Kuskeista jossiteltaessa pitää muistaa, että keskitason autossa hyviä tuloksia hetkittäin ajava saa ympärilleen pientä sädekehää kun "aina" on podiumilla, yleensä kuitenkin sen pari kertaa kauteen maksimissaan. Odotusarvo on kuitenkin aina positiivinen ja uskotaan, että kuskilla on selkeästi enemmän näytettävää kuin mitä kalusto ja tulokset antaa ymmärtää. Samalla ne kisat sijoilla 10-12 unohtuu tilastotappioiksi ja muiden syiden varjolle (paska auto, taktiikka reisille, osumaa lähdössä jne), mutta kuskin maine yleensä säilyy.
Huipputiimissä taas jokainen podiumsija (pl. voitto) on paskasti suoritettu, ja kuka tahansa pyrkyri sieltä keskikastista ois ajanut voittoon.Jos Hamilton voittaa, Verstappen on toinen (tai toisinpäin) ja Bottas/Perez kolmas, niin mille sijalle tuossa olisi ajanut mersulla/rb:lla Norris/Leclerc/Sainz/Ricciardo/Alonso/Kimi/Russell/Gasly/jne? Jos taas Bottas tai Perez epäonnistuu eli käytännössä taas 3. sija, on yleensä syy aina kuskissa fanien mielestä. Ja jokainen osuma lähdössä, rengasrikko tms on lopulta kuskin syy kun tuloksissa oli 3 tai 4 ja jäi 50sek tallikaverille. Toisaalta se 3. sija on usein paras mihin pystyt kun edellä on vain ne kaksi sarjan ylivoimaisesti parasta kuskia parhaalla kalustolla.
On aina helpompi arvostaa niitä yksittäisiä huipputuloksia ja iskuja ylöspäin sieltä keskikastista, mutta kuskit punnitaan vasta kun siellä huipulle ensin noustaan ja siellä pysytään 100% kisoista. On henkisesti aivan eri asia ajaa joka kerta voitosta sarjan parhaita vastaan kuin 6-7 sijoille hyviä kuskeja vastaan. Alkaa tulemaan virheitä, tallikin mokaa, pieni radiokommunikaatioerhe ja heti on paska stoppi jolla häviät kisan (kuten olisi Maxille voinut eilen käydä) tms. Kaikki pienetkin nyanssit nähdään heti. Fanit ei minusta tarkastele tarpeeksi johdonmukaisesti kuskeja, koska kärkitalleissa ainoastaan kritisoidaan (helppohan se on sanoa kun et voita että olit paska), mutta ne paskat kisat menee läpi keskikastissa kuin väärä raha, koska siellä on "kova kilpailu" ja "kalusto tasaväkistä". Mitä se kilpailu siellä kärjessä sitten on?! Vähän sama jos rankkikisaan otetaan turnauksessa kakkosveska maaliin satunnaisesti ja se torjuu kaikki 3/3 rankkaria. On siinä huikea tuuraaja! Ykkösveska vetää jollain 21/25 rekordilla parhaita vastaan ja jengi dissaa sitä kun meni neljä maalia päästämään. Mutta hei joukkue voitti silti.
Silloin kun Bottas korjaili podiumeja Williamsilla niin eikös käyrä ollut aikalailla ylöspäin ja hyvät otteet pisti silmään. Varmasti arvostettiin enemmän kuin nyt jos vaikka jossain somessa katselisi kommentteja. Mutta nyt on kuskina takuuvarmasti parempi kuin silloin oli.
Bottaksella on tällä hetkellä 17 paalua, Kimillä 18 ja Häkällä 26. Kaikki on ajaneet huippuautoilla eri aikakausina, toisilla ollut ehkä kovempia vastuksia välillä mutta ei tuo nyt kovin huono rekordi ole, kun miettii että Bottaksella ollut ehkä selkein kalustoetu näistä vs muut tallit, mutta toisaalta aina vastassa sarjan paras aika-ajaja (Hamilton). Häkkinen sai n. 3,5 kautta ajaa autolla millä otettiin paaluja, Kimillä varmaan vähän vaihteleva ja ei ole koskaan ollut täysin ylivoimaisessa autossa. Tämä on ihan hyvä tilasto ja kannattaa myös katsoa millä aikavälillä paalut oli ajettu:
List of Formula One polesitters - Wikipedia