Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 833
  • 3 286

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Niin no ihmekkös, kun eikös Alonso juuri tehnyt jatkopahvin Alpinelle?
Ymmärtääkseni tuota tiedustelua oli tehty ennen Alonson jatkosopimusta
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmaan Alonsolta ihan oikea päätös. Itekin laittaisin betsit Renaultille ennemmin kuin tallille, jonka ainoa hyvä auto on syntynyt kopioimalla vanha Mersu yksyhteen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Bottaksen nopein kierros lopussa oli kova. Tuli heti mieleen, että Lewis kun tulee sisään, niin entä jos käy kuin Monacossa ja vanteen mutteri sileäksi. Siinä olisi mennyt yhden pisteen takia kakkospaikka ohi. Varmaan Toto olisi tuolloin sanonut että "Valtterin vika kun Hamilton keskeytti".

Rata näytti minusta ihan hyvältä ja hienoa kun oli erilaisia ajolinjoja kallistusten takia. Siinäpä olisikin hyvä parannus monelle radalle, eli joistain mutkista voisi tehdä todella leveitä tai kallistettuja, jotta olisi erilaisia linjoja ajaa ja pystyisi ajamaan ilman edellä olevan turbulenssia. Austinissa on näin parissa kohtaa ja ohituskisailut siellä ihan näyttäviä.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Bottaksen nopein kierros lopussa oli kova. Tuli heti mieleen, että Lewis kun tulee sisään, niin entä jos käy kuin Monacossa ja vanteen mutteri sileäksi. Siinä olisi mennyt yhden pisteen takia kakkospaikka ohi. Varmaan Toto olisi tuolloin sanonut että "Valtterin vika kun Hamilton keskeytti".

Tämä vain ei ole mahdollista tässä universumissa. :D
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rata näytti minusta ihan hyvältä ja hienoa kun oli erilaisia ajolinjoja kallistusten takia. Siinäpä olisikin hyvä parannus monelle radalle, eli joistain mutkista voisi tehdä todella leveitä tai kallistettuja, jotta olisi erilaisia linjoja ajaa ja pystyisi ajamaan ilman edellä olevan turbulenssia. Austinissa on näin parissa kohtaa ja ohituskisailut siellä ihan näyttäviä.
Zandvoortin rata on mielenkiintoinen ajettava ja poikkeaa muista radoista mukavasti, mutta viihdyttävyyden puolesta ei voi hyväksi kehua. Kallistuksia saisi kyllä olla radoilla enemmänkin, se on totta. Austinin rata on koko sarjan parhaimmistoa.

Aika isoja muutoksia pitäisi tuolle Zandvoortin radalle tehdä, että siitä saataisiin F1:n kannalta viihdyttävä. Radasta pitäisi tehdä leveämpi lähes kaikkialta. Pääsuorasta pitäisi tehdä pidempi, tai keksiä muita muutoksia, joiden myötä ohittaminen helpottuisi.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers

Mikähän tässä noin pahasti vanhaa setää kiristää - eiköhän Kimin ilmoituksen ajankohta liittynyt enemmänkin siihen, että sen avulla Alfa voi julkistaa lähitulevaisuudessa Bottaksen sopimuksen jne. Ja vaikka ei julkistaisikaan, niin mitä väliä. Ihan turhista asioista tehdään taas haloota.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille

Mikähän tässä noin pahasti vanhaa setää kiristää - eiköhän Kimin ilmoituksen ajankohta liittynyt enemmänkin siihen, että sen avulla Alfa voi julkistaa lähitulevaisuudessa Bottaksen sopimuksen jne. Ja vaikka ei julkistaisikaan, niin mitä väliä. Ihan turhista asioista tehdään taas haloota.
No sepä se. Vanha seniili setämies siellä kiukuttelee. Asiat kun ei enää mene kuten sillon joskus ennen. Spekulaatiot oli sen verran vahvoja ja jatkuvasti esillä, että Kimi otti homman hienosti haltuun ja ilmoitti asian omalle tyylille uskollisena.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24

Mikähän tässä noin pahasti vanhaa setää kiristää - eiköhän Kimin ilmoituksen ajankohta liittynyt enemmänkin siihen, että sen avulla Alfa voi julkistaa lähitulevaisuudessa Bottaksen sopimuksen jne. Ja vaikka ei julkistaisikaan, niin mitä väliä. Ihan turhista asioista tehdään taas haloota.

Jep ja eikös myös esim. Schumille ollut tällainen lähtölaskenta? Kaikesta saadaan kyllä kohua revittyä jos niin vain tahdotaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En muistanut yhtään, että Monzassa ajellaan jälleen perjantaina aika-ajot ja lauantaina sprinttikisa. Ei se edellinen sprinttikokeilu mitään kovin ihmeellistä tuonut mukanaan, mutta ei myöskään ollut kauhea floppi, joten ihan kiva kokeilla uudelleen. Monza voi olla ratana ihan mielenkiintoinen tähän.
 
Viimeksi muokattu:

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En muistanut yhtään, että Monzassa ajellaan jälleen perjantaina aika-ajot ja lauantaina sprinttikisa. Ei se edellinen sprinttikokeilu mitään kovin ihmeellistä tuonut mukanaan, mutta ei myöskään ollut kauhea floppi, joten ihan kiva kokeilla uudelleen. Monza voi oll ratana ihan mielenkiintoinen tähän.
Ensimmäisestä sprintistä jäi vähän kaksijakoinen fiilis, joten hyvä että tulee hieman erilainen rata tälle formaatille. Näkyykö mistään missä loppukauden kisoista tämä tulee vielä käyttöön? Muistaakseni sprinttiviikonloppu oli tarkoitus kisata useammin kuin kahdesti.

Joidenkin lähteiden mukaan Kimi ei olisi vielä kisakelpoinen tänä viikonloppuna. Iso harmi jos näin on. Toivottavasti Tifosit muistavat häntä näyttävästi joka tapauksessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kerrankin olisi bottaksella kulkenut niin sitten starttaa joukon hänniltä :D sama myös Alfalla tuntuisi kyyti parantuneen juuri kun Kimi on poissa ja pisteille mahdollisuus. Bottaksesta paljon ollut juttua viimepäivinä mutta pakkohan tuota on kehua ihan hyvin kuitenkin pysyy siellä Hamiltonin takana vauhdissa tai joskus jopa edellä, mutta Perez taas hiihtelee Red Bullilla ties missä. Mersu saattaa hyvinkin vielä Bottaksen avulla viedä vähintään tuon valmistajien mestaruuden.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Niin se Valtterin vauhdin salaisuushan löytyi siitä faktasta että autoon oli vaihdettu suurinpiirtein kaikki mikä irti lähtee?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin se Valtterin vauhdin salaisuushan löytyi siitä faktasta että autoon oli vaihdettu suurinpiirtein kaikki mikä irti lähtee?
Eipä siihen autoon taidettu kuitenkaan vaihtaa mitään aiempaa parempia osia, vaan lähinnä ehjiä osia. Jos vauhti osien vaihdon myötä paranee, niin se tarkoittaa vain sitä, että vanhoissa osissa oli jotain vikaa, joka hidasti vauhtia. Osien vaihtaminen uusiin ei lähtökohtaisesti tarkoita, että autosta tulisi nopeampi, vaan yleensä kyse on rikikinäisten tai hajoamispisteessä olevien osien vaihtamisesta.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Eipä siihen autoon taidettu kuitenkaan vaihtaa mitään aiempaa parempia osia, vaan lähinnä ehjiä osia. Jos vauhti osien vaihdon myötä paranee, niin se tarkoittaa vain sitä, että vanhoissa osissa oli jotain vikaa, joka hidasti vauhtia. Osien vaihtaminen uusiin ei lähtökohtaisesti tarkoita, että autosta tulisi nopeampi, vaan yleensä kyse on rikikinäisten tai hajoamispisteessä olevien osien vaihtamisesta.

Missään ei ole tainnut lukea muuten tätä, mutta jotenkin olettaisin jotain kehitystyötä olevan näissäkin. Kyllä mun mielestä silläkin on merkitystä että ne osat on yksinkertaisesti käyttämättömiä ja voidaan repiä irti enemmän.

Toto sanoikin osuvasti jossain haastattelussa motorsport.com?) että neljänsien osien tuominen mukaan boostaa vähän kaikkea kun tarvittaessa niitä komponentteja voidaan jatkossa vaihdella keskenään neljästä eri laatikosta kolmen sijaan. Veikkaan että sama efekti nähdään kun Max tai Lew tekee rankut niin aika-ajoissa varsinkin muut jää katselemaan pakokaasuja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missään ei ole tainnut lukea muuten tätä, mutta jotenkin olettaisin jotain kehitystyötä olevan näissäkin. Kyllä mun mielestä silläkin on merkitystä että ne osat on yksinkertaisesti käyttämättömiä ja voidaan repiä irti enemmän.

Toto sanoikin osuvasti jossain haastattelussa motorsport.com?) että neljänsien osien tuominen mukaan boostaa vähän kaikkea kun tarvittaessa niitä komponentteja voidaan jatkossa vaihdella keskenään neljästä eri laatikosta kolmen sijaan. Veikkaan että sama efekti nähdään kun Max tai Lew tekee rankut niin aika-ajoissa varsinkin muut jää katselemaan pakokaasuja.
Aika-ajoissa nyt revitään muutenkin autosta kaikki irti, koska se yksittäinen kierros ei aiheuta hirvittävää rasitusta autolle, vaikka otettaisikin ihan kaikki irti. Kehitystyötä toki normaalisti tehdään, mutta Mersu taisi aiemmin tällä kaudella julistaa, että auton kehitystyö on tältä kaudelta lopetettu.

Useampien osien tuominen mukaan on hyvä asia juuri siksi, että voidaan herkemmin vaihdella osia, jos joku osa ei ole enää täydessä iskussa. Eli hyötyä siitä osien vaihdosta toki voi olla, mutta tässä tapauksessa Bottaksen moottori vaihdettiin koska se ei ollut enää täysin kunnossa ja muut osat kannattaa vaihtaa samalla, kun se ei muuta rangaistuksen vaikutusta enää mitenkään.

Pointtini lähinnä siinä, että aika turha tuota Bottaksen hyvää suoritusta on laittaa pelkästään osien vaihdon piikkiin. Todennäköisesti hyöty on hyvin marginaalinen, ellei jopa olematon. Ei ole mitään syytä olettaa, että Hamiltonin auto olisi kokonaisuutena hitaampi kuin Bottaksen auto on nyt osien vaihdon jälkeen.
 

Seinänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kehitystyötä toki normaalisti tehdään, mutta Mersu taisi aiemmin tällä kaudella julistaa, että auton kehitystyö on tältä kaudelta lopetettu.
Ja sää uskot tähän julistukseen koska?
Sehän nyt on selvä, että Mersulta sanotaan noin, ihan täyttä mediapeliä Red Bullia kohtaan.

Kun valmistajien mestaruustaisto on tasainen ja tällähetkellä vaikuttaa vielä, että Mersu siinä selkeä suosikki niin kyllä siellä ihan kaikki kivet käännetään sen eteen, että pytty saadaan tehtaalle.
 

BaronFIN

Jäsen
Koskaan ei F1:ssä ole ollut vielä tilannetta, että moottorirangaistukset vaikuttaisivat loppukaudesta mestaruustaistoon ratkaisevasti. Mielenkiintoista nähdä tuleeko tässä ensimmäinen kausi kun näin tapahtuisi jos Lewis ja Max joutuisivat vuoronperään taktikoimaan ja budjetoimaan moottorivaihtoja radoille missä ohittaminen olisi mahdollisempaa kuin toisaalla. Tai katastrofi tilanteessa moottorivaihdon venyttäminen johtaa tilanteeseen missä kone vain menee rikki.

Sitä en tiedä onko tuo enää nykyaikana edes mahdollista sillä näyttäviä konerikkoja ei vain enää tapahdu kuten vielä Häkkinen/Räikkönen/McLaren-Mercedes aikana tapahtui noin joka toinen viikonloppu.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös Red Bullilta käytännössä väläytelty jo tuota, että jos Lewis ottaa moottorirankun jossain vaiheessa, niin Max ottaa samaan aikaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Sitä en tiedä onko tuo enää nykyaikana edes mahdollista sillä näyttäviä konerikkoja ei vain enää tapahdu kuten vielä Häkkinen/Räikkönen/McLaren-Mercedes aikana tapahtui noin joka toinen viikonloppu.
Joo, mulla on jäänyt jonkinlainen lapsuuden trauma kaudelta 1997 kun Häkkinen yleensä keskeytti suht hyvältä sijoitukselta moottoririkkoon kauden aikana. Katsoin tuloksia niin moottoririkkoja Häkkiselle tosiaan tuli paljon, mutta en sen tarkemmin katsonut mikä se sijoitus oli. Silti ikuisesti on jäänyt johonkin alitajuntaan se kun Häkkinen jossain kisassa oli kärkipaikalla, sitten Matti Kyllönen toteaa "tähän väliin pieni mainoskatko!" ja sitten kun tullaan takaisin mainoksilta niin Häkkisen McLaren on radan varressa ja Kyllönen huutaa "VOI SURKEUS, VOI SURKEUDEN SURKEUS!" ja taas keskeytys.

Todennäköisestihän tuollainen skenaario ei käynyt kuin kerran, mutta jotenkin sitä penskana nuo mainoskatkot oli se kisan jännittävin kohta kun ikinä ei tiennyt mitä siinä välissä tapahtuu ja tuollainen tapahtuma aiheutti sen fiiliksen että Häkkiselle "käy aina" näin.

No piti vielä katsoa tuloslistaa kaudelta 1997 ja Luxemburgin GP oli se missä Häkkinen keskeytti kärkipaikalta konerikkoon. Voi surkeus. Kyllösen omat kommentit: "Saimme herkullisia hetkiä välittää täältä Nürburgringin radalta aika kauan, 193 kilometrin verran. Mutta sitten se laukesi. Siihen se hyytyi. Kuin kananlento."

Nykyään tosiaan formulat on kyllä sellaista kestävyysurheilua ettei tyylikkäitä konerikkoja enää vaan tapahdu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös