Rangaistuksista puhuttaessa eniten kyrsii tuo aikasakko kisan loppuun, mutta kuski voi härvätä radalla ja vaikuttaa muihin sijoituksiin. Esim. eilen Perez penaili itsensä toisen edelle radan ulkopuolelta ja jää ajamaan sille sijalle. Eli otti hyödyn ja yritti ajaa eroa, jotta ei sitten putoa ohitetun taakse. Käytännössä siis ei pääse ohi laillisesti, mutta yrittää ohi laittomasti ja saattaa höytyä siitä. Noh, sääntöjen puitteissa kaikki on sallittua kuten Suarezin käsitorjunta aikoinaan futiksen mm-kisoissa.
Pitäisi olla samanlainen systeemi kuin MotoGP:ssä long lap penalty eli jos tekee tuollaisen pienen rikkeen, mistä ei tule stop and go:ta tms isompaa, niin joutuu ajamaan yhden mutkan pidempää reittiä 1-3 kierroksen sisällä, mistä kärsii sen n. 3-5sek. Tai joku muu heti kärsittävä rangaistus. Tuolla tavalla saadaan heti palautettua tilanne, ja sen jälkeen ajaa normaalisti välittämättä aikasakoista tai muusta. Nyt Perez pystyi (tahtomattaankin) vaikuttamaan muihin sijoituksiin kun piti Bottaksen takanaan. Ilman Pereztä Bottas olisi ainakin voinut haastaa Mäkkejä mahdollisesti voitosta, ainakin siinä heti turva-auton jälkeen kun hänellä oli rengasetua. Nyt renkaat meni siihen DRS-jonoon. Ai että vittutti. Tuollaisen long lapin voisi tehdä käytännössä joka radalle kun on asfalttialueet. Monzassakin esim. toisen shikaanin escape routelle.
Kisahan oli hyvä kaikin puolin ja kivasti alkaa draama puskemaan kärkikuskeille kun joutuvat ajamaan letkan seassa eikä aina rauhassa kärjessä. Oli tuokin osuma niin monen asian summa. Hamiltonin huono sprinttikisa, Verstappenin pitkä stoppi, Hamiltonin hieman pitkä stoppi... Minusta se oli racing incident. Kumpikin jätti aika vähän tilaa toiselle. Jos pakko hakea syyllinen niin Max enemmän kuin Lewis. Onneksi ei ollut veto päällä Maxin oikeassa takarenkaassa, olisi Hämiksen kypärä saattanut vähän nytkähtää kun läskislicksi ruopaisee päälaelta. Huhhhuh.