Formula 1 – kausi 2020

  • 269 437
  • 2 260
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kun katsoo lähes 25 vuotta taaksepäin niin kyllä huipputalleista pudotetut kuskit ovat melkein poikkeuksetta jatkaneet sitten jossain keskikastin tai peräpään talleissa vielä senkin jälkeen. Tai on tässä joukossa osa liikkunut ihan omasta tahdostakin alemman tason talliin.

Jotain esimerkkejä:
Herbert, Benetton -> Sauber
Hill, Williams -> Arrows
Alesi, Benetton -> Sauber
Irvine, Ferrari -> Jaguar
Trulli, Renault -> Toyota
R Schumacher, Williams -> Toyota
Coulthard, McLaren -> Red Bull
Fisichella, Renault -> Force India
Kovalainen, McLaren -> Lotus
Massa, Ferrari -> Williams
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kun katsoo lähes 25 vuotta taaksepäin niin kyllä huipputalleista pudotetut kuskit ovat melkein poikkeuksetta jatkaneet sitten jossain keskikastin tai peräpään talleissa vielä senkin jälkeen. Tai on tässä joukossa osa liikkunut ihan omasta tahdostakin alemman tason talliin.

Jotain esimerkkejä:
Herbert, Benetton -> Sauber
Hill, Williams -> Arrows
Alesi, Benetton -> Sauber
Irvine, Ferrari -> Jaguar
Trulli, Renault -> Toyota
R Schumacher, Williams -> Toyota
Coulthard, McLaren -> Red Bull
Fisichella, Renault -> Force India
Kovalainen, McLaren -> Lotus
Massa, Ferrari -> Williams
M. Schumacher, Benetton -> Ferrari

Hymiö.

Toki sinänsä pitää paikkaansa kun olihan Benetton se ykköstalli Schumin aikana ja Ferrari oli sitten vasta kolmanneksi paras. Mutta nousu alkoikin sitten oikeastaan välittömästi vaikka vielä heti alkuun vauhti ei Williamsille riittänytkään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Formula E tulee myös seuraavan vuosikymmenen aikana ohittamaan F1:n suosiossa kun valmistajatallit siirtyvät käytännössä kaikki
Tässä on sellainen olettama että sähkö ekotekona ajaa motorsport suosiossa polttoainevehkeiden ohi ja muitakin ongelmia on.
Täytyy muistaa kuitenkin sellainenkin perustavanlaatuinen asia että F1 ajaa vielä moottoriradoillakin.
Näkisin että todennäköisempi skenaario on että nämä yhdistyvät 10 vuoden sisällä ja tuodaan aluksi ne sähkövehkeet moottoriradoille, kasvatetaan vauhtia ja kilvanajamista.

Kyllä F1 dna on vahvasti moottoriradoilla, ei niinkään polttomoottorissa kun katsotaan tulevaisuuteen.

Vai uskooko joku oikeasti että rata-ajon kuninkuusluokka ajetaan jatkossa kaupunkien keskustassa?!
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Formula E:n kohdalla näkisin jonkunlaisena välivaiheena moottoriratojen lyhyempien versioiden ajamisen, ja Mexico Cityssä tässä on jonkunlainen esimerkki. Nykyisistä vakituisista moottoriradoista Interlagos ja Hungaroring taitavat olla ainoat, jossa ei ole lyhyempää rataversiota jonkunlaisessa käytössä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Formula E:n ongelma (tai yksi niistä) on sarjan kehno profiili. Potentiaaliahan siinä on järjettömästi, mutta jotenkin sarja onnistutaan edelleen jättämään ihan pimentoon. Ihan alkuun sinne pitäisi saada joku oikeasti iso nimi kuljettajaksi (Alonso, V Rossi, Loeb, Räikkönen yms.) tuomaan huomiota sinne.

Tokikaan aggressiivinen markkinointi ei korvaa perinteitä, yrittihän rallicrosskin tehdä itsestään moottoriurheilun pelastajaa kuitenkin erittäin laihoin tuloksin. Mutta jotain flashiä FE kaipaa. Kilpailukalenteri siellä on jo sentään laitettu kuntoon, ettei enää ole älyttömiä kuukausien taukoja.

Jossain vaiheessa FE on moottoriurheilun kuninkuusluokka - haluttiin sitä tai ei -, sen täytyy ensiksi vaan kasvaa niihin mittoihin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jossain vaiheessa FE on moottoriurheilun kuninkuusluokka - haluttiin sitä tai ei -, sen täytyy ensiksi vaan kasvaa niihin mittoihin.

Niin vai voisiko tekniikka vain korvata nykyisen F1 jossain kohti? toisaalta varmaan hetki menee että moottoriurheilun ystävät sulattaisi tuota vaihdosta mutta jossain kohti varmaan yksi ainoita muotoja jolla ajetaan ettei mahdoton, tosin onko siinä kohti tuo jo ohittanut formulat suosiossaan ja F1 vain jättää tallit kun kulut nousee liikaa ja autoja ei myydä.

Räikkönen , Vettel tai Alonso kyllä voisi olla semmoinen mannekiini sarjalle että kannattaisi jopa jonkun tahon maksaa näille vaikka erikseen jotain PR palkkaa jos talleilla ei ole budjettia maksaa palkkaa. Olisi kuitenkin niin isoja edellä kävijöitä sarjalle. Massahan tuolla ajaa mutta ei kuitenkaan nimenä niin iso ja pari muuta entistä F1 kuskia. V
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Vähemmän yllättäen Alonsoa ei tulla näkemään Renaultin ratissa kaudella 2021, koska Oviedon Samurai haluaa vain voittaja-auton alleen ykkösissä, ja kun sääntömuutokset siirtyvät kaudelle 2022, niin Renaultilla ei todellakaan voitoista ajeta ensi kaudella. Siitä syystä Alonso keskittyy mielummin Dakar-ralliin ja mahdollisesti Indy 500-kisaan. Renaultilla ei myöskään koronakriisin takia ole varaa maksaa Alonson vaatimaa palkkaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin vai voisiko tekniikka vain korvata nykyisen F1 jossain kohti? toisaalta varmaan hetki menee että moottoriurheilun ystävät sulattaisi tuota vaihdosta
Näin itse nään asian mun kristallipallosta. Ei ole faneillekaan järjetön muutos kun tekniikka vain sisällä muuttuu.

Nyky FE ei juurikaan saa isoa huomiota olemalla vain mannekiini kaupunkikeskustoissa ja kaikki puhe sähkö, sähkö jne. Varmaan seuraava veto on Greta Thunberg mannekiiniksi.

Tässä keskustelussa kokonaan unohtuu se perus asia mihin viittasin, rata-ajon kuninkuusluokka ajetaan moottoriradoilla. Voi olla myös sähkömoottorirata.
Sähkö vs bensakeskustelu on turha vastakkainasettelu kun mietitään mutka-ajoa, kuka on nopein kuski mutkaisella radalla ja insinöörien aerotyöt jne. Sähkö vain jossain vaiheessa korvaa bensan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tässä keskustelussa kokonaan unohtuu se perus asia mihin viittasin, rata-ajon kuninkuusluokka ajetaan moottoriradoilla. Voi olla myös sähkömoottorirata.
Sähkö vs bensakeskustelu on turha vastakkainasettelu kun mietitään mutka-ajoa, kuka on nopein kuski mutkaisella radalla ja insinöörien aerotyöt jne. Sähkö vain jossain vaiheessa korvaa bensan.

Näin voi hyvin olla, mutta kulisseissa iso kysymys on myös rahasta. Kun Formula E perustettiin kuusi vuotta sitten, FIAn "polttomoottorimiehet" eivät toden teolla edes uskoneet siihen. Kuitenkin sarjan kehitys on ollut todella nopeaa ja viime joulukuussa FIA ilmoitti, että sarjan mestari on vastedes FIAn maailmanmestari - mikä on ns. ison sarjan merkki.

Vergessä oli itseasiassa tänään juttua Formula E:n tulojenkehityksestä. Aika huimaa on ollut taloudellisen puolen kehitys. Ekan vuoden 20 miljoonan liikevaihdosta on noustu viime vuonna jo 160 miljoonaan ja vaikka ollaan kaukana vielä Formula 1:stä, ei tuo vahva trendi ja autovalmistajien into liittyä sarjaan ainakaan heikennä FE:n asetelmia tulevaisuuteen katsottaessa. Myös katsojamäärät ovat kasvaneet sarjalla keskimäärin 50% vuosittain. Jos FE:n nousu jatkuu vaikkapa seuraavan kymmenen vuoden ajan samanlaisena, ei ole enää niinkään itsestäänselvää, että se on F1, joka imaisee FE:n. Jos maailma menee kohti sähköautoilua, voi yleinen mielipide muuttua nopeastikin sellaiseksi, että F1 alkaa tuntumaan passélta.

Tässä toi Vergen juttu vielä:

 
Viimeksi muokattu:

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Vähemmän yllättäen Alonsoa ei tulla näkemään Renaultin ratissa kaudella 2021, koska Oviedon Samurai haluaa vain voittaja-auton alleen ykkösissä, ja kun sääntömuutokset siirtyvät kaudelle 2022, niin Renaultilla ei todellakaan voitoista ajeta ensi kaudella. Siitä syystä Alonso keskittyy mielummin Dakar-ralliin ja mahdollisesti Indy 500-kisaan. Renaultilla ei myöskään koronakriisin takia ole varaa maksaa Alonson vaatimaa palkkaa.
Sen sijaan ranskalainen Auto Hebdo kertoo, että Renault on tehnyt Alonson kanssa jo esisopimuksen ensi vuodesta.

Ja huhujen mukaan Ferrari ei olisi tehnyt Vettelille lopulta jatkosopimustarjousta ollenkaan, koska Binottolla meni huuruun tämän kanssa viime vuoden lopulla. Eipä yllättäisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näin voi hyvin olla, mutta kulisseissa iso kysymys on myös rahasta. Kun Formula E perustettiin kuusi vuotta sitten, FIAn "polttomoottorimiehet" eivät toden teolla edes uskoneet siihen. Kuitenkin sarjan kehitys on ollut todella nopeaa ja viime joulukuussa FIA ilmoitti, että sarjan mestari on vastedes FIAn maailmanmestari - mikä on ns. ison sarjan merkki.

Tämäkin on sitä turhaa vastakkainasettelua. Että ei usko sähkölaitteisiin tarkoittaa että ovat vasta kehityksensä alussa kaukana moottoriratojen formulaluokista ja sitähän ne olikin kuusi vuotta sitten.

Niin kauan kun FE ajaa kaupunkien keskustoissa se on vain markkinointia ja kaukana siitä mihin pyritään sieltä karting /pikku formula suunnalta.

Jos kysytään FE kuskilta niin 100% niistä vastaa että haluaisivat ajaa kisaa oikeilla radoilla eikä kaupungissa, muu on sanahelinää. Sieltä ne Massat, Verget tulevat, ei niiden tavoite ole ajaa kilpaa kaupungissa. Mutta raha kyllä kelpaa.

Raha joka virtaa lajiin on tässä vaiheessa toissijaista tässä luokkien vertailussa, isot sponssi ja tehtaat toki haluavat olla ilmastoteossa mukana imagonsa vuoksi.

Ettei pointti mene ohi niin tässä on meneillään välivaihe ennen sitä kun sähkoistetyt Formulat tulevat moottoriradoille.

Sellainen vaihtoehto että moottoriradat olisi bensavehkeiden aluetta on outo, ja samalla sellainen etteikö sinne tulisi lähivuosien aikana sähköistetyt Formulat ajamaan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Jännä nähdä, miten Ferrarin sisäinen tilanne kehittyy. Vaikka Leclerc on nopea ja Juusela näkee miehestä päiväunia, niin ei Sainzista hänelle ihan orjaa olla tekemässä. Ferrari on perinteisesti nojannut hyvin vahvaan ykköskuski-kakkoskuski - asetelmaan, joten muutosta se vaatii Maranellon poppooltakin.
Mikä saa epäilemään tällaisia kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti?
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Kovat on paineet nuorella monacolaisella. Maailmanmestaruus pitäisi ottaa aika nopeasti, muuten alkaa taas kyseenalaistaminen tifosien toimesta ja paine Maranellostakin kasvamaan. Vettel sortui sen paineen alla, katsotaan, onko nuori Leclerc henkisesti vahvempi kuin nelinkertainen maailmanmestari. Viime kaudella sai vielä ajella aika paineettomasti. Nyt on niin sanotusti pöydät kääntyneet.

Sainzin kohdalla kaikki riippuu siitä, syttyykö Carloksen auto palamaan puoli kilometriä ennen maalia ja jaksavatko työntää sen sitten maaliin.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Bottas on mukana tämän viikon Virtual GP:ssä. Jännä nähdä miten Valtteri tuolla pärjää. Monacon kisa olisi vuorossa.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Ajavatko muuteen F2 ja F3 luokat Itävallassa niin kuin alkuperäisessä kalenterissa oli suunniteltu, koska siinähän tulee pari sataa lisähenkilöä ketä pitäisi majoittaa ja testata.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ajavatko muuteen F2 ja F3 luokat Itävallassa niin kuin alkuperäisessä kalenterissa oli suunniteltu, koska siinähän tulee pari sataa lisähenkilöä ketä pitäisi majoittaa ja testata.

Majoitus tuskin on kovin iso ongelma, eiköhän siellä ole paljon isommallekin porukalle tilaa kun normaalistikin kisoja järjestetetään. Ja luulisi testejäkin olevan riittämiin tuossa vaiheessa...

Arvioidaanhan Spassakin, että kisa voidaan ajaa suljettuna yleisöltä. Silti se vaatisi 1000 hengen työpanoksen ja se porukka pitää pystyä testaamaan fiksusti.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajavatko muuteen F2 ja F3 luokat Itävallassa niin kuin alkuperäisessä kalenterissa oli suunniteltu, koska siinähän tulee pari sataa lisähenkilöä ketä pitäisi majoittaa ja testata.
Mun ymmärtääkseni nää pitäis alkaa Itävallasta. En ainakaan missään ole törmännyt tietoihin, etteikö pikkuformuloita ajettaisi. Formula 3 luokassahan on edelleen suomalaisväriä Niko Karin muodossa. Tallikaverina Nikolla ajaa David Schumacher. Hän on Ralf Schumacherin poika. Vielä kun Häkkisen poika olis ajanut kilpaa korkealla tasolla oltaisiin voitu palata vuosituhannen vaihteen tienoille, kun Schumacher vastaan Häkkinen väännöt part 2 olis alkanut.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Ajettiinko tää kisa jo? Ja mitkä oli tulokset jos ajettiin?

Bottas taisi jäädä sijalle 11. En muista tarkalleen mikä oli Valtterin sijoitus aika-ajojen jälkeen, mutta kympin joukossa se ainakin oli. Kisassa sitten ensimmäisten mutkien jälkeen kuvissa vilahti Mersu poikittain tiellä muiden puskemana ja Bottas tipahti tuloslistassa viimeiseksi. Oliko oma moka vai muut vain tuuppasivat Bottaksen pois tieltään, niin hankala sanoa, kun mitään uusintoja noissa lähetyksissä ei näytetä. Ja kuvakulmat jättävät muutenkin todella paljon toivomisen varaa, kuten olen tänne foorumille tainnut valitella aiemminkin, joten tapahtumat jäävät yleensä aika arvoitukseksi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit Red Wings, Manchester United
Bottas taisi jäädä sijalle 11. En muista tarkalleen mikä oli Valtterin sijoitus aika-ajojen jälkeen, mutta kympin joukossa se ainakin oli. Kisassa sitten ensimmäisten mutkien jälkeen kuvissa vilahti Mersu poikittain tiellä muiden puskemana ja Bottas tipahti tuloslistassa viimeiseksi. Oliko oma moka vai muut vain tuuppasivat Bottaksen pois tieltään, niin hankala sanoa, kun mitään uusintoja noissa lähetyksissä ei näytetä. Ja kuvakulmat jättävät muutenkin todella paljon toivomisen varaa, kuten olen tänne foorumille tainnut valitella aiemminkin, joten tapahtumat jäävät yleensä aika arvoitukseksi.
Joo sija 11. Ajoi maaliin sijalla 10, mutta oli aikarangaistuksia sen verran että tippui yhden sijan. Tuntui et kokoajan sai lähes kaikki noita rangaistuksia vissiin oikomisista. Vitantonio Liuzzi sitten niin paljon että hylättiin lopulta. Muutenkin esim. Kiinassa vetivät pääsuoran mutkan leveäksi, josta ei jostain syystä rankkua tullut.

Voiton vei muuten aivan ylivoimaisesti George Russell, mies joka on viemässä Bottaksen paikkaa. Bottaksella oli välillä ihan hyvä vauhti, ja hetkellisesti piti jopa nopeinta kierrostakin hallussaan.

Hauska et mukana on noita jalkapalloilijoita ja surffailijoita yms. Taisivat aika-ajoissa jäädä reilusti yli 10sekkaa (toki sateinen Monaco ei niin helppo ole). Mutta koska kyseessähän on kuitenkin tietokonepeli niin pitäisi pienellä harjoituksella päästä kyllä lähemmäs. Vetävätköhän ihan kylmiltään? Noh, Courtois oli ihan hyvä, olisiko ollu Bottaksen jälkeen 12., mut sehän on toki ollut jo monta kertaa mukana.
 
Viimeksi muokattu:

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Hauska et mukana on noita jalkapalloilijoita ja surffailijoita yms. Taisivat aika-ajoissa jäädä reilusti yli 10sekkaa (toki sateinen Monaco ei niin helppo ole). Mutta koska kyseessähän on kuitenkin tietokonepeli niin pitäisi pienellä harjoituksella päästä kyllä lähemmäs. Vetävätköhän ihan kylmiltään? Noh, Courtois oli ihan hyvä, olisiko ollu Bottaksen jälkeen 12., mut sehän on toki ollut jo monta kertaa mukana.
Courtois on tosiaan ajellut aika pitkään ja on nykyään jopa ihan hyvä kuski tuossa pelissä. Huumoriosastolle menee sen sijaan nämä ns. julkkikset mitä tuonne haalitaan syystä x mukaan. Espanjan virtuaali-GP:ssä joku futaaja nimeltään Aguero kunnostautui lähinnä siinä, että kiilasi muita pois radalta. Tuolla kuitenkin suurin osa pelaajista käyttää tunteja treenaamiseen ennen itse kisaa, niin varmasti mukava fiilis kun joku päättää vähän spedeillä kustannuksellasi. Vähän kuten se joku IndyCar-kuski Pagenaud törmäsi tahallaan Norrikseen jossain virtuaalisessa Indy 500 -kisassa.

Joku tietysti voisi sanoa, että kyseessä on pelkästään peli, mutta se mitä nämä kuskit eivät ymmärrä että he ovat tuolla edustamassa tiimiään ja siellä on kaikki sponssitkin esillä. Kun lähes koko maailman urheilut ovat pysähtyneet, niin näitä kisoja tuutataan jossain maissa ihan tv-lähetyksinäkin ulos. Käsittääkseni nämä F1:n virtuaali-GP:t tulevat myös ainakin Sky Sportsin kautta ulos ja ilmeisesti C Morekin näytti jonkun kisan?

Sen mitä itse tuota Monacon virtuaalista kisaa katselin, niin olihan se ihan pelleilyä alusta loppuun. Siellä kuskit vetelivät pitkin kaiteita ja saivat jatkuvasti rangaistuksia oikomisista. Ilmeisesti tarkoitus oli vaan täyttää gridi jollain staroilla, koska olihan kyseessä kuitenkin Monaco.

EDIT: Ja mitä ilmeisemmin Toto Wolff jättämässä paikkansa Mersun tallipäällikkönä tämän kauden jälkeen, näin kertoo muun muassa F1 Insider.
 
Viimeksi muokattu:

Nouzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suurin ongelma noissa F1:n virtuaalikisoissa on se, että joutuvat pelaamaan tuolla F12019 pelillä ne kisat, joka on aikamoista arcade höttöä verrattuna noihin PC:n simulaattoripeleihin, kuten iRacing. Verstappenhan ei ole näissä kisoissa mukana kun ei pidä F12019 pelistä, ja Norriskin alkaa jo kyrpiintyä kyseiseen peliin teknisten ongelmien ja pelattavuuden takia. Norris pelaa paljon juuri iRacingia ja niissä on hyviä kisoja, viimeksi ajanut tuota Australian Supercar-sarjan virtuaalisarjaa, joka on paljon parempaa seurattavaa kun nämä F1:n järjestämät kisat. Mika Salo on myös ajanut jotain Legends-sarjaa, ja heillä pelinä rFactor 2 ja siinäkin ollut viihdyttäviä kisoja. Eli jos pelaisivat noita F1-kisoja esim. juuri tuolla iRacingillä, niin olisi varmasti parempia kisoja ja lähempänä aitoa kilpa-ajoa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Hanoin radasta viimeinkin kunnollista virtuaalista kuvaa. Näyttää kyllä paikoittain melko hurjalta, mutta myös mielenkiintoiselta. Voi parhaimmillaan Bakun tapaan osoittautua oikeinkin hyväksi radaksi tapahtumien kannalta.



 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hanoin radasta viimeinkin kunnollista virtuaalista kuvaa. Näyttää kyllä paikoittain melko hurjalta, mutta myös mielenkiintoiselta. Voi parhaimmillaan Bakun tapaan osoittautua oikeinkin hyväksi radaksi tapahtumien kannalta.
Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta viritykseltä. Noilla parilla suoralla luulisi ainakin ohi pääsevän. Varmasti parempi kuin Monaco.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös