Formula 1 -kausi 2021

  • 388 408
  • 3 286

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Toki nämäkin on ihan merkittäviä tilastoja, mutta Hamiltonilta löytyy kuitenkin ne kaikkein merkittävimmät eli jaetusti eniten mestaruuksia, eniten voittoja, eniten paalupaikkoja ja eniten palkintosijoja. Lisäksi tuo ainoana kuljettajana yli 100 voittoa uralla on myös sellainen mikä nousee ihan eri tavalla esille kuin jotkut yksittäisten kausien voittomäärät.
Kokonaismäärät ei imo ole verrannallisia. 100 voittoa on helpompi saavuttaa jos kaudessa on 20 kilpailua kuin jos niitä on 6 tai 15.

Prosentuaaliset määrät taas on verrattavissa. Esim Fangio nakutti paalulle yli puolissa ajamistaan kisoista. Sennakin oli 2/5 paalulla. 6 voittoa 8 kisasta mitä Ascari saavutti 52 on imo kovempi saavutus kuin Schumin 13/19 jne.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Kokonaismäärät ei imo ole verrannallisia. 100 voittoa on helpompi saavuttaa jos kaudessa on 20 kilpailua kuin jos niitä on 6 tai 15.

Prosentuaaliset määrät taas on verrattavissa. Esim Fangio nakutti paalulle yli puolissa ajamistaan kisoista. Sennakin oli 2/5 paalulla. 6 voittoa 8 kisasta mitä Ascari saavutti 52 on imo kovempi saavutus kuin Schumin 13/19 jne.
Toisaalta toimii myös käänteisesti, eli tietty prosenttiosuus on helpompi saavuttaa kun kisoja on vähemmän. Imo.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tämän takia Keken mestaruus on yleisesti ihan unohdettu kun sen olisi voinut voittaa kuka tahansa.
Missä se on unohdettu? Fraasi "1982 World Champion" toistui usein kun Nico ajoi. Se on toki totta, että molemmilta Rosbergeilta puuttuu ns. ikoniset kisasuoritukset, jotka F1 on kanonisoinut ja joita kelataan vuodesta toiseen.

Eivät ne Jordanilla suotta yrittäneet saada 1991 Keke Rosbergia Gachot'in tilalle, mutta joutuivatkin tyytymään johonkin keltanokkaan joka ei edes tiennyt koko Span rataa.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Toisaalta toimii myös käänteisesti, eli tietty prosenttiosuus on helpompi saavuttaa kun kisoja on vähemmän. Imo.
Emmä nyt noinkaa sanois. Kisat oli pitempiä, radat vaikeampia ja tekniikka hajoamisherkempää
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Emmä nyt noinkaa sanois. Kisat oli pitempiä, radat vaikeampia ja tekniikka hajoamisherkempää
Tällä argumenteilla avaat kyllä myös oven argumenteille ja vertailuille lajin tasosta/kilpailullisuudesta/levinneisyydestä tuolloin.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Tällä argumenteilla avaat kyllä myös oven argumenteille ja vertailuille lajin tasosta/kilpailullisuudesta/levinneisyydestä tuolloin.
Täysin valideja argumentteja. Siksi "paras ikinä"-vertaukset on mahdottomia.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Emmä nyt noinkaa sanois. Kisat oli pitempiä, radat vaikeampia ja tekniikka hajoamisherkempää
Eli tuurilla oli paljon isompi osuus kuin taidolla tuohon aikaan. Ja elämällä urheilijan tavoin sai valtavaa kilpailuetua.

Pakko veikata että tuon ajan tähdet parhaassa kunnossaan eivät pärjäisi nykyään edes Latifille tai Mazepinille. Samanlaisesti kuin jääkiekon puolella ”#99” vedettäisiin nykyään levyksi ensimmäisessä vaihdossa.


Toki kun lähdetään historiaa ihannoimaan, niin hevoskisat oli vielä kovempia kuin formulakisat, tuhansia vuosia aikaisemmin.
 

BaronFIN

Jäsen
Missä se on unohdettu? Fraasi "1982 World Champion" toistui usein kun Nico ajoi. Se on toki totta, että molemmilta Rosbergeilta puuttuu ns. ikoniset kisasuoritukset, jotka F1 on kanonisoinut ja joita kelataan vuodesta toiseen.
Toki tietty näin, mutta Keke ”tuurimestari” on aika hyvin iskostunut suomalaisten mieliin, mutta tämä on toki samanlaista geneettistä pyhää vihaa mistä Bottas saa myös osansa.

Ja hei, Keke ja Monaco 1983 -> tuosta ei ikoninen kisasuoritus enää ajamalla parane.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kimi nyt jo 3 kertaa peräkkäin tallikaveria nopeampi aika-ajoissa!

Toivottavasti Max tunkee huomenna ensimmäisessä mutkassa sisäpuolelle ja toistaa Lewiksen tempun Britanniasta. Startti kun varmaan ratkaisee todella paljon täällä Qatarissa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllähän Hamilton oli ajattamassa ulos. Siinä vaan kontakti tuli jo aikaisessa vaiheessa niin ei kaikille hahmotu miten linjat meni.
Luultavasti olisi Hamilton vetänyt pitkäksi, mutta eikö se nyt ole edellisen kisan perusteella täysin sallittua? Toki veikkaan että Hamilton olisi pysynyt radalla ja luultavasti hiljentänyt vauhtia lisää
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luultavasti olisi Hamilton vetänyt pitkäksi, mutta eikö se nyt ole edellisen kisan perusteella täysin sallittua? Toki veikkaan että Hamilton olisi pysynyt radalla ja luultavasti hiljentänyt vauhtia lisää
Kyllä, edellisessä kisassa se sallittiin. Mutta Max ei siinä vaiheessa ollut ensimmäinen joka tuota oli tällä kaudella harrastanut. Kyllä se Silvestone oli juuri tuollainen syöksy Hamiltonilta. Hamilton toki sai näennäisen rangaistuksen.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Max lähtee likaiselta, eiköhän sieltä ainakin Valtteri pyyhällä lähdössä ohi ja kinkku painelee horisonttiin.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Draamaa aika-ajon jälkeen: Max Verstappen tuomariston kuultavaksi Vielä saa hieman jännittää huomista lähtöjärjestystä, kun Verstappen joutuu tuomariston syyniin paikallista aikaa kello 13 siitä, ettei olisi hidastanut tuplakeltaisten lippujen aikana aika-ajojen lopussa kun paransi aikaansa viimeisellä vedolla. Jos tuosta lähtöruuturangaistus tulee, niin voi olla kriittinenkin virhe Maxilta MM-taistoa ajatellen.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Eipä tuo tarkoita mitään. Homma on melkolailla jo paketissa kun Mersu on löytänyt sekunnin jostain vauhtia aivan parissa viikossa. Toivottavasti ensi kausi muuttaa kaiken.
 

Outsider

Jäsen
Draamaa aika-ajon jälkeen: Max Verstappen tuomariston kuultavaksi Vielä saa hieman jännittää huomista lähtöjärjestystä, kun Verstappen joutuu tuomariston syyniin paikallista aikaa kello 13 siitä, ettei olisi hidastanut tuplakeltaisten lippujen aikana aika-ajojen lopussa kun paransi aikaansa viimeisellä vedolla. Jos tuosta lähtöruuturangaistus tulee, niin voi olla kriittinenkin virhe Maxilta MM-taistoa ajatellen.

Varmaan ainoa seuraus on se, että Max pääsee itse sanomaan tuomaristolle ”Hi!”, eikä tarvitse välittää terveisiä radion välityksellä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Miten nuo rangaistukset ovat aiemmin menneet, oma muistikuva että perus-keltaisesta kolme ruutua ja tuplasta viisi?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Max lähtee likaiselta, eiköhän sieltä ainakin Valtteri pyyhällä lähdössä ohi ja kinkku painelee horisonttiin.
Oma veikkaus on, että Mersut saavat tosiaan paremmat lähdöt, mutta Verstappen pienellä riskillä ja tutulla tyylillään jarruttaa ykkösmutkaan paljon myöhemmin. Hamilton kyllä kerkeää alta pois, mutta Valtteri joutuu tätä "syöksyä" ja radalta työntämistä sen verran väistämään, että tippuu jonnekin sijalle 6.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Juurikin noin nuo ovat aiemmin menneet.

Näiden pitäisi olla selkeitä rangaistuksia, mutta saa nähdä mitä tuomaristo tekee.

Lewiksellä ollut luonnollisesti armoton ripuli koko viikon. Red Bullilla taisi alkaa eilen ripuli, kun tajusivat ettei tuolle Lewikselle pärjää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuomariston päätös on todennäköisesti rangaistus ratavirkailijalle, joka kehtasi Maxia häiritä lipun heilautuksilla kesken ajon. Niinkuin Horneri sanoi, jokainen virkailija tietää, että ethän sä viimeisessä mutkassa ala heilutella, hengenvaarallista touhua ja luojan kiitos Max on kunnossa.

Twitterissä lisää tätä hassuttelua.
 

Hexa

Jäsen
Näen aika marginaalisena sen vaikutuksen onko Hamiltonilla seitsemän vai kahdeksan mestaruutta, etenkin kun kaikilla muilla merkittävillä mittareilla mies on jo lajin menestynein kuski ja mestaruuksissakin jaetulla kärkipaikalla.
Pääsisi sillä kuitenkin yksin piikkipaikalle ja vähän samaan tarunhohtoiseen asemaan kuin Loeb ja Ogier rallipuolella. Onhan siinä tilastoniiloilla myöhemmin ihmeteltävää, kun selaavat rivejä alaspäin, että onpas tämä yksi ollut kova kuski.
 

Hexa

Jäsen
Täysin valideja argumentteja. Siksi "paras ikinä"-vertaukset on mahdottomia.
Kulloisenkin aikakauden parhaat ovat aina niitä parhaita ja kaikki oman aikakautensa parhaat kuskit olisivat todennäköisesti olleet parhaiden joukossa muillakin aikakausilla. Vertailu ja kuskien laittaminen paremmuusjärjestykseen on kuitenkin mahdotonta jälkikäteen. Kaikilla huippukuljettajilla on kuitenkin myös paljon yhteisiä piirteitä. Yksi sellainen on kyky ottaa auton teknisistä ominaisuuksista maksimi irti ja ajaa siten huippuvauhtia kulloistenkin teknisten sääntöjen ja auton suorituskyvyn mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös