Formula 1 -kausi 2021

  • 380 422
  • 3 287

iRobot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ymmärtääkseni monsuunirengas olisi tarkoitettu kovaan vesisateeseen. Nythän ongelmana oli näkyvyyden puute. Sadekelin renkailla olisi muuten voinut ajaa. Eli käytännössä monsuunirengas on turha nykyisillä turvallisuusstandardeilla.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse lähinnä ihmettelin miksei sitä kalustoa saatu heti puhdistamaan rataa vedestä Eau Rougeen, Kemmelin suoralle, Blanchimontiin jne. Nyt annettiin radan kastua lisää pari tuntia ja hämmästyttiin, että olikin entistä huonompi näkyvyys. Oliko todella odottaminen ainoa vaihtoehto?

Kalustoa radalle hoitamaan pahimmat lammikot pois -> VSC samantien päälle, jolloin autot pääsevät ajamaan kovempaa kuin turva-auton takana eikä kaikki systeemit jäähdy -> syntyy ajouria ja näkyvyys paranee letkassa.

Turvallisuuden ehdoilla toki mennään, mutta nyt tuntuu että parempaankin olisi pystytty.
Tätä itsekin paljon pohdin, mutta lopulta syy taisi olla siinä, että satoi jatkuvasti lisää. Kun vettä tulee lisää taukoamatta, niin ei sitä rataa saa puhdistettua vedestä pelkästään ajamalla siinä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Formulat on niin iso kuvio, että tuollainen siirto ei ihan noin vain ilmoittamalla onnistu.

Esimerkiksi ratavirkailijathan on suurimmaksi osaksi ihan harrastusmielessä paikalla melkeinpä makkarapalkalla rakkaudesta lajiin.
Kymmenien, ellei satojen korvaaminen on vaikeaa, jos heilläpä onkin maanantaina niitä oikeita töitä.

Tämä siis ihan yhtenä esimerkkinä. Varmasti tuokin kuntoon saataisiin, jos tulevaisuudessa tehtäisiin vastaavien varalle kunnon ennakkosuunnitelmat asenteella kisat ajetaan, vaikka sitten maanantaina.
Tottakai tuo siirto ei ole helppo juttu, mutta toisaalta aika perkeleen iso asia on viedä koko F1 sirkus maahan ja laittaa kaikki valmiiksi. Puhumattakaan siitä mitä vaikeuksia tulee, kun kisa perutaan kokonaan.

Tällaisessa tilanteessa ei ole hyviä ratkaisuja, mutta jos siirto maanantaille suunniteltaisiin aina varavaihtoehdoksi, niin eiköhän se olisi vähiten huono ratkaisu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tottakai tuo siirto ei ole helppo juttu, mutta toisaalta aika perkeleen iso asia on viedä koko F1 sirkus maahan ja laittaa kaikki valmiiksi. Puhumattakaan siitä mitä vaikeuksia tulee, kun kisa perutaan kokonaan.

Tällaisessa tilanteessa ei ole hyviä ratkaisuja, mutta jos siirto maanantaille suunniteltaisiin aina varavaihtoehdoksi, niin eiköhän se olisi vähiten huono ratkaisu.

Voisihan maanantai muutenkin olla ainakin osalla radoista testipäivä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell

Ei ihmetytä, mutta toki silti vähän harmittaa - moneltakin kulmalta. Tähän päättyy todennäköisesti aktiivinen lajin seuraaminen itseni osalta, kyllä kotimaiset kuskit veti lajin pariin ja sen laventuessa kyllä piiputtaa kiinnostus.

Ok VB77 pari vuotta vielä alfalla, ei vaan sytytä - joku Valtterissa vaan on alusta lähtien ollut, että vähiten sytyttää kotimaisista kuskeista koskaan. Olen miettinyt tähän syytä, mutta en mitään kovinkaan laadukasta ole löytänyt. Nimi nyt ainakin on liian kansainvälinen, jos se olisi Jorma Poski niin heti olisi Suomessa suositumpi.

Kimistä vielä - hänet tuntien tulee ajamaan sitten Monzasta eteenpäin helvetin kovan loppukauden.

Kiitos Kimi. Naatitaan vielä 11 kisaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Tulipa oltua paikan päällä 4 tuntia sateessa odottelemassa päätöstä.

Ensinnäkin Belgialaiselle iikenteenohjaukselle kolme lampaanpersettä! Mä häpeän! Tekevät sumpun ja alkavat ohjaamaan vasta siellä, kun paljon tehokkaampaan lopputulokseen olisi päässyt alkamalla ohjaamaan enemmän alkupäässä.

Toisekseen mielestäni sade ei ollut niin paha, sitä tuli tasaisesti mutta oli pientä tihkua.. perjantain W-series kolari sekä lauantain Landon kolari ovat varmasti vaikuttaneet.. harmittaa mutta minkäs teet, Lewikselle kiitokset kun otti asiaan kantaa eli F1 organisaation olisi pitänyt hyvittää liput eikä pelleillä noilla turva-auton takana ajetuilla kierroksilla..
 
Viimeksi muokattu:

ijuka

Jäsen
Kyllähän vanhoina hyvinä aikoina sateellakin pystyi kisata, eikö? On se vaan ihmeellistä. Ihme hyssyttelyksi tämäkin laji mennyt. Ei niin minkäänlaista intoa seurata tätä jo pariin vuoteen. Sadekelikisat olivat parhautta, nyt sekin on taas niin vaikeaa. Mitäs jos ne autot alunperinkin suunnitellaan niin, että niillä voi ajaa sadekelillä?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Eilisestä toivottu ja harmihan se toki on että näin hyvä sadekeli jäi käyttämättä. Joka viikonloppu sitä sadetta toivoo ja nyt kun se sitten tuli niin hupsista, kun ei ajetakkaan. F3 kisa toki saatiin vietyä läpi aamulla.

Toisaalta olisihan sekin harmi, että joku olisi spinnannut Eau Rougessa ja näkyvyyden vuoksi joku häneen kolauttanut pahki katkasten jalat tältä spinnanneelta kuskilta.
Eli jos syynä oli näkyvyys niin voin tällä kertaa juuri ja juuri hampaita purren ja naama irvellä hyväksyä tapahtuneen, mutta samanlainen ei saa toistua enää koskaan.
Sarjan pitää pakottaa Pirelliä tekemään ensi kaudelle sellaiset monsuunit, että niillä voidaan ajaa kelillä kuin kelillä. Kustannuksista turha piipittää, koska autot ja voimayksiköt ovat nykyään niin kalliita ettei siinä pari rengasta tunnu rinnalla missään.

Onneksi tällä viikolla ajetaan taas.

Toivotaan että ei pidä paikkaansa vaan Monzassa julkistettaisiin sekä Kimin, että Valtterin Alfa Romeo sopimukset.
Voihan se olla että huhun keksijä vain olettaa Kimin lopettavan, koska luulee Alfan jatkavan Giovinazzin tai jonkun junnun kanssa, vaikka päätösvalta onkin molemmista kuskeista nyt kokonaan Alfa Romeolle.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bottas-Ilotille edelleen vahvimmat betsit Alfan parina.

Itselle suomalaiskuskien ajaminen ei merkkaa hirveästi formuloissa. Kiva jos heitä on, mutten menetä kiinnostusta vaikkei olekaan. Tuleehan sitä seurattua NHL:ssäkin "muiden" joukkueita. Nykyisin Norris taitaa olla selkein suosikki, toivottavasti pystyy vielä tällä kaudella haastamaan voitoista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli jos syynä oli näkyvyys niin voin tällä kertaa juuri ja juuri hampaita purren ja naama irvellä hyväksyä tapahtuneen, mutta samanlainen ei saa toistua enää koskaan.
Sarjan pitää pakottaa Pirelliä tekemään ensi kaudelle sellaiset monsuunit, että niillä voidaan ajaa kelillä kuin kelillä. Kustannuksista turha piipittää, koska autot ja voimayksiköt ovat nykyään niin kalliita ettei siinä pari rengasta tunnu rinnalla missään.
Ongelma oli nimenomaan näkyvyys, tätä toistivat kaikki osalliset henkilöt jokaisessa käänteessä. Ja sellaisia renkaita ei olekaan, jotka poistaisivat tuon näkyvyys-ongelman. Nykyrenkaillakin olisi voitu tuossa kelissä ajaa, mutta näkyvyys oli se ongelma.

Tähän ei ole mitään helppoa tai edes kovin vaikeaa ratkaisua olemassa. Vastaavaa voi tapahtua jatkossakin, mutta nyt taisi olla radalla ja sen viime aikojen (tai vuosien) tapahtumilla aika iso rooli tässä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tähän ei ole mitään helppoa tai edes kovin vaikeaa ratkaisua olemassa. Vastaavaa voi tapahtua jatkossakin, mutta nyt taisi olla radalla ja sen viime aikojen (tai vuosien) tapahtumilla aika iso rooli tässä.
Taisi olla ensimmäinen kerta kun kisa "perutaan" sään vuoksi periaatteessa kokonaan.
En ole yllättynyt että se tapahtuu vuonna 2021. Voi vain pelätä ja kuvitella millaiseksi maailma tästä vielä tulee jokaisella osa-alueella muuttumaan. No onneksi viikonloppuna tosiaan kisataan taas.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taisi olla ensimmäinen kerta kun kisa "perutaan" sään vuoksi periaatteessa kokonaan.
En ole yllättynyt että se tapahtuu vuonna 2021. Voi vain pelätä ja kuvitella millaiseksi maailma tästä vielä tulee jokaisella osa-alueella muuttumaan. No onneksi viikonloppuna tosiaan kisataan taas.
Ilman näitä viime aikojen tapahtumia tuskin olisi jäänyt kisaamatta nytkään. Tai millä tahansa toisella radalla. Nyt kauden pahimmat sateet yhdistyivät pahimpaan mahdolliseen rataan, niin tulos on tässä.

En lähtisi tästä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tekemään. Vaikka eri mieltä voi olla mistä tahansa päätöksistä, niin ihan järjelliset syyt löytyy kyllä tähän tapahtumasarjaan, jos niitä haluaa vähän pohtia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Esimerkiksi ratavirkailijathan on suurimmaksi osaksi ihan harrastusmielessä paikalla melkeinpä makkarapalkalla rakkaudesta lajiin.
Kymmenien, ellei satojen korvaaminen on vaikeaa, jos heilläpä onkin maanantaina niitä oikeita töitä.

Tämä oli varmaan yksi isoimmista ongelmista, varsinkin kun Span pituiselle radalle sitä väkeä pitää olla hiukan enemmän paikalla ja noilla lienee F1:ssä tietyt koulutusvaatimukset, eli ihan suoraan työkkäristä ei voi repiä korvaajia maanantaiksi
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä oli varmaan yksi isoimmista ongelmista, varsinkin kun Span pituiselle radalle sitä väkeä pitää olla hiukan enemmän paikalla ja noilla lienee F1:ssä tietyt koulutusvaatimukset, eli ihan suoraan työkkäristä ei voi repiä korvaajia maanantaiksi
Toisaalta kuinka iso kuluerä se olisi, jos ratavirkailijoille maksettaisiin korvauksia, mikäli homma venyy maanantaille? Suhteessa muihin mahdollisiin kulueriin ja imagotappioon se summa tuskin olisi kovin suuri. Toki ihan kaikki eivät voi leipätyöstään jäädä pois vaikka korvauksia olisikin luvassa, mutta luulisin, että aika monille tuo olisi ihan mahdollista.

Uskallan väittää, että vaikka ratavirkailijoita yms. olisi 200 ja jokaiselle maksettaisiin tonni käteen, niin se 200ke kuluerä on lopulta varsin pieni summa tuossa kokonaisuudessa, jos sen avulla saadaan kisa ajettua. En tiedä paljon tuota henkilöstöä oikeasti on paikalla, mutta myöskään summan ei tarvitsisi oikeasti olla noin iso.

En millään jaksa uskoa, että ratavirkailijoiden saaminen paikalle olisi se suurin ongelma tuohon siirtoon liittyen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kuluerästä en tiedä, mutta ongelma voi tuossa tilanteessa olla etteivät kaikki nuo voi noin nopealla varoitusajalla skipata seuraavaa työpäivää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuluerästä en tiedä, mutta ongelma voi tuossa tilanteessa olla etteivät kaikki nuo voi noin nopealla varoitusajalla skipata seuraavaa työpäivää.
Kuten jo totesin, niin tämä on toki totta, mutta uskoisin, että aika monien osalta tuo ei olisi ongelma.

Tähänkin voi pyrkiä valmistautumaan siten, että siirron mahdollisuus tehdään etukäteen selväksi. Mahdollisesti jopa valikoidaan ratavirkailijat sen mukaisesti, että kykenevät tarvittaessa hoitamaan hommat myös maanantaina.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Kyllähän vanhoina hyvinä aikoina sateellakin pystyi kisata, eikö? On se vaan ihmeellistä. Ihme hyssyttelyksi tämäkin laji mennyt. Ei niin minkäänlaista intoa seurata tätä jo pariin vuoteen. Sadekelikisat olivat parhautta, nyt sekin on taas niin vaikeaa. Mitäs jos ne autot alunperinkin suunnitellaan niin, että niillä voi ajaa sadekelillä?

Ymmärrät varmaan kuinka iso turvallisuusriski olisi ollut ajaa tuolla? Näkyvyys käytännössä täysi nolla ja siellä jos joku pyörähtää keskelle rataa niin ainekset isoon katastrofiin olemassa. Muuan Antoine Hubert kuoli tässä pari vuotta sitten, kun tuossa Eu Rouge mutkassa kolaroi ja toinen auto tuli kylkeen. Ja silloin ei edes satanut.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Uskallan väittää, että vaikka ratavirkailijoita yms. olisi 200 ja jokaiselle maksettaisiin tonni käteen, niin se 200ke kuluerä on lopulta varsin pieni summa tuossa kokonaisuudessa, jos sen avulla saadaan kisa ajettua. En tiedä paljon tuota henkilöstöä oikeasti on paikalla, mutta myöskään summan ei tarvitsisi oikeasti olla noin iso.

Spassa on joka vuosi yli 2000 ratavirkailijaa yms henkilökuntaa.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Ymmärrät varmaan kuinka iso turvallisuusriski olisi ollut ajaa tuolla? Näkyvyys käytännössä täysi nolla ja siellä jos joku pyörähtää keskelle rataa niin ainekset isoon katastrofiin olemassa. Muuan Antoine Hubert kuoli tässä pari vuotta sitten, kun tuossa Eu Rouge mutkassa kolaroi ja toinen auto tuli kylkeen. Ja silloin ei edes satanut.

Käytännössä kyse on siitä, miten suuri turvallisuusriski on hyväksyttävissä. Lajihan on periaatteessa aivan älytön, ajetaan autoilla järjetöntä vauhtia eikä koskaan tiedä räjähtääkö vaikka rengas tai jotain muuta tapahtuu väärässä kohdassa väärään aikaan. Sateella toki riski on huomattavastikin suurempi, mutta toisaalta surkea näkyvyys ei paljoa haitannut esimerkiksi Imolassa.

Ongelma onkin mielestäni Formuloiden epämääräinen linja turvallisuusasioissa. Radan märkyyden ei sanottu olleen varsinainen ongelma, vaan näkyvyyden. Miksi siis esimerkiksi Imolassa lähdettiin ruudukosta liikkeelle vaikka näkyvyys oli yhtä olematon ensimmäisiin mutkiin tullessa? Silloin riski otettiin, nyt ei. Maksavilla asiakkailla pitäisi olla oikeus tietää syy.

Kisan peruminen tavallisen, jatkuvan sateen takia on mielestäni täysin ala-arvoinen suoritus formuloilta. Jos päätetään, että sateella ei voi ajaa näkyvyyden takia, asialle pitäisi tehdä jotain. Joko mietitään, miten pitkälle turvallisuus aiotaan viedä, tai sitten tehdään muutoksia autoihin/ratoihin, että vesisuihkuefekti ei ole niin iso. Käsittämätöntä, että tällaisen farssin annettiin tapahtua vaikka kyseinen skenaario oli odotettavissa ennemmin tai myöhemmin.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Miksi vitussa Bottas menee Alfalle? Williams ainakin omaan silmään todella paljon kovemmassa nosteessa, kuin jotenkin todella sekaisin oleva Alfa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kisan peruminen tavallisen, jatkuvan sateen takia on mielestäni täysin ala-arvoinen suoritus formuloilta. Jos päätetään, että sateella ei voi ajaa näkyvyyden takia, asialle pitäisi tehdä jotain. Joko mietitään, miten pitkälle turvallisuus aiotaan viedä, tai sitten tehdään muutoksia autoihin/ratoihin, että vesisuihkuefekti ei ole niin iso. Käsittämätöntä, että tällaisen farssin annettiin tapahtua vaikka kyseinen skenaario oli odotettavissa ennemmin tai myöhemmin.
Tässä taisi tuo yksi kuuluisa mutkayhdistelmä olla syynä sille, että lopulta ei ajettu ollenkaan. Ja siihen ollaan tekemässä muutoksia ensi vuodeksi.

Kuten aiemmin totesin, niin tässä yhdistyi kauden huonoin keli kalenterin pahimpaan rataan.

Mutta mitäpä luulet, kuinka helppoa on tehdä muutoksia, joiden avulla tuota näkyvyyttä voitaisiin merkittävästi parantaa? Minä uskon, että kyse on todella vaikeasta, ellei jopa liki mahdottomasta asiasta ratkaista autojen tai ratojen muutoksilla.

Ongelma onkin mielestäni Formuloiden epämääräinen linja turvallisuusasioissa. Radan märkyyden ei sanottu olleen varsinainen ongelma, vaan näkyvyyden. Miksi siis esimerkiksi Imolassa lähdettiin ruudukosta liikkeelle vaikka näkyvyys oli yhtä olematon ensimmäisiin mutkiin tullessa? Silloin riski otettiin, nyt ei. Maksavilla asiakkailla pitäisi olla oikeus tietää syy.
Mielestäni linja on ollut kohtalaisen yhteneväinen. Radoissa on kuitenkin suuria eroja ja tällä kertaa rata oli pahin mahdollinen. Syyt on tehty kohtalaisen selväksi kyllä, jos oikeasti kiinnostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös