Formula 1 – kausi 2020

  • 268 434
  • 2 260

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Jännästi Haaseille +10sek kisan jälkeen tuloksiin koska tuo "lämmittelykierrokselta varikolle"-veto oli sääntöjen vastainen.
Ärsyttää nämä kisan jälkeiset rangaistukset vaikka periaatteessa aiheesta tulisikin, mutta olihan tämäkin nyt aika naurettava. Magnussen todellakin olisi ansainnut kaksi pistettänsä.
Miettikää jos mestaruus olisi ratkennut Abu Dhabin jälkeen vaikka pisteellä ja sitten 8 tuntia kisan jälkeen ilmotettaisiin jonkun kuskin rangaistuksesta, syynä joku "renkaan lämmittimen väärä materiaali", joka siten vaihtaisi mestarin jälkikäteen.
Ihmettelen miten tiimeissä ylipäätänsä ollaan näin pihalla säännöistä, että täysin typeriä rangaistuksia tulee viikonlopusta toiseen.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Tulee tätä menoa kiire Bottelle paljastaa ne paljon puhutut keinot, joilla meinasi Lewiksen tänä vuonna voittaa.

Eiköhän tuo ole ne jo paljastanut, mutta turha pyristellä, kun talli tekee kaikkensa, jotta Hamilton vie pidemmän korren. Aika-ajoissa bottaksella painavampi auto (enemmän bensaa) ja nyt kisassa otettiin taktinen "kömmähdys" kun otettiin valtteri sisään vielä lopussa renkaiden vaihtoon. Muuten olisi ollut kisan kakkonen. Lisäksi Bottaksella lisäpisteet roikkui vaikka kuinka pitkään parhaasta kierrosajasta, mutta pari kierrosta ennen loppua Lewis sisään ja tuoreilla renkailla bottakselta pisteet sieltäkin pois.

Mutta nämä nyt on näitä.. Hamilton mestari ja Bottas kakkonen. Kiveen hakattua paskaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ärsyttää nämä kisan jälkeiset rangaistukset vaikka periaatteessa aiheesta tulisikin, mutta olihan tämäkin nyt aika naurettava. Magnussen todellakin olisi ansainnut kaksi pistettänsä.
Miettikää jos mestaruus olisi ratkennut Abu Dhabin jälkeen vaikka pisteellä ja sitten 8 tuntia kisan jälkeen ilmotettaisiin jonkun kuskin rangaistuksesta, syynä joku "renkaan lämmittimen väärä materiaali", joka siten vaihtaisi mestarin jälkikäteen.
Ihmettelen miten tiimeissä ylipäätänsä ollaan näin pihalla säännöistä, että täysin typeriä rangaistuksia tulee viikonlopusta toiseen.

Tarkennan hiukan, rangaistus ei tullut varikkokäynnistä itsestään vaan siitä että tiimi oli ohjeistanut kuskeja oma-aloitteisesti tulemaan renkaidenvaihtoon, sääntöjen mukaan lämmittelykierroksella tiimi ei saa ohjeista kuskeja mitenkään.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Mitä tulee Racing Pointin, eli tulevan Aston Martinin kuskivalintoihin, niin mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on ottaa Vettel Strollin tilalle ja katsella miten kaksikko Perez - Vettel pärjää. Vettel kuitenkin tulisi sisään kovalla mestarin statuksella. Strollin voi laittaa testikuskiksi ja nostaa myöhemmin ajohommiin takaisin, tai sitten ostaa ajopaikka vaikkapa Haasilta. Perezin ulosostaminen tulisi ensinnäkin kalliiksi ja siihen päälle menettäisivät vielä sponsoreita. Toki Stroll ajoi tänä viikonloppuna paremmin kuin Perez, joten saa nähdä jatkuuko trendi samanlaisena. Silti rahallisesti on kannattavampaa korvata Stroll.

Rahallisesti juuri on satakertaa parempi korvata Perez kuin Stroll. Siinä vaiheessa kun poika Stroll savustettaisiin ulos tallista, niin hyvin todennäköisesti lähtee myös isä Strollin rahat. Ja niillä isä Strollin rahoilla toi homma pyörii melkeinpä. Isä Stroll taitaa omistaa ~20% tulevasta Aston Martinista ja Racing Pointtiakin löytyy iso pala kakkua. Siinä ei ihan Perezin sponssit pärjää, kun otetaan vertailuun se massi mitä isä Stroll tuo. Lisäksi Pereziähän ei edes tarvitse ulosostaa sopimuksestaan. Siellä on pykälä missä Point voi purkaa Perezin sopimuksen olisiko ollut ennen heinäkuuta ilmaiseksi.

Urheilullisestihan Perez on parempi kuin Stroll. Siinä määrin olisi fiksumpaa korvata Stroll, mutta kyllä tuolla taustalla isän raha puhuu aika kovaa valuuttaa.
 

BaronFIN

Jäsen
Niin, no.... Pereziä on katseltu vuosikymmen näissä piireissä, taso tiedetään ja se on has been... Stroll on sitä vastoin hyvinkin nousujohteinen tällä hetkellä ja minun mielestä huippua ei ole ehkä vielä nähty.

Erikoinen tuo sääntö ettei lämmittelykierroksella saa ohjeistaa. Olisipa noin. Kyllähän tuolla koko ajan menee ”scenario six, senario six, plan b, plan b, hold the clutch, plaa plaa plaa...” Tuon renkaanvaihdon olisi pitänyt olla sitten ”kikka kutonen”, niin olisi mennyt läpi. Ehkä olen väärässä, mutta tuo tiimiradio on ihan jäätävää nykyään. Piuhat poikki ja telemetriat pois samalla, niin jo lähtee.

No, saatiinpa draamaa Netflixiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Stroll senior on myös bisnesmies. Jos tekisit ulkomaankauppaa Viron kanssa ja yhtäkkiä olisi mahdollista levittää toimintaa Kiinaan, niin saattaa jälkimmäinen mahdollisuus houkutella, vaikka kumppanit Viron päässä olisivatkin hyviä kavereita. Ei Stroll muutenkaan mikään diktaattori ole tuolla tallissa omistuksestaan huolimatta. Vettel ja Perez olisivat hyvä kasvo Aston Martinille. Tällä hetkellä ei tosin ainakaan minulla ole mitään täyttä luottoa Vetteliin viimeaikaisten suoritusten vuoksi, mutta ei siinä mitään häviä, että yritetään.
Isä-Stroll ei ole F1:ssä mukana sen vuoksi, että haluaisi tehdä rahaa tallin toiminnalla. F1-tallin omistajuus on hankittu siksi, että rahaa ja tuloja on muutoin niin paljon, että niillä voi jotain tällaista tehdä. Jos muut omistajat ja johtoporras päättäisivät vaihtaa Strollin tilalle väkisin toisen kuskin, niin isä-Strollia tuskin kiinnostaisi olla mukana toiminnassa enää ollenkaan, joka saattaisi olla tallille todella iso taloudellinen isku.

Racing Point ei lopulta kuitenkaan tarvitse Perezin tukijoiden rahoja mihinkään, sillä taustalta löytyy kyllä rahaa muutenkin riittävästi.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Kuulostaa nuo Valtterin selitykset ihan maailman nopeimman Heikin selityksiltä. Ettäkö Mersu tahallaan sabotoisi jo kauden kolmannessa kisassa kuljettajien mestaruustaistelua. Vauhtia on Valtteri saanut itselleen lisää, mutta korvien välissä oleva kasettipesä ei tunnu kyllä yhtään vahvemmalta mitä aiempina kausina. Heti kun tulee kaksi viikonloppua kunnolla tukkaan, niin rupeaa vetämään kasettipesä jumiin. Toivottavasti nyt breikin aikana saa vaikka pyöräiltyä sen kasettipesän taas kuosiin, Hamiltonilla kuitenkin on erittäin kova track record Silverstonessa joten siellä pitäisi taas pystyä puristamaan vähän lisää irti.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Who is the Stroll now?

Parantaa jatkuvasti, hieno homma ja en olisi uskonut.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos Bottas ei pysty voittamaan toista Silverstonen skabaa, mestaruustaistelu on ohi. Siitä lähtien Hamilton saa perinteisen flownsa päälle, ellei ole jo saanut, ja silloin ei ole enää mitään jakoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Bottas ei pysty voittamaan toista Silverstonen skabaa, mestaruustaistelu on ohi. Siitä lähtien Hamilton saa perinteisen flownsa päälle, ellei ole jo saanut, ja silloin ei ole enää mitään jakoa.
Ei se ihan näin selvää kuitenkaan ole. Kyse on lajista, jossa kaikkea voi sattua ja tapahtua - myös Hamiltonille. Loppukautta kohden kun alkaa osia hajoamaan ja rangaistuksia jaellaan, niin ei ollakaan lähtemässä aina paalulta ja ajelemassa yksin voittoon.

Vaikeaa Hamiltonin voittaminen on joka tapauksessa, se on toki selvää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Streamable Video

Tuossa videolla tuo Bottaksen startti. Reagoi samantien, kun valot auton ratissa sammuu. Tiedä sitten mikä virka noilla on, muuta kuin kierroksia kertoa.

Tämä oli juuri niitä kisoja, joita ei vain saisi Bottakselle tulla. Toki joo voidaan ajatella, että se minimisuoritus olisi se kakkossija, jos ei Hamiltonille mahda mitään, niin siihen nähden tietysti meni vain kolme pistettä hukkaan, mutta silti. Hyvää nyt sentään, että ei jäänyt minnekään podiumin ulkopuolelle, mutta toisaalta Mersulla on niin älyttömän kova auto tällä(kin) hetkellä, että ei se nyt mikään Driver of the day-suoritus ole nousta takaisin pallille.

Silverstone x2 seuraavaksi. Sieltäkin Hamiltonilta urallaan jo seitsemän voittoa kerättynä ja "kotirata". Toisaalta taas Unkari aina sopinut Hamiltonille ja Bottakselle ollut jotenkin vaikea rata, joten en nyt mitenkään mahdottomana näe, että Bottas onnistuisi ainakin toisen näistä kisoista viemään ihan mies mies vastaan Hamiltonin kanssa.
Eroa nyt MM-sarjassa vain 5 pistettä, mutta kyllä se vaatii sen 1-2 keskeytystä Hamiltonille enemmän kauden aikana ja Valtteri napata se voitto samaan aikaan, että näen mestaruutta mahdollisena.

Kyllä silti ihmettelen kuinka paljon Bottas saa paskaa liveseurannassa aina. Tuskinpa tuolla kuskeista Verstappenia lukuunottamatta kukaan kovinkaan paljon paremmin Hamiltonin tallikaverina ajaisi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jos Bottas ei pysty voittamaan toista Silverstonen skabaa, mestaruustaistelu on ohi. Siitä lähtien Hamilton saa perinteisen flownsa päälle, ellei ole jo saanut, ja silloin ei ole enää mitään jakoa.
Muotoilisin niin että Bottaksen on parempi olla ainakin toisessa Silverstonen kisassa Hamiltonia parempi. Toki todennäköisesti se tarkoittaisi kisan voittoa, mutta jos Botte nyt toisessa kisassa on vaikka toinen ja Hami keskeyttää niin sekin passaisi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka tuosta startista on helppo Bottasta dissata, niin lopultahan tuossa on kyse siitä, että Bottas ei halua jäädä toiseksi ja tietää, että startissa pitäisi päästä ohi, jos meinaa Hamiltonin voittaa. Hamilton on kuitenkin erittäin varma ja hyvä starteissa, joten siinä pitää yleensä tehdä täydellinen suoritus, jos meinaa Hamiltonin startissa voittaa. Kun sitä maagisen täydellistä starttia sitten hakee, niin voi herkästi käydä tuollainen moka, että tulee ennakoitua hieman.

Tietyllä tapaa olen tyytyväisempi tähän, kuin siihen, että Bottas olisi ottanut varman päälle tuon startin ja körötellyt toisella sijalla maaliin asti. Nyt kävi vähän ohraisesti, kun kyseenalaisen varikkostopinkin myötä jäätiin kolmanneksi, mutta useimmissa tapauksissa taaempaakin tuolla autolla nousee toiseksi, joten startissa on varaa ottaa hieman riskiä.

Lopulta kuitenkin tämä virhe johtuu siitä, että Bottas yrittää ja haluaa haastaa Hamiltonin mestaruustaistossa, eikä vain tyytyä olemaan hyvä kakkonen. Ei näin toimi sellainen nössö kakkoskuski, jollaisena Bottasta on mersuaikoina pidetty.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Ei missään nimessä Vetteliä Strollin tilalle vaan Perez vaihtoon. Hyvinhän tuo Stroll ajoi nytkin. Perez on ajellut jo vuosia ja junnaa näillä 5-10 sijoilla vuodesta toiseen. Miettikääs Vettel talliin antamaan lisää vauhtia ja oppia Strollille. Poikahan on kohta voittamaton ja isä ostaa paikan Mersulta :)
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Ei siinä edes mitään maagisen hyvää lähtöä olisi tarvittu Valtterilta, vaan yhtä hyvä kuin Hamiltonilta, jonka jälkeen ei tuumaakaan periksi ekassa mutkassa silläkin uhalla että hopeanuolet paukuttaa vanteita yhteen. Nyt sen sijaan höpötetään joistain vilkkuvista valoista ratissa ja painavemmista bensakuormista aika-ajoissa, kun se maitolasi on jo kaatunut.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Valtterille olisi parasta myöntää itselleen ja hyväksyä, ettei hän voita Hamiltonin kuin satunnaisesti. Jo neljäntenä kautena peräkkäin tulee häviämään tallikaverilleen. Ei itseään kannata huijata.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kuulostaa nuo Valtterin selitykset ihan maailman nopeimman Heikin selityksiltä. Ettäkö Mersu tahallaan sabotoisi jo kauden kolmannessa kisassa kuljettajien mestaruustaistelua. Vauhtia on Valtteri saanut itselleen lisää, mutta korvien välissä oleva kasettipesä ei tunnu kyllä yhtään vahvemmalta mitä aiempina kausina.
Meinaatko Bottaksen keksineen tämän omasta päästänsä ja pokkana valehdelleen? Uskon kyseessä olleen Mersun puolelta aito vahinko ja se saattoi oikeasti viedä paalun, kun ero oli vain sen 0,1 sek.

Lähdön sähläys toki Valtterin piikkiin, oli aika hölmöä noin kokeneelta kuskilta seota oman ratin valoista. Toki, virheen takia meni todennäköisesti 3p viemäriin, mutta täytyy muistaa myös Hamiltonin lahjoittaneen sekoilullaan pisteitä avauskisassa.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Meinaatko Bottaksen keksineen tämän omasta päästänsä ja pokkana valehdelleen? Uskon kyseessä olleen Mersun puolelta aito vahinko ja se saattoi oikeasti viedä paalun, kun ero oli vain sen 0,1 sek.
Aika tarkkaan on kyllä Mersun pojat sitten laskeneet siellä, että kuinka paljon enemmän sitä polttoainetta Valtterille laitetaan jotta jää vain sen 0,1 sek Hamiltonista. Polttoainemääriä kun emme saa tietää, niin jäänee arvailun varaan. Ainahan se vahinko on voinut sattua, mistä syystä Valtterin huima 0,3 sekunnin erolla otettu paalukierros jäi nyt sitten näkemättä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei siinä edes mitään maagisen hyvää lähtöä olisi tarvittu Valtterilta, vaan yhtä hyvä kuin Hamiltonilta, jonka jälkeen ei tuumaakaan periksi ekassa mutkassa silläkin uhalla että hopeanuolet paukuttaa vanteita yhteen. Nyt sen sijaan höpötetään joistain vilkkuvista valoista ratissa ja painavemmista bensakuormista aika-ajoissa, kun se maitolasi on jo kaatunut.
Helppoahan se on huudella, kun ei ole itse ratissa ja jälkikäteen pääsee viisastelemaan. Joo, siitä vaan yhtä hyvä lähtö ja helposti takamatkalta märällä radalla ohi ruudukon parhaasta kuskista.
 

ijuka

Jäsen
Mitä tulee Racing Pointin, eli tulevan Aston Martinin kuskivalintoihin, niin mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on ottaa Vettel Strollin tilalle ja katsella miten kaksikko Perez - Vettel pärjää. Vettel kuitenkin tulisi sisään kovalla mestarin statuksella. Strollin voi laittaa testikuskiksi ja nostaa myöhemmin ajohommiin takaisin, tai sitten ostaa ajopaikka vaikkapa Haasilta. Perezin ulosostaminen tulisi ensinnäkin kalliiksi ja siihen päälle menettäisivät vielä sponsoreita. Toki Stroll ajoi tänä viikonloppuna paremmin kuin Perez, joten saa nähdä jatkuuko trendi samanlaisena. Silti rahallisesti on kannattavampaa korvata Stroll.
"Rahallisesti kannattavampaa korvata Stroll"? "Perezin sponsorit"? Ensinnäkin, Lawrence Stroll omistaa Racing Pointin. Että se vähän kirpaisisi jos tämä päättäisi lähteä. Toiseksi, osti osan Aston Martinista jotta tämä suostuisi title sponsoriksi - Diili joka myös kariutuisi jos Stroll päättäisi häippästä. Tästä johtuen Lance Strollin potkiminen ei oikein käy päinsä.

Sitten ihan perhesyistä riippumattomat jutut. Perez on 30v. Stroll on 21v. Stroll on oikeasti ihan lupaava kuski vaikka kuinka isänsä hänelle paikkaa petaisi. Perez saattaa olla hieman parempi tällä hetkellä, mutta vähän outoa miten oletat 30v kuskin parantavan enemmän kuin 21v kuskin.
Isä-Stroll ei ole F1:ssä mukana sen vuoksi, että haluaisi tehdä rahaa tallin toiminnalla. F1-tallin omistajuus on hankittu siksi, että rahaa ja tuloja on muutoin niin paljon, että niillä voi jotain tällaista tehdä. Jos muut omistajat ja johtoporras päättäisivät vaihtaa Strollin tilalle väkisin toisen kuskin, niin isä-Strollia tuskin kiinnostaisi olla mukana toiminnassa enää ollenkaan, joka saattaisi olla tallille todella iso taloudellinen isku.

Racing Point ei lopulta kuitenkaan tarvitse Perezin tukijoiden rahoja mihinkään, sillä taustalta löytyy kyllä rahaa muutenkin riittävästi.
Vähän naiivia ajatella näin. Ei tuo Lawrence Strollille pelkkää rahantuhlausta ole, vaikka autourheilumiehiä onkin.

Aston Martin oli aika kusessa ennen kuin Lawrence Stroll sijoitti siihen, mitä jotain miljardi velkaa tms. Lawrence Stroll sijoitti siihen mitä ~500mil. Lawrence Stroll osti Aston Martinista yhteensä 25% osuuden, ja teki diilin jolla Aston Martin suostuu title sponsoriksi, sekä sijoittaa tiimiin 200mil seuraavan 4:n vuoden ajalla.

Ensinnäkin, koska Aston Martinin velkatilanne on mikä on, tuo ~500mil auttaa niitä tosi paljon. Aston Martin itse saa Formula 1-tiimin ilman että joutuvat laittamaan siihen välittömästi älyttömän paljoa rahaa, mikä taas tuo heille huomattavasti lisää näkyvyyttä ja julkisuutta. Sekä tuo raha että Formuloiden tuoma näkyvyys tulevat todennäköisesti auttamaan itse Aston Martinia erittäin paljon. Ja sitten tietenkin se, että kaikki mikä auttaa Aston Martinia auttaa Lawrence Strollia, joka omistaa Aston Martinista sen 25%. Ja omistaa myös F1-tallin.

Että ihan hyvin tämä on nämä bisnekset junaillut.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Itse näen isoimpana ongelmana Valtterin kannalta sen, että hänen pitää suorittaa jatkuvasti ihan kykyjensä rajoilla, mikäli meinaa voittaa Lewiksen. Lewiksen taso on taas niin kova, että "perussuoritus" riittää monesti voittoon. Tuossa tulee sitten helposti eilisen kaltaisia virheitä, kun puristaa ja miettii että nyt täytyy onnistua, niin käy miten eilen kävi.

Valtteri on loistava kuljettaja, mutta yllämainitun syyn takia en usko, että mies kykenee mestaruutta voittamaan. Olen mielelläni väärässä, ja toivon että Vale pytyn vie. Nico hämmensi soppaa erilaisella tavalla, mutta Valtteri ei vaikuta tyypiltä jolta tuollaiset asiat tulevat luonnostaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän naiivia ajatella näin. Ei tuo Lawrence Strollille pelkkää rahantuhlausta ole, vaikka autourheilumiehiä onkin.

Aston Martin oli aika kusessa ennen kuin Lawrence Stroll sijoitti siihen, mitä jotain miljardi velkaa tms. Lawrence Stroll sijoitti siihen mitä ~500mil. Lawrence Stroll osti Aston Martinista yhteensä 25% osuuden, ja teki diilin jolla Aston Martin suostuu title sponsoriksi, sekä sijoittaa tiimiin 200mil seuraavan 4:n vuoden ajalla.

Ensinnäkin, koska Aston Martinin velkatilanne on mikä on, tuo ~500mil auttaa niitä tosi paljon. Aston Martin itse saa Formula 1-tiimin ilman että joutuvat laittamaan siihen välittömästi älyttömän paljoa rahaa, mikä taas tuo heille huomattavasti lisää näkyvyyttä ja julkisuutta. Sekä tuo raha että Formuloiden tuoma näkyvyys tulevat todennäköisesti auttamaan itse Aston Martinia erittäin paljon. Ja sitten tietenkin se, että kaikki mikä auttaa Aston Martinia auttaa Lawrence Strollia, joka omistaa Aston Martinista sen 25%. Ja omistaa myös F1-tallin.

Että ihan hyvin tämä on nämä bisnekset junaillut.
Naiivi nyt on aika kaukana tähän tilanteeseen sopivasta termistä.

Vaikka Stroll ei ole F1:ssä mukana tekemässä rahaa, niin se ei ole synonyymi sille, että olisi mukana vain tuhlaamassa rahaa. Ihan varmasti pyrkii hoitamaan bisnekset järjellä, vaikka rahaa ei tarvitsekaan tehdä. Mutta kun tarkoituksena ei ole tehdä rahaa, niin ei varmasti ole potkimassa poikaansa pois kuskin paikalta, kun on kuitenkin faktaa, että poika ajaa varsin hyvällä tasolla ja ansaitsee myös taitojensa puolesta paikan kisakuskina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös