Formula 1 – kausi 2020

  • 268 321
  • 2 260

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun mielestä 2016 mestaruustaisto, vaikka Hamilton hävisikin, nimenomaan osoitti millä tasolla mies pystyy suoriutumaan kun paineet ovat kovimmillaan. Teki loppukaudesta aivan kaiken mitä pystyi, ei virheen virhettä (mikä toki aikalailla leimaa muutenkin Hamiltonin tekemistä) ja lopulta Rosberg voitti vain niiden Hamiltonin keskeytysten turvin.
Hamilton keskeytti kaksi kertaa, Rosberg kerran (lisäksi Lewiksella oli toki teknisiä ongelmia). "Rosberg voitti vain niiden Hamiltonin keskytysten turvin" on siis aika vahvasti sanottu kun Rosberg voitti Hamiltonin kauden aikana ajamallakin useasti. Varsinkin Belgiasta Japaniin Nico vei Lewista ja sen jälkeen hän teki aivan kaiken minkä tarvitsi (2. joka kisassa).
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itse käyttäisin enemmänkin "koreja" kuin niinkään lähtisin suoraan rankkaamaan kuljettajia. F1 on laji, joka on täysin erilaista kuin se oli 1950-luvulla alkaessaan. Jääkiekossa sentään luistimia on koko ajan ollut kaksi kappaletta ja pelaajilla maila, formuloissa on ollut joskus jopa kuusi rengasta.

Ykköskoriin menevät mielestäni Hamilton, Schumacher, Senna, Prost ja Fangio. Tämä on se porukka, josta sitä kaikkien aikojen kuljettajaa yleensä etsitään. Seuraavaan porukkaan menee sitten Vettel, Piquet, Alonso, Lauda ja Clark. Todella hankalaahan sitä on tällaista vertailua tehdä, mutta juuri siksi ihan helvetin mukavaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Hamilton keskeytti kaksi kertaa, Rosberg kerran (lisäksi Lewiksella oli toki teknisiä ongelmia). "Rosberg voitti vain niiden Hamiltonin keskytysten turvin" on siis aika vahvasti sanottu kun Rosberg voitti Hamiltonin kauden aikana ajamallakin useasti. Varsinkin Belgiasta Japaniin Nico vei Lewista ja sen jälkeen hän teki aivan kaiken minkä tarvitsi (2. joka kisassa).
Juu tietyistä asioista tulee aina eräänlaista palstatotuuksia kun niitä tarpeeksi toistelee. Tuolla kaudella Rosberg ja Hamilton olivat erittäin tasaisia, voitot meni Hamiltonille 10-9 ja palkintosijat 17-16, ainoastaan paaluissa oli isompi ero eli 11-8 Hamiltonille. Erittäin tasaista siis näiden kahden välillä oli.

Kaudenhan voi jakaa vahvasti kolmeen (tai neljään) jaksoon, eli ekat viisi kisaa joista Rosberg voitti neljä ja viidennessä molemmat keskeyttivät, sen jälkeen tuli seitsemän kisan putki joista Hamilton voitti kuusi ja Rosberg yhden ja tässä vaiheessa näytti siltä että Hamilton kääntää mestaruustaistelun itselleen kun ero venähti johonkin 19 pisteeseen. Sitten tuli jälleen viiden kisan putki joista Rosberg voitti neljä ja oli kerran kolmas ja mukaan mahtui yksi Hamiltonin keskeytys. Tämän jälkeen tuli sitten vielä ne loput neljä kisaa joissa molemmat teki oman ruutunsa eli Hamilton voitti kaikki kisat ja Rosberg oli kaikissa toinen. Rosbergille olisi itse asiassa riittänyt yksi kolmossijakin tuonne ja mestaruus olisi tullut silti.

Eli tosiaankaan ei voida puhua siitä että Rosbergin mestaruus olisi tullut "Hamiltonin keskeytysten turvin" kun erittäin tasaisesti ajoivat ja välillä voitti Nico ja välillä Lewis. Ja Rosberg tosiaan onnistui kääntämään Hamiltonin suurehkon piste-edun uudestaan itselleen ja lopuissa kisoissa teki niin sanotusti tarvittavan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Rosbergille olisi itse asiassa riittänyt yksi kolmossijakin tuonne ja mestaruus olisi tullut silti.

Oliko noin? Eikö viimeisessä kisassa kisan voittanut Hamilton juuri hidastanut lopussa vauhtia sen takia, että yritti ajattaa kakkosena olleen Rosbergin lähelle Vetteliä - joka ohittamalla Rosbergin olisi ratkaissut mestaruuden Hamiltonille?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Eikö viimeisessä kisassa kisan voittanut Hamilton juuri hidastanut lopussa vauhtia sen takia, että yritti ajattaa kakkosena olleen Rosbergin lähelle Vetteliä - joka ohittamalla Rosbergin olisi ratkaissut mestaruuden Hamiltonille?
Vettelin lisäksi Verstappenin olisi vielä pitänyt mennä Nicosta ohi. Ihan hyvä yritys Hamiltonilta, mutta olihan se aika epätoivoinen tehtävä Yas Marinan höpöradalla.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Schumi:
Hill 2, Villeneuve 1+ Cart, Häkkinen 2, Räikkönen 1 ja Montoya Cart.
Lewis:
Räikkönen 1, Rosberg 1, Alonso 2 ja Vettel 4.
Tuohon molempiin voi lisätä vielä Buttonin.

Toki "helpoista" kausista molempien osalta on muistettava myös se, että Schumille kaudet 1995(alku toki tiukempi), 2001, 2002 ja 2004 olivat aika läpiajoja. Ne kaudet jotka tiukkoja Schumin osalta oli (ja päätyivät hänen voittoonsa) voitanee mainita 1994, 2000 ja 2003.

Hamiltonin vastaava recordi nyt on "helpot" 2020(Kesken, mutta...), 2019, 2018(Vettelin lahoamisesta eteenpäin), 2017.
Tiukempia sitten 2008, 2014 ja 2015.

Eli aika vastaavanlainen ura periaatteessa herroilla ollut.
Isoimpana erona on se, että Schumi ei saanut käytännössä koskaan mestaruustaistossa painetta tallikaveriltaan, vaan vastus oli käytännössä aina muusta tallista. Hamilton on kuitenkin joutunut veren maku suussa kisaamaan tallikavereidenkin osalta ensin Alonsoa, sitten Buttonia, Rosbergiä ja kai nyt Bottaksenkin tähän voi mainita jonkunnäköisenä uhkana. Toki kausilla 2018-2020 ja 2014-2016 nyt käytännössä muita haastajia ei ole ollutkaan, mutta vastaavasti Schumia ei olisi tallikaverikaan haastanut.
Paineensieto kykyä sanoisin Hamiltonilla olevan enemmän, koska onhan se Schumin osalta nähty, tiukassa paikassa hänelläkin tutisee (-98 Suzuka, -97 case Villeneuve) ja tyhmiä ratkaisuja tulee. Hamiltonilla Rosberg pääsi kyllä ihon alle, mutta uskon tässä kohdin ettei vastaavasti olisi sinne päässyt, jos olisi kilpaillut eri tallissa.

Molemmat hienoja kuljettajia ja ajaneet eri aikakautta. Vaikka vertailu hankalaa onkin, aavistuksen käännän kelkkani Hamiltonin suuntaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Oliko noin? Eikö viimeisessä kisassa kisan voittanut Hamilton juuri hidastanut lopussa vauhtia sen takia, että yritti ajattaa kakkosena olleen Rosbergin lähelle Vetteliä - joka ohittamalla Rosbergin olisi ratkaissut mestaruuden Hamiltonille?
Juuri kuten @Barnes myös sanoi eli tosiaan Hamiltonin voittaessa Rosbergin olisi pitänyt olla neljäs tai huonompi niin silloin mestaruus olisi mennyt Hamiltonille. Hamilton sitten hidasteli ja sai pakkaa kasaan kärjen osalta, mutta mitään kunnon ohitusyrityksiä ei tuolloin muistaakseni nähty kun Yas Marinan radalla ainoat kunnon ohituspaikat taitaa olla DRS-alueella ja Rosbergin takana olleet kuskit ei hyötyneet tästäkään oikeastaan mitenkään kun samalla tavalla se Rosberg sai DRS:n auki Hamiltonin takana.

Hamiltonilla saattoi tuossa olla ajatuksena myös sekin että sieltä Rosbergin takana olleista kuskeista olisi joku täräyttänyt Rosbergin kylkeen ja ulos radalta. Toisaalta erot myös Hamiltonin ja Rosbergin välillä olivat sen verran pienet että olisihan siinä samalla saattanut Rosberg valuttaa itsensä Hamiltonin kylkeen tällaisen sattuessa. Tosin kun ottaa huomioon sen ettei Hamiltonille koskaan tapahdu mitään vaikka toinen ajaisi suoraan kylkeen niin kai se Hamilton tosiaan ajatteli myös kolarin mahdollisuutta.

Mutjoo tosiaan ero oli kauden 2016 päätteeksi viisi pistettä Rosbergille eli jos sieltä olisi yksi kakkospaikka vaihtunut kolmospaikaksi kauden neljästä viimeisestä kisasta niin se olisi tuottanut kolme pistettä vähemmän eli mestaruus olisi silti tullut.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuohon molempiin voi lisätä vielä Buttonin.

Toki "helpoista" kausista molempien osalta on muistettava myös se, että Schumille kaudet 1995(alku toki tiukempi), 2001, 2002 ja 2004 olivat aika läpiajoja. Ne kaudet jotka tiukkoja Schumin osalta oli (ja päätyivät hänen voittoonsa) voitanee mainita 1994, 2000 ja 2003.

Hamiltonin vastaava recordi nyt on "helpot" 2020(Kesken, mutta...), 2019, 2018(Vettelin lahoamisesta eteenpäin), 2017.
Tiukempia sitten 2008, 2014 ja 2015.

Eli aika vastaavanlainen ura periaatteessa herroilla ollut.
Isoimpana erona on se, että Schumi ei saanut käytännössä koskaan mestaruustaistossa painetta tallikaveriltaan, vaan vastus oli käytännössä aina muusta tallista. Hamilton on kuitenkin joutunut veren maku suussa kisaamaan tallikavereidenkin osalta ensin Alonsoa, sitten Buttonia, Rosbergiä ja kai nyt Bottaksenkin tähän voi mainita jonkunnäköisenä uhkana. Toki kausilla 2018-2020 ja 2014-2016 nyt käytännössä muita haastajia ei ole ollutkaan, mutta vastaavasti Schumia ei olisi tallikaverikaan haastanut.
Paineensieto kykyä sanoisin Hamiltonilla olevan enemmän, koska onhan se Schumin osalta nähty, tiukassa paikassa hänelläkin tutisee (-98 Suzuka, -97 case Villeneuve) ja tyhmiä ratkaisuja tulee. Hamiltonilla Rosberg pääsi kyllä ihon alle, mutta uskon tässä kohdin ettei vastaavasti olisi sinne päässyt, jos olisi kilpaillut eri tallissa.

Molemmat hienoja kuljettajia ja ajaneet eri aikakautta. Vaikka vertailu hankalaa onkin, aavistuksen käännän kelkkani Hamiltonin suuntaan.

Tämä vertailu on omaltakin kohdalta tiukka vertailu. Aivan hitusen verran itse pidän Schumacheria parempana nyt tehtävässä vertailussa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tiukempia sitten 2008, 2014 ja 2015.
Ehkä tuo 2015 nyt ei mielestäni sieltä tiukimmasta päästä ollut. Taisi Hamilton johtaa sarjaa alusta alkaen, eikä päässyt Rosberg oikeen missään kohtaa kunnon voittoputkeen. Viimeiset kolme kisaa voidaan spekuloida, oliko Hamiltonilla ajatukset jo Karibian hiekkarannoilla, kun siihen Nico onnistui ottamaan kolmen kisan voittoputken ja kaventamaan lopullista piste-eroa. Tämän momentumin sai kannatettua aina kauden 2016 alkuun, joka sitten oli lopulta aika ratkaisevassa osassa.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Ehkä tuo 2015 nyt ei mielestäni sieltä tiukimmasta päästä ollut. Taisi Hamilton johtaa sarjaa alusta alkaen, eikä päässyt Rosberg oikeen missään kohtaa kunnon voittoputkeen. Viimeiset kolme kisaa voidaan spekuloida, oliko Hamiltonilla ajatukset jo Karibian hiekkarannoilla, kun siihen Nico onnistui ottamaan kolmen kisan voittoputken ja kaventamaan lopullista piste-eroa. Tämän momentumin sai kannatettua aina kauden 2016 alkuun, joka sitten oli lopulta aika ratkaisevassa osassa.
Johti toki, mutta jos katsoo nimenomaan alkukauden tulosten sisälle niin joutui Hamilton niissä kaikkensa tekemään.
Australiassa ero oli 1,4 sekuntia
Malesiassa Vettel toki voitti, Rosberg 3,6 sekuntia takana
Kiinassa ero 0,7 sekuntia
Bahrain nyt toki ehkä ensimmäinen "helpompi kisa", välissä Räikkönen, ero 6 sekuntia.

Espanjassa ja Monacossa sitten Nico jo voittikin. Itse kyllä tiukkana alkukautta pidin ja Italiassa tuo vasta repesi Rosbergin keskeytyksen takia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Strollilla todettu korona.

Ilmeisesti ne edellisen kisan alla olleet vatsaoireilut sitten olikin itse koronaa. Saa nähdä mitä tästä syntyy, kun ilmeisesti kisaa edeltävänä tiistaina testattu negatiivisena ja oireet sitten alkoi juuri ennen viikonloppua. Seuraava testi ollut vasta, kun on ollut jo takaisin kotona, joten onkohan altistanut tällä välin kuinka paljon porukkaa.

Joko nyt napsuisi Hulkille sitä podiumia. Tällä tahdilla kisoja kohta enemmän vyöllä, kun tallin kisakuskeilla.

Jännä myös, että nyt molemmat Eacing Pointin kaverit on koronaan sairastuneet. Toistaiseksi ainoat kisakuskit sarjassa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Stroll on tosin nyt taas jo terve ja aikoo ajaa seuraavassa kisassa. Ja kun Perezkin on jo sairastanut koronan ja varmaankin immuuni niin tuskin pääsee Hulkki kokeilemaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Racing Pointin taktiikka suoraan Helmut Markon pelikirjasta, molemmille kuskeille korona, niin eivät sitä enää tilanteen pahentuessa saa, kun ovat immuuneja.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Romain Grosjeanin lähtö Haasilta kauden päätteeksi vahvistettiin juuri. Toivottavasti Mazepin ei ole yksi korvaajista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Romain Grosjeanin lähtö Haasilta kauden päätteeksi vahvistettiin juuri. Toivottavasti Mazepin ei ole yksi korvaajista.

Italian Sky tiesi kertoa että Mazepin ja Mick Schumacher ajavat Haasia 2021.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Italian Sky tiesi kertoa että Mazepin ja Mick Schumacher ajavat Haasia 2021.

Jännä nähdä jos näin on, taitaisi jäädä enää Alfan molemmat kuskit ja Red bullin toisen kuski vapaaksi + tietenkin Hamilton ei ole vielä omaa sopimusta tehnyt. Siellä on nyt kuitenkin Hullkenberg, perez ja kaikki nykyiset kuskit kärkkymässä noita vapaita paikkoja.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Jännä nähdä jos näin on, taitaisi jäädä enää Alfan molemmat kuskit ja Red bullin toisen kuski vapaaksi + tietenkin Hamilton ei ole vielä omaa sopimusta tehnyt. Siellä on nyt kuitenkin Hullkenberg, perez ja kaikki nykyiset kuskit kärkkymässä noita vapaita paikkoja.
Tämän lisäksi vielä Alpha Taurinkin kuljettajapaikat auki.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jännä nähdä jos näin on, taitaisi jäädä enää Alfan molemmat kuskit ja Red bullin toisen kuski vapaaksi + tietenkin Hamilton ei ole vielä omaa sopimusta tehnyt. Siellä on nyt kuitenkin Hullkenberg, perez ja kaikki nykyiset kuskit kärkkymässä noita vapaita paikkoja.

Eiköhän Haasin kiinnitys ole merkki siitä, että Alfan paikat on myös täytetty. Räikkönen jatkaa, koska haluaa, ja Ferrarin valinta on Giovinazzi. Italialainen on aika-ajoissa ollut nopea jo pidempään ja kisoissakin vauhti on parantunut merkittävästi. Virheitä on vielä tullut, mutta nekin vähenemään päin. Lisäksi mies näyttää tulevan poikkeuksellisen hyvin toimeen Kimin kanssa niin täysin järkeenkäypää olisi sopimuksen jatkaminen. Sanoisin nykyisessä valossa olevan jopa aliarvostettu.

Grosjeania ei jää ikävä, mutta Magnussen olisi taitojen puolesta aivan käypänen gridille. En näe isompaa eroa Hülkenbergiin, jota tunnutaan nykyään joka paikassa arvostettavan. Perez Williamsille ja hieman ylimieliseksi käyvä Russell koirankoppiin odottelemaan uutta tilaisuutta sekä opetteleman nöyryyttä.

Eiköhän Albon jatka Red Bullilla thaimaalaisomistuksen vuoksi, vaikka vauhti ei ole ollut läheskään paikan ansaitsevalla tasolla. Kvyatkin taitaa jäädä ilman tuolia ja hänellä on vyöllään Ricciardon päänahka RB-vuosilta, joten tässäkin jää hyvä kuski ulos.

Kyllähän laji uutta tallia tai kahta kaipaisi, niin ajopaikkoja riittäisi vähän paremmin niitä ansaitseville.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Paria uutta tallia ja 2-3 kolmea uutta moottorinvalmistajaa, riippuen nyt miten Hondan kanssa käy.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets

Tulihan se sieltä, ei yllätä yhtään.

Red Bull siis vaatii voimayksiköiden kehitystyön jäädyttämistä kauden 2021 jälkeen tai Red Bull ja Alpha Tauri vetäytyvät sarjasta. Mercedes olisi tähän suostumassa, Renault tietyin ehdoin, mutta Ferrari ei ollenkaan. Red Bull haluaisi jatkaa Hondan voimayksikön käyttämistä, mutta nykyisillä säännöillä sen kehitystyö kävisi tallille aivan liian kalliiksi. Muilta tilaamalla olet sitten muiden armoilla ja et ole niin itsenäinen talli kuin Red Bull on tottunut. Eikä Red Bull halua jäädä tuonne keskikastin talliksi, vaan se haluaa kisata mestaruudesta.

Auto und Motorsport lähteenä, joten lähde on luotettava.

Liberty Medialla on kyllä tehtävä oikeasti töitä sen eteen, että lajiin saataisiin lisää moottorintoimittajia. Nykytilanne, jossa toimittajia on kolme, uhkaa rampauttaa lajin pahasti. Pitäisi miettiä ihan radikaaleja ratkaisuja mikä on F1:n tulevaisuus, sillä polttomoottorit eivät autonvalmistajia houkuttele kehitystyön kannalta ja laji on turkasen kallis. Henkilökohtaisesti uskon F1:n siirtyvän väistämättä joko sähkömoottoreihin tai vetymoottoreihin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kyllä tuossakaan olisi mitään järkeä että kehitystyö jäädytettäisiin kokonaan, kiva kun yksi valmistaja hallitsee lajia jonkun 5v putkeen, äkkiä kyllä saattaisiin ne loputkin valmistajat ulos,
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Liberty Medialla on kyllä tehtävä oikeasti töitä sen eteen, että lajiin saataisiin lisää moottorintoimittajia. Nykytilanne, jossa toimittajia on kolme, uhkaa rampauttaa lajin pahasti. Pitäisi miettiä ihan radikaaleja ratkaisuja mikä on F1:n tulevaisuus, sillä polttomoottorit eivät autonvalmistajia houkuttele kehitystyön kannalta ja laji on turkasen kallis.
Tuossa jutussahan oli maininta että ensi viikolla valmistajat keskustelevat että pitäisikö jo 2023 vuodeksi tuoda yksinkertaisemmat moottorit, eikä vasta vuodeksi 2026.

Tuohon kun lisää ne huhut että Porschea (tai oikeammin VAG-konsernia) kiinnostaisi tuo moottorien valmistus, niin tuo voisi tarkoittaa hyvinkin sitä että ainakin yksi uusi moottorinvalmistaja liittyisi mukaan. Joka tekisi kyllä hyvää lajille. Vielä kun Red Bull tai joku saisi jatkettu Hondan moottorin kehittämistä. Ja muutama uusi talli mukaan
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
VAGn mukaantulosta on huhuiltu kohta noin 13 vuotta, eli en pidättäisi hengitystäni tämän huhun kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös