Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 276 803
  • 2 260

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Jos Valtteria kyrsii, kun koko talli tekee kaikkensa Hamiltonin eteen, kannattaa piipahtaa nettipuhelimella tarkistamassa taas pankkitilin saldo. :)
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tämän päivän kisasta;

- Tuo VSC-pelleily, vittu mitä paskaa. Ei yhtään läpinäkyvämpää touhua sitten Hamiltonin jeesaamiseen. Olisi ollut ilman tuotakin tietysti Bottaksen edellä stoppinsa jälkeen, mutta tuo oli täysin turha homma tuomariston osalta tai kuka noita ikinä sääteleekään.
- Albon taisi sinetöidä Red Bull -uransa jatkon (tai sen jatkumattomuuden) tähän kisaan. Surkeaa suorittamista vaihteeksi.
- Kimillä uskomattoman huonoa tuuria turva-auton kanssa, muuten taas vaihteeksi kuningaskisa häneltä.

Eihän Imolan rata odotetustikaan kovin mielenkiintoista kisaa tarjonnut, mutta ennemmin katson tällaisia ratoja, joissa on kunnon hiekka-alueet ja virheistä rangaistaan. Onneksi parin viikon päästä koittaa paluu yhdelle parhaimmista F1-radoista koskaan.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Eipä tuossa voittotaistelussa ollut paljoakaan ihmettelemistä. Valtterille huudellaan miinus kutosta, eli aikaistetaan pysähdystä samalla kun "my tyres are gone man!" alkaa paukuttamaan hammertime-sloganinsa mukaisesti kierros kierroksen jälkeen kisan nopeimpia kierroksia venyttäen omaa stoppiaan niin, että ero on kasvanut jo tarvittavaan turvallisen pysähdyksen tekemiseksi. Sitten vielä juuri sopivasti pamahtaa VSC päälle kun mies tulee varikon porteille, ja sopivasti vaihtuu vihreäksi lipuksikin täsmälleen samalla hetkellä, kun pääsee varikolta pois. FIA, kaikki kyllä ymmärtävät mitä tuossa tapahtui. Eiliset Mersun pilttuun hautajaismaiset tunnelmat Bottaksen ottaessa paalun vs. tämän päiväiset ilakoinnit ja sydämelliset halailut Toton ja Hamiltonin välillä (sopivasti Tiffanyn katsoessa aivan vieressä) ovat tylyä kerrottavaa tallin hierarkiasta. Ainoa toive Bottaksen tämän kauden menestykselle enää on, että Hamilton saa nyt jonkun taudin kun meni litkimään kuohujuomaa Ricciardon tohvelista.

Kimillä taas kimimäinen tuuri, kierroksen pidempään kun olisi ajellut niin olisi ollut kyseessä jättipotti. Pisteille pääseminen Alfalla on kuitenkin aina hatunnoston arvoinen suoritus, ja olihan se eka stintti kovaa tekemistä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Eihän Imolan rata odotetustikaan kovin mielenkiintoista kisaa tarjonnut, mutta ennemmin katson tällaisia ratoja, joissa on kunnon hiekka-alueet ja virheistä rangaistaan. Onneksi parin viikon päästä koittaa paluu yhdelle parhaimmista F1-radoista koskaan.
Jees, jos tämä olisi tapahtunut Abu Dhabissa niin Verstappen olisi luultavasti päässyt tuosta liikkeelle, eikä turva-autoakaan olisi tarvittu, joka olisi samalla syönyt kaikki muut tapahtumat kisan lopusta.

Räikkösen tiimiradio Safety-carin jälkeen.


 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
- Albon taisi sinetöidä Red Bull -uransa jatkon (tai sen jatkumattomuuden) tähän kisaan. Surkeaa suorittamista vaihteeksi.
Näin kyllä pitäisi käydä. Samaan aikaan vielä Perez, joka huhujen mukaan kisaa Red Bull paikasta, ohitti Albonin komeasti, jonka johdosta Albonin pasmat meni sekaisin ja spinnasi. Ei ole miehellä helppoa, enkä näe mitään perusteita miksi mies saisi ajella vielä ensi kaudellakin Maxin vierellä. Saman verranhan mies keräsi pisteitä 12 kisassa kuin Gasly viime vuonna 12 kisan Red Bull stintillään. Toki tässä on hyvä muistaa se, että Gaslyn aikaan siellä oli vielä Ferrari kisojen voittokamppailussa, kun nyt on vain Mersu ja Max.

Tässä kisassa taas hyvin nähtiin Red Bullin haavoittuvuus, kun vain yksi auto kamppailee kahta Mersua vastaan. Mersuilla on helppo homma kikkailla vähintään yksi auto Red Bullin edelle, kun toinen voi seurata Maxin taktiikkaa ja toinen ajelee renkaat kankailla kisan nopeimpia kierroksia ja eriävää taktiikkaa. Iso mietinnän paikka Red Bullilla. Ensi kaudeksi tarvitsevat toisenkin kaverin kärkeen hämmentämään, muuten Mersuila on taas helppo työ lasketella mestaruuksiin. Onko Perez sitten oikea henkilö, sitä en osaa sanoa, mutta parempaa tulosta uskoisin hänen tekevän kuin Albon. Gaslyn olisin itse napannut takaisin. Mutta mies lie suututtanut Red Bullin isokenkiä, kun takaisin ei pääse ja häntä tölvitään Helmutinkin toimesta julkisuudessa, vaikka mies tekee aivan huipputyötä Alpha Taurilla.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Strollin vauhti on muuten kadonnut ihan täysin sen Mugellon seinään ajon jälkeen.. noinkohan jäi takaraivoon kummittelemaan ja ei uskalla ajaa ihan limitillä enää.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Oli taas kimimäinen kisa. Ihan pikkasen kun olisi stintti vielä venynyt, niin olisi saanut stopin turva-auton takana. Kisahan oli Kimiltä loistava, ja ekaa kertaa molemmat Alfat pisteillä. Gio otti taas loistavan lähdön, mutta pisteet tuli kyllä aika näkymättömän ajon jälkeen.

En tiedä, ajatteleeko Liberty/FIA/kuka vittu noita hoitaa Hamiltonin olevan niin korvaamaton ja hyvä PR-kasvo lajille, että pitää oikein auttaa miestä voittoon. Etenkin kun olisi ihan omalla vauhdillaan hoitanut homman kotiin. Kai se narratiivi Hamiltonista Schumacherin seuraajana on sitten se, mihin halutaan panostaa.

Perez koulutti taas keskikastia. Racing Point tarvitsisi nyt kipeästi kahta kuskia samaan aikaan pisteille, kun kolmossijasta on tiukka taisto. Stroll ailahtelee jälleen ihan liikaa (varsinkin aika-ajoissa) ja nyt näyttää tekevän virheen toisensa perään.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ensi kaudeksi tarvitsevat toisenkin kaverin kärkeen hämmentämään, muuten Mersuila on taas helppo työ lasketella mestaruuksiin. Onko Perez sitten oikea henkilö, sitä en osaa sanoa, mutta parempaa tulosta uskoisin hänen tekevän kuin Albon. Gaslyn olisin itse napannut takaisin. Mutta mies lie suututtanut Red Bullin isokenkiä, kun takaisin ei pääse ja häntä tölvitään Helmutinkin toimesta julkisuudessa, vaikka mies tekee aivan huipputyötä Alpha Taurilla.
Tainnut Helmutin tölvimiset loppua tuon Monzan voiton jälkeen. Pierren tapauksessa kyse taisi olla vain siitä, että älyttömät paineet + omaan ajotyyliin sopimaton auto saivat tulokset näyttämään huonoilta. Mahdollisesti Albonin kohdalla on nyt sama tilanne, joskaan en muista että olisi silloisella Toro Rossolla mitään shokkivau-tuloksia varsinaisesti saavuttanut ennen nostoa emotiimiin. Gaslylle näyttäisi tuo nykyinen Alpha Tauri sopivan erittäin hyvin käteen ja hänestä onkin nyt helppoa muovata siellä varsinaista ykköskuskia, kun homma toimii.

Perezin kohdalla RB on siinä mielessä este, sillä heillä on ilmeisesti periaatteellinen päätös olla ottamatta maksukuskeja sisään. Näin ollen Checo joutuisi kai luopumaan sponsseistaan, jos haluaisi heille ajamaan. Eli joko menet rahojen kanssa Haasille ajamaan huonoista sijoituksista tai sitten menet selvästi parempaan tiimiin ajelemaan kakkoskuskina, mutta toisaalta voit saavuttaa podiumeja tai jopa voittoja erittäin hyvänä päivinä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Näin ollen Checo joutuisi kai luopumaan sponsseistaan, jos haluaisi heille ajamaan. Eli joko menet rahojen kanssa Haasille ajamaan huonoista sijoituksista tai sitten menet selvästi parempaan tiimiin ajelemaan kakkoskuskina, mutta toisaalta voit saavuttaa podiumeja tai jopa voittoja erittäin hyvänä päivinä.
Tässäkin taitaa olla sellainen ongelma, että Gene Haas ja Carlos Slim Helu ottivat jo NASCARissa yhteen, kun upporikas meksikolainen ei maksanutkaan ihan sovitulla tavalla. Rich Energyn jälkeen Haasilla ollaan varmasti aika tarkkoja rahan suhteen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tässäkin taitaa olla sellainen ongelma, että Gene Haas ja Carlos Slim Helu ottivat jo NASCARissa yhteen, kun upporikas meksikolainen ei maksanutkaan ihan sovitulla tavalla. Rich Energyn jälkeen Haasilla ollaan varmasti aika tarkkoja rahan suhteen.
Tämä varmasti mutkistaa asioita "hieman". Haasille toki myös huhuttu tätä Mazepin-kaksikkoa, joten selkeästi siellä ollaan jotain Strollin kaltaista sugardaddyä etsimässä. Niin tai näin, eipä Perezillä kovin montaa vaihtoehtoa ensi kaudelle ole.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Oli taas kimimäinen kisa. Ihan pikkasen kun olisi stintti vielä venynyt, niin olisi saanut stopin turva-auton takana. Kisahan oli Kimiltä loistava, ja ekaa kertaa molemmat Alfat pisteillä. Gio otti taas loistavan lähdön, mutta pisteet tuli kyllä aika näkymättömän ajon jälkeen.

En tiedä, ajatteleeko Liberty/FIA/kuka vittu noita hoitaa Hamiltonin olevan niin korvaamaton ja hyvä PR-kasvo lajille, että pitää oikein auttaa miestä voittoon. Etenkin kun olisi ihan omalla vauhdillaan hoitanut homman kotiin. Kai se narratiivi Hamiltonista Schumacherin seuraajana on sitten se, mihin halutaan panostaa.

Perez koulutti taas keskikastia. Racing Point tarvitsisi nyt kipeästi kahta kuskia samaan aikaan pisteille, kun kolmossijasta on tiukka taisto. Stroll ailahtelee jälleen ihan liikaa (varsinkin aika-ajoissa) ja nyt näyttää tekevän virheen toisensa perään.
Sen verran oikaisen, ettei Giovinazzi mitään erityistä lähtöä ottanut. Kimi ja muut joutuivat hellittämään kun Magnussen heitti donitseja asfaltilla.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Strollin vauhti on muuten kadonnut ihan täysin sen Mugellon seinään ajon jälkeen.. noinkohan jäi takaraivoon kummittelemaan ja ei uskalla ajaa ihan limitillä enää.

En tiedä onko se pelkästään Mugellon syytä vai mitä, mutta Strollin loistava alkukausi on ottanut melkoisen mahalaskun. Vaikka Perez on ajanut loistavasti, niin jonkin verran on Racing Point tullut alaspäin alkukauden vauhdista.

Alkukaudesta kehuin Albonia, mutta hän on kyllä itse tuhonnut mahdollisuutensa jatkaa Red Bullilla. Taas alokasmainen virhe ja ok sijoitus taas vaihtui sijoitukseen pisteiden ulkopuolelle. Red Bull tarvitsee toisen kuskin joka pystyy auttamaan Maxia ja tuomaan tärkeitä pisteitä tallimestaruuskisaan myös. Pitkään on jatkunut tämä huono kakkoskuskijakso tallissa.

Kimi taas oli loistava ja toivoisin sitä, että talli saisi moottorin josta löytyy tehoja.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Alkukaudesta kehuin Albonia, mutta hän on kyllä itse tuhonnut mahdollisuutensa jatkaa Red Bullilla. Taas alokasmainen virhe ja ok sijoitus taas vaihtui sijoitukseen pisteiden ulkopuolelle. Red Bull tarvitsee toisen kuskin joka pystyy auttamaan Maxia ja tuomaan tärkeitä pisteitä tallimestaruuskisaan myös. Pitkään on jatkunut tämä huono kakkoskuskijakso tallissa.
Pienestä on ollut ekasta kisasta lähtien kiinni. Miettikääpä, jos kauden avauksessa olisi onnistunut ohittamaan Hamiltonin ja kenties siitä sitten vielä Bottaksen ohi voittoon, kun siihen oli aito mahdollisuus? Olisi saanut itseluottamus pienehkön buustin heti kauden avauksesta eteenpäin ja tuskin tarvitsisi tässä kohtaa hikoilla irtoaako jatkoa vai ei. Jos ja kun.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pienestä on ollut ekasta kisasta lähtien kiinni. Miettikääpä, jos kauden avauksessa olisi onnistunut ohittamaan Hamiltonin ja kenties siitä sitten vielä Bottaksen ohi voittoon, kun siihen oli aito mahdollisuus? Olisi saanut itseluottamus pienehkön buustin heti kauden avauksesta eteenpäin ja tuskin tarvitsisi tässä kohtaa hikoilla irtoaako jatkoa vai ei. Jos ja kun.

Pienestä se on ollut kiinni ja siksi uskoin alkukaudesta sen, että Albon voisi olla hyvä kakkoskuski. Samaa huonoa tuuria oli viime kauden lopullakin. Jos Hamiltonin päin ajoa ei olisi tapahtunut Brasiliassa, niin sekin olisi voinut kasvattaa itseluottamusta kun kauden puolikas oli mennyt suht hyvin Gaslyn paikkaajana. Kun itseluottamus on kadonnut, niin tulosta ei tule aika-ajoissa tai kisassa. Paine tallin sisällä ei ole ainoastaan Albonin syy kun muutkin kakkoskuskit ovat olleet pettymyksiä Red Bullilla kuten Kvyat ja Gasly.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Strollista sen verran että voisiko nyt pari viimeisintä huonoa viikonloppua johtua osittain siitä, että harjoituksia on itse radalla ollut vähemmän? Tarvitsisi enemmän aikaa säätää autoa? Toki en vähättelisi myöskään mugellon isoa mälliä ja olihan tuossa välissä vähän koronaakin...
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässäkin taitaa olla sellainen ongelma, että Gene Haas ja Carlos Slim Helu ottivat jo NASCARissa yhteen, kun upporikas meksikolainen ei maksanutkaan ihan sovitulla tavalla.
Kuinka tuoreita juttuja nuo on? Eikös Gutierrez vuonna 2016 Haasilla ollut ihan Slimin/Telmexin kuski? Samoin viime kaudella Nascarissa Haasilla oli joku meksikaani jolla jotain suhteita Slimiin myös (Telmex pääsponsorin suurin asiakas tms).
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Joo o... olipahan se VSC täysi vitsi kuinka se ajoitettiin. About puolitoista kiekkaa odotellaan, että Mersu ehtii miettiä mitä tehdään ja että Hamilton on varmasti Rivazzan kieppeillä kun ilmoitetaan VSC että ehtii saada radiolla box box ja siitä sisään. Ja VSC loppuu kun Hamilton rullailemassa takaisin radalle. Ei tuota olisi voinut ajoittaa edes paremmin vaikka tahallaan yrittää, ei edes elokuvissa. Ja luonnollisesti Hamilton ainoa kuski joka kävi varikolla tuon aikana ja hyötyi siitä.

Noh sitten saikin jännittää kuinka hyvä tuuri Kimillä käy kun odotellaan vaan tuollaista ikkunaa tehdä hyvä stoppi. Kimillä just oikea taktiikka tällaiselle radalle jossa track position merkkaa kun ohi ei pääse ja Alfallakin pystyi puolustamaan niin kunhan vain on edellä, se riittää. Lopulta pakko pysähtyä ja sitten tulee turva-auton pari kiekkaa stopin jälkeen. Ullatuuss. Onneksi nuorukaiset töppäili edessä niin pääsi sentään molemmat Alfat pisteille, mutta olihan tuossa taas seitin ohuesti ovi auki hyville pisteille jos universumissa planeetat olisivat olleet hieman eri tavalla linjassa. Kimillä tällä kaudella pikaisesti muisteltuna about kolme kisaa missä on mennyt/joutunut varikolle pari kiekkaa ennen turva-autoa tai VSC:tä ja aina kärsinyt siitä tai jäänyt hyvä tuuri realisoimatta sen takia. Pisteitä varmaan joku 5-10 olisi enemmän jos nämä olisivat napsuneet kohdilleen. Uskon, että Kiminkin jatkosopparissa motivoi tämä, että tälle kaudelle on jäänyt pisteitä pöydälle ja potentiaalia on aika paljon enemmän kuin mitä tilastot näyttävät.

Bottaksen kärsimästä aeromenetyksestä kertoo se, että näkyi datassakin selkeästi kun tiimi pystyy sanomaan tarkan hetken kisassa kun se osa jäi autoon kiinni. Siihen nähden ajeli yllättävän hyvin ja varmasti rengastakin söi ihan miehekkäästi tuollainen meno.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paine tallin sisällä ei ole ainoastaan Albonin syy kun muutkin kakkoskuskit ovat olleet pettymyksiä Red Bullilla kuten Kvyat ja Gasly.

Tässä nyt kyllä vedetään mutkia suoriksi Kvyatin osalta. Mies saapui ykköstalliin kaudeksi 2015, jolloi Ricciardo oli ajanut Red Bullia vuoden ja löi aussia päihin pistetaulukossa. Seuraavalla kaudella Verstappenin leiri alkoi taas pelata Maxia sisään ja Ricciardon aloitettua kauden 4-4-4-11 vs Kvyat dns-3-7-15 niin mies lensi pihalle ja tähän käytettiin oivana tekosyynä tuplaosumaa Vetteliin Venäjällä. Sitä en kiistä, että Kyvat oli aggressiivinen ja teki vielä typeriä virheitä, mutta vauhtia oli aivan riittävästi ja mistään pettymyksestä on tallikaveriin verrattuna aika turha puhua. Tie noussee taas pystyyn F1:n osalta ja näistä ilman tuolia jäävistä kuskeista (uskon Perezin istuvan jossain) itse pidän Daniilia parhaana.

Tällä kaudella on kyllä jäänyt hienosti ajavan Gaslyn jalkoihin, mutta esimerkiksi Monzassa nämä miehet ajoivat vielä peräkkäin sijoilla 10 ja 11 Gasly pehmeällä ja Kvyat kovalla, ennen kuin onni astui kuvioihin.

Albonin kanssa kävi kyllä samoin kuin sinulla. Aluksi kuvittelin, että tässä on hyvä kakkosmies Verstappenin vierelle, mutta pari epäonnista Hamiltonin osumaa käänsi kelkan täysin. Mies on onneton starttaaja ja aika-ajaja niin tässä on tulos, kun itseluottamus on mennyt ja auto ei istu hanskaan. Hänenkin ura mahtaa päättyä, vaikka paluu Toro Rossolle olisi voinut vielä näyttää paremman kuskin. Tässä menee myös niin, että jos et itse tee, niin vastustaja tekee.

Odotan kyllä vesi kielellä, että miten Red Bullin seuraava kakkoskuski pärjää Maxin rinnalla. Jos nyt joku kokenut mies floppaa samoin, niin vikaa voi katsella muualtakin, kuin Gaslystä ja Albonista. Toisaalta eipä tarvi katsoa kuin Maranelloon huomatakseen tämän mahdolliseksi.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuosta kyllä Strollille tulossa sakkoo. Keltaset päällä tuossa paikassa + safety car radalla ja ukko päästää menemään täysillä. Eikös tuossa oo kuskeilla kierroskohtainen delta-aika mitä nopeempaa ei edes sais ajaa?

Tätä pelottavaa vaaratilannetta et nähnyt TV:ssä: F1-kuski oli ajaa ratavirkailijan päälle, ei hidastanut lainkaan vauhtia
Tätä pelottavaa vaaratilannetta et nähnyt TV:ssä: F1-kuski oli ajaa ratavirkailijan päälle, ei hidastanut lainkaan vauhtia
Radalla ei pitäisi olla enää ketään silloin kun kierroksella ohitettavat päästetään ohi, joten tuo on kisajohdon moka, josta pitäisi rankaista sitä joka on antanut luvan ohittaa Safety Carin. Delta-aikaa ei mielestäni tuossa kohtaa enää ole. Tuo ei nyt ensimmäinen kerta ole, kun kisajohto vaarantaa kuskien ja ratahenkilöstön turvallisuuden. Suzuka 2014 käy aina mielessä, kun näkee tällaista...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kuinka tuoreita juttuja nuo on? Eikös Gutierrez vuonna 2016 Haasilla ollut ihan Slimin/Telmexin kuski? Samoin viime kaudella Nascarissa Haasilla oli joku meksikaani jolla jotain suhteita Slimiin myös (Telmex pääsponsorin suurin asiakas tms).
Juuri tuosta NASCARissa ajaneesta Daniel Suarezista on kyse. Kuulostaa sinänsä uskomattomalta, että Slim Helun omaisuudella ei maksettaisi sovitusti, mutta tuskin ihan kevyin perustein tuollaista heitellään.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Odotan kyllä vesi kielellä, että miten Red Bullin seuraava kakkoskuski pärjää Maxin rinnalla. Jos nyt joku kokenut mies floppaa samoin, niin vikaa voi katsella muualtakin, kuin Gaslystä ja Albonista. Toisaalta eipä tarvi katsoa kuin Maranelloon huomatakseen tämän mahdolliseksi.
Jos leikitään, että Perez/Hulk palkataan ja tuloksena on jatkuvaa tuskailua, erityisesti auton peräpään pidon kanssa (ongelma, jonka kanssa sekä Gasly että Albon tuskailevat), niin joutuu kyllä talli todella ikävään valoon. Joutuvat varmasti tekemään isoja päätöksiä auton suunnittelun suhteen ja miten tämä muutoksen sisäänajo otetaan Maxin leirissä vastaan.

Reb Bullin autohan on tunnetusti niitä harvoja, joiden suunnittelu noudattaa ns. high rake periaatetta. Eli tiivistetysti auton peräpää on hieman korkeammalla vs. esimerkiksi Mersu, joka on korkeuden suhteen tasapainossa. Ensimmäinen malli on tallien keskuudessa suositumpi suunittelutapa nykyään ja tuo RB:n noudattama filosofia on Adrian Neweyn tunnettu tavaramerkki auton suunnittelun lähtökohtana. Liekö tällä asialla sitten merkitystä, että auto tuntuu olevan hankalasti ajettava nyt todistetusti kahdelle kuljettajalle?

Tästä on mielenkiintoinen artikkeli olemassa: The secret aerodynamicist
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä nyt kyllä vedetään mutkia suoriksi Kvyatin osalta. Mies saapui ykköstalliin kaudeksi 2015, jolloi Ricciardo oli ajanut Red Bullia vuoden ja löi aussia päihin pistetaulukossa. Seuraavalla kaudella Verstappenin leiri alkoi taas pelata Maxia sisään ja Ricciardon aloitettua kauden 4-4-4-11 vs Kvyat dns-3-7-15 niin mies lensi pihalle ja tähän käytettiin oivana tekosyynä tuplaosumaa Vetteliin Venäjällä. Sitä en kiistä, että Kyvat oli aggressiivinen ja teki vielä typeriä virheitä, mutta vauhtia oli aivan riittävästi ja mistään pettymyksestä on tallikaveriin verrattuna aika turha puhua. Tie noussee taas pystyyn F1:n osalta ja näistä ilman tuolia jäävistä kuskeista (uskon Perezin istuvan jossain) itse pidän Daniilia parhaana.

Tällä kaudella on kyllä jäänyt hienosti ajavan Gaslyn jalkoihin, mutta esimerkiksi Monzassa nämä miehet ajoivat vielä peräkkäin sijoilla 10 ja 11 Gasly pehmeällä ja Kvyat kovalla, ennen kuin onni astui kuvioihin.

Albonin kanssa kävi kyllä samoin kuin sinulla. Aluksi kuvittelin, että tässä on hyvä kakkosmies Verstappenin vierelle, mutta pari epäonnista Hamiltonin osumaa käänsi kelkan täysin. Mies on onneton starttaaja ja aika-ajaja niin tässä on tulos, kun itseluottamus on mennyt ja auto ei istu hanskaan. Hänenkin ura mahtaa päättyä, vaikka paluu Toro Rossolle olisi voinut vielä näyttää paremman kuskin. Tässä menee myös niin, että jos et itse tee, niin vastustaja tekee.

Odotan kyllä vesi kielellä, että miten Red Bullin seuraava kakkoskuski pärjää Maxin rinnalla. Jos nyt joku kokenut mies floppaa samoin, niin vikaa voi katsella muualtakin, kuin Gaslystä ja Albonista. Toisaalta eipä tarvi katsoa kuin Maranelloon huomatakseen tämän mahdolliseksi.

Tuli vedettyä mutkat suoraksi Kvyatin kohdalta. Hyvän alun jälkeen meni sitten asiat pieleen osin omasta osin Verstappenin porukoitten takia. En muistanut tuota hyvää alkua.

No tuli sitten Perez tai Hulkenberg tai joku muu kokenut ajaja kakkoskuskiksi, niin sitten nähdään onko se henkimaailman asia vai ajotaito kun vertaillaan Verstappeniin. Odotukset tallin osalta ovat varmaan se, että ajoittain pystyy Maxin päihittämään tai olevan lähempänä Maxia kuin puolen sekuntin päässä kierrosajoissa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Reb Bullin autohan on tunnetusti niitä harvoja, joiden suunnittelu noudattaa ns. high rake periaatetta. Eli tiivistetysti auton peräpää on hieman korkeammalla vs. esimerkiksi Mersu, joka on korkeuden suhteen tasapainossa. Ensimmäinen malli on tallien keskuudessa suositumpi suunittelutapa nykyään ja tuo RB:n noudattama filosofia on Adrian Neweyn tunnettu tavaramerkki auton suunnittelun lähtökohtana. Liekö tällä asialla sitten merkitystä, että auto tuntuu olevan hankalasti ajettava nyt todistetusti kahdelle kuljettajalle?
Vettel, Webber ja Ricciardo kurvailivat ihan nätisti Neweyn hotrodilla. Albonit ja Gaslyt kuuntelee Martti Servoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös