Formula 1 – kausi 2020

  • 269 372
  • 2 260

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Tänä vuonna Monzassa ajetaan ilman yleisöä ja samalla on sorvattu jatko vuoteen 2025. Tuossa uutisessa mainitaan myös, että "euroopan kalenteri" julkaistaan tiistaina.

 

Hawks91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Nyt julkaistiin ensimmäisten viikkojen kalenteri: Itävallan toinen kisa kulkee nimellä Steiermarkin GP ja Iso-Britannian toinen kisa on puolestaan F1 70-vuotta - GP. 10 viikon aikana olisi tarkoitus ajaa peräti 8 kisaa, eli aika kova rupeama heti alkuun.

 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Uusi kalenteri pistää kyllä kaiken uusiksi. Ennen Melbournea Hamilton oli selvä ennakkosuosikki, mutta nyt en ole ollenkaan varma. Kolme ensimmäistä kisaa luulisi sopivan Red Bullille ja etenkin Verstappenille. Muutenkin Red Bull on ollut aina alkukautta vahvempi kesän jälkeen, joten näkisin että siellä on hyvät saumat taistella mestaruudesta.
Leclerc voisi periaatteessa olla vahvin mestarisuosikki, jos auto olisi samalla tasolla kuin viime vuonna loppukaudesta. Kuitenkin Ferrarin heikko preseason, lannistaa odotuksia ainakin tällä hetkellä. Jos taasen Mersu on edelleen vahvin niin saumat on Valtterillakin kunhan saisi onnistumisia heti alkuun ja kausi jäisi vaikkapa 15 kisan mittaiseksi.
Mielenkiintoista on myös nähdä mitä Racing Point tekee. Vahva preseason "mersukopiolla" ja joidenkin puheiden perusteella halusivat auton joka on vahva alkukaudesta, ettei kehitystyötä tarvitse tehdä, vaan voitaisiin keskittyä sääntömuutosten jälkeiseen autoon. Nyt kun ne siirtyivät vuodella niin olisiko panostusta tulossa kuitenkin enemmän myös tähän nykyiseen autoon, joka ilmeisesti on jo melko hyvä. Lopuksi toki toivotaan onnistumisia myös Kimille ja Alfalle. Ainoa pelko ensi kautta kohtaan on, että Mersun DAS systeemi olisi ylivoimainen keksintö. Toivottavasti ei.

Samalla Meksikon kisan järjestäminen varmistui ja liput tulivat myyntiin. Näinköhän olisi että loppukaudesta päästäisiin ajamaan yleisön kanssa. Brasilian järjestäjät sanoivat, että yleisö on heidän kisassa paikalla mutta saa nähdä, puututaanko tuohon, vai onko vastuu sitten järjestäjillä, kun tuo Brasilia voi olla melkein huonoin paikka järjestää kisa yleisölle.

Vaikka olenkin perinteisen aika-ajon kannalla, niin olisi todella sääli jos tuo ehdotettu idea sprintti aika-ajosta näihin tuplakisojen jälkimmäiseen viikonloppuun ei toteudu Mersun vikinän vuoksi. Lauantaina olisi siis 30 minuutin sprintti mm-sarjan käännetyssä järjestyksessä, joka sitten ratkaisee gridin itse pääkisaan. Noita tuplakisoja lienee korkeintaan kolme, eli Itävalta, Britannia ja ehkä Bahrain, joten olisi ollut hyvä systeemi testata tosiaan jälkimmäisessä kisassa. Varsinkin kun Mersun ja Red Bullin takia 2013 kausi meni periaatteessa pilalle, kun renkaat piti muokata heille mieluisaksi niin olisi tietynlainen takaisinmaksun paikka faneille. FIA saisi sanoa, että poikkeuskautena poikkeusjärjestelyt ja piste. Varsinkin kun kaikki muut tallit olivat tuon kokeilun puolella. Mutta eihän se Totolle kelpaa kun pitää päästä ajamaan kärjestä karkuun, kuten kuutena edellisenä kautena.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Aivan alkukaudesta tuo käännetyllä lähtöjärjestyksellä ajettava sprinttikisa voisi aiheuttaa vielä normaalia sekavamman lähtöjärjestyksen. Jos Hamilton joutuisi keskeyttämään avauskisan ensimmäisessä mutkassa, niin tuo kai tietäisi lähes parhaita asetelmia toisen viikonlopun sprinttiin.

Siinä vaiheessa kun kisoja on ajettu enemmän niin järjestyskin on normaalimpi eikä yksittäisen yllätyskisan tulokset vaikuta MM-sarjan järjestykseen niin paljon.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät

Hawks91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Olisi kyllä hyvä edes kokeilla tuota reverse grid-kilpailua, ainakin radoilla joilla ajetaan tuplakisat. Toisi siihen toiseenkin kisaan enemmän mielenkiintoa, koska muuten saattaisi tulokset olla pitkälti samat kuin ensimmäisessä kisassa. (Jos ei oteta huomioon esim. mahdollista sadetta tai kolareita.) Ainut talli joka uudistusta on vastustanut on yllätys yllätys, Mercedes. Tavallaan ymmärrettävää, koska tuskin Mersu on rakentanut autoa jolla pitäisi kisoissa ohitella paljon porukkaa, eivätkä varmasti halua riskeerata omia autoja sprinttikisassa, kun normaalisti pääsisi lähtemään joka kisaan ihan kärkiruuduista. Mutta jotain venymistä toivoisin myös Mersulta, tätä kautta parempaa mahdollisuutta kokeilla uusia asioita ei ehkä koskaan tule.

Kokonaisuudessaan kauden alun luulisi suosivan Red Bullia ja etenkin Max Verstappenia. Heti alkuun kaksi kotikisaa Red Bullille, jossa Max ajoi voittoon Mercedesten ollessa vaikeuksissa. Tämän jälkeen vielä Unkari, jossa Verstappen otti viime vuonna uran ensimmäisen paalun, ja oli sielläkin lähellä voittoa. Nyt kun kausi on lyhyt niin jokainen kisa on sen piirun verran tärkeämpi, eli jos Red Bull pystyisi kauden ensimmäisissä kisoissa olemaan Mersun kanssa tasoissa tai jopa edellä, voisi aika herkullinen kausi olla tulossa.

Ei nyt kokonaan suljeta pois Ferraria, vaikka talvitesteissä oli tuskaisen näköistä, en usko että sieltäkään on vielä kaikkea nähty. Racing Point tulee olemaan myös mielenkiintoinen, saattaa etenkin kauden alussa yllättää. Ei ole ollenkaan mahdotonta etteikö Racing Point voisi napata jopa muutaman podiumin tällä kaudella.

Kuukauden päästä mennään, ainakin toivottavasti. Onhan tätä kauden alkua jo odoteltukin!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe
Suosikkijoukkue
HIFK
Todella kaksipiippuinen juttu tuo käännetty lähtöjärjestys. Itse olen kuitenkin sen verran konservatiivinen, että tiedostaen kisojen olevan "vähemmän" viihdyttäviä haluaisin silti mennä perinteisellä kuviolla. Aika-ajon nopein aina paalulle ja siitä sitten kisaamaan.
Mutta kyllähän tuo ihan huikeaa viihdettä varmaan toisi tuo käännetty lähtöjärjestys, että ei se nyt mitään formuloiden fanitusta todellakaan päättäisi. Ehkä jopa mielipide muuttuisi, kun pari sellaista kisaa näkisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Todella kaksipiippuinen juttu tuo käännetty lähtöjärjestys. Itse olen kuitenkin sen verran konservatiivinen, että tiedostaen kisojen olevan "vähemmän" viihdyttäviä haluaisin silti mennä perinteisellä kuviolla. Aika-ajon nopein aina paalulle ja siitä sitten kisaamaan.
Mutta kyllähän tuo ihan huikeaa viihdettä varmaan toisi tuo käännetty lähtöjärjestys, että ei se nyt mitään formuloiden fanitusta todellakaan päättäisi. Ehkä jopa mielipide muuttuisi, kun pari sellaista kisaa näkisi.
Jos elettäisiin aikakautta milloin takana tuleva menee heittämällä ohi radalla kuin radalla ikään kuin kartingissa konsanaan niin tuo varmaan toimisi. Nyt se olisi tosiaan enemmän viihdettä ja kärkitallit on monilla radoilla niin tasaisia että ei sieltä takaalta tultaisi heittämällä ohi kuin puolesta porukasta ja sitten muutamasta taisteltaisiin tosissaan.

Se varmaan siinä olisikin tarkoitus. Ikään kuin saada uusia voittajia ja tavalla tai toisella jakaa sitä rahapottia enemmän. Voisi sopia tulevaisuuden formuloihin, mutta en minäkään näe sitä nyt heti samantien toteutettavana konseptina.

Ehkä tässä on sellainen perustavan laatuinen kysymys mitä tallitkin tai ainakin Toto vastustaa ja mielestäni ihan aiheesta. Miksi luopua saavutetusta asemasta mikä on kovalla työllä hankittu.

Itse saan kiksit tuosta @Bunder :in mainitsemasta aiheesta että jo tämä poikkeustilanne tuo ihan eri lähestymisen koko kauteen, voi tuoda uusia haastajia kärkeen ja tälläinen lyhyempi kausi missä muuttuvia tekijöitä enemmän voi tuoda Bottaksellekin iskun paikan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Todella kaksipiippuinen juttu tuo käännetty lähtöjärjestys. Itse olen kuitenkin sen verran konservatiivinen, että tiedostaen kisojen olevan "vähemmän" viihdyttäviä haluaisin silti mennä perinteisellä kuviolla. Aika-ajon nopein aina paalulle ja siitä sitten kisaamaan.
Mutta kyllähän tuo ihan huikeaa viihdettä varmaan toisi tuo käännetty lähtöjärjestys, että ei se nyt mitään formuloiden fanitusta todellakaan päättäisi. Ehkä jopa mielipide muuttuisi, kun pari sellaista kisaa näkisi.
Mutta kun tuota on tarkoitus käyttää vain näissä tuplakisoissa, ettei se peräkkäinen kisa tottelisi samaa kaavaa. Olen itsekkin perinteisen aika-ajon kannattaja, eikä nykyisessä formaatissa ole mitään vikaa. Kuitenkaan ei olisi keneltäkään pois, että tuota systeemiä kokeiltaisiin 2-3 kertaa tämän kauden aikana. Parhaimmillaan tästä saataisiin jännittävin kausi pitkään aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuitenkaan ei olisi keneltäkään pois, että tuota systeemiä kokeiltaisiin 2-3 kertaa tämän kauden aikana.
Eikös se olisi just pois isoilta talleilta jotka muuten ajaisivat paalulta maaliin?
Tai joka tapauksessa joutuisivat taistelemaan noin kuuden sakissa joka kisa. Jos ajattelen tallin näkökulmasta tätä niin onhan tuossa isot riskit ohituksineen versus kärjessä ajaminen. Menestyspainot voisi toimia paremmin, silloin parhaat ei tippuisi hännille vaan ainoastaan muutaman sijan ja toki vaikuttaisi kisakierroksiinkin.
Mieluiten kuitenkin ei mitään tälläistä.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kyllähän tässä tosiaan rupeaa jo hieman kutkuttelemaan alkava kausi. Formulat ilman yleisöä menee ihan hyvin, jos nyt vertaa vaikkapa palloilulajien katsomiseen tyhjille arenoille. Best fans #44 joutuu keksimään uuden litanian voittojensa jälkeisiin jutteluihin.

Mielenkiinnolla jään seuraamaan Vettelin viimeistä vuotta Ferkulla. Mulla on pieni kutina, että vanha mestari saattaa yllättää monet (jos auto on edes suunnilleen edelliskausien veroinen). Haluaa varmasti hyvän lopetuksen punaisissa ja ylipäätään vielä kerran näyttää, näin uskon.

Enemmistö tuntuu pitävän itsestäänselvyytenä, että Leclerc rökittää sakemannin, mutta viime kausihan oli lopulta aika tasainen. Lähinnä vain Vettelin virheet muistetaan, mutta oli niitä Monacon pojallakin.

Me karjalalippikset jos ketkä tosin tiedämme miten Ferrarilla pelataan taktiikkapuoli pidemmän tähtäimen kaverille. Charles saanee huomattavaa etua taktiikoissa, mutta pidän hänen kohdallaan mahdollisena yliyrittämistä ja virheitä, jos uhkana on jäädä ensimmäisissä kisoissa joillekin sijoille 3-5. Varmasti nälkä on todella hurja pitkän tauon ja viime kauden voittojen jälkeen, joten kokenut kehäkettu saattaakin päästä yllättämään, mikäli Charles ei osaa käsitellä vastoinkäymisiä oikein, vaan rupeaa riskillä hakemaan kärkisijoja.
 

Hawks91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Nyt F1 on harkitsemassa lisäkisojen järjestämistä Hockenheimissa, Imolassa ja Mugellossa. Imola olisi kyllä mielenkiintoinen jos tulisi takaisin.

 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt F1 on harkitsemassa lisäkisojen järjestämistä Hockenheimissa, Imolassa ja Mugellossa. Imola olisi kyllä mielenkiintoinen jos tulisi takaisin.

Oho, Mugello olisi kova veto, siinä yli kilsan pääsuora ja mielenkiintoisia mutkia. Tosin vika mutka varmaan aika hankala seurata ykkösillä joten ohittaminen ei ole ihan helpoimmasta päästä.

Imola on ihan haastava varmasti ajaa mutta tylsä yleisölle, ei siellä paljoa ole ohituspaikkoja. Mukavia muistoja tuolta on. Oltiin rivazzan sisääntulossa 2001 katsomassa kisaa, Schumi keskeytti suoraan meidän eteen ja tuuletettiin harmaissa vaatteissa punaisessa katsomossa, fiilis oli niin kuin siinä Lappareiden sketsissä "Everton, Everton". Taisi muuten Kimillä jäädä ratti käteen tuossa kisassa ja ihan hyvässä vauhdissa, ei niitä mielyttävimpiä tilanteita ykköskuskille olettaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mugellolle ja Hockenheimille ehdoton kyllä. Imola vähän siinä ja tässä, mielestäni tuo rata ei oikein enää sovellu formuloille. Eikä oikeastaan ikinä tarjonnut jännittäviä kisoja. Ei varmaan tarjoaisi Mugellokaan, mutta olisi piristävä poikkeus näihin asfalttihelvetteihin, joita kalenteri on pullollaan.

Sen sijaan tupla-GP Sotsissa, ei luoja. Tuolla yksikin kisa kauden aikana on liikaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Sochi on kyllä tosiaan viimeisiä ratoja johon tuplakisaa toivoo, mutta jos on ihan pakko niin menkööt sitten. En kyllä näe sille mitään tarvetta, koska kisoja pitäisi muutenkin tulla tarpeeksi ainakin se 15. Toivon kovasti, että Baku ja Vietnam vielä saataisiin mukaan kalenteriin. Bakua ainakin oli suunniteltu tuonne syyskuulle. Siellä voisi kaksi kisaa ajaakkin, mutta lieneekö sitten järjestelyiden kannalta mahdoton tehtävä katukisalle.
Sochista olisi voitu saada ihan kohtalainen rata, mutta ihmettelen miksi se on pilattu täysin tuolla viimeisellä sektorilla. Olisi vaikka jatkettu sitä kakkossektorin lopun suoraa ihan viimeiseen mutkaan asti.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mugello olis äärimmäisen mielenkiintoista nähdä kalenterissa. En tiedä miten hyvin rata soveltuisi ykkösille, mutta nythän sen näkisi. Imolalla on legendaarinen maine, mutta ohitse siellä ei taida päästä, joten Hockenheimiin, vaan toinen ylimääräinen kisa yhdessä Mugellon kanssa. Sochin tuplakisa kuulostaa kyllä kamalalta, ei jatkoon.

Kyllä tässä jo heinäkuun alkua ja Itävallan tuplakisoja odottaa vesi kielellä. Formuloissa, kun ei niin haittaa tuo liveyleisön puute, joskin voihan tv kuvat hetken oudoilta näyttää, kun tyhjät katsomot loistavat ruutuun, vaan eiköhän niihinkin jotkin mainoslakanat ole myyty.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikista jännittävimmältä kuulostaisi tuo aika-ajo systeemi, jotain itse olen tuohon kaivannut, mielestäni tämä on nykyisin melkeinpä se kaikista puuduttavin muoto mitä ollut ja nykyisin ei oikein edes jaksanut enää niitä katsoa ellei telkkarin äärellä juuri silloin. Käänetty järjestelmä kuulostaisi hyvältä ja voisihan tuota kehitellä niin että esim. kauden aloituksessa, Monacossa ja kenties lopetus + muutama muu kisa voisi olla jotain superviikonloppuja joissa ajettaisiin ihan normaali aika-ajo joista nopein vielä saisi 1 pisteen, mutta muuten olisi tuo käännetty järjestys. Ehkä nykyistä systeemiä myös kehittää sillä se on mielestäni nyt aika tylsä ja odottelua ennen viimeistä sessiota ja sitten kun se käynnissä niin ei lopulta edes hirveästi tapahdu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaikista keinotekoisimmalta mun korvaan kuulostaa aika-ajotsydeemi. En ymmärrä ajatusta että heikommat pitää saada parempien eteen keinolla millä hyvänsä.

Ykkösten pitäisi isossa kuvassa mennä kohti tasaväkisempää kalustoa ja siten saada taistelua radalla aikaiseksi.
Mersun ja Hamiltonin ylivalta hämärtää todellisuutta, ei tässä kaukana olla siitä että 6 autoa taistelee voitosta. Tälläkin hetkellä 6 autoa ajaa podiumista, parhaimmillaan se noin 8 ja 10 seuraavaa ajaa koko ajan pisteistä tosissaan. Ei siellä mitkään vakiopaikat ole gridillä ja ruutulipulla.
Paljon tasaisempi nyky aikakausi on kuin moni edeltävä.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
En itsekään oikein pidä ajatuksesta, että nuo toiset kisat samoilla radoilla ajettaisiin käännetyllä lähtöruudukolla. Ymmärrän kyllä, että sillä haetaan vähän mielenkiintoa saman radan toiseen kilpailuun, koska muutenhan toiset kisat saattavat hyvinkin pitkälti olla vain ensimmäisen toistoja, jos ei sada tai muuta erikoista tapahdu. Mutta käännetty lähtöruudukko on omaan makuun jo liian keinotekoista, ja lisäksi sillä järjestelmällä ajettujen kisojen tuloksia olisi hyvin hankala suhteuttaa menneeseen. Jos vaikka joku keskikastin kuljettaja voittaisi sellaisen kisan, olisi hyvin hankala repiä siitä sellaista riemua kuin kuuluisi, eikä oikein muutenkaan tietäisi millainen arvo voitolle kuuluisi laskea.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
En itsekään oikein pidä ajatuksesta, että nuo toiset kisat samoilla radoilla ajettaisiin käännetyllä lähtöruudukolla. Ymmärrän kyllä, että sillä haetaan vähän mielenkiintoa saman radan toiseen kilpailuun, koska muutenhan toiset kisat saattavat hyvinkin pitkälti olla vain ensimmäisen toistoja, jos ei sada tai muuta erikoista tapahdu. Mutta käännetty lähtöruudukko on omaan makuun jo liian keinotekoista, ja lisäksi sillä järjestelmällä ajettujen kisojen tuloksia olisi hyvin hankala suhteuttaa menneeseen. Jos vaikka joku keskikastin kuljettaja voittaisi sellaisen kisan, olisi hyvin hankala repiä siitä sellaista riemua kuin kuuluisi, eikä oikein muutenkaan tietäisi millainen arvo voitolle kuuluisi laskea.
Siis tuo käännetyn järjestyksen kisa olisi ns. Aika-ajo, ei varsinainen kilpailu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siis tuo käännetyn järjestyksen kisa olisi ns. Aika-ajo, ei varsinainen kilpailu.
Tuo edelleen ongelmat kuten aiemmin totesin, kärki kuusikko on niin tasainen ettei sieltä enään ohi mennä vaikka on nopeampi auto. Jollain radoilla ei mennä kärki kymmenniköstä enää ohi vaikka olisi Mersu alla eli toisin sanoen nopein auto ei ole kärjessä. Keinotekoista sanon ma.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Tuo edelleen ongelmat kuten aiemmin totesin, kärki kuusikko on niin tasainen ettei sieltä enään ohi mennä vaikka on nopeampi auto. Jollain radoilla ei mennä kärki kymmenniköstä enää ohi vaikka olisi Mersu alla eli toisin sanoen nopein auto ei ole kärjessä. Keinotekoista sanon ma.
Pidän itsekin, mutta kyllä mielestäni silti sitä nyt näissä tuplakisoissa olisi paras kokeilla. Helpottaa siinäkin mielessä ettei tarvitse jatkossa spekuloida tuosta mahdollisuudesta.
Tuosta lainaamastani viestistä ymmärsin niin, että kisat olisivat näitä, missä lähtöjärjestys olisi käännetty ja sitä lähdin oikaisemaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Räikkösen kommentit uran jatkosta. " – Aion ajaa kauden ja teen päätöksiä sen jälkeen. Jos nautin ajamisesta (tällä kaudella), aion jatkaa. Jos en, lopetan, Räikkönen paljasti."
Toivotaan siis, että Alfassa on potentiaalia tai ainakin mentäisiin eteenpäin kauden aikana, sen sijaan, että taisteltaisiin Williamsin ja Haasin kanssa peräpään sijoituksista. Viime kauden loppu oli Brasiliaa lukuunottamatta surullista katsottavaa. Belgiassa ja Italiassa olisi vielä vauhtia ollut ihan best of the rest sijoituksiin, mutta ne kaatuivat kolareihin ja mokailuihin. Talvitesteistä on tosiaan niin paljon aikaa, että on ihan unohtunut voimasuhteet siellä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta toisaalta Räikkönen on kertonut lähinnä harrastavansa ajelua, eli en usko että nauttimiseen sinänsä vaikuttaa tallin sijoitukset. Jos saa tulla radalle kisaamaan ja lähteä sieltä sitten nopeasti bisselle niin eiköhän ura jatku.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös