Onkos täällä ollut pohdintaa, että miten väki arvottaa Hamiltonin saavutukset verrattuna Schumacherin vastaaviin?
Molemmilla on ollut ylivertaisia autoja allaan ainakin osan ajasta ja "ei niin ylivertaisetkin" autot on saatu liikkumaan voittotahtiin. Molemmat kiistämättä aivan loistavia kuljettajia.
Hamilton on saanut vähemmän hyötyä tallimääräyksistä kuin Schumacher aikoinaan. Toisaalta oman mielikuvan mukaan Schumacher on joutunut taistelemaan tasapäisemmin muita vastaan omalla urallaan.
Ehkä aika kultaa muistot, mutta itselle Schumacher on noista kahdesta se "suurempi" mestari, vaikka Hamiltonilla onkin vielä vuosia aikaa putsata pöytää.
Kun eri näkökulmista tarkastelee, niin todella paljon on samoja piirteitä näillä kahdella.
Tosiaan tulikin mainittua jo tuo Ferrarin alkuajat ja miten se puoltaisi Schumin valintaa tässä mielessä. Paha sanoa tietenkään faktuaalisesti, kuinka paljon työtä joutui Schumi tekemään tuolloin ennen ja jälkeen kautta 1996, kun auto oli täysin sysipaska. Mutta aika tyhjästä joutui varmaan kehitystyön kannalta lähtemään liikkeelle. Toki oli meriitit jo ennen tuota siirtoa, mutta nopeasti sai koko tallin tuen taakseen ja näin ollen selkeän ykköskuskin statuksen.
Hamilton toki myös osoittanut aina olevansa voittaja. Myös 2009, kun auto oli täysin luokaton, onnistui yhden voiton raapimaan ja muutaman podiumin. Vaikka gridillä oli helposti ainakin kolme nopeampaa tallia.
Paljon puhutaan, että Schumi on hyötynyt tallikavereista paljon muita enemmän. Totta tämä, mutta kyllä Hamilton on myös nauttinut paljon automaattista ykköskuskin suosiota. Tätä tuodaan nykyään Mersun puolelta ehkä paljon enemmän esille kuin ennen. Rosbergin ollessa kuvioissa ei selkeästi haluttu tehdä linjanvetoa, vaikka Hamilton olikin hieman radalla nopeampi. Rosberg kun oli ollut pidempään tallissa ja kykenevä voittamaan joka viikonloppu.
Kyllä tässä pikkuhiljaa rupeaa olemaan Hamiltonilla enemmän kausia alla nyt parhaalla kalustolla. Voidaan kärjistäen laskea 2014-2016 sekä 2019-2020 kaudet, jolloin Mersu on ollut selkeästi nopein. 2017-2018 voidaan ehkä tulkita Ferrarin olleen ainakin osan kautta edellä, mutta pitkässä juoksussa tämä tasaantui lopulta Mersulle.
Schumin mestaruusvuosista voidaan puolestaan vähän vaihtelevammin tulkita, milloin ollut täysin ylivertainen auto ja milloin ei. 2000 oli tiukkaa McLarenin kanssa, 2001 ja 2002 puolestaan selkeästi nopein auto, 2003 sekä McLaren ja Williams aika lähellä suorituskyvyssä, 2004 sitten taisikin olla se dominoivin vuosi ikinä, keltään. 2005 meni renkaiden piikkiin, että ei ollut vauhtia ja 2006 ilman Suzukan konerikkoa olisi varmaan tullut se kahdeksas mestaruus.
Eli lyhyellä matikalla Hamiltonilla olisi ollut 5 kautena selkeästi nopein auto, Schumilla 4 kautena. Tämä nyt vain oma näkemys ja riippuu näkökulmasta, mutta nykytrendin mukaan rupeaa kyllä nyt viimeistään kääntymään määrällisesti Hamiltonin eduksi tämä kalustoetu.
Jossain nostetaan esille myös sitä, että Hamilton on ollut "puhtaampi" kuski näistä eli välttänyt isoja radanpuoleisia skandaaleja. Toki Schumilla näitä todella törkeitä tapauksia enemmän, mutta en nyt sanoisi Hamiltonin täysin puhtoinen ollut oman uransa aikana. Oli 2009 Melbournen Spy Gatea ja oman tiimin heittäminen bussin alle, kun ei vaan onnistu joka kerta. Oma näkemykseni on, että jos haluat olla mestari, tulee olla jollain tavalla röyhkeä ja mulkku. Se vaan kuuluu lajin luonteeseen.
Vaikea tehdä pesäeroa. Molemmat oman aikansa parhaita.