Formula 1 – kausi 2020

  • 268 922
  • 2 260

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Koskaan en ole tyytyväinen, että Bottas tai Räikkönen ei pärjää, mutta tänään kieltämättä hieman koin mielihyvää siitä, kun Bottaksen suurin ykkösfani Niki Juusela sai kokea karman mahdin toivottuaan ikävyyksiä edellisessä GP:ssä Hamiltonille
Mikä homma tää on? Vieläkö Juusela onnistuu löytämään suuremmat suomilasit selostuskopissa?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
- Albon sai Kimiä vähemmän rankkua kun kaverin kisa ei päättynyt tööttiin.

Tämä olisi muuten pätevä selitys, mutta Kimi sai Silverstonessa jokunen vuosi sitten 10 sekuntia osuttuaan Hamiltoniin, eikä Hamilton tuolloin keskeyttänyt.

Minusta tuo Kimin rike oli 5 sekunnin arvoinen, mutta sekavaahan tuomarointi on ollut aina.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Alex Albonilta aivan luokatonta suorittamista. Ei tollasta voi enää katsoa ensi kaudella. Ottakaa RB Hulk sinne nyt toiseen autoon!
Mielummin Perezin näkisin tuossa. Perez tietää, millaista on toimia yhden kuljettajan ympärille rakennetussa tallissa. Hän on myös todistetusti hyvä tuloksen maksimoinnissa, enkä usko meksikolaisrahan olevan edes RB:n kaltaisessa miljardipuljussa pahitteeksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielummin Perezin näkisin tuossa. Perez tietää, millaista on toimia yhden kuljettajan ympärille rakennetussa tallissa. Hän on myös todistetusti hyvä tuloksen maksimoinnissa, enkä usko meksikolaisrahan olevan edes RB:n kaltaisessa miljardipuljussa pahitteeksi.

Toisaalta hieman tuntuu Perezin osakkeet olevan ehkä tämän kauden aikana laskussa ainakin jos vertailua pitää tallikaveriin pitää. Itselle ainakin tulee perezistä hieman mulkun kuva mieleen kun taas Hulkenberg on aika selvä kakkoskuskin roolin kuski joka maksimoi aika hyvin talliin pisteet.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uskon, että Bottas saattoi virheellään osua kosteaan kohtaan radassa, tai ainakaan pito siinä jarrupaikassa ei ollut normaali kun muutkin kävi vähän ulkoilemassa ja tuli virheitä. Lisäksi siellä oli nyt niin viileä, että eturenkaat varsinkin jäähtyy suoran aikana hieman, ei paljoa mutta kuitenkin jonkun asteen, mikä kisassa varsinkin voi olla ongelma kun muutenkin ajetaan säästeliäästi ja renkaita ei niin rasiteta. On siinä pari pomppuakin jarrupaikassa. Eli uskoisin, että näiden asioiden summa teki vaan sen, että rengas meni lukkoon ja sitten meneekin heti pitkäksi.

Kummallisen paljon oli ongelmia power unittien kanssa. Alkaako tulemaan jo kilsat täyteen tietyillä osilla vai mikä.

Grosjeanilla taas lotto kohdillaan jos Kimin autosta lentävä kivi osuu sormeen. Miettii että käsi on ulkona ohjaamosta vain kun käännetään rattia aika paljon. Hyvin tähdätty Kimiltä, 323 kisan kokemus puhuu. Mutta hienosti ajoi GRO siinä lopussa kun ei käynyt varikolla ja sai hyvän ratasijoituksen jonka pitikin sitten loppuun asti ja pisteille.

Albonin "ne kisaa mua kohtaan aina niin kovaa" valitukselle kyllä naurahdin.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Laitetaampa tässä vaiheessa kautta kuskeja järjestykseen + kategorioihin ja vielä sen sisällä järjestykseen kauden esitysten perusteella.

Huiput:

Hamilton
Verstappen
Leclerc

Hyvät:

Bottas
Ricciardo
Norris
Gasly
Perez
Sainz
Stroll

Keskikertainen:

Russell
Albon
Ocon
Räikkönen
Kvyat

Huonot:

Vettel
Grosjean
Giovinazzi
Magnussen
Latifi

MM-sarjan nelospaikasta tulee kova kisa. Renault saanu auton hyvään kuosiin ja kun siellä on Ricciardon kaltainen kuski, niin voi olla että aussi nappaa nelossijan.
Tietenkin teoriassa myös kakkossijasta vois tulla kapina, mutta eiköhän Mersu ja Bottas tuon hoida itselleen. Kun Hamilton varmistaa mestaruuden, niin sitten annetaan Bottaksenkin ihan suosiolla voittaa kisoja, jotta kaksoisvoitto kuljettajien sarjassa varmistuu myös. Näinhän taisi myös viime kauden loppupuolen kisoissa käydä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laitetaampa tässä vaiheessa kautta kuskeja järjestykseen + kategorioihin ja vielä sen sisällä järjestykseen kauden esitysten perusteella.

Ihan hyvää listausta, Gaslyn saattaisin jopa nostaa tuohon huiput kategoriaan tai hyvin lähelle sitä, siis jos verrataan kalustoon ja tallikaveriin. Russelin myös hyvät kategoriaan saman syyn takia (vaika paha verrata kun tallikaveri on aika surkea ollut). Albon kyllä nykyisillä otteilla taitaa kuulua tuohon huonot kategoriaan. Tallikaveri oli lähellä ajaa paalua ja voittotaistelussa niin Albon meni taas jossain keskivaiheilla ja oli kokoajan lähellä osua muihin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Gaslyn saattaisin jopa nostaa tuohon huiput kategoriaan tai hyvin lähelle sitä, siis jos verrataan kalustoon ja tallikaveriin. Russelin myös hyvät kategoriaan saman syyn takia
Nää junnut on mielenkiintoisia. Kuten näistä kahdesta monista paistaa älytön lahjakkuus, mutta tasaisuus onko sitä. Pierre kävi Red Bullilla ja kaikki meni pieleen, taas jäätävän hyvää suorittamista jo pitkään ja voi vain kuvitella mitä käy päässä läpi mikäli nostetaan takaisin RB:n ohjaimiin.
Russel samoin, sanoisin että suurempi lahjakkuus kuin Gasly mutta kärsii eniten autosta. Russel ansaitsisi vähintään paremman keskikastin auton 1-2v sisällä ja veikkaan että ajaa podiumille hyvinkin nopeasti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Russel samoin, sanoisin että suurempi lahjakkuus kuin Gasly mutta kärsii eniten autosta. Russel ansaitsisi vähintään paremman keskikastin auton 1-2v sisällä ja veikkaan että ajaa podiumille hyvinkin nopeasti.

Russel on ehkä kaikista vaikein ennustaa mikä on miehiään kun ajaa huikeita yksittäisiä kieroksia, vähän samaan kategoriaan menee melkein Giovinazzi, mutta kumpikaan ei sitten oikein saa kisavauhdista irti. Juuri sen takia Russel olisi hyvä nähdä autolla jolla sitä kisaa voi ajaa kunnolla muita vastaan kun nyt ei ehkä niin hyvää kuvaa kisavauhdista saa.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ihan hyvää listausta, Gaslyn saattaisin jopa nostaa tuohon huiput kategoriaan tai hyvin lähelle sitä, siis jos verrataan kalustoon ja tallikaveriin. Russelin myös hyvät kategoriaan saman syyn takia (vaika paha verrata kun tallikaveri on aika surkea ollut). Albon kyllä nykyisillä otteilla taitaa kuulua tuohon huonot kategoriaan. Tallikaveri oli lähellä ajaa paalua ja voittotaistelussa niin Albon meni taas jossain keskivaiheilla ja oli kokoajan lähellä osua muihin.
Russell lähinnä sen takia keskinkertaisissa, että on 'loistanut' vaan lähinnä aika-ajoissa. Kisoissa ollut aikalailla lapanen, joka tietenkin myös osittain selittyy Williamsin auton huonosta kisavauhdista. Albon väläytellyt siellä täällä ja sen takia mies myös tuossa keskinkertaisissa huonojen sijaan. Gasly periaatteessa voisi olla huipuissa, mutta ei ehkä ihan vielä riitö kuitenkaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hamiltonilla on kuitenkin valtava itseluottamus ja muutama häviö tallikaverille ei sitä luultavasti muuta. Eikä välttämättä sekään jos tippuisi muutaman kerran kolmanneksi. Jos siis tulee ns. pienellä erolla. Lähes kaikesta tekemisestä kuitenkin näkee että Hamilton on parempi kuski. Toisaalta jos Bottas hoitaisi nyt seuraavat aika-ajot kolme kymmenyksen erolla Hamiltoniin (siis Hamiltonia nopeammin), kisassa täydellinen lähtö ja suoraan 3-5s eron tekeminen Hamiltoniin, jonka jälkeen eron jäädyttäminen ja kierrosaikojen peilailu. Lisäksi vaatisi eri renkaat kuin talli ehdottaisi (jos siis vähäänkään siltä tuntuisi). Niin sillä voisi horjuuttaa, kun Hamiltonin ei saisi edes mahdollisuuttakaan voittaa.
Aika pitkälti viikonloppu meni tuolla tavalla, tosin lähtö oli melkein parempi kuin "täydellinen", näytti hieman kyynärpäätä tuossa tilanteessa ja otti paikkansa takaisin. Ilman sitä saakelin lukkojarrustusta olisi päässyt VSC:n aikana varikolle ennen Hamiltonia ja vielä kun olisi kone kestänyt, niin olisi voinut oikeasti voittaa. Katsojien mielenterveyden kannalta oli tosin hyvä että mokasi itse johtonsa, kuin se että johto olisi mennyt tuohon konerikkoon.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Russel on ehkä kaikista vaikein ennustaa mikä on miehiään kun ajaa huikeita yksittäisiä kieroksia, vähän samaan kategoriaan menee melkein Giovinazzi, mutta kumpikaan ei sitten oikein saa kisavauhdista irti. Juuri sen takia Russel olisi hyvä nähdä autolla jolla sitä kisaa voi ajaa kunnolla muita vastaan kun nyt ei ehkä niin hyvää kuvaa kisavauhdista saa.
Kyllä Russell on kisoissakin ajanut hyvin, ei pelkästään aika-ajoissa. Russell on ehdottomasti sarjan kymmenen parhaimman kuskin joukossa. Taidoiltaan hyvin lähellä Norrisia ja Sainzia. Tulevaisuuden mestariainesta, jos saa kunnon auton alleen.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Russell pitäisi nähdä jonkun pitempään ykkösissä esiintyneen tallikaverina. Kubica ei kuitenkaan sellaisesta käynyt kun takana oli niin pitkä poissaolo loukkaantumisen seurauksena. Latifi on puolestaan yksi heikoimmilla meriiteillä ykkösiin päässeistä kuskeista viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Harmi, että Williams ehti kiinnittää nykykuskit ensi kaudeksi ennen tallikauppoja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä minäkin Russelia huomattavasti kovempana kuskina pidän kuin Giovinazzia, mutta toisaalta, en tiedä perustuuko se juuri mihinkään. Eli miten Russel pärjäisi esim Alfalla Kimiä vastaan, on erittäin vaikea sanoa. Sen melkein uskallan kyllä sanoa, että Latifi häviäisi Kimille ihan yhtä lailla kuin Russelille. Kubicaan on turha verrata, koska taisi olla jopa hitaampi kuin Latifi (voitti toki pisteissä Russelin silti). Ja juuri joku päivä oli Alfan instassa kuva Kubicasta käsivarsineen, ja on kyllä aikamoinen saavutus että sillä kädellä ylipäätään kilpaa ajetaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kuljettajien rankkaaminen on tosi vaikeaa, kun siihen vaikuttaa niin moni asia. Esimerkiksi Vettel on tällä hetkellä aivan kuutamolla, mutta tuskinpa kukaan sijoittaa häntä mm. Oconin tai Strollin taakse. Vettelillä on pidemmältä aikaväliltä kuitenkin sen verran kovat näytöt.

Näkisin itse tilanteen näin:

1. Hamilton
2. Verstappen
3. Leclerc
4. Bottas
5. Ricciardo
6. Sainz
7. Perez
8. Norris
9. Vettel (taso ailahtelee aivan liikaa)
10. Gasly
11. Russell
12. Räikkönen
13. Stroll
14. Albon
15. Ocon
16. Magnussen
17. Kvyat
18. Giovinazzi
19. Grosjean
20. Latifi

Viiden kärkikuskin jälkeen menee aika arpomiseksi, koska keskikasti on niin helvetin tasainen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Russell pitäisi nähdä jonkun pitempään ykkösissä esiintyneen tallikaverina. Kubica ei kuitenkaan sellaisesta käynyt kun takana oli niin pitkä poissaolo loukkaantumisen seurauksena. Latifi on puolestaan yksi heikoimmilla meriiteillä ykkösiin päässeistä kuskeista viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Harmi, että Williams ehti kiinnittää nykykuskit ensi kaudeksi ennen tallikauppoja.
Mikä siinä on niin harmi, että Williams valitsi kuskinsa ennen tallikauppoja? Meinaatko että Latifin tilalle olisi voitu valita joku muu? En oikein jaksa tähän uskoa, mutta mielelläni olisin vaikka Hulkin sillä paikalla nähnyt, jos ei muualta paikkaa saa. Toisaalta kovin suurta merkitystä tällä ei ole, kun Williams on pohjamutien auto vielä ensi kaudellakin. Ensi kauden jälkeen toivoittavasti tekee nousua pohjilta ylöspäin.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Russelin poikahan on piessyt tallikaverinsa aika ajoissa nyt joku yli 30 kertaa eikä ole hävinnyt vielä kertaakaan. Auto nyt on mitä on, mutta kyllähän tuo ajaa osaa. Toivoisi Georgelle parempaa autoa alle, eikä mulla nyt hirveästi luottoa ole tähän uuteenkaan omistajaan. Tosin mistäs minä mitään tiedän.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi tietysti leikitellä ajatuksella, että tiedämmekö edes että onko se Williams pohjamutien auto, vai ovatko vaan kuskit ihan paskoja. Viimeiseltä kahdelta kaudelta ei ole mitään referenssitietoa, kun kuskit on uusia ykkösiin.
Voihan se olla että Russel on n sekunnin hitaampi kuski kuin vaikka Giovinazzi, mutta Latifi&Kubica on sen kaksi sekuntia hitaampia. Pikkuformulamestaruudetkin tuli parhaassa tallissa keskinkertaista tallikaveria vastaan, GP3:ssa 2017 vuosikerta oli ihan paska, ja F2:ssa 2018 vastassa vain Norris (jämätiimissä) ja Albon (hah).
Kyllähän esim Albonia moni pitää vieläkin ihan rattimiehenä, vaikka on jo paljastunut että hän on aivan latifitason housu.
Viesti sisältää kärjistyksiä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nuo listaukset on todella vaikeita tehdä. Pitäisi aloittaa vertailu tallikavereiden kesken, silloin toinen on toista ylempänä mahdollisesti vastaavalla autolla. Tässäkin kakkoskuski on monesti alakynnessä jos auto suunniteltu täysin toisen kuskin mieltymyksen mukaan ja siten oma taso on vaikea pitää ylhäällä, tai olisi ylempänä toisenlaisella autolla.
Löytyyhän tuolta kuskeja jotka joskus on ollut tallikavereita eli ne kaudet antavat myös suuntaa vertailuun, paremmin kuin suorittaminen kokonaan eri tason autoja vastaan.

Helpompi löytää lahjakkaat nuoret. Nämä vastavaat sarjan laadusta seuraavan 5-10v aikana.
Verstappen
Russell
Norris
Sainz
Gasly

Monet vanhat kuskit ovat Räikkösen tapaan riippuvaisia mieleisestä autosta ja renkaistakin. Joskus tästä täällä puhuttiin, uskon että nämä lahjakkaat nuoret muuttavat helpommin mieltymyksiään ja suorittavat paremmin autolla joka ei ole suoraan piirretty heille.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Helpompi löytää lahjakkaat nuoret. Nämä vastavaat sarjan laadusta seuraavan 5-10v aikana.
Verstappen
Russell
Norris
Sainz
Gasly
Leclerciä tuskin tahallasi jätit pois, eli saattoi käydä vahinko?

Mutta muutoin täysin samaa mieltä. Näissä kuskeissa lepää sarjan tulevaisuus. Tähän sitten päälle F2-sarjan tämän hetken kärkinimet, joista löytynee ainakin yksi tulevaisuuden F1-mestari.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ihan vielä en Alboninkaan kohdalla luovuttaisi, vaikka taso ei kärkitalleihin tällä hetkellä riitä. Hän ja Gasly ovat molemmat vaan päässeet liian aikaisin RB:lle, joka on täysin yhden miehen varaan rakennettu homma. Nythän Gasly on saanut homman toimimaan, kun AlphaTaurilla annetaan enemmän aikaa, miksei sama voisi onnistua myös Albonin kohdalla.

Kun muistetaan Hondan lähtö ja Verstappenin huikea markkina-arvo, Albon saattaa osoittautua isoksikin palaseksi kuskimarkkinoilla tulevaisuudessa.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Valtteria uhkaa lähtöruuturangaistus tuon moottorivian takia.

Kyllähän tuo sylettää hieman ajatella, että jos Silverstonen rengasrikko ja Nurburgringin moottoririkko olisi osuneet Lewikselle, niin Valtteri olisi todennäköisesti tällä hetkellä MM johdossa. Toki ero olisi "vain" 6p Valtterille, kun nyt se on 69p Lewikselle eli kokonaisuudessaan Lewis on ajanut tietenkin paljon paremmin.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Paalupaikka, Nürburgringin rata, Mersun kone ja suomalainen kuski. Aivan saletti resepti vitutukseen ja totaaliseen pannukakkuun kisassa. Jotenkin uskomatonta, että sekä Bottas, Räikkönen ja Häkkinen kokeneet tämän saman kohtalon ja vielä samalla vitun radalla!
 
Viimeksi muokattu:

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Onkos täällä ollut pohdintaa, että miten väki arvottaa Hamiltonin saavutukset verrattuna Schumacherin vastaaviin?

Molemmilla on ollut ylivertaisia autoja allaan ainakin osan ajasta ja "ei niin ylivertaisetkin" autot on saatu liikkumaan voittotahtiin. Molemmat kiistämättä aivan loistavia kuljettajia.

Hamilton on saanut vähemmän hyötyä tallimääräyksistä kuin Schumacher aikoinaan. Toisaalta oman mielikuvan mukaan Schumacher on joutunut taistelemaan tasapäisemmin muita vastaan omalla urallaan.

Ehkä aika kultaa muistot, mutta itselle Schumacher on noista kahdesta se "suurempi" mestari, vaikka Hamiltonilla onkin vielä vuosia aikaa putsata pöytää.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Onkos täällä ollut pohdintaa, että miten väki arvottaa Hamiltonin saavutukset verrattuna Schumacherin vastaaviin?

Molemmilla on ollut ylivertaisia autoja allaan ainakin osan ajasta ja "ei niin ylivertaisetkin" autot on saatu liikkumaan voittotahtiin. Molemmat kiistämättä aivan loistavia kuljettajia.

Hamilton on saanut vähemmän hyötyä tallimääräyksistä kuin Schumacher aikoinaan. Toisaalta oman mielikuvan mukaan Schumacher on joutunut taistelemaan tasapäisemmin muita vastaan omalla urallaan.

Ehkä aika kultaa muistot, mutta itselle Schumacher on noista kahdesta se "suurempi" mestari, vaikka Hamiltonilla onkin vielä vuosia aikaa putsata pöytää.


Schumin mielipuolisen tarkkaa työtä auton eteen on alkanut arvostaa vasta myöhemmin hänen uransa jo päätyttyä. Schumi halusi maksimoida aivan kaiken testiajan, jotta voisi kehittyä ja olla nopeampi yhdessä tallinsa kanssa. Schumi raahasi Ferraria perässään alkuaikoina käsittämättömällä tavalla ennen kuin auton kehitystyö saatiin siihen malliin, että dominanssi alkoi ja olihan sen dominanssin ensimmäinen kuskien mestaruuskin aivan huikea taistelu Häkkisen kanssa. Eikä se kyllä sattumaa ollut, että Schumille tapahtui Ferrari-aikana vain harvoin teknisiä vikoja aikana, jolloin autoja jäi enemmän ja vähemmän radan varteen versus nyt, jolloin ilman totaalista kaaosta maaliin selviää ehkä yhtä lukuunottamatta kaikki, teknisten keskeytysten loistaessa hyvin pitkälti poissaolollaan.

Hamiltonin aikaa Mersulla ympäröi lajin suurimmat yksittäiset muutokset koko historiassa, joihin Mersu oli valmistautunut jo vuosia muita aikaisemmin ja tavallaan Hamilton sai istua vähän niin kuin valmiiseen pöytään. Kova kuskihan se on, mutta ei niin kova myöskään omissa papereissani kuin Schumi. Mclaren-aikojen Hamilton ei myöskään kuskina ollut mielestäni yhtä hyvä kuin Schumi oli esim. Benetton-aikana, joku 1995 mestaruus oli ajamiseltaan täysin poikkeuksellinen suoritus.

Testaamisen rajoittamisesta voidaan olla montaa mieltä, mutta kyllä sillä on mielestäni vain saatu tapettua autojen voimasuhdemuutokset aika hyvin, kun jokainen tietää jo nyt kuka tulee voittamaan myös ensi kauden mestaruuden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös