Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 276 782
  • 2 260

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse näen isoimpana ongelmana Valtterin kannalta sen, että hänen pitää suorittaa jatkuvasti ihan kykyjensä rajoilla, mikäli meinaa voittaa Lewiksen. Lewiksen taso on taas niin kova, että "perussuoritus" riittää monesti voittoon. Tuossa tulee sitten helposti eilisen kaltaisia virheitä, kun puristaa ja miettii että nyt täytyy onnistua, niin käy miten eilen kävi.

Valtteri on loistava kuljettaja, mutta yllämainitun syyn takia en usko, että mies kykenee mestaruutta voittamaan. Olen mielelläni väärässä, ja toivon että Vale pytyn vie. Nico hämmensi soppaa erilaisella tavalla, mutta Valtteri ei vaikuta tyypiltä jolta tuollaiset asiat tulevat luonnostaan.
Itse näen, että Valtterin henkinen kantti ei riitä. Paine on kova, kun tallikaveri on Hamiltonin kaltainen törkeän hyvä kuljettaja. Sellaista vastaan ei pärjää pelkästään olemalla yhtä nopea, vaan pitäisi myös henkisesti kyetä tekemään parhaansa kovan paineen alla. Nopeuden suhteen Bottaksella voisi olla mahdollisuuksia, vaikka ei silläkään osastolla ihan Hamiltonin tasolla ole.

Toki esimerkiksi pari vakuuttavaa voittoa putkeen saattaisi antaa tarvittavan boostin Valtterin itsetunnolle, mutta vaikea niitä on saavuttaa, jos Hamilton pääsee ajamaan jotakuinkin ongelmitta.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Strollista vielä, Debyytikaudellaan jäi vain 3 pistettä Massasta, jota pidän kuitenkin ihan rattimiehenä. Viime kausi oli toki pettymys, mutta toki ikääkin vasta 21 niin en menetettynä tapauksena missään nimessä kaveria pidä. Toivon kyllä, että saisi ajoesityksillään karistettua tuota maksukuski leimaa pois. Jos tällä kaudella pystyy Perezin pesemään, niin suunta ainakin on oikea ja ainakin pahimmat huutelut jäävät pois.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Strollia vaivaa vieläkin ne ensimmäisten kisojen auton mälläilyt. Huomattavasti mainettaan parempi kuski kuitenkin
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse näen isoimpana ongelmana Valtterin kannalta sen, että hänen pitää suorittaa jatkuvasti ihan kykyjensä rajoilla, mikäli meinaa voittaa Lewiksen. Lewiksen taso on taas niin kova, että "perussuoritus" riittää monesti voittoon. Tuossa tulee sitten helposti eilisen kaltaisia virheitä, kun puristaa ja miettii että nyt täytyy onnistua, niin käy miten eilen kävi.

Valtteri on loistava kuljettaja, mutta yllämainitun syyn takia en usko, että mies kykenee mestaruutta voittamaan. Olen mielelläni väärässä, ja toivon että Vale pytyn vie. Nico hämmensi soppaa erilaisella tavalla, mutta Valtteri ei vaikuta tyypiltä jolta tuollaiset asiat tulevat luonnostaan.
Tämä. Hamilton on ehdottomasti yksi kaikkien aikojen kuljettajista ja erityisesti märällä kelillä vie muita kuin märkää rättiä. Ja kun kaverin huono päivä tarkoittaa sitä, että on maalissa toinen tai kolmas, niin vaikea miestä on lyödä. Miehen perusasetus on se mitä pidemmälle kausi etenee sitä varmemmin Lewis suorittaa. Kuten sanoit Valtteri on aivan loistava kuljettaja ja nopea. Otetaan gridiltä lähes kuka vaan kuski Lewiksen tilalle, niin väitän että Valtteri olisi jo maailmanmestari. Mutta kun vieressä on kaveri, joka tykittää kisasta toiseen aivan supertasolla ja roikkuu koko ajan lähellä takana tai edellä, joutuu Valtteri kovan paineen alle ja niitä virheitä sitten herkemmin tulee, valitettavasti.

Jos katsotaan ainoaa kautta jolloin Lewis on Mersulla peitottu eli 2016, niin esiin nousee Nicon superalkukausi (4 voittoa putkeen). Tällehän Nico loi pohjan jo 2015, kun Hamilton mestaruutensa varmistettua kruisaili kolme viimeistä kisaa ja Nico paineli niistä voitot ja nosti itseluottamuksensa tappiin. Barcelonassa kaverukset vielä kolaroivat ja molemmat keskeytti. Sapelithan kalisi vielä Itävallassakin josta enemmän kärsi Nico. Koko tuo kausi oli Nicolta muutenkin kovaa suorittamista ja montaa huonoa kisaa sinne ei sekaan mahtunut. Toki siellä Lewiksen motti porsi johtoasemasta Malesian GP:ssä ja siitä Nico totta kai hyötyi. Hamilton on lyötävissä, mutta paljon se vaatii. Nicon kohdalla ura loppui Hamiltonin peittoamiseen.

Hamilton on kova kanto kaskessa, se kaikkein kovin, mutta voitettavissa hänkin on. Luovuttaa ei saa ja itseluottamus pitää tavalla tai toisella saada pysymään tapissa. Ainakin Valtterilla on nyt oikea asenne, kun voittoa haetaan pienellä riskilläkin, kuten tuo startti. Mies tiesi, että Unkarissa paras tapa voittaa on olla kärjessä ensimmäisen mutkan jälkeen ja siihen Valtteri latasi kaikki paukut. Taisi vain keskittyminen mennä yli ja kun ratin valot sammui mies oli haukkana lähdössä liikkeelle. Onneksi kerkesi kuitenkin paikata erheensä, ettei mitään varikon läpiajorangaistuksia sentään saanut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse näen, että Valtterin henkinen kantti ei riitä. Paine on kova, kun tallikaveri on Hamiltonin kaltainen törkeän hyvä kuljettaja. Sellaista vastaan ei pärjää pelkästään olemalla yhtä nopea, vaan pitäisi myös henkisesti kyetä tekemään parhaansa kovan paineen alla. Nopeuden suhteen Bottaksella voisi olla mahdollisuuksia, vaikka ei silläkään osastolla ihan Hamiltonin tasolla ole.

Tästä taitaa hyvänä esikuvana olla se että joka kausi kun Bottas pääsee paineettomasta tilasta aloittamaan kauden niin ajaa alkukaudesta hyviä aika-ajoja ja kisoja, mutta sitten kun Hamilton pääsee juonesta kiini niin ei ole mitään mahdollisuuksia ja tuntuu kokoajan kauden mittaan Bottaksen suoritukset huononevan kun itseluottamus menee, sitten loppukaudesta voi yksittäisiä hyviä kisoja ajaa kun ei ole mitään paineita enää mestaruuden suhteen. Jotenkin pitäisi pystyä ajamaan tasaisia hyviä kisoja ja pysyä edes jotenkin mestaruustaistelussa mukana sillä että saa pidettyä piste-eron alle 25 pisteessä. Se taitaa olla se parhain mahdollisuus niin kauan kun Hamiltonille ei isompia ongelmia tule.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Aika kauan tässä myös odotellaan sitä Lewiksen teknistä ongelmaa. On sopivasti kyllä kiertänyt kyllä kaikki ongelmat nyt viime vuosina, 2018 Itävallasta edellinen DNF. Aika surullista tosiaan, että tätä pidetään välttämättömyytenä Botten mestaruuden kannalta. Eli puhtaasti ajamalla ei pitkässä juoksussa riitä, tarvittaisiin siis apuja muualta. Näinhän se vaan taitaa olla. Tosin eiköhän tämäkin kausi vetele britti joka kisassa podiumille.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joko se Hamilton on saanut polvisuojat?
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat
Perez on ollut ja on ehkä vieläkin parempi kuski, mutta ero on kyllä kaventunut. Stroll parantaa jatkuvasti, mutta Perez vaikuttaa polkevan paikallaan.

Täysin samaa mieltä. Ja Stroll on 21! Esim Bottas taisi ajaa ensimmäisen kisansa 23 vuotiaana. Strollia aliarvioidaan koska isä Stroll tuo rahaa.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat
Eroa nyt MM-sarjassa vain 5 pistettä, mutta kyllä se vaatii sen 1-2 keskeytystä Hamiltonille enemmän kauden aikana ja Valtteri napata se voitto samaan aikaan, että näen mestaruutta mahdollisena.

Kyllä silti ihmettelen kuinka paljon Bottas saa paskaa liveseurannassa aina.

Hamilton oli nyt ajanut 31.kisassa putkeen pisteille, että aika ihme saa tapahtua jos pari kertaa keskeyttää tynkäkaudella! Mutta kaikkion mahdollista. Mitä Bottaksen haukkumiseen tulee niin sitä on netti täynnä, iltalehtien ym kommenttiosiot. Vituttaa lukea sitä paskaa.
 
Valtterille olisi parasta myöntää itselleen ja hyväksyä, ettei hän voita Hamiltonin kuin satunnaisesti. Jo neljäntenä kautena peräkkäin tulee häviämään tallikaverilleen. Ei itseään kannata huijata.

Joo tulisi jo pois sieltä. Eihän raukka pärjää edes Lewis Hamiltonille, joka on kuitenkin melkoinen turisti tuolla.

Ei vaan totta puhuen. Jos lopettaisikin itsensä huijaamisen, niin mitä sitten? Olisiko upeaa nähdä kun Valtteri tuulettaisi jokaista kakkossijaa kuin maailmanmestaruutta? Oikeasti, tuolla vähintään 75% kuskeista on sellaisia, jotka eivät tule koskaan voittamaan yhtään mitään ja silti ajavat siellä voittaakseen. Miksei siis myös Bottas?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni on aika naiivia olettaa että multimiljardööri bisnesmies olisi formuloihin syytämässä satoja miljoonia ihan huvin vuoksi.
On naiivia olettaa, että isä-Stroll olisi Racing Pointin omistajuuden hankkinut vain tehdäkseen sillä hyvää bisnestä. Kyllä hän lähti siihen rakkaudesta lajiin ja tukeakseen poikaansa. Bisnesmiehestä toki edelleen kyse, eli ei hän sinne lähtenyt huvin vuoksi rahaa tuhlaamaan, vaan pyrkii samalla hoitamaan bisneksiä hyvin ja luomaan suhteita muille bisneksilleen.

F1 ei ole lähtokohtaisesti bisnes jolla tehdään rahaa. Se on bisnestä, joka voi vaikuttaa rahaan monin eri tavoin, mutta siellä ei suoranaisesti olla tekemässä rahaa. Automerkkien omat tallit toki ovat isoja mainostauluja ko. merkeille ja sponsorit muutenkin hakevat usein pitkällä kaavalla rahallista hyötyä, mutta kun puhutaan ns. yksityistalleista ja niiden omistajista, niin kyllä siellä ollaan mukana rakkaudesta lajiin hyvin pitkälti.
 

ijuka

Jäsen
On naiivia olettaa, että isä-Stroll olisi Racing Pointin omistajuuden hankkinut vain tehdäkseen sillä hyvää bisnestä.
Tietenkin myös siksi, että autourheilu on suuri intohimo, mutta kyllä siinä on hyvät bisneksetkin vahvasti taustalla.

Jos hän olisi halunnut ostaa pojalleen elinikäisenkin tallipaikan, se olisi maksanut hänelle jotain 100 kertaa vähemmän.

Selitinkin jo mikä tästä tekisi hänelle hyvän bisneksen niin vähän turha puhua yleisellä tasolla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietenkin myös siksi, että autourheilu on suuri intohimo, mutta kyllä siinä on hyvät bisneksetkin vahvasti taustalla.

Jos hän olisi halunnut ostaa pojalleen elinikäisenkin tallipaikan, se olisi maksanut hänelle jotain 100 kertaa vähemmän.

Selitinkin jo mikä tästä tekisi hänelle hyvän bisneksen niin vähän turha puhua yleisellä tasolla.
Niin, en oikeiden tiedä mistä olet tässä yrittänyt kanssani vääntää, kun vaikuttaa siltä, että olemme hyvin pitkälti kaikesta samaa mieltä.

Minun lähtökohtainen pointtini oli toiselle käyttäjälle vastatessani, että isä-Stroll ei tee kaikkia päätöksiä pelkästään bisnes edellä, ja näin ollen ei tule potkimaan poikaansa kuskin paikalta pois, vaikka se rahtusen järkevämpää saattaisi bisneksiä ajatellen ollakin, kun Perez tuo talliin omat rahansa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lawrence Stroll on jo ennen Racing Point/Aston Martinia pistänyt suunnitelmallisesti pistänyt ison kasan rahaa palamaan saadakseen poikansa sinne ja nyt väitetään että hän heittää pojan bussin alle saadakseen Vettelin, jonka tulevasta tasosta tai kiinnostuksesta jatkaa uraansa tuskin on takeita jos Aston Martin ei 2022 yllätä ja ole mestariauto.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
On muuten Ferrarilla tällä hetkellä aika-ajot 2-1 Vettelille ja kisatulokset sitten 1-1 kuljettajille. Jotenkin itse nautin tilanteesta kun kokenutta "veteraania" ei voiteta suoraan 100-0. Toki nautin näiden huippulupausten otteista, mutta olihan se hienoa kun Ricciardokaan ei hävinnyt Verstappenille aivan pystyyn. Ihmetyttää hieman Ferrarin kuljettajavalinnat kuitenkin ensi kaudeksi, Leclerc selkeä ykköskuski ja rinnalle sitten (omasta mielestäni) selkeästi heikompi kakkoskuski. Vähän kuten Alonso ja Ocon ensi kaudella. Tai tämän ja viime kauden Red Bull. McLaren ensi kaudella ja Mercedes nyt ovat kuskien osalta mielestäni paljon paremmassa kunnossa, erittäin hyvät kuskit, vaikka Mersullakin Bottas on ainakin mielikuvissa kakkoskuski.

edit. Jotenkin ei siis vain itseäni nappaa yhtään tuo paluu Schumin aikakaudelle tai edes lähelle sitä. Tallikaveriin nähden surkea kakkoskuski on kilpailun kannalta äärimmäisen typerää. Kuten myös tallipisteiden.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
edit. Jotenkin ei siis vain itseäni nappaa yhtään tuo paluu Schumin aikakaudelle tai edes lähelle sitä. Tallikaveriin nähden surkea kakkoskuski on kilpailun kannalta äärimmäisen typerää. Kuten myös tallipisteiden.
Eipä nuo kakkoskuskit aiemmin täysin surkeita tainneet olla(kärkitalleissa siis) , mutta nimenomaan suoraan kakkoskuskeja. Miettii nyt vaikka Barrichelloa ja Irvineä, Kimin aikana Coulthardia, Schumin ajan Massaa, unohtamatta Alonson ajan Trullia ja Fisicoa. Häkkisen mestaruusvuosina DCtä ei tietenkään kauden alussa suoraan kakkoskuskina pidetty tallin toimesta, mutta Räikkösen tultua taisi asetelma olla selvempi. Massa toki tuli aika nuorena Ferrarille vielä kasvamaan, mutta aluksi oli selvä kakkosviulun soittaja sielläkin.
Barrichello ja Irvine molemmat olivat nopeita ja lahjakkaita kuskeja tullessaan Ferrarille, mutta hyvissä ajoin heille tehtiin peli selväksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On muuten Ferrarilla tällä hetkellä aika-ajot 2-1 Vettelille ja kisatulokset sitten 1-1 kuljettajille. Jotenkin itse nautin tilanteesta kun kokenutta "veteraania" ei voiteta suoraan 100-0. Toki nautin näiden huippulupausten otteista, mutta olihan se hienoa kun Ricciardokaan ei hävinnyt Verstappenille aivan pystyyn. Ihmetyttää hieman Ferrarin kuljettajavalinnat kuitenkin ensi kaudeksi, Leclerc selkeä ykköskuski ja rinnalle sitten (omasta mielestäni) selkeästi heikompi kakkoskuski. Vähän kuten Alonso ja Ocon ensi kaudella. Tai tämän ja viime kauden Red Bull. McLaren ensi kaudella ja Mercedes nyt ovat kuskien osalta mielestäni paljon paremmassa kunnossa, erittäin hyvät kuskit, vaikka Mersullakin Bottas on ainakin mielikuvissa kakkoskuski.

edit. Jotenkin ei siis vain itseäni nappaa yhtään tuo paluu Schumin aikakaudelle tai edes lähelle sitä. Tallikaveriin nähden surkea kakkoskuski on kilpailun kannalta äärimmäisen typerää. Kuten myös tallipisteiden.
Sainz on aliarvostettu kuski, tulee laittamaan Leclercin todella ahtaalle. Ei Ferrari ole ihan hetkeen harrastanut sitä selvästi heikompaa kakkoskuskia. Toisaalta Schumin aikakaudella sitä oli hankala välttää, kun Schumi oli niin perkuleen kova.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perez kommentoi itse ensimmäistä kertaa Vettel - Aston Martin kytköstä: ”Kyllä te tiedätte kumpi siinä kohtaa lähtee tallista, olen itse myös isä, enkä antaisi potkuja pojalleni”
 

Johnnie

Jäsen
On muuten Ferrarilla tällä hetkellä aika-ajot 2-1 Vettelille ja kisatulokset sitten 1-1 kuljettajille. Jotenkin itse nautin tilanteesta kun kokenutta "veteraania" ei voiteta suoraan 100-0. Toki nautin näiden huippulupausten otteista, mutta olihan se hienoa kun Ricciardokaan ei hävinnyt Verstappenille aivan pystyyn. Ihmetyttää hieman Ferrarin kuljettajavalinnat kuitenkin ensi kaudeksi, Leclerc selkeä ykköskuski ja rinnalle sitten (omasta mielestäni) selkeästi heikompi kakkoskuski. Vähän kuten Alonso ja Ocon ensi kaudella. Tai tämän ja viime kauden Red Bull. McLaren ensi kaudella ja Mercedes nyt ovat kuskien osalta mielestäni paljon paremmassa kunnossa, erittäin hyvät kuskit, vaikka Mersullakin Bottas on ainakin mielikuvissa kakkoskuski.

edit. Jotenkin ei siis vain itseäni nappaa yhtään tuo paluu Schumin aikakaudelle tai edes lähelle sitä. Tallikaveriin nähden surkea kakkoskuski on kilpailun kannalta äärimmäisen typerää. Kuten myös tallipisteiden.

Tosiaan aika raakaa aliarviointia verrata Sainzia Oconiin tai luonnehtia herraa surkeaksi Leclerciin nähden. Ihan kelpo rattimieshän Carlos on. Kenties ei lähtökohtaisesti Leclercin tasolla, mutta kohtuullisen nopea ja luotettava kuitenkin, eikä vielä päässyt näyttämään parastaan. En itse jaksa uskoa, että kuskikaksikon voimasuhteisiin tulisi kummoisempiakaan eroja vrt. Ferrarin viime kaudet.

Ja eipä siihen Sainzin paikalle hirmuisesti tainnut olla tyrkylläkään kovempia kuskeja. Ricciardo korkeintaan.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Vaikka noissa BBC:n podcasteissa ollaankin kovasti hamilton_fanboy -lasit päässä, niin kyllä siellä osataan tuoda selkeästi esille nykyiset voimasuhteet ja kuinka mahdoton tilanne on erityisesti Botten kannalta. Eli asia mitä siellä nyt esimerkiksi viimeisessä kisa-analyysissa painotettiin: Milloin viimeksi Hamilton on ohitettu radalla, jos hän johtaa ykkösmutkan jälkeen?

Poisluetaan viime vuoden Saksan GP, jossa vaikeissa olosuhteissa aika moni tötöili radalla. Eivät ihan heti muistaneet, enkä kyllä minäkään. Itävallassa 2018 ennen keskeytystä Lewis lähti paalulta, mutta taisi enemmänkin mennä taktiikan piikkiin, että menetti johdon. Kertoo kaiken tilanteesta. Kun parhaalla kuskilla on paras auto alla, vaikea siinä on normi olosuhteissa mitään yrittää takana. Näinhän se vaan on. Ellei siis jotain odottamatonta satu, on kaveria kyllä puhtaasti ajamalla vaikea syrjäyttää valtaistuimelta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka noissa BBC:n podcasteissa ollaankin kovasti hamilton_fanboy -lasit päässä, niin kyllä siellä osataan tuoda selkeästi esille nykyiset voimasuhteet ja kuinka mahdoton tilanne on erityisesti Botten kannalta. Eli asia mitä siellä nyt esimerkiksi viimeisessä kisa-analyysissa painotettiin: Milloin viimeksi Hamilton on ohitettu radalla, jos hän johtaa ykkösmutkan jälkeen?

Poisluetaan viime vuoden Saksan GP, jossa vaikeissa olosuhteissa aika moni tötöili radalla. Eivät ihan heti muistaneet, enkä kyllä minäkään. Itävallassa 2018 ennen keskeytystä Lewis lähti paalulta, mutta taisi enemmänkin mennä taktiikan piikkiin, että menetti johdon. Kertoo kaiken tilanteesta. Kun parhaalla kuskilla on paras auto alla, vaikea siinä on normi olosuhteissa mitään yrittää takana. Näinhän se vaan on. Ellei siis jotain odottamatonta satu, on kaveria kyllä puhtaasti ajamalla vaikea syrjäyttää valtaistuimelta.
Toisaalta, milloin viimeksi Bottas on ohitettu radalla, jos on johtanut ykkösmutkan jälkeen? Siis ihan ajamalla ohitettu? Itse en ainakaan muista. Kyllä mersu on niin nopea auto, että vaikeaa se on Bottaksenkin kohdalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös