Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 276 678
  • 2 260

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Häkkisen kohdalla kyllä jäi ainaiseksi mysteeriksi se miten kovan jäljen olisi jättänyt formuloihin, ellei olisi palanut loppuun vuosituhanteen vaihteessa. Häkkinenhän on sanonut myöhemmin, että ilman Adelaiden onnettomuutta olisi todennäköisesti jatkanut vielä paljon pidempään, mutta kun on kerran käynyt noin lähellä kuolemaa, alkaa helpommin kyseenalaistamaan koko homman mielekkyyttä ja sitä mikä on riittävästi. Nyt 2 mestaruutta riitti ja soli siinä.

Luulen, että vähän samaa fiilistä olisi jäänyt Räikkösen kohdalla jos Ferrari-potkujen jälkeen ei olisi löytänyt takaisin F1:siin. Vaikkei sen jälkeen tullutkaan kuin 3 voittoa, jätti/jättää se silti Räikkösen urasta "kokonaisen" fiiliksen. Häkkisellä se jäi vain kesken, kun "sapattivuosi" vaihtuikin pysyväksi eläkkeeksi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Häkkisen kohdalla kyllä jäi ainaiseksi mysteeriksi se miten kovan jäljen olisi jättänyt formuloihin, ellei olisi palanut loppuun vuosituhanteen vaihteessa.
Williamsille Häkkinen oli kai aika lähelläkin siirtyä 2005, mutta Buttonin kanssa säätäminen ja BMW:n koneet (Mika kun tunnetusti on Mersu-miehiä) ymmärtääkseni kaatoivat sen. BAR-Hondastakin oli jotain puhetta, tosin se taisi olla enemmän juuri puhetta kuin konkretiaa. Näin jälkeenpäin kun tietää, miten kummallekin tallille kävi, niin ehkä ihan hyvä ettei Häkkinen paluuta tehnyt.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin jos Häkkinen olis jatkanut uraansa ilman sapattivapaata, niin mitä olisi käynyt Räikköselle. Olisi luultavimmin jatkanut Sauberilla sopparinsa mukaisesti myös 2002, mutta mitä sen jälkeen? Mielenkiintoisia nämä aina pohtia.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Niin jos Häkkinen olis jatkanut uraansa ilman sapattivapaata, niin mitä olisi käynyt Räikköselle. Olisi luultavimmin jatkanut Sauberilla sopparinsa mukaisesti myös 2002, mutta mitä sen jälkeen? Mielenkiintoisia nämä aina pohtia.

Kimi olisi ajanut Sauberilla kauden 2002 ja siirtynyt Ferrarille kaudeksi 2003. Sopimus oli allekirjoitusta vaille valmis mutta Kimi ei halunnut kakkoskuskiksi kun Häkkisen paikka vapautui.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on varmaan vähän sukupolvikysymys. Itselleni Räikkönen on vain Häkkisen jälkeen tullut korvike, ja jos ajattelen formuloita, tulee ensimmäisenä edelleen melkeinpä mieleen Häkkisen ja Schumacherin taistot ja sitä ennen Schumacherin ja Hillin/Villeneuven väännöt. Kun kuskeja on tullut ja mennyt, ovat värikkäimmät hahmot nousseet suosikeiksi. Viimeisen 10 vuoden ajalta ylivoimaisesti kiinnostavin hahmo on ollut Fernando Alonso, joka onneksi tekee ensi vuodella paluun ykkösiin. Räikkösen suorituksiin kisoissa ei tule juuri edes kiinnitettyä huomiota, ja ihan sama olisi Bottaksen kohdalla ellei ajaisi kärjessä.
Alonso tuo kyllä ehdottomasti väriä sitä en kiistä. Ja toivottavasti Rellu saa myös sellaisen auton kasaan, että Alonso pääsee haastamaan korkemmallakin koska sieltä niitä kyynärpäitä tarvittaessa on löytynyt.
Mutta. Jos kerran Kimin toimittajille vittuilut painavat selkeästi mieltäsi, niin mitä mieltä siitä kun Alonso haukkuu käytännössä koko tallin työn paskaksi omissa angsteissaan?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimi olisi ajanut Sauberilla kauden 2002 ja siirtynyt Ferrarille kaudeksi 2003. Sopimus oli allekirjoitusta vaille valmis mutta Kimi ei halunnut kakkoskuskiksi kun Häkkisen paikka vapautui.
Totta. Sitten olisikin ollut Massa uran alku taputeltu, kun ei olisi päässyt Sauberille 2002 ja Barrichello puolestaan olisi siirtynyt keskikastin tiimeihin suhailemaan 2003---->. Vaan olisipa ollut mielenkiintoista nähdä Kimi Ferrarilla Schumin parina. Ja olisiko tuo sitten ollut täysin selkeä kakkoskuski vai mitä Maranellossa olisi suunniteltu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaan olisipa ollut mielenkiintoista nähdä Kimi Ferrarilla Schumin parina. Ja olisiko tuo sitten ollut täysin selkeä kakkoskuski vai mitä Maranellossa olisi suunniteltu.
Schumin Ferrarilla ei ollut puhettakaan, että toinen kuljettaja ei olisi selkeä kakkoskuski. Kimi sai kärsiä ihan tarpeeksi Ferrarilla jälkimmaisella stintillään, onneksi samaa ei tarvinnut katsoa Schumin kanssa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Totta. Sitten olisikin ollut Massa uran alku taputeltu, kun ei olisi päässyt Sauberille 2002 ja Barrichello puolestaan olisi siirtynyt keskikastin tiimeihin suhailemaan 2003---->. Vaan olisipa ollut mielenkiintoista nähdä Kimi Ferrarilla Schumin parina. Ja olisiko tuo sitten ollut täysin selkeä kakkoskuski vai mitä Maranellossa olisi suunniteltu.

Vaikka Felipe Massa ei Kimin tasoinen talentti ollutkaan niin jotain Ferrarin politiikasta ja hierarkiasta kertoo se kun kaudella 2012 Massa oli Alonsoa nopeampi aika-ajossa niin Massan vaihdelaatikkoon vaihdettiin joku stefa että saisi viiden pykälän rangaistuksen ja Alonso nousi pykälää ylemmäs. Siis ehjään vaihdelaatikkoon.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko muuten Lewis ansainnut palkankorostuksen 48 miljoonan vuosipalkkaan (siis uuteen sopimukseen). Samalla autolla kuin voi voittaa, jos maksaa kuskille 7,5 miljoonaa.

Ferrarikin on ehkä huomannut, että jos auto ei oikein kulje, ei auta vaikka sitä kuljettaisi 42 miljoonan euron mies.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko muuten Lewis ansainnut palkankorostuksen 48 miljoonan vuosipalkkaan (siis uuteen sopimukseen). Samalla autolla kuin voi voittaa, jos maksaa kuskille 7,5 miljoonaa.

Ferrarikin on ehkä huomannut, että jos auto ei oikein kulje, ei auta vaikka sitä kuljettaisi 42 miljoonan euron mies.
Tämä on hyvä pointti, jonka olen itsekin joskus nostanut esiin. Vaikka Hamilton on kiistatta helvetin kova kuljettaja, niin periaatteessa Hamilton on silti turhan kallis kaveri, kun ottaa huomioon, että tuolla autolla voittaisi paljon halvempikin kuljettaja. Lisäksi Hamiltonin ylivoima alkaa ihan oikeasti olemaan markkinoinnin kannalta jopa huono asia, kun siitä ei meinaa jaksaa innostua enää edes Hamiltonia kannattavat brittifanit.

En yhtään ihmettele, jos Mersu ei mielellään lähtisi palkkaa ainakaan yhtään nykyisestä korottamaan. Teoriassa Mersu saattaisi jopa haluta Hamiltonista eroon kalliin hinnan vuoksi, mutta eivät kuitenkaan halua tehdä sitä väkisin, vaan suhde Hamiltoniin on syytä pitää kunnossa.

Eikä Hamiltonin persoona mitenkään maailman mielenkiintoisin ole. Lähinnä ärsyttävä kaveri. Ilman jäätävän kovaa menestystä tuskin olisi erityisen kovassa arvossa pidetty kuljettaja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En yhtään ihmettele, jos Mersu ei mielellään lähtisi palkkaa ainakaan yhtään nykyisestä korottamaan. Teoriassa Mersu saattaisi jopa haluta Hamiltonista eroon kalliin hinnan vuoksi, mutta eivät kuitenkaan halua tehdä sitä väkisin, vaan suhde Hamiltoniin on syytä pitää kunnossa.

Tämä on muutenkin jopa hieman outoa miksei Hamiltonin kanssa ole vielä tehty jatkosopimusta vaikka melkein jokaisen muun tallin kuskivalinnat on jo lyöty lukkkoon ja kausi on pitkällä. Jotain siellä kulisseissa varmasti taistellaan tai Hamiltonin jatko on epävarmaa. Muutenhan se olisi julkaistu samaan aikaan kun Bottaksen. Nyt vielä korona vaikuttaa asioihin niin ei varmasti ole kova halukkuus mitään 50 miljoonan sopimusta lyödä pöytään. En tiedä jos hamilton ei jatkaisi voisiko esim. Vettel tai Russel olla irroitettavissa ja silti jäisi aika paljon rahaa "säästöön", lisäksi ei esim. Hulk tai perez jotka nyt vapaana ole nekään maailman huonoimpia rattimiehiä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En tiedä jos hamilton ei jatkaisi voisiko esim. Vettel tai Russel olla irroitettavissa ja silti jäisi aika paljon rahaa "säästöön", lisäksi ei esim. Hulk tai perez jotka nyt vapaana ole nekään maailman huonoimpia rattimiehiä.

Ei, mutta Hulk ja Perez eivät kuitenkaan ole niitä ylimmän tierin miehiä joiden voidaan olettaa tappelevan Verstappenin ja Bottaksen kanssa maailmanmestaruudesta. Tietysti tilanne nyt Mersun kannalta olisi hyvä koska Red Bullilla ei oikein ole heittää ensi vuodeksi toiseen autoon miestä joka söisi heiltä tallipisteitä ja Ferrari jatkanee ensi vuoden syväkyykyssä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Motorsport-julkaisun italiankielinen sivusto kertoo, että Dimitri Mazepinin neuvottelee Haas tallin ostamisesta. Samalla Dmitri saisi poikansa Nikita Mazepinille ajopaikan tallista, joka saattaisi tarkoittaa, ettei Pereziä Haas:lla nähdä. Järkyttävän suuri alapeukku mikäli tämä pitää paikkansa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei, mutta Hulk ja Perez eivät kuitenkaan ole niitä ylimmän tierin miehiä joiden voidaan olettaa tappelevan Verstappenin ja Bottaksen kanssa maailmanmestaruudesta. Tietysti tilanne nyt Mersun kannalta olisi hyvä koska Red Bullilla ei oikein ole heittää ensi vuodeksi toiseen autoon miestä joka söisi heiltä tallipisteitä ja Ferrari jatkanee ensi vuoden syväkyykyssä.

Ei toisaalta olisihan Hulkenberg varmaan täydellinen apukuski Bottakselle :) siis jos mentäisi siihen että Hamilton ei jostain syystä jatkaisikaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Mercedes tarvitsisi tallipäällikökseen 90-luvun version Frank Williamsista joka antoi mestareiden kävellä ovesta ulos kun tulivat ahneuksissaan vaatimaan lisää liksaa. Vaikka olit britti, mestari, niin tuossa on ovi ja siitä saa mennä. Mansell ja Hill voisivat hyvinkin olla moninkertaisia mestareita, jos olisivat tyytyneet osaansa.

Tosin saivat rahansa sitten muualta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Motorsport-julkaisun italiankielinen sivusto kertoo, että Dimitri Mazepinin neuvottelee Haas tallin ostamisesta. Samalla Dmitri saisi poikansa Nikita Mazepinille ajopaikan tallista, joka saattaisi tarkoittaa, ettei Pereziä Haas:lla nähdä. Järkyttävän suuri alapeukku mikäli tämä pitää paikkansa.
Ilmeisesti MAzepin saa tippua vielä yhden sijan F2:ssa, siten että pisteet riittäisivät superlisenssiin ensi kaudeksi. Jos tippuu kaksi sijaa, niin sitten pisteet eivät riitä. Hänellä on 18p ja 20.5p (sekä 36p) kaula alapuolisiin. Tosin nuo erot katoavat helposti yhden viikonlopun aikana. Tosin helkutin hyvä viikonloppu Mazepiniltä ja turvaa pisteensä superlisenssiin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Autosportin Twitterin mukaan Honda lähtee lätkimään kauden 2021 päätteeksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Autosportin Twitterin mukaan Honda lähtee lätkimään kauden 2021 päätteeksi.
Formuloiden virallisilla sivuilla vahvistus asiaan.


Harvinaisen paska juttu kyllä, itse olisin toivonut että mukaan olisi tullu vielä viideskin moottorivalmistaja. Ilmeisesti ellei Red Bull pääse Ferrarin/Mersun kanssa sopuun, heidän on pakko ottaa Rellun koneet ja Rellu on velvoitettu koneet toimittamaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mahtaako kaudella 2022, Mersulla olla kisakuljettajina Russell ja Verstappen. Tämä voi avata Maxin sopimuksen purkupykälän (toki puhdasta spekulaatiota). Ei kai Mersulla ole nyt ketään huippulupausta joka olisi valmis 2v päästä emotalliin?

Toisaalta Tsunodaa ei varmaan ole nyt niin kiire nostaa F1:n ensi kaudeksi. Ja Kvyat on mielestäni katsottu kortti jo, joten eipä ensi kaudeksi olisi ihme että tiimiin ostettaisiin yksi uusi kuljettaja ja Kvyat potkittaisiin pois. Jos Max poistuisi siitä sitten vuoden päästä, niin yksi Tsunoda Taurille ja sieltä jompikumpi RB:lle
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noh, ei tuo Hondan vetäytyminen kai kovin iso yllätys kun katsoo miten hyvässä hapessa heidän henkilöautoportfolio on tällä hetkellä. Civiceistä ei löydy hybridiä tai täyssähköversiota. Ja sama juttu HRV:ssä ja myöskin CRV:ssä. CRV:n hybridi ei juurikaan alenna kulutusta, joten kyseessä on markkinointikikka. Kaiken päälle Hondan 1.5 litran turbomoottorissa on iso suunnitteluvika (bensaa menee öljyn sekaan).

Kokonaisuudessaan Honda desing ja insinööriosastot ovat nukkuneet ruususen unta jo aika kauan.
 

BaronFIN

Jäsen
Hondan koneilla on voitettu kisoja ja palkkioiksi on tullut Verstappenilta norsunvittunaamaa, joten enpä ihmettele ettei ihan hirveästi kiinnosta heittäytyä yhtään enempää mukaan.

Mersun ylivoimaon tehnyt tehtävänsä, joten harvinaisen hienosti on hybridikausi tehnyt tehtävänsä karkoittaakseen kaikki merkittävät moottoritoimittaja mahdollisimman kauaksi Formuloista. Saas nähdä kuinka pitkään Renault voi roikkua mukana kun taloustilanne on mikä on ja turskaa tulee viivan alle.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Iso peukku alas Hondalle. Honda on minusta aina kuulunut ykkösiin. Ensiesiintyminen formuloissa Hondalla oli jo 1964, ja seuraavalla kaudella tuli jo voitto. Eka visiitti kesti kaudet 1964-1968. Sitten 1983 takaisin ja taisi Honda olla 1980-luvun menestynein moottori. Tokalla visiitillä saavuttivatkin sitten kaiken mahdollisen.

Semmoinen pitkäjänteisyys on Hondalta puuttunut aina. 2008 lähtivät heti ensimmäisissä myrskyissä pois, vaikka seuraavalle kaudelle oli huippuauto valmiina. Tiedämme miten sillä autolla menestyttiin seuraavalla kaudella. Nyt se auto onkin sitten Mersu.

Tämä päätös tietää sitä, että Honda poistuu lopullisesti ykkösistä. Onnea vaan heille siihen hiilineutraaliuuden tavoitteluun 2050 mennessä. Aikaa pitäisi ainakin olla riittävästi.

Tämä päätös tarkoittaa melko varmasti sitä, että Verstappen on ensi kauden jälkeen vapaa kuski ja kärkkyy paikkaa Mersulle. Bottas saattaa joutua väistymään hänen tieltään. Tai sitten Hamilton lopettaa ensi kauden jälkeen. En usko, että haluaisi Verstappenia tallikaverikseen. Siinä saattaisi Hamilton jäädä äkkiä kakkoseksi.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä päätös tarkoittaa melko varmasti sitä, että Verstappen on ensi kauden jälkeen vapaa kuski ja kärkkyy paikkaa Mersulle. Bottas saattaa joutua väistymään hänen tieltään. Tai sitten Hamilton lopettaa ensi kauden jälkeen. En usko, että haluaisi Verstappenia tallikaverikseen. Siinä saattaisi Hamilton jäädä äkkiä kakkoseksi.
Hyvinkin todennäköisesti näin. Jos Lewis kaapii vielä yhden mestaruuden ensi vuonna ja Mesellä on mahkuja saada Verstappen, niin tuskin Hamiltonin vanhat ansiot siinä painaa. Ei ole mikään nuori poika ja jos ei ole hinkua lähteä kilpailemaan Maxia vastaan tallin sisällä, niin soronoo.

Hamilton-Verstappen olisi kyllä mielenkiintoinen kaksikko. Pieni uhka Lewikselle, että kävisi vettelit. Samaten Maxille pieni muutos, kun talli ei rakenna autoa ja koko maailmaa pelkästään hänen ympärilleen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä päätös tarkoittaa melko varmasti sitä, että Verstappen on ensi kauden jälkeen vapaa kuski ja kärkkyy paikkaa Mersulle. Bottas saattaa joutua väistymään hänen tieltään. Tai sitten Hamilton lopettaa ensi kauden jälkeen. En usko, että haluaisi Verstappenia tallikaverikseen. Siinä saattaisi Hamilton jäädä äkkiä kakkoseksi.
Luultavasti rikkoo ennätykset ja lopettaa. Kuitenkin Hamilton vaikuttaa sellaiselta persoonalta että haluaa todellakin jäädä historian kirjoihin, ainoa merkittävä saavutus joka häneltä luultavasti ensi kauden jälkeen puuttuu, on mestaruus Ferrarilla.

En siten ihmettelisi että joko lopettaisi tai siirtyisi Ferrarille tuossa kohtaa. Mersun on taas pakko jossain kohtaa nostaa Russell ylöspäin, kyseessä on kuitenkin hieman eri kalibeerin talentti kuin Ocon. Vuodeksi tai kahdeksi kasvamaan Maxin oppiin. Ainoa asia joka Bottaksen puolesta puhuu, on "wingman"-pätevyys. Maxin markkina-arvo on kuitenkin valtava ja taidot tiedetään, Russell on sitten taas Mersun oma huippulupaus.

Bottas on ensi kauden jälkeen todennäköisesti (eli ilman maailmanmestaruutta) vaikeassa tilanteessa, Vettel ja Stroll ovat Racing pointin kuskit, McLaren on sitoutunut Norrisiin ja Ricciardoon, Rellulla on nyt Alonso (huhujen mukaan 2v sopparilla), Ferrarilla Leclerc ja 2-3 huippulupausta. Red Bull taas ei tunnu haluavan ottaa hirveästi kuskeja ulkopuolelta.

Toki Rellulle voisi päästä, jos luopuvat Oconista. Silloinkin kyllä olisi tiedossa että ainakin sen yhden kauden ajan Alonso on tallin ykkösheppa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös