vastaan, uskomattomien vaiheiden jälkeen. F1:ssä tämä on mahdollista, ennen kuin ruutulippu heiluu.

Joku havukka-ahon ajattelija on joskus sanonut, että kaikki menee pitkässä juoksussa tasan. Katsokaapa 2008 maailmanmestaruuden ratkaisu. Nyt oli Hamilton vain toisella puolella.

Kauden nopein kuski = Verstappen
Tasaisin kuljettaja = Hamilton
Onnekkain = Tasapeli

Kuitenkin ilman Softaksen hölmöilyä, Hamiltonin vaarallista ajoa Silverstonessa ja Bakun epäonnekasta rengasrikkoa, olisi Verstappen nostellut pyttyjä jo muutama kisa aikaisemmin, mahdollisesti jo Meksikossa. Tuuria oli Hamiltonilla myös, että noin lähellä oli voittoa.

Get over it.

Tuuri ja kilvanajo erikseen. Se, että sääntöjä venytetään on vain väärin, missä vaiheessa kautta tahansa. Tänään oli mies miestä vastaan siihen saakka, kunnes Hamilton paahtoi horisonttiin. Lopussa FIA veti kyllä totaalisen vihkoon, mikä jättää ikävän varjon hienon kauden mestaruuden ylle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös