Formula 1 -kausi 2021

  • 383 235
  • 3 287

ijuka

Jäsen
Nyt tämä on palannut täysiin normaaliin F1 asetelmaan. Kaksi tallia taistelee mestaruudesta. Keskikasti on todella tiivis ja tarjoaa todella hyvää kilvanajoa käytännössä jokaisessa kilpailussa.
Kiinnostaako se keskikastin "todella hyvä kilvanajo" oikeasti yhtään ketään? Itsellä ei ole hyttysenpierunkaan väliä onko joku 11. vai 7.

Tappavan tylsäähän tämä taas kerran on. Kuinkahan monetta vuotta putkeen? Huoh. No, ehkä sääntömuutokset...
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kiinnostaako se keskikastin "todella hyvä kilvanajo" oikeasti yhtään ketään? Itsellä ei ole hyttysenpierunkaan väliä onko joku 11. vai 7.

Tappavan tylsäähän tämä taas kerran on. Kuinkahan monetta vuotta putkeen? Huoh. No, ehkä sääntömuutokset...
En osaa sanoa. Itseäni ainakin kiinnostaa hyvä kilvanajo. Ei tämä nyt millään mittarilla kamalan tylsä kilpailu muutenkaan ollut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
En osaa sanoa. Itseäni ainakin kiinnostaa hyvä kilvanajo. Ei tämä nyt millään mittarilla kamalan tylsä kilpailu muutenkaan ollut.
Joo, ajettiin 66 kierrosta kilpaa, keskikastissa oli välillä hyviä tapahtumia ja lopulta Hamilton voittaa.

Onnittelut Hamiltonille tulevasta maailmanmestaruudesta ja pian sadasta osakilpailuvoitosta. Eihän siinä, onhan nuo uskomattomia lukemia ja näitä tulee sitten joskus 10 vuoden päästä varmaan mietittyä ihan eri tavalla kun kaveri on luultavasti jo lopettanut, mutta itselle alkaisi pikkuhiljaa riittää.

Kautta on jäljellä vielä 19 kilpailua (tai 18, riippuen ajetaanko Turkissa vai ei) ja Hamilton voittaa näistä ehkä 12. Lopuista sitten Verstappenille joku 4-5 voittoa ja sitten muutamassa kisassa tulee yllätysvoittaja kun on vähän erikoisia tapahtumia läpi kisan. Mahdollisesti Bottakselle tulee sieltä se joku kiintiövoitto.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Ei tämä nyt millään mittarilla kamalan tylsä kilpailu muutenkaan ollut.

Meillä on todella erilaiset kriteerit todella tylsälle kilpailulle, mutta tämä sallittakoon.
Tämä kaikki toki meni ihan radan piikkiin, seuraavassa kisassa ei ole tähän odotettavissa parannusta. Suurin mielenkiinto Monacossa aika-ajon ohella liittynee Mazepinin kilpailukierrosten määrään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tämä kaikki toki meni ihan radan piikkiin, seuraavassa kisassa ei ole tähän odotettavissa parannusta. Suurin mielenkiinto Monacossa aika-ajon ohella liittynee Mazepinin kilpailukierrosten määrään.
Monacossa ainoa pieni toivonkipinä on siinä että rata on sen verran kapea niin siellä voi pieni ajovirhe aiheuttaa kolahduksen seinään. Huippukuskeille näitä nyt toki ei varmastikaan satu mutta tuollainen voi vähän pakkaa sotkea.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Meillä on todella erilaiset kriteerit todella tylsälle kilpailulle, mutta tämä sallittakoon.
Tämä kaikki toki meni ihan radan piikkiin, seuraavassa kisassa ei ole tähän odotettavissa parannusta. Suurin mielenkiinto Monacossa aika-ajon ohella liittynee Mazepinin kilpailukierrosten määrään.
Nimenomaan rata on mikä on ja Barcelonan kisaksi tämä oli yllättävän mielenkiintoinen. Tätähän Formulat suurimmaksi osaksi on. Monta kertaa itsekkin miettii mikä tässä kiehtoo vaikka tätä jonossa ajelua on reilut 30 vuotta tullut seurattua ja joka kisa tulee edelleen katsottua.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Keskikastissa oli tosiaan taistelua, mutta suurin osa ohituksistakin tuli kyllä tänään ihan rengasedulla. Täytyy kyllä ihmetellä Espanjalaisten logiikkaa, Barcelonan ohituspaikkojen vähäisyydestä nykyautoilla on valitettu jo yli vuosikymmen, vastauksena manolot muuttavat kymppimutkan(sen toisen DRS-alueen jälkeen) nopeammaksi, poistaen sen toisen mahdollisen ohituspaikan radalla. Vai odottavatko että maaefekti muuttaa peliä niin paljon että ensi vuonna tuossakin ohitellaan?
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Keskikastissa oli tosiaan taistelua, mutta suurin osa ohituksistakin tuli kyllä tänään ihan rengasedulla. Täytyy kyllä ihmetellä Espanjalaisten logiikkaa, Barcelonan ohituspaikkojen vähäisyydestä nykyautoilla on valitettu jo yli vuosikymmen, vastauksena manolot muuttavat kymppimutkan(sen toisen DRS-alueen jälkeen) nopeammaksi, poistaen sen toisen mahdollisen ohituspaikan radalla. Vai odottavatko että maaefekti muuttaa peliä niin paljon että ensi vuonna tuossakin ohitellaan?
Ilmeisesti viimeinen shikaani on tuotu ja pysyy tuossa, koska turva-alueet eivät ole liian leveitä nykyautoille. Eli jos viimeinen mutka vedettäisiin lämä tiskissä vanhan rataprofiilin mukaisesti, niin valli olisi teoriassa liian lähellä ja ei-turvallinen. Se, että eikö tuota muka voisi laajentaa, on sitten taas täysin toinen juttu. Ehkä Barcelonetan rannoilta on hiekka loppu.

Mutta joo, on kyllä väsynyt rata.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Monacossa ainoa pieni toivonkipinä on siinä että rata on sen verran kapea niin siellä voi pieni ajovirhe aiheuttaa kolahduksen seinään. Huippukuskeille näitä nyt toki ei varmastikaan satu mutta tuollainen voi vähän pakkaa sotkea.
Toki sotkee ja sotkee Valtterin kisan. Lewis pääsee kyllä tuollaisesta tilanteesta hyötymään 99,9999999% varmuudella ja nappaa jonkun ilmaisen stopin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tän kauden kohokohta voisi olla se jos wingman onnistuisi kerrankin Monacossa ja saisi paalun. Voisi ehkä pitää jopa Lewiksen takanaan ja saisi F1-uralleen - joka ei huipputallissa tämän kauden jälkeen jatku - kirsikan omanlaisensa kakun päälle voittamalla tuon tylsän katuradan.

Mutta senhän tietää, että goat sen taas vie.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meillä on todella erilaiset kriteerit todella tylsälle kilpailulle, mutta tämä sallittakoon.
Tämä kaikki toki meni ihan radan piikkiin, seuraavassa kisassa ei ole tähän odotettavissa parannusta. Suurin mielenkiinto Monacossa aika-ajon ohella liittynee Mazepinin kilpailukierrosten määrään.
Kun on tarpeeksi pitkään lajia seurannut ja nähnyt niitä aidosti tylsimpiä kilpailuja, sekä tietää mitä Barcelonalta voi odottaa, niin tämän päivän kisa oli lopulta ihan kohtalaisen hyvä. Kaikki riippuu siitä mitä odottaa ja mihin vertaa.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Kun on tarpeeksi pitkään lajia seurannut ja nähnyt niitä aidosti tylsimpiä kilpailuja, sekä tietää mitä Barcelonalta voi odottaa, niin tämän päivän kisa oli lopulta ihan kohtalaisen hyvä. Kaikki riippuu siitä mitä odottaa ja mihin vertaa.

On tätä lajia 90-luvulta asti tullut seurattua, välillä enemmän, välillä vähemmän. Ja siis juu oon tylsempiäkin kilpailuja vuosien varrelle sattunut, mutta ei se nyt ole varsinaisesti mikään puolustus. Tylsä kisa on tylsä kisa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On tätä lajia 90-luvulta asti tullut seurattua, välillä enemmän, välillä vähemmän. Ja siis juu oon tylsempiäkin kilpailuja vuosien varrelle sattunut, mutta ei se nyt ole varsinaisesti mikään puolustus. Tylsä kisa on tylsä kisa.
Kaikista tylsimmistä kisoista kovinkaan fani ei saa irti mitään, mutta ainakin itse sain kohtalaisesti viihdettä irti tämän päivän kisasta. Siinä on merkittävä ero.

Monien mielestä varmaankin 95% F1-kisoista on tylsiä, koska onhan tuosta nykypäivänä aika vaikea saada irti viihdettä, jos ei ole todella kiinnostunut lajista. Se on kieltämättä ongelma, mutta ainakin nykyinen omistajaporras tuntuu tämän ongelman ymmärtävän, joten ehkä tähän tulee muutosta lähivuosina.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Turhan luotettavia nämä pelit nykyään. Milloin joku mersu on viimeksi keskeyttänyt tekniseen vikaan?
Viime vuoden Saksan GP:ssä Bottas keskeytti konevikaan. Hamiltonin kohdalla täytyy mennä 2018 Itävallan kisaan. Eli melkeen 3 vuotta vetäny puhtaasti kohta. Mutta aika harvoin nuo tosiaan hajoavat enää. Aika paljon rahaakin toisaalta pumpataan luotettavuuteen.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Turhan luotettavia nämä pelit nykyään. Milloin joku mersu on viimeksi keskeyttänyt tekniseen vikaan?

Boltteri viime kaudella Saksassa. Voit olla myös varma, että tämän kauden kiintiökeskeytys osuu hänelle.

E: Todella hias.

Onhan Red Bull tallina lähempänä Mersua kuin viime kaudella, joka näkyy siinä, että Nastolan Nahkiainen jää normaalikisoissa jatkuvasti kolmanneksi, Maxin taistellessa yksinäisenä sutena ykkössijasta, mutta se ei riitä. Täytyy Perezille vielä antaa aikaa näyttää, mutta olihan tämä viikonloppu aika heikko verrattuna Maxiin.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Red Bull se vaan ei opi virheistään, ei sitten millään. Hamilton ja Mersu vetää kölin ali kerta toisensa jälkeen. Bottas teki kakkoskuskin hommia niin hyvin kuin tuolla radalla pystyy tekemään. Kimi hiipi lähemmäs pistesijoja, mutta kyllähän nuo surkeat suoritukset aika-ajoissa vaan maksaa kisaa ajatellen ihan liikaa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Red Bull se vaan ei opi virheistään, ei sitten millään. Hamilton ja Mersu vetää kölin ali kerta toisensa jälkeen. Bottas teki kakkoskuskin hommia niin hyvin kuin tuolla radalla pystyy tekemään. Kimi hiipi lähemmäs pistesijoja, mutta kyllähän nuo surkeat suoritukset aika-ajoissa vaan maksaa kisaa ajatellen ihan liikaa.

Mitä Red Bull olisi voinut tehdä tänään toisin? Vauhtietu oli Mersulla ja taktiikka on aina sen puolella, jolla on kummatkin autot kärjessä. Verstappen sanoi itsekin haastattelussa, että oli "sitting duck".
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Mitä Red Bull olisi voinut tehdä tänään toisin? Vauhtietu oli Mersulla ja taktiikka on aina sen puolella, jolla on kummatkin autot kärjessä. Verstappen sanoi itsekin haastattelussa, että oli "sitting duck".
Ottaa Verstappenin seuraavalta kierrokselta sisään, johto olisi ollut reilut viitisen sekuntia Hamiltoniin siinä vaiheessa. En usko, että Bottaksesta olisi tosiasiassa siinä edessä ollut yhtään mitään haastetta Verstappenille mikäli tämä olisi tuoreilla kumeilla hyökännyt tätä vastaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ottaa Verstappenin seuraavalta kierrokselta sisään, johto olisi ollut reilut viitisen sekuntia Hamiltoniin siinä vaiheessa. En usko, että Bottaksesta olisi tosiasiassa siinä edessä ollut yhtään mitään haastetta Verstappenille mikäli tämä olisi tuoreilla kumeilla hyökännyt tätä vastaan.
Juurikin näin, eikä Bottas ole Verstappenille kokonaiskuvassa mikään uhka, joten kakkossijakin Lewis kolmosena olisi ollut loistava tulos.

En kyllä epäile hetkeäkään, etteikö Max olisi painanut pintakaasulla Bottaksesta ohi välittömästi.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Ottaa Verstappenin seuraavalta kierrokselta sisään, johto olisi ollut reilut viitisen sekuntia Hamiltoniin siinä vaiheessa. En usko, että Bottaksesta olisi tosiasiassa siinä edessä ollut yhtään mitään haastetta Verstappenille mikäli tämä olisi tuoreilla kumeilla hyökännyt tätä vastaan.

Verstappen itse sanoi myös, että ei ollut mahdollista tulla varikolle enää. Eihän tuo ero ollut Hamiltonin tullessa toiselle stopille hyvä jos sekunnin luokkaa, joka olisi tiennyt 100-varmasti ohitusta Verstappenin tullessa heti perään varikolle, koska undercut on niin iso hyöty.
 

Glove

Jäsen
Viime vuoden Saksan GP:ssä Bottas keskeytti konevikaan. Hamiltonin kohdalla täytyy mennä 2018 Itävallan kisaan. Eli melkeen 3 vuotta vetäny puhtaasti kohta. Mutta aika harvoin nuo tosiaan hajoavat enää. Aika paljon rahaakin toisaalta pumpataan luotettavuuteen.
`
Boltteri viime kaudella Saksassa. Voit olla myös varma, että tämän kauden kiintiökeskeytys osuu hänelle.

E: Todella hias.

Onhan Red Bull tallina lähempänä Mersua kuin viime kaudella, joka näkyy siinä, että Nastolan Nahkiainen jää normaalikisoissa jatkuvasti kolmanneksi, Maxin taistellessa yksinäisenä sutena ykkössijasta, mutta se ei riitä. Täytyy Perezille vielä antaa aikaa näyttää, mutta olihan tämä viikonloppu aika heikko verrattuna Maxiin.
Melkein on ikävä Monaco 1996 kaltaisia kisoja. Kolme pääsi maaliin ja serkkupoika voitti kärkikaksikolla jotain +5000 €.
 

ijuka

Jäsen
Kun on tarpeeksi pitkään lajia seurannut ja nähnyt niitä aidosti tylsimpiä kilpailuja, sekä tietää mitä Barcelonalta voi odottaa, niin tämän päivän kisa oli lopulta ihan kohtalaisen hyvä. Kaikki riippuu siitä mitä odottaa ja mihin vertaa.
No ei nyt niinkään. Vaan kaikki riippuu siitä oliko tylsää vai eikö ollut. Minulla oli tylsää katsella kisaa. 2000-luvun alussa tai 90-luvun lopussa ei ollut tylsää katsella kisoja. Näitä vertaamatta.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Verstappen itse sanoi myös, että ei ollut mahdollista tulla varikolle enää. Eihän tuo ero ollut Hamiltonin tullessa toiselle stopille hyvä jos sekunnin luokkaa, joka olisi tiennyt 100-varmasti ohitusta Verstappenin tullessa heti perään varikolle, koska undercut on niin iso hyöty.
Ensimmäisen täyden kierroksen jälkeen se ero oli lähempänä 25 sekuntia. Varikolla menetti sen 22 sekuntia. Olisi tullut noin kolme sekuntia Hamiltonin edelle, ja pystynyt paremmin vastaamaan Mersun vauhtiin. Toki siitä en ole varma, olisiko Verstappenilla enää ollut Hamiltonin tavoin uusia mediumeja käytettävänä. Mikäli ei, niin sitten oli oikea ratkaisu jättää radalle, ja osoitti vain Mercedeksen taktiikkaosaston olevan viikonlopun alusta lähtien olevan Red Bullia askeleen edellä.
 

ijuka

Jäsen
En osaa sanoa. Itseäni ainakin kiinnostaa hyvä kilvanajo. Ei tämä nyt millään mittarilla kamalan tylsä kilpailu muutenkaan ollut.
Niin, minua kiinnostaa hyvä kilvanajo voitosta. Mielestäni ei ole kovinkaan hyvää kilvanajoa katella kun joku ottaa 20s kiinni ja sitten kymmenen sekunnin perässäajon jälkeen menee heittämällä ohi. Hyvää kilvanajoa olisi olla perässä kiinni se 20 kierrosta ja yrittää ohi monta kertaa, ja kun edessäajajan huomio kerran herpaantuu niin vihdoin päästä ohi, esimerkiksi. Ei tämä. Autojen koko, DRS, renkaat, varaava moottori jne. ovat käytännössä täysin pilanneet kilvanajon, mielestäni. Eivät moottorit enää edes kuulosta hyvältä, niin ei voi siitäkään nauttia vaikkei mitään tapahtuisikaan.

Se on myös mielestäni aika outoa, jos kiinnostaa kuka häviäjä häviää vähän vähemmän kuin toinen häviäjä. Häviäjiä kuitenkin jokainen joka ei voita. Käytännössä mitään väliä minulle, kilvanajomerkityksessä. Toki tunnustusta voi antaa jos vaikka huonolla autolla tulee viidenneksi, mutta eipä sillä kauheasti ekstaasia tai hurraahuutoja minulta heltiä.

Kai niitäkin on jotka nauttii katsella kun Ham-Ver-Bot tulee kärkikolmikoksi kerran toisensa jälkeen ja kahden tunnin kisaan mahtuu ehkä 20 sekuntia konfliktia näiden kesken. Huvinsa kullakin.

Ainakin yksi asia jonka voisi tehdä on että olisi kaksi eri rengasvalmistajaa. Näin saisi edes vähän dynamiikkaa ja vaihtelua, jos joillain radoilla toinen olisi selvästi parempi jne. mutta mielestäni sääntömuutoksia tarvitsee ainakin puolentusinaa että tästä tulee nautinnollista katsottavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös