Formula 1 – kausi 2020

  • 266 826
  • 2 260

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Hamiltonin kannattaisi viedä tuo paitakikkailunsa ns. päätyyn asti, katsoisi missä vaiheessa joku herra isoherra alkaa kakomaan ja sanoisi, että eihän tämä ole soveliasta. Jonkun tulevan kisan keskipallille nousisi paidassa jossa olisi Charles Manson tai hymyilevä Adolf Hitler, höystettynä nykypäivän suosituin iskulausein.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson

FIA tutkii Hamiltonin paidan tekstin sanomaa vähän tarkemmin. Toto Wolff sen sijaan nöyrästi on antanut tukensa aivan kaikelle mitä Hamilton päättää tehdä, koska kaikki muuhan olisi luokiteltavissa rasismiksi.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Mutta eihän tuo ihan optimi ole nykyformuloille kun ei autot mahdu turvakaiteiden välistä kunnolla ulos, paria turva-aluetta voisi laajentaa jne. Tullut vain aika ja autojen kehitys vastaan, mutta pikkufiksillä saisi varsin turvallisen ja modernin radan vakikäyttöön ykkösille.
Toivottavasti tähän ei lähdetä. Pian siellä joku Tilke suunnittelemassa Mugelloon uudistuksia ja rata menettää hohtonsa. Jos rata ei tuollaisenaan formuloille kelpaa, niin pysyköön poissa sitten. Hienoja ratoja ei tarvitse pilata.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti tähän ei lähdetä. Pian siellä joku Tilke suunnittelemassa Mugelloon uudistuksia ja rata menettää hohtonsa. Jos rata ei tuollaisenaan formuloille kelpaa, niin pysyköön poissa sitten. Hienoja ratoja ei tarvitse pilata.
Pienet fiksit ja radan pilaaminen on kaksi täysin eri asiaa. Totuus on, että Mugello vaatii pieniä muutoksia, että siellä voitaisiin jatkossa ajaa. Rataa ei toki tarvitse muuttaa, eikä muutakaan tärkeää.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Pienet fiksit ja radan pilaaminen on kaksi täysin eri asiaa. Totuus on, että Mugello vaatii pieniä muutoksia, että siellä voitaisiin jatkossa ajaa. Rataa ei toki tarvitse muuttaa, eikä muutakaan tärkeää.
Toki jos siellä nyt vaan muutetaan rata-aitojen aukkojen kokoa, että formulat mahtuu siitä työntämään sisään, niin sen hyväksyy. Mutta jos siellä lähdetään kajoamaan noihin hiekka ja nurmialueisiin, niin kuin pahasti pelkään, niin sitten ei tarvitse kyllä mennä. Tuokin rata menettäisi hohtonsa, jos sinne asvaltti turva-alueet tuotaisiin.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Rautapohkeet se tästä tosiaan puuttuisikin, että ilmotettaisiin Mugellon jäämisestä kisakalenteriin tuleviksi kausiksi, mutta Hermann Tilke tekisi muutoksia rataan. Ensi kaudella siellä olisi sitten täydet asfalttialueet ja pari ysikymppi mutkaa lisätty.
Voin vain kuvitella miten paljon Verstappenin hiekalle jäänti vitutti juurikin Tilkeä, mikäli kisaa edes katsoi. Espanjan tai Ranskan tilalle ottaisin kyllä tämän Mugellon mielellään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki jos siellä nyt vaan muutetaan rata-aitojen aukkojen kokoa, että formulat mahtuu siitä työntämään sisään, niin sen hyväksyy. Mutta jos siellä lähdetään kajoamaan noihin hiekka ja nurmialueisiin, niin kuin pahasti pelkään, niin sitten ei tarvitse kyllä mennä. Tuokin rata menettäisi hohtonsa, jos sinne asvaltti turva-alueet tuotaisiin.
Hiekkaa jos käytetään, niin sitä pitää käyttää järkevästi. Pahimmillaan se hiekka tekee radasta hengenvaarallisen, kuten nähtiin esimerkiksi Australiassa 2016, kun Alonson auto lähti hiekan vuoksi pyörimään ilmassa ympäri ja oli pieni ihme, että selvisi edes hengissä siitä.

Nurmialueita toivoisin enemmän kaikille radoille ja seinien ei tarvitse aina olla hirvittävän lähellä. Ulosajoista tuleekin kärsiä, mutta pienehkön virheen ei tarvitse aina tarkoittaa kisan päättymistä. Lopulta kisojen kiinnostavuutta lisää se, että virheiden jälkeen pystyy vielä jatkamaan kisaa ja tekemään mahdollisesti nousua taaempaa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun karavaani siirtyy Venäjälle, niin Hamilton voisi ottaa jonkin Putinia kritisoivat paidan päälle. Esim. Hands off Crimea, Stop poisonings tai No more Novitshok.

En usko Hamiltonin kuitenkaan uskaltautuvan moiseen, koska Toveri Putin ei varmasti katsoisi tuollaista läpi sormien.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kun karavaani siirtyy Venäjälle, niin Hamilton voisi ottaa jonkin Putinia kritisoivat paidan päälle. Esim. Hands off Crimea, Stop poisonings tai No more Novitshok.

En usko Hamiltonin kuitenkaan uskaltautuvan moiseen, koska Toveri Putin ei varmasti katsoisi tuollaista läpi sormien.
Hiukan itsekin ihmettelen tätä Hamiltonin paitatouhua, onko oikeasti se oikea paikka. Tästä voi olla montaa mieltä.

Oliko se NHL:n yks venäläispelaaja kun sanoi ettei ymmärrä koko kohua, siinä oli myös pointtinsa, maailmassa tapahtuu paljon asioita jotka on vielä enemmän pielessä. Tämä ei vähättele jenkkien tilannetta mutta tärkeätä on että ei ummista silmiä kaikelle muulle jos tätä yhden asian puolesta puhumista jatketaan kuukaudesta toiseen.

Venäjä, Turkki, Bahrain, Abu Dhabi anyone....
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tämä Hamiltonin touhu näiden paitojen ja polvistumisten sun muiden suhteen menee ihan yli. Mielestäni Kimi sanoi aiemmin hyvin, että ei hän näe mitään syytä erikseen polvistua siellä ja täällä, että on itsestäänselvää ettei rasismi ole hyväksyttävää.

Joo okei, kannanotto on sinällään ihan OK tiettyyn pisteeseen saakka, mutta nämä touhut alkaa menemään jo vähän yli.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toivottavasti tähän ei lähdetä. Pian siellä joku Tilke suunnittelemassa Mugelloon uudistuksia ja rata menettää hohtonsa. Jos rata ei tuollaisenaan formuloille kelpaa, niin pysyköön poissa sitten. Hienoja ratoja ei tarvitse pilata.

Ei rataan tarvitse koskea, mutta kaiteiden ja rengaskasojen sijoittelua voi muuttaa, ehkä pidentää turva-aluetta jossain kohtaa, tms asioita. Mugellon rata on laaksossa ja rinteillä, joten hirmu isoja juttuja siellä ei voi tehdä ilman isoja maansiirtohommia, mikä myös tarkoittaa sitä, että asfaltoitua rataa olisi hankala muuttaa koska tilaa ei ole. En siis usko että tekevät radan profiilille mitään ja pitävät hiekat&nurmet turva-alueilla mutta ehkä niitä voisi parissa kohtaa vielä parantaa. Pitää myös muistaa, että rata on sellaisenaankin FIA:n ykkösluokan rata jolla saa kisata ja testata F1-autolla, joten ongelmaa ei sinällään ole.

Rata on myös ikonen MotoGP-kisakalenterissa, ja vaikka Ferrari radan omistaa, niin uskon, että kaksipyöräisiäkin konsultoidaan jos jotain tehdään ja sieltä puolelta ei pitäisi olla valittamista nykymuotoon. Kunhan vain F1-autot eivät tee pomppuiseksi rataa, se lienee yleisin huoli mikä nousee esiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei rataan tarvitse koskea
Itse olen vahvasti samaa mieltä ettei ratoja lähdetä muuttamaan. Toinen asia on sitten soveltuuko se ykkösille kaikki asiat huomioiden. Onhan se esimerkiksi pirun ahdas ykkösmutkan jälkeen 20 leveälle F1-autolle, siihen kun yhdistetään hiekka-alueet minne jäädään mikä sekin pitkälti hyvä asia mutta lopputulos on aika suurella todennäköisyydellä romuralli mikä nähtiin ja SC:tä/uusintalähtöjä. Kaiken lisäksi joskushan voi saataakin.

Moni näkee tämän vain viihdettä lisäävänä aspektina, makuasioita, itse näen että enemmän ollaan siellä suunnalla ettei sovi nyky-ykkösille ja jos pitäisi veikata niin melkeinpä voisin lyödä vetoa ettei tuolla ajeta enää jatkossa. Siihen vaikuttaa osittain radan ongelmat nykyautoille ja osittain että Italiassa on Monza, ja vielä todennäköisesti Imolakin vaihtoehtona ennen tuota kun eletään normaalia taas koronan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Siis on kaksi vaihtoehtoa, joko turva-auton perässä tai ruudukosta. Kulloinenkin tuomaristo valitsee sitten kumpaa käytetään.
Ymmärsin että talleille tuli tieto juuri kun lähdettiin lämmittelykierrokselle, oli mersun kisainssi taisi jommallekummalle näin sanoa.
Saatettu infota kuskeja, mutta kyllähän tuossa kaikki tallit todennäköisesti tiesivät jo punaisten kohdalla, että lähdetään ruudukosta. En keksi, että formuloissa olisi käytetty rolling starttia ikinä muuten kuin sääsyistä. Ja punaisten jälkeen perustelut rolling startille ovat muistaakseni identtiset sille, että koko kisa aloitettaisiin turva-auton perästä. Käytännössä joku vesisade tjsp.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saatettu infota kuskeja, mutta kyllähän tuossa kaikki tallit todennäköisesti tiesivät jo punaisten kohdalla, että lähdetään ruudukosta. En keksi, että formuloissa olisi käytetty rolling starttia ikinä muuten kuin sääsyistä. Ja punaisten jälkeen perustelut rolling startille ovat muistaakseni identtiset sille, että koko kisa aloitettaisiin turva-auton perästä. Käytännössä joku vesisade tjsp.
Taisi olla edellinen punaisen lipun jälkeinen startti ruudukosta vuonna 2001 ennen tätä kautta. Sääntöihin uusintastartti ruudukosta tuli takaisin mukaan vuonna 2018.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Taisi olla edellinen punaisen lipun jälkeinen startti ruudukosta vuonna 2001 ennen tätä kautta. Sääntöihin uusintastartti ruudukosta tuli takaisin mukaan vuonna 2018.
Tarkoitin siis lähinnä tuota vaatimusta, että olosuhteet ovat sopimattomat ruudukkolähtöön, mikä vaaditaan nykyään siihen, että kisa aloitetaan rolling startilla tai punaisten jälkeen jatketaan rolling startilla. Tämän perusteella on tehty rolling startteja muistaakseni vain sään takia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoitin siis lähinnä tuota vaatimusta, että olosuhteet ovat sopimattomat ruudukkolähtöön, mikä vaaditaan nykyään siihen, että kisa aloitetaan rolling startilla tai punaisten jälkeen jatketaan rolling startilla. Tämän perusteella on tehty rolling startteja muistaakseni vain sään takia.
Ihan totta, mutta silti tuomaristolta vaaditaan aina asiasta päätös. Vaikka olisi 99% varmaa, että lähdetään ruudukosta, niin päätös tarvitaan. Ennen tuomariston päätöstä kenelläkään ei ole täyttä varmuutta asiasta.

Sääolot eivät kuitenkaan ole sääntöjen mukaan ainoa tekijä, joka voi vaikuttaa asiaan.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Millainen valtio myrkyttää omia kansalaisiaan?

No tietysti sellainen valtio joka pitää (ihmisoikeuksista yhtäkkiä liikuttavan paljon välittävälle) autourheilusarjalle kunnon kisakarnevaalin!

Ja asiasta ei tulla pitämään mitään mekkalaa. #WeRaceAsOne
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noista turva-alueista olen kanssa "jauhanut". Itsekkin olen toivonut enemmän hiekkaa kuin asfalttia. Onhan asfaltti tietenkin turvallisempi, mutta onhan sillä hiekalla ollut aika iso merkitys, jopa maailman mestaruuden kannalta.... 2007 Kiina ja varikolle tulo, muuan Lewis taisi lipsauttaa autonsa hiekalle ja jäi kiinni? Kimi kiitti.
Kun asfalttia kerran on palkon, pitää mutkan "leveäksi" ajosta ns. rangaista. Joillakin radoillahan on ollut "portteja" tai joku merkki joka pitää kiertää ennen radalle takaisin tuloa.
Ei se voi mennä niin, että vedät limitillä ja kun näyttää pahalta, lasket auton leveäksi sinne turva-alueelle.
Sieltä sit taas lämä tiskissä takaisin radalle ja menetit aikaa about 2 sek. Kyllä siitä pitää kärsiä reilusti....
Vauhdin pitää laskea tuntuvasti
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noista turva-alueista olen kanssa "jauhanut". Itsekkin olen toivonut enemmän hiekkaa kuin asfalttia. Onhan asfaltti tietenkin turvallisempi, mutta onhan sillä hiekalla ollut aika iso merkitys, jopa maailman mestaruuden kannalta.... 2007 Kiina ja varikolle tulo, muuan Lewis taisi lipsauttaa autonsa hiekalle ja jäi kiinni? Kimi kiitti.
Kun asfalttia kerran on palkon, pitää mutkan "leveäksi" ajosta ns. rangaista. Joillakin radoillahan on ollut "portteja" tai joku merkki joka pitää kiertää ennen radalle takaisin tuloa.
Ei se voi mennä niin, että vedät limitillä ja kun näyttää pahalta, lasket auton leveäksi sinne turva-alueelle.
Sieltä sit taas lämä tiskissä takaisin radalle ja menetit aikaa about 2 sek. Kyllä siitä pitää kärsiä reilusti....
Vauhdin pitää laskea tuntuvasti
En ole niin selkeästi hiekan kannalla kuin monet muut, mutta miksi nurmialueita ei yleensä toivota lisää? Itse näen hiekassa eniten riskejä, mutta nurmialue olisi hyvä ratkaisu siitä hiekan ja asfaltin välistä. Nurmelle ei kukaan anna tahallaan valua ja siitä on paljon haittaa, mutta kisa ei välttämättä pääty pieneen virheeseen välittömästi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näin nopeasti ajateltuna eikös nurmi ole ihan killeri, auto liukuu kaikista pahiten siinä seinään, puhumattakaan märästä nurmesta. Siihen vielä mahdolliset lätäköt, tai onhan nurmiakin erilaisia mutta hiekka pääsääntöisesti ottaa hyvin vedenkin vastaan.

Ja itsekin olen hiukan kahden vaiheilla tässä, mikä olisi parasta. Varmaan jokin keinotekoinen mikä ei anna mahdollisuutta hakea pitoa kanttareiden takaa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Noista turva-alueista olen kanssa "jauhanut". Itsekkin olen toivonut enemmän hiekkaa kuin asfalttia. Onhan asfaltti tietenkin turvallisempi, mutta onhan sillä hiekalla ollut aika iso merkitys, jopa maailman mestaruuden kannalta.... 2007 Kiina ja varikolle tulo, muuan Lewis taisi lipsauttaa autonsa hiekalle ja jäi kiinni? Kimi kiitti.
Kun asfalttia kerran on palkon, pitää mutkan "leveäksi" ajosta ns. rangaista. Joillakin radoillahan on ollut "portteja" tai joku merkki joka pitää kiertää ennen radalle takaisin tuloa.
Ei se voi mennä niin, että vedät limitillä ja kun näyttää pahalta, lasket auton leveäksi sinne turva-alueelle.
Sieltä sit taas lämä tiskissä takaisin radalle ja menetit aikaa about 2 sek. Kyllä siitä pitää kärsiä reilusti....
Vauhdin pitää laskea tuntuvasti
Paul Ricardin radallahan on reitin ulkopuolella raitoja joissa on wolframia, sehän syö renkaita mukavasti. Sentään jotain rangaistusta jos purkki ei pysy käsissä vaan vedellään omilla linjoilla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin nopeasti ajateltuna eikös nurmi ole ihan killeri, auto liukuu kaikista pahiten siinä seinään, puhumattakaan märästä nurmesta. Siihen vielä mahdolliset lätäköt, tai onhan nurmiakin erilaisia mutta hiekka pääsääntöisesti ottaa hyvin vedenkin vastaan.

Ja itsekin olen hiukan kahden vaiheilla tässä, mikä olisi parasta. Varmaan jokin keinotekoinen mikä ei anna mahdollisuutta hakea pitoa kanttareiden takaa.
Nurmi ei sentään heitä autoa pyörimään ilmassa, joka on käytännössä vaarallisin asia mitä voi käydä. Hiekka pystyy tähän, mutta nurmi ei.

Oleellisinta on kuitenkin, että suunnitellaan tarkasti mitä käytetään missäkin kohdassa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tehtäisiinkin silleen, että olisi sekä hiekkaa että asfalttia turva-alueissa? Esim. 20 metriä hiekkaa heti radan vieressä, sitten 20 metriä asfalttia, taas hiekkaa ja taas asfalttia jne.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta paras on sellainen, että ensin on nurmikkoa parin metrin kaistale, sitten hiekkaa. Tällöin jos tekee pienen virheen, menee ruoholle, jossa ei ole pitoa eli häviää aikaa/spinnaa tms, muttei hajota autoa eikä tuo radalle likaa, eikä kunnon ulosajolle ole niinkään merkitystä kuinka vähän nurmikaistale siinä jarruttaa menoa. Hiekka sitten kauempana jarruttelee pahimmat vauhdit pois ennen rengasvallia ja sieltä nykyisin pääsee ihan hyvin pois, kuten Grosjean viimeksi siinä kakkosmutkan kolarissa.

Kun turva-alue on asfalttia, on kuskeilla riskinottokin eri tasolla koska sieltä saa aina sen vapaudu vankilasta kortin virheen jälkeen. Vähän ehkä renkaisiin likaa mutta muuten voi samoilla vauhdeilla liittyä takaisin radalle. Nurmi- ja heikka-alueet (tai kaiteet) eivät anna tätä luksusta ja siksi kisatkin ovat yleensä mielenkiintoisia näillä vanhoilla radoilla (Montreal, Interlagos, Spa, nyt Mugello jne.) koska kuskien mentaliteetti on erilainen ja virheistä rangaistaan. Se myös tuo oikeasti kuskien erot esille, toiset osaa ajaa samalla tasolla oli vieressä sitten kaide tai 150m asfalttialue.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos tehtäisiinkin silleen, että olisi sekä hiekkaa että asfalttia turva-alueissa? Esim. 20 metriä hiekkaa heti radan vieressä, sitten 20 metriä asfalttia, taas hiekkaa ja taas asfalttia jne.
Turvallisuutta tuo ei lisäisi, vaan oikeastaan menisi vähemmän turvalliseksi. Saattaisi toki mahdollistaa kisan jatkamista pienen ulosajon jälkeen, mutta muuten tuossa ei ole oikein mitään erityisen hyvää.

Minusta paras on sellainen, että ensin on nurmikkoa parin metrin kaistale, sitten hiekkaa. Tällöin jos tekee pienen virheen, menee ruoholle, jossa ei ole pitoa eli häviää aikaa/spinnaa tms, muttei hajota autoa eikä tuo radalle likaa, eikä kunnon ulosajolle ole niinkään merkitystä kuinka vähän nurmikaistale siinä jarruttaa menoa. Hiekka sitten kauempana jarruttelee pahimmat vauhdit pois ennen rengasvallia ja sieltä nykyisin pääsee ihan hyvin pois, kuten Grosjean viimeksi siinä kakkosmutkan kolarissa.
Kun mietitään ulosajojen vaarallisimpia tilanteita, niin ensin nurmikkoa ja sitten hiekkaa on yksi pahimmista. Nurmikolla auto voi herkästi kääntyä siten, että osuu poikittain hiekkaan, ja jos vauhtia on paljon, niin auto lähtee pyörimään ilmassa.

Kaikissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolet, ei ole mitään selkeää parasta vaihtoehtoja jokaiseen kohtaan radalla, vaan nämä täytyy miettiä jokaiseen kohtaan erikseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös