Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 866
  • 3 286

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Täsmälleen samaa mieltä kaikesta muusta, paitsi tuosta odottelusta. Katsojan kannalta odottelu oli turhauttavaa, mutta kokonaisuutta ajatellen ei ollut muutakaan vaihtoehtoa.
No joo, eihän sitä heti tietty parane luovuttaa. Jotenkin vaan tuntuu koomiselta, että luovutaan aikarajasta ja siirrytään kellolle, eikä tietenkään voida ajaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikki radat ovat jossain määrin vaarallisia ja nähtiinhän Imolassakin kovavauhtinen kolari, jolla olisi voinut olla huonommalla tuurilla vakavia seurauksia.
Tottakai kaikki radat ovat jossain määrin vaarallisia, koska itse laji on väkisinkin vaarallinen, kun noilla nopeuksilla ajetaan. Tämä ei tarkoita, että kaikki radat olisivat yhtä vaarallisia. Johonkin se raja pitää vetää ja tällä kertaa vedettiin tähän - mielestäni ihan aiheesta.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Tottakai kaikki radat ovat jossain määrin vaarallisia, koska itse laji on väkisinkin vaarallinen, kun noilla nopeuksilla ajetaan. Tämä ei tarkoita, että kaikki radat olisivat yhtä vaarallisia. Johonkin se raja pitää vetää ja tällä kertaa vedettiin tähän - mielestäni ihan aiheesta.

Samaa mieltä että raja on johonkin vedettävä. Rajan pitäisi kuitenkin mun mielestä hyvinkin loogisesti kulkea siinä, että sateella liian vaaralliseksi luokiteltuja ratoja ei voi olla kalenterissa. F1 munasi tämän tällä kertaa ja toivottavasti muutokset ovat sellaisia, ettei tämä toistu Spassa tai muuallakaan.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Tottakai kaikki radat ovat jossain määrin vaarallisia, koska itse laji on väkisinkin vaarallinen, kun noilla nopeuksilla ajetaan. Tämä ei tarkoita, että kaikki radat olisivat yhtä vaarallisia. Johonkin se raja pitää vetää ja tällä kertaa vedettiin tähän - mielestäni ihan aiheesta.
Juurikin näin, nyt tehtiin oikea ratkaisu rajan suhteen. Ajatelkaapa muuten, mikä poru siitä olisi noussut tuomaristoa ja järjestäjiä kohtaan, jos olisi ajettu, sattunut paha onnettomuus ja tullut mahdollisia henkilövahinkoja ja siihen päälle autoja romuksi. Toki tuo tapa, millä kisaa vietiin eteenpäin noloon loppuun asti on jo sitten toinen juttu. Jollain muulla tavalla vastaavat tilanteet tulee jatkossa hoitaa. Eilen nähty episodi ei ole hyvä asia kenenkään kannalta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Spa on kyllä sellainen rata, ettei siitä saa turvallista mitenkään. Kyseinen rata on legendaarinen juurikin siitä syystä, että siellä ajetaan mutkia täysillä läpi ja nopeudet ovat korkeita muutenkin. Tämä rata on ehdottomasti hienoin jäljellä olevista radoista, jotka ovat edes lähellä alkuperäistä muotoaan ja missä ajetaan edelleen maailman mestaruudesta. Jos se poistetaan kilpailukalenterista, niin F1:set menettävät paljon, todella paljon. Toki, lajia ollaan vahvasti siirtämässä sinne, mistä tulee eniten dollareita, eli aavikoille.

En usko, että kilpa-autoilijoista löytyy kovin montaa, jotka eivät pitäisi Spa:n rataa yhtenä parhaimmista ja hienoimmista ajaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samaa mieltä että raja on johonkin vedettävä. Rajan pitäisi kuitenkin mun mielestä hyvinkin loogisesti kulkea siinä, että sateella liian vaaralliseksi luokiteltuja ratoja ei voi olla kalenterissa. F1 munasi tämän tällä kertaa ja toivottavasti muutokset ovat sellaisia, ettei tämä toistu Spassa tai muuallakaan.
Tässä taisi käydä niin, että Span rataa on alettu pitämään liian vaarallisena vasta parin viime vuoden aikana. Nyt sinne ollaan tekemässä muutoksia, jotka eivät ole ihan pienimmästä päästä, vaikka turva-alueen muutos voi katsojan mielestä pieneltä tuntuakin. Siellä on maastoon liittyviä vaikeuksia, jonka vuoksi se nykyinen turva-alue on ollut vähän pakon sanelema juttu.

Tämä lopputulos oli monen tekijän summa. Helppo sitä on toki jälkiviisastella, että tämä olisi pitänyt nähdä ennakkoon, mutta asiat eivät koskaan ole niin yksinkertaisia. Vain tämän luokan sateet riittivät estämään kisan ajamisen, joten olisi ollut aika pirun vaikeaa poistaa kisa kalenterista ennakkoon, kun kaikki sopimukset kisan ajamisesta olivat jo tehtynä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Spa on kyllä sellainen rata, ettei siitä saa turvallista mitenkään. Kyseinen rata on legendaarinen juurikin siitä syystä, että siellä ajetaan mutkia täysillä läpi ja nopeudet ovat korkeita muutenkin. Tämä rata on ehdottomasti hienoin jäljellä olevista radoista, jotka ovat edes lähellä alkuperäistä muotoaan ja missä ajetaan edelleen maailman mestaruudesta. Jos se poistetaan kilpailukalenterista, niin F1:set menettävät paljon, todella paljon. Toki, lajia ollaan vahvasti siirtämässä sinne, mistä tulee eniten dollareita, eli aavikoille.

En usko, että kilpa-autoilijoista löytyy kovin montaa, jotka eivät pitäisi Spa:n rataa yhtenä parhaimmista ja hienoimmista ajaa.
Pelkkä nopeus ei tee radasta erityisen vaarallista. Mennäänhän Monzassakin pirun kovaa, mutta ei sitä ole koskaan pidetty erityisen vaarallisena ratana. Span radasta on mahdollista tehdä jotakuinkin yhtä turvallinen, kun epäkohtiin puututaan, kuten nyt ollaan tekemässä.

Spa ei varmasti poistu kalenterista, niin pidetty rata on kaikkien lajin ystävien keskuudessa.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Tässä taisi käydä niin, että Span rataa on alettu pitämään liian vaarallisena vasta parin viime vuoden aikana. Nyt sinne ollaan tekemässä muutoksia, jotka eivät ole ihan pienimmästä päästä, vaikka turva-alueen muutos voi katsojan mielestä pieneltä tuntuakin. Siellä on maastoon liittyviä vaikeuksia, jonka vuoksi se nykyinen turva-alue on ollut vähän pakon sanelema juttu.

Tämä lopputulos oli monen tekijän summa. Helppo sitä on toki jälkiviisastella, että tämä olisi pitänyt nähdä ennakkoon, mutta asiat eivät koskaan ole niin yksinkertaisia. Vain tämän luokan sateet riittivät estämään kisan ajamisen, joten olisi ollut aika pirun vaikeaa poistaa kisa kalenterista ennakkoon, kun kaikki sopimukset kisan ajamisesta olivat jo tehtynä.

Jep, ei nämä ihan yksinkertaisia asioita ole. Toki formuloilla on tietty vastuu omasta tuotteestaan ja nyt tällaisen pidemmän prosessin seurauksena tuote oli huono ja vähintä mitä voisi tehdä olisi jokin kompensaatio paikalle vaivautuneille. Mutta joo, hankalia juttuja.

Vähän irrallaan asiasta niin mielestäni sarjassa on aika paljonkin mutkia ja kohtia, jotka vain odottavat isompaa kolaria. Eau Rouge tosiaan sieltä räikeimmästä päästä, mutta siitäkään ei tainnut suuremman mittakaavan puhetta olla ennen Hubertin onnettomuutta ja nyt siinä on sattunut vähän enemmänkin tai ainakin se tuntuu siltä. Sääli, ettei näitä osata/pystytä nähdä aiemmin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Callum Ilott ilmoittaa instagramissa, että harmittavan kisan jälkeen, häneltä on kohta tulossa isoja uutisia! Eiköhän tuo siis aja Alfa Romeota.

Bottas - Ilott lienee.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kyllähän tuo eilinen peruminen oli ymmärrettävää, vaikka minäkin kiihkoissani toista mieltä olinkin. Vitutti, ja vituttaa edelleen.

Noin muutenhan eilisestä haisi ripuli Suomeen asti. Startti perutaan 16.00, ja ilmoitetaan että vartin päästä sataa vielä enemmän. Ja sitten vain ilmoitetaan, että viiden minuutin päästä ilmoitetaan lisää. Ymmärrän tietysti rahat ja paineet, mutta kyllähän tuossa kustiin paikalla olevien fanien päälle. Vettä satoi jatkuvasti, miten tilanne olisi edes voinut muuttua? Vai ihan tosissaanko siellä toivottiin, että vastoin sadetutkia, niin sade lakkaisikin? Ja monesti mainittu kolmen tunnin kellokaan ei yhtäkkiä käynyt? Puhumattakaan pisteiden jaosta, mikä oli täysi farssi.

Toivottavasti tästä otetaan opiksi, ja jos tulevaisuudessa tulee vastaava tilanne eteen, niin osataan toimia.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tätä itsekin paljon pohdin, mutta lopulta syy taisi olla siinä, että satoi jatkuvasti lisää. Kun vettä tulee lisää taukoamatta, niin ei sitä rataa saa puhdistettua vedestä pelkästään ajamalla siinä.
Skyn puolella Anthony Davidson otti tähän kiinni ja totesi, että ensimmäiset kierrokset ovat näkyvyyden kannalta pahimpia. Sen jälkeen helpottaa.

Ratahan oli kaikesta vedestä huolimatta ilmeisesti ihan ok ajokunnossa ainakin kisan alussa, mutta ei haluttu ottaa riskejä huonon näkyvyyden takia. Lopulta sitten odottelun jälkeen se ratakin muuttui liikkuvaksi uima-altaaksi.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Niin ja se piti vielä sanoa, että me ollaan kaveriporukalla haaveiltu Span kisasta paikanpäällä jo vuosia. Viime syksynä mietittiin, että jos vuonna 2021 koronan salliessa mentäisiin paikan päälle. Tässä tuli onneksi muuttujia matkaan, eikä reissu ollut kovinkaan lähellä toteutumista, mutta voi sitä vitutuksen määrää, jos tuonne olisi lähdetty.

Mutta joskus vielä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Skyn puolella Anthony Davidson otti tähän kiinni ja totesi, että ensimmäiset kierrokset ovat näkyvyyden kannalta pahimpia. Sen jälkeen helpottaa.
Tämä pätee nimenomaan silloin jos vettä ei tulee liikaa lisää jatkuvasti. Nyt ilmeisesti tuli, kun todettiin ettei kannata lähteä ajamaan.

F3-kisassakin lähtivät ajamaan todella märälle radalle, kun ei satanut juurikaan (jos ollenkaan) ja pahin vesisuihku väheni aika nopeasti. Tämä ei kuitenkaan toimi, jos vettä tulee lisää liian paljon.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Miksi vitussa Bottas menee Alfalle? Williams ainakin omaan silmään todella paljon kovemmassa nosteessa, kuin jotenkin todella sekaisin oleva Alfa.
Eikös se Vasseur ole Bottaksen entinen tallipäällikkö juniorivuosilta tjsp? Tosi vahva kytky ja tieto siitä mitä saa. Ja periaatteessa Alfa saattais olla ihan megakauden jälkeen (mitä ei ole tulossa) ponnahduslauta ferrarille. Toki Williams on tuttu kans.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tämä pätee nimenomaan silloin jos vettä ei tulee liikaa lisää jatkuvasti. Nyt ilmeisesti tuli, kun todettiin ettei kannata lähteä ajamaan.

Ongelmaksi muodostui myös Span radan koko, tai oikeammin pituus. Alkukierroksilla letkan ollessa vielä tiiviisti kasassa ehtii vettä satamaan radalle uudestaan noin 2 minuuttia ennenkuin autot pyyhkäisisivät kyseisestä kohdasta vedet uudestaan pois.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Miksi vitussa Bottas menee Alfalle? Williams ainakin omaan silmään todella paljon kovemmassa nosteessa, kuin jotenkin todella sekaisin oleva Alfa.

Ei Williamskaan ole kovin vahvassa vedossa vielä, vaikka sinne on nyt tullut uutta rahaa ja uusia tekijöitä taustalle. Tallia nyt vetävä Jost Capito arvioi että eivät esimerkiksi ensi vuonna tule todennäköisesti hääräämään kärkikymmenikössä, sillä lähivuodet menevät sen infrastruktuurin rakentamiseen tehtaalle jonka Williamsin perhe joutui varojen puutteen vuoksi viime vuosikymmenen laiminlyömään. Tosin, Alfakin taisi menettää sen "Ferrarin B-tiimi"-statuksen Haasille, jonne Ferrari on liisannut sitä teknistä henkilöstöään jota ei budjettikaton tullessa voimaan voi pitää suoraan omalla palkkalistallaan, Haasin ensi vuoden autoa on kehittämässä muun muassa Simone Resta, joka aikanaan oli luomassa sitä ensimmäistä yllättävän nopeaa Alfa Romeota jolla Räikkönen ajeli TOP10-sijoituksia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tosin, Alfakin taisi menettää sen "Ferrarin B-tiimi"-statuksen Haasille, jonne Ferrari on liisannut sitä teknistä henkilöstöään jota ei budjettikaton tullessa voimaan voi pitää suoraan omalla palkkalistallaan, Haasin ensi vuoden autoa on kehittämässä muun muassa Simone Resta, joka aikanaan oli luomassa sitä ensimmäistä yllättävän nopeaa Alfa Romeota jolla Räikkönen ajeli TOP10-sijoituksia.
Eipä se vuoden 2019 Alfa tainnut mikään ihmeellinen taidonnäyte lopulta olla, vaan menestyi pitkälti Ferrarin moottorin ansiosta, joka oli sillä kaudella ruudukon tehokkain. Alfasta löytyi kyseenalaista etusiipeä ja auto ei ollut kovin hyvä missään muualla kuin suorilla.

Alfalla on otettu ensi kausi ihan tosissaan ja osittain uhrattu tämä kausi sen vuoksi. Etukäteen ei toki voi tietää mihin se johtaa, mutta on ihan mahdollista, että Alfa saa ensi kaudelle aikaiseksi pätevän auton.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alfa Romeo on rakentanut toukokuun alusta lähtien täyttä häkää vuoden 2022 autoa.

Siltä se vähän on vaikuttanutkin vauhdin puolesta, alkukaudesta hetken näytti että vauhtia voisi olla lisää mutta muut mennyt kehityksessä ohi, varsinkin Williams tuntuu ihan kuivallakin kelillä kulkevan ihan eritavalla kun vielä alkukaudesta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä. Vaikka luultavasti Hollannissakin olisi ollut sauma pisteille, niin veikkaan että Tifosit järjestävät hienot jäähyväiset miehelle. Toivottavasti pääsisi Monzaan..

Sääli myös ettei Itä-Aasiassa ajeta ainuttakaan kisaa tänä vuonna. Räikkösellähän on massiiviset fanijoukot ihan Kiinaa myöten. Muistan elävästi, kuinka juuri ennen pandemiaa olin reissaamassa tuolla päin ja erään thaimaalaisen lentoyhtiön aikakauslehteä koneessa selatessa eteeni lävähti koko sivun kokoinen Singha-mainos, jossa luonnollisesti Kimi poseerasi legendaarinen thaikkukaljapaita (joita itsekin keräilen) päällä. Aikamme kuuluisin suomalainen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös