Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isossa kuvassa viime vuosina monesti ollut aikamoista säätöä ja arvontaa tuomaripäätökset. Epäilen kyllä että Charlien poismeno näkyy, taisi olla hyvä auktoriteetti kisan johtamisessa. Eikä tämä entinen kisakuski tuomaristossa tee tuomaristosta yhtään parempaa, päin vastoin, voivat olla jääräpäitä ja ylimielisiä mulkkuja. Enkä viittaa kenenkään meidän hyvin tuntemaan. :)
Kyllä se entisen kisakuskin näkökulma on todella tärkeä olla mukana tuomaristossa. Ei välttämättä tee päätöksenteosta helpompaa, mutta parantaa varmasti päätöksiä yleisesti ottaen.

Ihan yhtälailla kuka tahansa muukin tuomaristossa voi olla jääräpää tai mulkku, ei se koske pelkästään entisiä kuskeja. Eiköhän siellä pääosin kuitenkin tehdä päätöksiä ihan hyvässä hengessä.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Cogliano, RD
Eikös tämä lue säännöissä ihan, että aina punaisen lipun jälkeen standing start? Tätä samaa puitiin Monzassa ja näin asia selitettiin. Eli en oikeen ymmärrä mitä siellä olisi arvottu? Eri asia on toki jos sataa, tuolloin lähdetään punaisen jälkeen aina lentävällä lähdöllä, esim. Interlagos 2016. Mutta joo, hidasta tiedotusta näin ilmiselvästä asiasta
Siis on kaksi vaihtoehtoa, joko turva-auton perässä tai ruudukosta. Kulloinenkin tuomaristo valitsee sitten kumpaa käytetään.
Ymmärsin että talleille tuli tieto juuri kun lähdettiin lämmittelykierrokselle, oli mersun kisainssi taisi jommallekummalle näin sanoa.
 
Kouvola, vain hieman helvettiä kurjempi paikka

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Leijonamiehistö
Itse mietin myös että pitäisikö aina kun tulee turva-auto ja olosuhteet vain sallii niin otettaisiin uusintalähtö? tuntuu nämä punaiset liput tuovan todella paljon lisäviihdettä.
Vaikka punaiset ovat paljon tapahtumia tuoneet, ei niistä kannata tehdä itseisarvoa. Turva-auto on vakiintunut konsepti ja kovalla prosentilla sen poistuttua radalla tapahtuu. Ennemminkin SC:n käyttökynnys tulee pitää tämän hetken tasolla. VSC ollut piilossa koko kauden, enkä usko kenenkään sitä varsinaisesti kaipaavan kun tulokset ovat olleet nähdynkaltaisia.
 
Tämä allekirjoitus tukee Marcin Koluszia.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Leijonamiehistö
Viime viikolla (tuli tuosta Juusela-Oikarinen - debatista mieleen) kehuin Skyta Maikkarin kustannuksella. Onhan niissä lähetyksissä ymmärrettävästi eroa, mutta Mugellossa Croft ja Kravitz olivat kyllä todella pihalla. Meneillään sekasortoisin kisa pitkään aikaan ja herrojen ykköspuheenaihe oli Abiteboulin ja Ricciardon veto. Etenkin Kravitz vaikuttaa aivan helvetin tyhmältä jätkältä, kun pitää leikkiä hauskaa. Että ei se aina onnistu isoilta pojiltakaan.

Hieno rata, lisää kisoja Mugelloon. Paska kisa taas suomalaisittain, mutta siihen on tottunut. Joo, Räikkönen sai jotain jämäpisteitä mutta entäs sitten.
Kimi on monelle tärkein kuljettaja vanhan statuksensa vuoksi. Siksi tuntuu hienolta että Räikkönen vielä pärjää ja pystyy hienoon suoritukseen.
 
Tämä allekirjoitus tukee Marcin Koluszia.

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Se tieto standing startista tuli siinä paikkeilla, kun lämmittelykierrokselle lähdettiin. En tiedä arpoiko tuomaristo asiaa, vai eikö vain jostain muusta syystä tiedotettu aiemmin.
Kyllä se ainakin Sky sportsin ukoilla oli tiedossa jo paljon ennen toisen uusintastartin lämmitelykierrosta.
 
"Monta Mengeleä täältä on lähtenyt" -Turkka Talonen Tepsin lääkäreistä

KUBE #89

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Skylla ne vaan oletti näin olevan, kun se nyt oli toki erittäin todennäköistä. Eivät varmasti "tienneet" ennen tuomariston päätöstä.
Jos virallisia sääntöjä yhtään tulkitsevat samalla tavalla kuin minä, niin tiesivät. Totta on että tuomaristo sen viimeisen signaalin silti antaa standing startille, mutta nykykäytäntö on että aina jos olosuhteet ovat ns. turvalliset, niin ruuduista lähdetään. Mutta joo, tämä tästä. Cmoren poikien arpomista oli hauska kuunnella jälkikäteen.
 
"Monta Mengeleä täältä on lähtenyt" -Turkka Talonen Tepsin lääkäreistä

KUBE #89

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihaan melkein kaikkia.

Hamiltonin kannattaisi viedä tuo paitakikkailunsa ns. päätyyn asti, katsoisi missä vaiheessa joku herra isoherra alkaa kakomaan ja sanoisi, että eihän tämä ole soveliasta. Jonkun tulevan kisan keskipallille nousisi paidassa jossa olisi Charles Manson tai hymyilevä Adolf Hitler, höystettynä nykypäivän suosituin iskulausein.
 
"Viinanjuonti luo turvallisuutta ja hyvinvointia, nimittäin viinatehtaiden työntekijöille, alihankkijoille, kuljetusalan yrittäjille ja Alkon myymälähenkilökunnalle."

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson

FIA tutkii Hamiltonin paidan tekstin sanomaa vähän tarkemmin. Toto Wolff sen sijaan nöyrästi on antanut tukensa aivan kaikelle mitä Hamilton päättää tehdä, koska kaikki muuhan olisi luokiteltavissa rasismiksi.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta eihän tuo ihan optimi ole nykyformuloille kun ei autot mahdu turvakaiteiden välistä kunnolla ulos, paria turva-aluetta voisi laajentaa jne. Tullut vain aika ja autojen kehitys vastaan, mutta pikkufiksillä saisi varsin turvallisen ja modernin radan vakikäyttöön ykkösille.
Toivottavasti tähän ei lähdetä. Pian siellä joku Tilke suunnittelemassa Mugelloon uudistuksia ja rata menettää hohtonsa. Jos rata ei tuollaisenaan formuloille kelpaa, niin pysyköön poissa sitten. Hienoja ratoja ei tarvitse pilata.
 
Suurin ongelma on se, että ei ole ongelmia, on vain ratkaisuja.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti tähän ei lähdetä. Pian siellä joku Tilke suunnittelemassa Mugelloon uudistuksia ja rata menettää hohtonsa. Jos rata ei tuollaisenaan formuloille kelpaa, niin pysyköön poissa sitten. Hienoja ratoja ei tarvitse pilata.
Pienet fiksit ja radan pilaaminen on kaksi täysin eri asiaa. Totuus on, että Mugello vaatii pieniä muutoksia, että siellä voitaisiin jatkossa ajaa. Rataa ei toki tarvitse muuttaa, eikä muutakaan tärkeää.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pienet fiksit ja radan pilaaminen on kaksi täysin eri asiaa. Totuus on, että Mugello vaatii pieniä muutoksia, että siellä voitaisiin jatkossa ajaa. Rataa ei toki tarvitse muuttaa, eikä muutakaan tärkeää.
Toki jos siellä nyt vaan muutetaan rata-aitojen aukkojen kokoa, että formulat mahtuu siitä työntämään sisään, niin sen hyväksyy. Mutta jos siellä lähdetään kajoamaan noihin hiekka ja nurmialueisiin, niin kuin pahasti pelkään, niin sitten ei tarvitse kyllä mennä. Tuokin rata menettäisi hohtonsa, jos sinne asvaltti turva-alueet tuotaisiin.
 
Suurin ongelma on se, että ei ole ongelmia, on vain ratkaisuja.

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Rautapohkeet se tästä tosiaan puuttuisikin, että ilmotettaisiin Mugellon jäämisestä kisakalenteriin tuleviksi kausiksi, mutta Hermann Tilke tekisi muutoksia rataan. Ensi kaudella siellä olisi sitten täydet asfalttialueet ja pari ysikymppi mutkaa lisätty.
Voin vain kuvitella miten paljon Verstappenin hiekalle jäänti vitutti juurikin Tilkeä, mikäli kisaa edes katsoi. Espanjan tai Ranskan tilalle ottaisin kyllä tämän Mugellon mielellään.
 
"Kneel Before Zod!" - Johnny Superbman

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki jos siellä nyt vaan muutetaan rata-aitojen aukkojen kokoa, että formulat mahtuu siitä työntämään sisään, niin sen hyväksyy. Mutta jos siellä lähdetään kajoamaan noihin hiekka ja nurmialueisiin, niin kuin pahasti pelkään, niin sitten ei tarvitse kyllä mennä. Tuokin rata menettäisi hohtonsa, jos sinne asvaltti turva-alueet tuotaisiin.
Hiekkaa jos käytetään, niin sitä pitää käyttää järkevästi. Pahimmillaan se hiekka tekee radasta hengenvaarallisen, kuten nähtiin esimerkiksi Australiassa 2016, kun Alonson auto lähti hiekan vuoksi pyörimään ilmassa ympäri ja oli pieni ihme, että selvisi edes hengissä siitä.

Nurmialueita toivoisin enemmän kaikille radoille ja seinien ei tarvitse aina olla hirvittävän lähellä. Ulosajoista tuleekin kärsiä, mutta pienehkön virheen ei tarvitse aina tarkoittaa kisan päättymistä. Lopulta kisojen kiinnostavuutta lisää se, että virheiden jälkeen pystyy vielä jatkamaan kisaa ja tekemään mahdollisesti nousua taaempaa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun karavaani siirtyy Venäjälle, niin Hamilton voisi ottaa jonkin Putinia kritisoivat paidan päälle. Esim. Hands off Crimea, Stop poisonings tai No more Novitshok.

En usko Hamiltonin kuitenkaan uskaltautuvan moiseen, koska Toveri Putin ei varmasti katsoisi tuollaista läpi sormien.
 
Shinsengumi Sanbantai Kumichou
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kun karavaani siirtyy Venäjälle, niin Hamilton voisi ottaa jonkin Putinia kritisoivat paidan päälle. Esim. Hands off Crimea, Stop poisonings tai No more Novitshok.

En usko Hamiltonin kuitenkaan uskaltautuvan moiseen, koska Toveri Putin ei varmasti katsoisi tuollaista läpi sormien.
Hiukan itsekin ihmettelen tätä Hamiltonin paitatouhua, onko oikeasti se oikea paikka. Tästä voi olla montaa mieltä.

Oliko se NHL:n yks venäläispelaaja kun sanoi ettei ymmärrä koko kohua, siinä oli myös pointtinsa, maailmassa tapahtuu paljon asioita jotka on vielä enemmän pielessä. Tämä ei vähättele jenkkien tilannetta mutta tärkeätä on että ei ummista silmiä kaikelle muulle jos tätä yhden asian puolesta puhumista jatketaan kuukaudesta toiseen.

Venäjä, Turkki, Bahrain, Abu Dhabi anyone....
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tämä Hamiltonin touhu näiden paitojen ja polvistumisten sun muiden suhteen menee ihan yli. Mielestäni Kimi sanoi aiemmin hyvin, että ei hän näe mitään syytä erikseen polvistua siellä ja täällä, että on itsestäänselvää ettei rasismi ole hyväksyttävää.

Joo okei, kannanotto on sinällään ihan OK tiettyyn pisteeseen saakka, mutta nämä touhut alkaa menemään jo vähän yli.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toivottavasti tähän ei lähdetä. Pian siellä joku Tilke suunnittelemassa Mugelloon uudistuksia ja rata menettää hohtonsa. Jos rata ei tuollaisenaan formuloille kelpaa, niin pysyköön poissa sitten. Hienoja ratoja ei tarvitse pilata.
Ei rataan tarvitse koskea, mutta kaiteiden ja rengaskasojen sijoittelua voi muuttaa, ehkä pidentää turva-aluetta jossain kohtaa, tms asioita. Mugellon rata on laaksossa ja rinteillä, joten hirmu isoja juttuja siellä ei voi tehdä ilman isoja maansiirtohommia, mikä myös tarkoittaa sitä, että asfaltoitua rataa olisi hankala muuttaa koska tilaa ei ole. En siis usko että tekevät radan profiilille mitään ja pitävät hiekat&nurmet turva-alueilla mutta ehkä niitä voisi parissa kohtaa vielä parantaa. Pitää myös muistaa, että rata on sellaisenaankin FIA:n ykkösluokan rata jolla saa kisata ja testata F1-autolla, joten ongelmaa ei sinällään ole.

Rata on myös ikonen MotoGP-kisakalenterissa, ja vaikka Ferrari radan omistaa, niin uskon, että kaksipyöräisiäkin konsultoidaan jos jotain tehdään ja sieltä puolelta ei pitäisi olla valittamista nykymuotoon. Kunhan vain F1-autot eivät tee pomppuiseksi rataa, se lienee yleisin huoli mikä nousee esiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei rataan tarvitse koskea
Itse olen vahvasti samaa mieltä ettei ratoja lähdetä muuttamaan. Toinen asia on sitten soveltuuko se ykkösille kaikki asiat huomioiden. Onhan se esimerkiksi pirun ahdas ykkösmutkan jälkeen 20 leveälle F1-autolle, siihen kun yhdistetään hiekka-alueet minne jäädään mikä sekin pitkälti hyvä asia mutta lopputulos on aika suurella todennäköisyydellä romuralli mikä nähtiin ja SC:tä/uusintalähtöjä. Kaiken lisäksi joskushan voi saataakin.

Moni näkee tämän vain viihdettä lisäävänä aspektina, makuasioita, itse näen että enemmän ollaan siellä suunnalla ettei sovi nyky-ykkösille ja jos pitäisi veikata niin melkeinpä voisin lyödä vetoa ettei tuolla ajeta enää jatkossa. Siihen vaikuttaa osittain radan ongelmat nykyautoille ja osittain että Italiassa on Monza, ja vielä todennäköisesti Imolakin vaihtoehtona ennen tuota kun eletään normaalia taas koronan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Siis on kaksi vaihtoehtoa, joko turva-auton perässä tai ruudukosta. Kulloinenkin tuomaristo valitsee sitten kumpaa käytetään.
Ymmärsin että talleille tuli tieto juuri kun lähdettiin lämmittelykierrokselle, oli mersun kisainssi taisi jommallekummalle näin sanoa.
Saatettu infota kuskeja, mutta kyllähän tuossa kaikki tallit todennäköisesti tiesivät jo punaisten kohdalla, että lähdetään ruudukosta. En keksi, että formuloissa olisi käytetty rolling starttia ikinä muuten kuin sääsyistä. Ja punaisten jälkeen perustelut rolling startille ovat muistaakseni identtiset sille, että koko kisa aloitettaisiin turva-auton perästä. Käytännössä joku vesisade tjsp.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saatettu infota kuskeja, mutta kyllähän tuossa kaikki tallit todennäköisesti tiesivät jo punaisten kohdalla, että lähdetään ruudukosta. En keksi, että formuloissa olisi käytetty rolling starttia ikinä muuten kuin sääsyistä. Ja punaisten jälkeen perustelut rolling startille ovat muistaakseni identtiset sille, että koko kisa aloitettaisiin turva-auton perästä. Käytännössä joku vesisade tjsp.
Taisi olla edellinen punaisen lipun jälkeinen startti ruudukosta vuonna 2001 ennen tätä kautta. Sääntöihin uusintastartti ruudukosta tuli takaisin mukaan vuonna 2018.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Taisi olla edellinen punaisen lipun jälkeinen startti ruudukosta vuonna 2001 ennen tätä kautta. Sääntöihin uusintastartti ruudukosta tuli takaisin mukaan vuonna 2018.
Tarkoitin siis lähinnä tuota vaatimusta, että olosuhteet ovat sopimattomat ruudukkolähtöön, mikä vaaditaan nykyään siihen, että kisa aloitetaan rolling startilla tai punaisten jälkeen jatketaan rolling startilla. Tämän perusteella on tehty rolling startteja muistaakseni vain sään takia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoitin siis lähinnä tuota vaatimusta, että olosuhteet ovat sopimattomat ruudukkolähtöön, mikä vaaditaan nykyään siihen, että kisa aloitetaan rolling startilla tai punaisten jälkeen jatketaan rolling startilla. Tämän perusteella on tehty rolling startteja muistaakseni vain sään takia.
Ihan totta, mutta silti tuomaristolta vaaditaan aina asiasta päätös. Vaikka olisi 99% varmaa, että lähdetään ruudukosta, niin päätös tarvitaan. Ennen tuomariston päätöstä kenelläkään ei ole täyttä varmuutta asiasta.

Sääolot eivät kuitenkaan ole sääntöjen mukaan ainoa tekijä, joka voi vaikuttaa asiaan.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NYR
Millainen valtio myrkyttää omia kansalaisiaan?

No tietysti sellainen valtio joka pitää (ihmisoikeuksista yhtäkkiä liikuttavan paljon välittävälle) autourheilusarjalle kunnon kisakarnevaalin!

Ja asiasta ei tulla pitämään mitään mekkalaa. #WeRaceAsOne
 
Suomen vanhin kaupunki ja suomalaisen sivistyksen kehto. Kotipaikka kaikelle sille, mikä tässä maassa on hyvää ja kaunista.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noista turva-alueista olen kanssa "jauhanut". Itsekkin olen toivonut enemmän hiekkaa kuin asfalttia. Onhan asfaltti tietenkin turvallisempi, mutta onhan sillä hiekalla ollut aika iso merkitys, jopa maailman mestaruuden kannalta.... 2007 Kiina ja varikolle tulo, muuan Lewis taisi lipsauttaa autonsa hiekalle ja jäi kiinni? Kimi kiitti.
Kun asfalttia kerran on palkon, pitää mutkan "leveäksi" ajosta ns. rangaista. Joillakin radoillahan on ollut "portteja" tai joku merkki joka pitää kiertää ennen radalle takaisin tuloa.
Ei se voi mennä niin, että vedät limitillä ja kun näyttää pahalta, lasket auton leveäksi sinne turva-alueelle.
Sieltä sit taas lämä tiskissä takaisin radalle ja menetit aikaa about 2 sek. Kyllä siitä pitää kärsiä reilusti....
Vauhdin pitää laskea tuntuvasti
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy