Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noista turva-alueista olen kanssa "jauhanut". Itsekkin olen toivonut enemmän hiekkaa kuin asfalttia. Onhan asfaltti tietenkin turvallisempi, mutta onhan sillä hiekalla ollut aika iso merkitys, jopa maailman mestaruuden kannalta.... 2007 Kiina ja varikolle tulo, muuan Lewis taisi lipsauttaa autonsa hiekalle ja jäi kiinni? Kimi kiitti.
Kun asfalttia kerran on palkon, pitää mutkan "leveäksi" ajosta ns. rangaista. Joillakin radoillahan on ollut "portteja" tai joku merkki joka pitää kiertää ennen radalle takaisin tuloa.
Ei se voi mennä niin, että vedät limitillä ja kun näyttää pahalta, lasket auton leveäksi sinne turva-alueelle.
Sieltä sit taas lämä tiskissä takaisin radalle ja menetit aikaa about 2 sek. Kyllä siitä pitää kärsiä reilusti....
Vauhdin pitää laskea tuntuvasti
En ole niin selkeästi hiekan kannalla kuin monet muut, mutta miksi nurmialueita ei yleensä toivota lisää? Itse näen hiekassa eniten riskejä, mutta nurmialue olisi hyvä ratkaisu siitä hiekan ja asfaltin välistä. Nurmelle ei kukaan anna tahallaan valua ja siitä on paljon haittaa, mutta kisa ei välttämättä pääty pieneen virheeseen välittömästi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näin nopeasti ajateltuna eikös nurmi ole ihan killeri, auto liukuu kaikista pahiten siinä seinään, puhumattakaan märästä nurmesta. Siihen vielä mahdolliset lätäköt, tai onhan nurmiakin erilaisia mutta hiekka pääsääntöisesti ottaa hyvin vedenkin vastaan.

Ja itsekin olen hiukan kahden vaiheilla tässä, mikä olisi parasta. Varmaan jokin keinotekoinen mikä ei anna mahdollisuutta hakea pitoa kanttareiden takaa.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihaan melkein kaikkia.
Noista turva-alueista olen kanssa "jauhanut". Itsekkin olen toivonut enemmän hiekkaa kuin asfalttia. Onhan asfaltti tietenkin turvallisempi, mutta onhan sillä hiekalla ollut aika iso merkitys, jopa maailman mestaruuden kannalta.... 2007 Kiina ja varikolle tulo, muuan Lewis taisi lipsauttaa autonsa hiekalle ja jäi kiinni? Kimi kiitti.
Kun asfalttia kerran on palkon, pitää mutkan "leveäksi" ajosta ns. rangaista. Joillakin radoillahan on ollut "portteja" tai joku merkki joka pitää kiertää ennen radalle takaisin tuloa.
Ei se voi mennä niin, että vedät limitillä ja kun näyttää pahalta, lasket auton leveäksi sinne turva-alueelle.
Sieltä sit taas lämä tiskissä takaisin radalle ja menetit aikaa about 2 sek. Kyllä siitä pitää kärsiä reilusti....
Vauhdin pitää laskea tuntuvasti
Paul Ricardin radallahan on reitin ulkopuolella raitoja joissa on wolframia, sehän syö renkaita mukavasti. Sentään jotain rangaistusta jos purkki ei pysy käsissä vaan vedellään omilla linjoilla.
 
"Viinanjuonti luo turvallisuutta ja hyvinvointia, nimittäin viinatehtaiden työntekijöille, alihankkijoille, kuljetusalan yrittäjille ja Alkon myymälähenkilökunnalle."

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin nopeasti ajateltuna eikös nurmi ole ihan killeri, auto liukuu kaikista pahiten siinä seinään, puhumattakaan märästä nurmesta. Siihen vielä mahdolliset lätäköt, tai onhan nurmiakin erilaisia mutta hiekka pääsääntöisesti ottaa hyvin vedenkin vastaan.

Ja itsekin olen hiukan kahden vaiheilla tässä, mikä olisi parasta. Varmaan jokin keinotekoinen mikä ei anna mahdollisuutta hakea pitoa kanttareiden takaa.
Nurmi ei sentään heitä autoa pyörimään ilmassa, joka on käytännössä vaarallisin asia mitä voi käydä. Hiekka pystyy tähän, mutta nurmi ei.

Oleellisinta on kuitenkin, että suunnitellaan tarkasti mitä käytetään missäkin kohdassa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tehtäisiinkin silleen, että olisi sekä hiekkaa että asfalttia turva-alueissa? Esim. 20 metriä hiekkaa heti radan vieressä, sitten 20 metriä asfalttia, taas hiekkaa ja taas asfalttia jne.
 
Shinsengumi Sanbantai Kumichou

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta paras on sellainen, että ensin on nurmikkoa parin metrin kaistale, sitten hiekkaa. Tällöin jos tekee pienen virheen, menee ruoholle, jossa ei ole pitoa eli häviää aikaa/spinnaa tms, muttei hajota autoa eikä tuo radalle likaa, eikä kunnon ulosajolle ole niinkään merkitystä kuinka vähän nurmikaistale siinä jarruttaa menoa. Hiekka sitten kauempana jarruttelee pahimmat vauhdit pois ennen rengasvallia ja sieltä nykyisin pääsee ihan hyvin pois, kuten Grosjean viimeksi siinä kakkosmutkan kolarissa.

Kun turva-alue on asfalttia, on kuskeilla riskinottokin eri tasolla koska sieltä saa aina sen vapaudu vankilasta kortin virheen jälkeen. Vähän ehkä renkaisiin likaa mutta muuten voi samoilla vauhdeilla liittyä takaisin radalle. Nurmi- ja heikka-alueet (tai kaiteet) eivät anna tätä luksusta ja siksi kisatkin ovat yleensä mielenkiintoisia näillä vanhoilla radoilla (Montreal, Interlagos, Spa, nyt Mugello jne.) koska kuskien mentaliteetti on erilainen ja virheistä rangaistaan. Se myös tuo oikeasti kuskien erot esille, toiset osaa ajaa samalla tasolla oli vieressä sitten kaide tai 150m asfalttialue.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos tehtäisiinkin silleen, että olisi sekä hiekkaa että asfalttia turva-alueissa? Esim. 20 metriä hiekkaa heti radan vieressä, sitten 20 metriä asfalttia, taas hiekkaa ja taas asfalttia jne.
Turvallisuutta tuo ei lisäisi, vaan oikeastaan menisi vähemmän turvalliseksi. Saattaisi toki mahdollistaa kisan jatkamista pienen ulosajon jälkeen, mutta muuten tuossa ei ole oikein mitään erityisen hyvää.

Minusta paras on sellainen, että ensin on nurmikkoa parin metrin kaistale, sitten hiekkaa. Tällöin jos tekee pienen virheen, menee ruoholle, jossa ei ole pitoa eli häviää aikaa/spinnaa tms, muttei hajota autoa eikä tuo radalle likaa, eikä kunnon ulosajolle ole niinkään merkitystä kuinka vähän nurmikaistale siinä jarruttaa menoa. Hiekka sitten kauempana jarruttelee pahimmat vauhdit pois ennen rengasvallia ja sieltä nykyisin pääsee ihan hyvin pois, kuten Grosjean viimeksi siinä kakkosmutkan kolarissa.
Kun mietitään ulosajojen vaarallisimpia tilanteita, niin ensin nurmikkoa ja sitten hiekkaa on yksi pahimmista. Nurmikolla auto voi herkästi kääntyä siten, että osuu poikittain hiekkaan, ja jos vauhtia on paljon, niin auto lähtee pyörimään ilmassa.

Kaikissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolet, ei ole mitään selkeää parasta vaihtoehtoja jokaiseen kohtaan radalla, vaan nämä täytyy miettiä jokaiseen kohtaan erikseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaide ei ole huono vaihtehto. Ei vaan oikein sovi moottoriradoille vaan enemmän Monacon ja uusien kaupunkiratojen juttu. Osuessa siihen romu on radalla, mutta nykyään vaikka se romu olisi pidemmälläkin siellä turva-alueella niin usein sama asia eli SC/VSC/RED FLAG
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaide ei ole huono vaihtehto. Ei vaan oikein sovi moottoriradoille vaan enemmän Monacon ja uusien kaupunkiratojen juttu. Osuessa siihen romu on radalla, mutta nykyään vaikka se romu olisi pidemmälläkin siellä turva-alueella niin usein sama asia eli SC/VSC/RED FLAG
Radan vieressä ilman turva-aluetta olevasta kaiteesta on aika turha puhua useimmissa tapauksissa. Olisivat äärimmäisen vaarallisia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Radan vieressä ilman turva-aluetta olevasta kaiteesta on aika turha puhua useimmissa tapauksissa. Olisivat äärimmäisen vaarallisia.
On se siinä mielessä relevantti asia niin kuin tiedät että aika moni kisa on viety kaupunkiin ja valitettavasti jatkossakin veikkaan että tullaan kaupunkiradoilla ajamaan, ehkä uusillakin.
Heitto täällä on ajatusleikkiä, keskustelua, en ota itse tässä asiantuntijaroolia.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On se siinä mielessä relevantti asia niin kuin tiedät että aika moni kisa on viety kaupunkiin ja valitettavasti jatkossakin veikkaan että tullaan kaupunkiradoilla ajamaan, ehkä uusillakin.
Heitto täällä on ajatusleikkiä, keskustelua, en ota itse tässä asiantuntijaroolia.
Kyllä se toimii, jos radat suunnitellaan sen mukaisesti. Puhuin tässä siitä, että olemassaoleville radoille tehtäisiin kaiteita radan viereen. Bakussakin on mutkissa ulosajoalueita oikeissa kohdissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy