Formula 1 -kausi 2021

  • 382 825
  • 3 287

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Yleisesti huudetaan paljon siitä että ohittaminen on liian vaikeaa ja niitä nähdään liian vähän, sitten osa samoista sanoo että tuo radalta ulosajattaminen mutkassa on ok. Onko ihme että ohituksia ei nähdä? Selkeä sääntö ohituksiin, vaikka että jos kaverin etupyörä käy sinun etupyöräsi tasolla (tai vaihtoehtoisesti että ohittavan etupyörä käy ohitettavan takapyörän edessä), niin mutkaan pitää jättää auton leveys tilaa. Jos molemmat jättävät autonleveyden tilaa tuollaisessa tilanteessa, niin herkästi kyseessä racing incident, ellei toinen selvästi käännä päälle ja hae osumaa. Ellei tätä noudata niin stop&go-penaltti. Olisi suhteellisen helppo valvoa ja tuomio olisi kaikille sama. Toki jos useampi auto samassa mutkassa, niin tilanne menee aina vaikeammaksi tulkita.
Meinaa kyllä välillä vähän facepalmia vetää, kun kilvanajo on joidenkin mielestä pelkästään sitä että ajatetaan kaveri ulos radalta. Sehän juurikin vähentää ohituksia ja kilvanajoa. Itse tykkään enemmän siitä, että ohitustilanteet kestää useamman mutkan ajan ja vedetään kovaa mutta reilusti rinnakkain, kuin että kilkataan kaveri pihalle jo siinä ekassa paikassa. Kimi on ehkä paras esimerkki tästä, harmi että ns. old school ajajat on enää harvassa.

Tilan jättämisen kanssa sehän menee juurikin niin, että sisäpuolella ollessa pitää olla eturengas vähintään ulkopuolella olevan takarenkaan tasolla ollakseen oikeutettu tilaan ja ulkopuolella pitää olla samassa tasossa sisäpuolen kaverin kanssa. Virallista sääntöähän tuosta ei taida olla vaan sitä tulkitaan milloin mitenkin. Silloin se tavallaan on ok ajattaa toista leveäksi, jos kaveri jää ulkopuolelle roikkumaan, mutta on kuitenkin selkeästi takana.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Ainahan tuolla on kaveria ajatettu leveäksi, muistan Hamiltonilta aivan vastaavanlaisia tilanteita, Rosbergia vastaa kaksi. Sitä se on kun isot egot taistelevat. Hirveä itku mokomasta. Lopulta Hamilton sen ohituksen teki ja verrattain puhtaasti. Veikkaan, että jos Hamiltonin ohitus ei olisi onnistunut myöhemmin, niin olisi tullut Maxille rankkua. Eteenpäin.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös tuomio tullut jo ennen kuin Hamilton ohitti Verstappenin?
Taisi mustavalkolippu tulla suoralla kiemurtelusta ja jarrualueella linjan vaihtamisesta. Ja tuli tosiaan jo ennen Hamiltonin onnistunutta ohitusta.
 

BaronFIN

Jäsen
Yleensä tuomio annetaan seurauksien mukaan ja Schumilta vietiin Villeneuvea vastaan tehdystä kilkkauksesta maine, kunnia ja jos vaikka mitä siihen päälle. Varmaan olisi ollut aihetta myös Hillin kolautuksesta antaa raippaa, mitta ajat oli silloin eri.

Minun silmissäni Verstappenin liike oli ihan yhtä sucker punch. Oli jo selvästi hävinnyt tuon pelin, mutta niin vain ”myöhäisellä” (tai tarkoituksenmukaisella) jarrutuksella ajautui ”vahingossa” leveäksi ja ainoastaan Hamiltonin peliliike esti kolahduksen. Liike oli muuten meikäläisen pleikkarilla tehtävä liike millä pääsee aina ohi tiukassa tilanteessa, röhönaurun kera. En toki pelaa ihmisiä vastaan vaan ainoastaan AI-vastustajia vastaan.

Kusipäistähän ei koskaan päästä näissä karkeloissa eroon ja ihan yhtä suuri mulkku Sennakin oli kun sai vain tilaisuuden. Jostain syystä kaveri on yksi suurista vaikka kolmas mestaruus tuli tällaisella liikkeellä ajamalla Prostin päälle. Kun auto ei käänny ja jarrut ei toimi niin sisäkaarteesta on helppo ajaa ohjuksena kaverin kyljestä sisään ja levitellä käsiä myöhemmin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kusipäistähän ei koskaan päästä näissä karkeloissa eroon ja ihan yhtä suuri mulkku Sennakin oli kun sai vain tilaisuuden. Jostain syystä kaveri on yksi suurista vaikka kolmas mestaruus tuli tällaisella liikkeellä ajamalla Prostin päälle. Kun auto ei käänny ja jarrut ei toimi niin sisäkaarteesta on helppo ajaa ohjuksena kaverin kyljestä sisään ja levitellä käsiä myöhemmin.
Sennastakin leivottiin kuoleman jälkeen sankari, dokumentit vähän siloittelivat mitä tapahtui ja Prostista leivottiin pahista. Mielestäni uutta Sennaa laji ei sinänsä kaipaa. Oli kuitenkin todella likainen kuski, verrattuna vaikka Schumiinkiin.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Sennastakin leivottiin kuoleman jälkeen sankari, dokumentit vähän siloittelivat mitä tapahtui ja Prostista leivottiin pahista. Mielestäni uutta Sennaa laji ei sinänsä kaipaa. Oli kuitenkin todella likainen kuski, verrattuna vaikka Schumiinkiin.
Prostin asema pahiksena on täysin ansaittu kun ottaa huomioon mitä Suzukassa 89 tapahtui. Prost oli muutenkin Hamiltonmainen kiukuttelija.

Senna oli täysiverinen kilpakuski, ei kliininen robotti. Ja mielummin katson kymmentä sennaa kun kymmentä prostia.

Maxissa on samaa kuin Sennassa, uskallus painaa menemään pieneenkin koloon ja loppuunasti yrittäminen. " If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver. " Toki kyseisen asenteen voi nähdä Brundlen tavoi negatiivisena, vapaasti lainaten "Senna antoi sinun valita päästätkö ohi vai törmäättekö" mutta Brundle nyt oli tyypillinen katkera britti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Prostin asema pahiksena on täysin ansaittu kun ottaa huomioon mitä Suzukassa 89 tapahtui. Prost oli muutenkin Hamiltonmainen kiukuttelija.

Senna oli täysiverinen kilpakuski, ei kliininen robotti. Ja mielummin katson kymmentä sennaa kun kymmentä prostia.

Toisaalta, Senna osoitti aikamoista häikäilemättömyyttä Prostia kohtaan jo kaudella 1988 kun suoralla tapahtuneessa ohitustilanteessa painoi Prostia ulos radalta(Senna oli siis ohittaja) jolloin Prost oli pakotettu jarrulle jo suoralla, ettei joutunut ruoholle 270km/h vauhdissa.

Noista kahdesta ei sinällään suoraan voi tuomita kumpaakaan suoraan "hyvis/pahis"-akselilla, mutta täytyy muistaa että useiden McLarenilla toimineiden mukaan Sennalle Prostin lyöminen oli "pakkomielle", koska halusi lyödä sen parhaana pidetyn kuskin.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Itsehän en koskaan oppinut pitämään Sennnasta ja itseltäni taisi jopa päästä spontaani ”YES!!” kun tämä ajoi Imolassa ulos. Joo, se kuoli, mutta ei Sennan kuolema mitenkään glorifioinut muuta uraa.

Hieman samalla tavalla jos Hamilton ajaisi itsensä levyksi, niin iso osa vihaamista varmaan nyökyttelisi täällä, että pääsipähän parhaan kaverinsa luo.

Meitä on moneen junaan.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Itsehän en koskaan oppinut pitämään Sennnasta ja itseltäni taisi jopa päästä spontaani ”YES!!” kun tämä ajoi Imolassa ulos. Joo, se kuoli, mutta ei Sennan kuolema mitenkään glorifioinut muuta uraa.

Hieman samalla tavalla jos Hamilton ajaisi itsensä levyksi, niin iso osa vihaamista varmaan nyökyttelisi täällä, että pääsipähän parhaan kaverinsa luo.

Meitä on moneen junaan.

No hyi saatana, jos moni nyökyttelisi ja tuohon en usko hetkeäkään. Minä en tykkää Hamiltonista tippaakaan ja en toivo hänelle mestaruutta, mutta en myöskään nyökyttele hymistellen toisen kuolemalle. Enkä usko muidenkaan niin tekevän.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
No hyi saatana, jos moni nyökyttelisi ja tuohon en usko hetkeäkään. Minä en tykkää Hamiltonista tippaakaan ja en toivo hänelle mestaruutta, mutta en myöskään nyökyttele hymistellen toisen kuolemalle. Enkä usko muidenkaan niin tekevän.

Muuten sama, mutta tuolloin ei heti taidettu ymmärtää Sennan olevan vainaa(tv-kuvastahan ei voinut erottaa kypärän lävistänyttä tukivartta), itsekin muistelen että näytti siltä että Sennan ylävartalo teki vielä jonkinlaisen sivuttaisliikkeen auton jos selvästi pysähdyttyä.(voin muistaa väärin.)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ainakaan meikäläiselle pikkupoikana ei tilanteen vakavuus heti selvinnyt, vaan vasta sitten kun ei noussut autosta ja tilanne vaan kesti ja kesti. Itse ulosajohan ei niin kauhean pahalta näyttänyt.
Itse olin silloinkin sen vanhan mestarin puolella, eli nuori pyrkyri Schumi ei sympatiaani saanut ja muistan olleeni tyytyväinen että Imolassa Senna ottaa homman haltuun.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Juu, eihän Sennan kuolema mitenkään samantien ilmennyt, mutta kyllä itse ainakin muistan selostajan tai jonkun muun sanoneen melko piankin, ettei tilanne voi olla hallinnassa, kun hommassa kestää niin kauan. Joku Gilles Villeneuven tilanne oli jokaiselle katsojalle varmasti aika samantien selvä. Tai ainakin, että puhutaan kahdeksannesta ihmeestä jos vielä jää eloon.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse kannustin tuolloin Schumia noissa alkukauden taisteluissa ja hihkaisin riemusta kun Senna ajoi radalta ulos. Ei sitä osannut ajatellakaan, että siinä jotain vakavaa kävisi ennenkuin tilanne alkoi valjeta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Juu, eihän Sennan kuolema mitenkään samantien ilmennyt, mutta kyllä itse ainakin muistan selostajan tai jonkun muun sanoneen melko piankin, ettei tilanne voi olla hallinnassa, kun hommassa kestää niin kauan. Joku Gilles Villeneuven tilanne oli jokaiselle katsojalle varmasti aika samantien selvä. Tai ainakin, että puhutaan kahdeksannesta ihmeestä jos vielä jää eloon.
Muistelisin että Rosbergin Keijo oli jo aika nopeasti tilanteen jälkeen sitä mieltä että lähetys pitäisi pistää poikki ja Kyllösellä taisi kanssa vähän mennä ajatukset solmuun tuossa. Heti siis tajusivat että tilanne on ihan helkkarin vakava, vaikka toki se tieto kuolemasta tulikin vasta sitten joskus Ruutulippu-ohjelman aikaan illalla.

Keke ei siis itse sanonut että lähetys poikki mutta puhuivat siis Kyllösen kanssa tuosta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Muistelisin että Rosbergin Keijo oli jo aika nopeasti tilanteen jälkeen sitä mieltä että lähetys pitäisi pistää poikki ja Kyllösellä taisi kanssa vähän mennä ajatukset solmuun tuossa.
Joo siis tuossahan Kyllönen lausui ne kuolemattomat sanansa: "hyvät katsojat, pidämme pienen tauon koska noiden puiden välistä kukaan ei nää mitään." Ideana oli siis ottaa aikalisä mainoskatkon muodossa. Palasivat kyllä ääneen mainoskatkon jälkeen ja Kyllönen intoutui jopa hehkuttamaan Häkkisen kolmostilaakin. Kärkikolmikko tuuletti itsekin omia suorituksiaan, koska kenelläkään ei ollut käsitystä, miten Sennalle oli oikeasti käynyt.

Tuolla kaudella kyllä meni kaikki mahdollinen pieleen, kun Sennan ja Ratzenbergerin lisäksi Pedro Lamy, Rubens Barrichello, JJ Lehto ja Karl Wendlinger olivat vähällä kuolla. Jean Alesi ja Andrea Montermini joutuivat lyhyemmille sairaslomille. Monessa paikassa alettiin ihan tosissaan puhumaan, että F1-kisat pitäisi kieltää lailla.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Max sanoi että jos olisi kääntänyt sisään ja sitäkautta pysynyt radalla, olisi spinnannut.

Michael Masi, hae takkisi!
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Tuolla kaudella kyllä meni kaikki mahdollinen pieleen, kun Sennan ja Ratzenbergerin lisäksi Pedro Lamy, Rubens Barrichello, JJ Lehto ja Karl Wendlinger olivat vähällä kuolla. Jean Alesi ja Andrea Montermini joutuivat lyhyemmille sairaslomille. Monessa paikassa alettiin ihan tosissaan puhumaan, että F1-kisat pitäisi kieltää lailla.

Tuo 94-kauden traagisuus kirjoitettiin mielestäni jo kaudella 93 kun kiellettiin kaikki kuskien apuvälineet kerralla. Autot kulkivat edelleen yhtä vauhdikkaasti, mutta ne olivat huomattavan paljon arvaamattomampia, kun tekniikkaa oli karsittu. Toisaalta samoihin aikoihin alettiin olemaan ratojen puolestakin jo siinä vaiheessa, että turvallisuustoimia oli parannettava vauhtien kasvamisen jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
BBC:llä taisi olla tuolloin Imolassa oma kuvausryhmä varikolla, ja he käänsivät kuvat näihin kameroihin, jotta Sennan elvytystä ei tuotu kuviin. Nykyään tuossakin on ykkösissäkin muuttunut kulttuuri aika lailla.

Jules Bianchin onnettomuudesta ei saatu päälähetykseen juuri minkäänlaista kuvaa (lähetyksestä pystyi näkemään, että jotain ylimääräistä on tapahtunut Sutilin onnettomuuden jälkeen, samoin Marussian varikkopilttuussa alkoi näkymään huolestuneita ilmeitä). Vastaavasti läheltä piti -tilanteista Grosjean poimittiin onnettomuuden jälkeen siinä vaiheessa, kun hän istui lääkäriauton takapenkillä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Max sanoi että jos olisi kääntänyt sisään ja sitäkautta pysynyt radalla, olisi spinnannut.

Michael Masi, hae takkisi!

Kyllä mä allekirjoittaisin näkemyksen, mutta juurisyy siihen oli kuitenkin se, että Verstappen tuli tilanteeseen liian kovaa ja näin ajatti Hamiltonin radalta. Spinnauksessa vaihtoehtona olisi hyvinkin voinut olla se, että olisi tullut hallitsemattomasti Hamiltonin kylkeen.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Muistelisin että Rosbergin Keijo oli jo aika nopeasti tilanteen jälkeen sitä mieltä että lähetys pitäisi pistää poikki ja Kyllösellä taisi kanssa vähän mennä ajatukset solmuun tuossa. Heti siis tajusivat että tilanne on ihan helkkarin vakava, vaikka toki se tieto kuolemasta tulikin vasta sitten joskus Ruutulippu-ohjelman aikaan illalla.

Keke ei siis itse sanonut että lähetys poikki mutta puhuivat siis Kyllösen kanssa tuosta.
Ellen muista ihan väärin, niin siinä vaiheessa kun tilanteen vakavuus alkoi hiljalleen selvitä, Keke paineli myös selostamosta joksikin aikaa ulos.

Jos sana, pari Sennasta vielä sallitaan, niin 10 minuuttia onnettomuuden jälkeen sattuneesta Larousse-kuskin ajamisesta täyttä häkää Tamburelloon muodostuu myös mielenkiintoinen tarina. Vaikka virallinen ja varmaan jotakuinkin todellinen selitys sille, että Érik Comas päästettiin varikolta radalle on, että Comasin autossa oli teknisiä ongelmia, joita korjattiin Laroussen pilttuussa tietämättä kisan keskeytyksestä, ja ratavirkailijatkin ryssivät varikon portilla peri-italialaiseen tapaan, niin sinänsä absurdin tilanteen kruunaa se, että kahta vuotta aiemmin Senna pelasti suurella todennäköisyydellä Comasin hengen riskeeraamalla omansa.

“When I came up to Tamburello, the medical helicopter, the ambulances, Ayrton’s car…were already there. I saw Ayrton was already put on a stretcher so I stopped my car. I was in the middle of the track a few feet away from the drama.
“As I arrived, I understood that…there was a message…that Ayrton was a man who sort of radiated and there it felt like an atomic bomb just exploded at Tamburello.

There truly was a very heavy atmosphere hanging over the area and without knowing any details, I knew it was very bad. A sort of paralysis came over me because there I was standing next to a man who two years earlier had saved my life and I couldn’t do anything to help him. That felt horrible.”


Video liittyy asiaan vahvasti.

 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Jules Bianchin onnettomuudesta ei saatu päälähetykseen juuri minkäänlaista kuvaa (lähetyksestä pystyi näkemään, että jotain ylimääräistä on tapahtunut Sutilin onnettomuuden jälkeen, samoin Marussian varikkopilttuussa alkoi näkymään huolestuneita ilmeitä). Vastaavasti läheltä piti -tilanteista Grosjean poimittiin onnettomuuden jälkeen siinä vaiheessa, kun hän istui lääkäriauton takapenkillä.
Totuus kuitenkin on että katsojat haluavat tietää ja nähdä mitä tapahtui ja myös tässäkin tapauksessa löysivät katsojan kuvaaman pätkän netistä.
Olisi nyt esim. mielenkiintoista nähdä miten Bianchi tuon auton hallinnan menetti ja kuinka kovaa tuli mutkaan. Eiköhän onboard kamera mennyt kolarissa sen verran mäsäksi, että sensuroisi sitten itse impaktin jos se on liian rajua lähetykseen, mutta en nyt hirveästi syty sille että tilanteet jätetään kokonaan näyttämättä.
Vähintään siis kuuluisi näyttää tilanteen aiheuttaja.
Mitään elvytyksiä sen sijaan on turha lähetyksessä esittää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, eihän Sennan kuolema mitenkään samantien ilmennyt, mutta kyllä itse ainakin muistan selostajan tai jonkun muun sanoneen melko piankin, ettei tilanne voi olla hallinnassa, kun hommassa kestää niin kauan. Joku Gilles Villeneuven tilanne oli jokaiselle katsojalle varmasti aika samantien selvä. Tai ainakin, että puhutaan kahdeksannesta ihmeestä jos vielä jää eloon.

Nuo on onnettomuudet on kyllä jänniä, esim. Grosjeanin onnettomuus oli taas semmoinen että silloin kun tajusi että auto on kaitaiden välissä palamassa silppuna niin luuli aika pitkään että ei selvinnyt siitä ja selvä tapaus. Varmaan joku maailman kovimpia 8 ihmeitä tuo tapaus kyllä että lopulta vain taisi saada palovammoja ja jatkanut jo kilpa-autoilua.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nuo on onnettomuudet on kyllä jänniä, esim. Grosjeanin onnettomuus oli taas semmoinen että silloin kun tajusi että auto on kaitaiden välissä palamassa silppuna niin luuli aika pitkään että ei selvinnyt siitä ja selvä tapaus. Varmaan joku maailman kovimpia 8 ihmeitä tuo tapaus kyllä että lopulta vain taisi saada palovammoja ja jatkanut jo kilpa-autoilua.
Itsekin olin aivan varma että kuoli tuossa tilanteessa, tuo oli varmaan järkyttävin onnettomuus jonka urheilussa itse olen suorana nähnyt. Oli muuten pitkä aika odottaa että Grosjean pääsi ulos. Vieläkin vetää mielen mustaksi kun muistelee tuota tilannetta.

Toisaalta hieno osoitus kuinka turvallisia nuo autot ovat nykyään ja kuinka tärkeä tuo halo on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös