Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noista turva-alueista olen kanssa "jauhanut". Itsekkin olen toivonut enemmän hiekkaa kuin asfalttia. Onhan asfaltti tietenkin turvallisempi, mutta onhan sillä hiekalla ollut aika iso merkitys, jopa maailman mestaruuden kannalta.... 2007 Kiina ja varikolle tulo, muuan Lewis taisi lipsauttaa autonsa hiekalle ja jäi kiinni? Kimi kiitti.
Kun asfalttia kerran on palkon, pitää mutkan "leveäksi" ajosta ns. rangaista. Joillakin radoillahan on ollut "portteja" tai joku merkki joka pitää kiertää ennen radalle takaisin tuloa.
Ei se voi mennä niin, että vedät limitillä ja kun näyttää pahalta, lasket auton leveäksi sinne turva-alueelle.
Sieltä sit taas lämä tiskissä takaisin radalle ja menetit aikaa about 2 sek. Kyllä siitä pitää kärsiä reilusti....
Vauhdin pitää laskea tuntuvasti
En ole niin selkeästi hiekan kannalla kuin monet muut, mutta miksi nurmialueita ei yleensä toivota lisää? Itse näen hiekassa eniten riskejä, mutta nurmialue olisi hyvä ratkaisu siitä hiekan ja asfaltin välistä. Nurmelle ei kukaan anna tahallaan valua ja siitä on paljon haittaa, mutta kisa ei välttämättä pääty pieneen virheeseen välittömästi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näin nopeasti ajateltuna eikös nurmi ole ihan killeri, auto liukuu kaikista pahiten siinä seinään, puhumattakaan märästä nurmesta. Siihen vielä mahdolliset lätäköt, tai onhan nurmiakin erilaisia mutta hiekka pääsääntöisesti ottaa hyvin vedenkin vastaan.

Ja itsekin olen hiukan kahden vaiheilla tässä, mikä olisi parasta. Varmaan jokin keinotekoinen mikä ei anna mahdollisuutta hakea pitoa kanttareiden takaa.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihaan melkein kaikkia.
Noista turva-alueista olen kanssa "jauhanut". Itsekkin olen toivonut enemmän hiekkaa kuin asfalttia. Onhan asfaltti tietenkin turvallisempi, mutta onhan sillä hiekalla ollut aika iso merkitys, jopa maailman mestaruuden kannalta.... 2007 Kiina ja varikolle tulo, muuan Lewis taisi lipsauttaa autonsa hiekalle ja jäi kiinni? Kimi kiitti.
Kun asfalttia kerran on palkon, pitää mutkan "leveäksi" ajosta ns. rangaista. Joillakin radoillahan on ollut "portteja" tai joku merkki joka pitää kiertää ennen radalle takaisin tuloa.
Ei se voi mennä niin, että vedät limitillä ja kun näyttää pahalta, lasket auton leveäksi sinne turva-alueelle.
Sieltä sit taas lämä tiskissä takaisin radalle ja menetit aikaa about 2 sek. Kyllä siitä pitää kärsiä reilusti....
Vauhdin pitää laskea tuntuvasti
Paul Ricardin radallahan on reitin ulkopuolella raitoja joissa on wolframia, sehän syö renkaita mukavasti. Sentään jotain rangaistusta jos purkki ei pysy käsissä vaan vedellään omilla linjoilla.
 
"Viinanjuonti luo turvallisuutta ja hyvinvointia, nimittäin viinatehtaiden työntekijöille, alihankkijoille, kuljetusalan yrittäjille ja Alkon myymälähenkilökunnalle."

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin nopeasti ajateltuna eikös nurmi ole ihan killeri, auto liukuu kaikista pahiten siinä seinään, puhumattakaan märästä nurmesta. Siihen vielä mahdolliset lätäköt, tai onhan nurmiakin erilaisia mutta hiekka pääsääntöisesti ottaa hyvin vedenkin vastaan.

Ja itsekin olen hiukan kahden vaiheilla tässä, mikä olisi parasta. Varmaan jokin keinotekoinen mikä ei anna mahdollisuutta hakea pitoa kanttareiden takaa.
Nurmi ei sentään heitä autoa pyörimään ilmassa, joka on käytännössä vaarallisin asia mitä voi käydä. Hiekka pystyy tähän, mutta nurmi ei.

Oleellisinta on kuitenkin, että suunnitellaan tarkasti mitä käytetään missäkin kohdassa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tehtäisiinkin silleen, että olisi sekä hiekkaa että asfalttia turva-alueissa? Esim. 20 metriä hiekkaa heti radan vieressä, sitten 20 metriä asfalttia, taas hiekkaa ja taas asfalttia jne.
 
Shinsengumi Sanbantai Kumichou

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta paras on sellainen, että ensin on nurmikkoa parin metrin kaistale, sitten hiekkaa. Tällöin jos tekee pienen virheen, menee ruoholle, jossa ei ole pitoa eli häviää aikaa/spinnaa tms, muttei hajota autoa eikä tuo radalle likaa, eikä kunnon ulosajolle ole niinkään merkitystä kuinka vähän nurmikaistale siinä jarruttaa menoa. Hiekka sitten kauempana jarruttelee pahimmat vauhdit pois ennen rengasvallia ja sieltä nykyisin pääsee ihan hyvin pois, kuten Grosjean viimeksi siinä kakkosmutkan kolarissa.

Kun turva-alue on asfalttia, on kuskeilla riskinottokin eri tasolla koska sieltä saa aina sen vapaudu vankilasta kortin virheen jälkeen. Vähän ehkä renkaisiin likaa mutta muuten voi samoilla vauhdeilla liittyä takaisin radalle. Nurmi- ja heikka-alueet (tai kaiteet) eivät anna tätä luksusta ja siksi kisatkin ovat yleensä mielenkiintoisia näillä vanhoilla radoilla (Montreal, Interlagos, Spa, nyt Mugello jne.) koska kuskien mentaliteetti on erilainen ja virheistä rangaistaan. Se myös tuo oikeasti kuskien erot esille, toiset osaa ajaa samalla tasolla oli vieressä sitten kaide tai 150m asfalttialue.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos tehtäisiinkin silleen, että olisi sekä hiekkaa että asfalttia turva-alueissa? Esim. 20 metriä hiekkaa heti radan vieressä, sitten 20 metriä asfalttia, taas hiekkaa ja taas asfalttia jne.
Turvallisuutta tuo ei lisäisi, vaan oikeastaan menisi vähemmän turvalliseksi. Saattaisi toki mahdollistaa kisan jatkamista pienen ulosajon jälkeen, mutta muuten tuossa ei ole oikein mitään erityisen hyvää.

Minusta paras on sellainen, että ensin on nurmikkoa parin metrin kaistale, sitten hiekkaa. Tällöin jos tekee pienen virheen, menee ruoholle, jossa ei ole pitoa eli häviää aikaa/spinnaa tms, muttei hajota autoa eikä tuo radalle likaa, eikä kunnon ulosajolle ole niinkään merkitystä kuinka vähän nurmikaistale siinä jarruttaa menoa. Hiekka sitten kauempana jarruttelee pahimmat vauhdit pois ennen rengasvallia ja sieltä nykyisin pääsee ihan hyvin pois, kuten Grosjean viimeksi siinä kakkosmutkan kolarissa.
Kun mietitään ulosajojen vaarallisimpia tilanteita, niin ensin nurmikkoa ja sitten hiekkaa on yksi pahimmista. Nurmikolla auto voi herkästi kääntyä siten, että osuu poikittain hiekkaan, ja jos vauhtia on paljon, niin auto lähtee pyörimään ilmassa.

Kaikissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolet, ei ole mitään selkeää parasta vaihtoehtoja jokaiseen kohtaan radalla, vaan nämä täytyy miettiä jokaiseen kohtaan erikseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaide ei ole huono vaihtehto. Ei vaan oikein sovi moottoriradoille vaan enemmän Monacon ja uusien kaupunkiratojen juttu. Osuessa siihen romu on radalla, mutta nykyään vaikka se romu olisi pidemmälläkin siellä turva-alueella niin usein sama asia eli SC/VSC/RED FLAG
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaide ei ole huono vaihtehto. Ei vaan oikein sovi moottoriradoille vaan enemmän Monacon ja uusien kaupunkiratojen juttu. Osuessa siihen romu on radalla, mutta nykyään vaikka se romu olisi pidemmälläkin siellä turva-alueella niin usein sama asia eli SC/VSC/RED FLAG
Radan vieressä ilman turva-aluetta olevasta kaiteesta on aika turha puhua useimmissa tapauksissa. Olisivat äärimmäisen vaarallisia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Radan vieressä ilman turva-aluetta olevasta kaiteesta on aika turha puhua useimmissa tapauksissa. Olisivat äärimmäisen vaarallisia.
On se siinä mielessä relevantti asia niin kuin tiedät että aika moni kisa on viety kaupunkiin ja valitettavasti jatkossakin veikkaan että tullaan kaupunkiradoilla ajamaan, ehkä uusillakin.
Heitto täällä on ajatusleikkiä, keskustelua, en ota itse tässä asiantuntijaroolia.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On se siinä mielessä relevantti asia niin kuin tiedät että aika moni kisa on viety kaupunkiin ja valitettavasti jatkossakin veikkaan että tullaan kaupunkiradoilla ajamaan, ehkä uusillakin.
Heitto täällä on ajatusleikkiä, keskustelua, en ota itse tässä asiantuntijaroolia.
Kyllä se toimii, jos radat suunnitellaan sen mukaisesti. Puhuin tässä siitä, että olemassaoleville radoille tehtäisiin kaiteita radan viereen. Bakussakin on mutkissa ulosajoalueita oikeissa kohdissa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Jacques Villeneuve on sitä mieltä, että Ferrari ei pärjää siksi, koska siellä on liikaa italialaisia. Itse olen ihan samaa mieltä.
 
Shinsengumi Sanbantai Kumichou

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo on ikuisuuskysymys ja pitää varmasti ainakin osittain paikkansa. Varmasti työskentelykulttuuri muuttuisi jos miehitettäisi Ferrarin kisapuoli saksalaisilla. Onhan Binotto kuitenkin sveitsiläinen, miksi mieltymys italialisiin siitä alaspäin niin vaikea sanoa.

Tähän sitten salaliittoteoriat viime vuodesta ja suunnittelusta, omerta, vain kotimaalaiset, ferrarin oma väki saa tietää mitä puuhastellaan, estetään pienetkin mahdollisuudet vuodoille maan rajojen ulkopuolelle.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Leijonamiehistö
Onhan Binotto kuitenkin sveitsiläinen, miksi mieltymys italialisiin siitä alaspäin niin vaikea sanoa.
Kaksoiskansalainenhan hän on, vaikka Sveitsissä toki on nuoruutensa viettänyt ja opiskellut. Vanhemmat Italiasta ja vuodesta 1994 siellä asunut, joten kyllä Binotto ihan täysverinen italiaano on.
 
Tämä allekirjoitus tukee Marcin Koluszia.
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vale näyttänyt taas hauista Venäjän harkoissa olemalla nopein molemmissa. Sama meno jatkuunee aika-ajojen toiseen osioon saakka, jonka jälkeen Lewis löytää pari kymppiä vauhtia ja vie paalun minimaalisella erolla. Haluaisin uskoa toisin, mutta näin se vaan tuppaa menemään. Hamilton on vain uskomattoman kova kuljettaja, pakko arvostaa. Valtterilla on epäkiitollinen paikka ajaa ja toisaalta taas ainutlaatuinen mahdollisuus. Ei se häpeä ole Hamiltonille hävitä, todellakaan. Silti itseä harmittaa kun ei Bottas onnistu häntä kukistamaan. Vastustaja vain sattuu olemaan yksi kaikkien aikojen parhaista ei sille mitään voi ja valitettavasti se saa Valtterin välillä näyttämään huonommalta kuin onkaan.
 
Suurin ongelma on se, että ei ole ongelmia, on vain ratkaisuja.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Rautapohkeet Mersu antaa Valen ajaa kovaa aina sinne aika-ajojen vikaan osioon. Sit käännetään vähän tehoja koneesta pois.... Ja oho jumalan parempi poika on taas paalulla. Saadaan tilastoja kauniimmaksi. Itse kisassa tottakai ovat "tasapuolisessa" asemassa kun ajetaan kisan voitosta. Ollaan kuitenkin taas sovittu että "ohitusbuustia" ei käytetä toisia vastaan. Tai siis kun Valen pitäs yrittää ohitusta.
Mitähän protestointia BLM -kiimassa Lewis taas esittää. Kenen muistolle tänä viikonloppuna ajetaan?
Kenties tsemppaa niitä poliiseja joita nyt viimeisissä mielenosoituksissa ammuttiin. Ai niin tais olla väärä ihonväri?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Rautapohkeet
Mitähän protestointia BLM -kiimassa Lewis taas esittää. Kenen muistolle tänä viikonloppuna ajetaan?
Kenties tsemppaa niitä poliiseja joita nyt viimeisissä mielenosoituksissa ammuttiin. Ai niin tais olla väärä ihonväri?
Protestoi kisan jälkeen pitämällä t-paitaa, jossa käskee Venäjää tulemaan pois Ukrainasta ja maanantaina Mercedes ilmoittaa Hamiltonin vetäytyneen sarjasta henkilökohtaisista syistä.

Ferrarin vauhti näyttää nyt siltä, että voisivat tosissaan taistella jopa Q3 paikasta. Toki oletettua on, että Stroll ja ehkä Albon tuolta vielä nousevat ylemmäs. Suurin jännitys Sochissa noin muuten lienee pitkä lähtökiihdytys. Netflix muuten on tänä viikonloppuna Mercedeksen mukana, joten jospa siellä suunnassa olisi taas jotain.
 
"Kneel Before Zod!" - Johnny Superbman

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, Windsor Spitfires
"Valtteri this is Toto we can't use drs now"
Heh, voisin kuvitella että jos tilanne on se että Lewis johtaa MM-pisteissä ja PAALUTTAJA on ainut jolla on mahdollisuus enää Blessed peitota kuulisimme Bottaksen johtaessa kilpailua X seuraavan "Valtteri, this is Toto, let Lewis pass for The championship!"
 
"Kyllähän siellä liikutaan taas lähellä rienausta, mutta haittaako se toisaalta aurinkoakaan jos kysytään onko kuu sitä lämpimämpi?" -Nimimerkki Clocks

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Sympatiat: Seattle Kraken
Vaikka VB nyt voittaisikin, niin isoa kuvaa se ei tule muuttamaan. VB on jo hävinnyt MM-taistelun tältä kaudelta. Ja tulee häviämään joka kausi niin kauan kuin LH on tallitoverina.
Näin siinä tulee hyvin todennäköisesti käymään. Bottaksen pitäisi soittaa Nico Rosbergille ja kysyä miten Hamilton voitetaan. Ehkä sitten Bottas löytäisi ne munat ja tarvittavat kikat ja onnistuisi Hamiltonin voittamaan. Ehkä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
On tämä saatana masentava laji seurata. Kimi tyri täysin, spinnasi ja viimeinen lähtöruutu.

Valtteri "paaluttaja" Bottas on nelinkontin, ja Hamilton päättää että kuinka lujaa ja miten syvälle laitetaan. Vittu että vituttaa.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Jotenkin on perseessä kutina että Valtteri saa vielä oljenkorren MM-taistossa.. Sochissa tosin ei ole startissa kolaroitu juuri ikinä, mutta pieni mahku jos Max klikkaa Lewiksen ensimmäiseen mutkaan tullessa pihalle ja Valtteri sen johdosta kaventaa MM eron 30 pisteeseen
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihaan melkein kaikkia.
Jotenkin on perseessä kutina että Valtteri saa vielä oljenkorren MM-taistossa.. Sochissa tosin ei ole startissa kolaroitu juuri ikinä, mutta pieni mahku jos Max klikkaa Lewiksen ensimmäiseen mutkaan tullessa pihalle ja Valtteri sen johdosta kaventaa MM eron 30 pisteeseen
Ei tule tapahtumaan. Hämäläinen ottaa hyvän startin ja katoaa tutusti horisonttiin, Bottas jää ihmettelemään valoja ja putoaa pari pykälää, sitten ei pääse kenestäkään ohi ja tuhoaa renkaansa. Lopussa kuullaan best fans jne. Bottas selittelee miten ei oikein lähtenyt, ei tiedä missä vika.
 
"Viinanjuonti luo turvallisuutta ja hyvinvointia, nimittäin viinatehtaiden työntekijöille, alihankkijoille, kuljetusalan yrittäjille ja Alkon myymälähenkilökunnalle."
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy