Formula 1 – kausi 2020

  • 276 549
  • 2 260

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tänään olisi ollut vuorossa Espanjan kisa sateisella radalla... Puukkoa käännetään haavassa oikein kunnolla, koska Vietnamin kisapäivänä olisi myös ollut vesisadetta. Mieleen ei edes tule yhtään sadekisaa Espanjassa aikaisemmilta vuosilta, joten harmi homma, että tuo jäi käyttämättä. Toivottavasti Monacossa olisi edes "kisapäivänä" tylsän aurinkoista.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Barcelonassa ensimmäisestä kuudesta kisasta kolme ajettiin sateella (eka kisa oli tosin syksyllä), mutta sen jälkeen siellä on ollut 23 kuivaa kisaa putkeen.
 

Hawks91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Tänään olisi ollut vuorossa Espanjan kisa sateisella radalla... Puukkoa käännetään haavassa oikein kunnolla, koska Vietnamin kisapäivänä olisi myös ollut vesisadetta. Mieleen ei edes tule yhtään sadekisaa Espanjassa aikaisemmilta vuosilta, joten harmi homma, että tuo jäi käyttämättä. Toivottavasti Monacossa olisi edes "kisapäivänä" tylsän aurinkoista.
Katotaan niin heinäkuusta eteenpäin sitten vaan kuivaa kisaa tulossa (jos nyt aluksi päästäisiin ajamaan). Nyt tosin kelpaa melkein mikä vaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aika ymmärrettävä ratkaisu, Leclerc ajaa ohi niin suorituskyvyssä kuin asemassa tallissa. Tallilla ei ole intressejä maksaa entiselle nelinkertaiselle maailmanmestarille isoja hilloja, tuo lehdistössä kerrottu sopimustarjous on ollut varmasti ihan reilu mutta suhteessa siihen miten on viime kaudella suorittanut ja mitä odotetaan jatkossa.

Vettelillle itselleen mielenkiintoisempaa on lähteä vielä muutamaksi vuodeksi toiseen talliin ykkösnimeksi ja saada vaikuttaa niin autoon kuin muuhunkin tekemiseen. Mikä olisi se talli, nouseva McLaren?
Tai päittäin Ricciardon kanssa Renaultille, olisiko se liian kova pala Vettelille, vanha tallikaveri painelee Ferrarille kun hän menee Rellulle mikä ei ole vielä suorittanut erityisen hyvin.

Veikataan Vettel McLarenille ja Ricciardo Ferrarille. Ferrari tarvitsee Ricciardon, rutinoituneen kuljettajan joka on jo voittanut kisoja sekä hyvän pr miehen ajalle kun F1 taistelee näkyvyydestään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
McLaren tietysti kutkuttelisi Vetteliä, tulevan Mercedes-yhteistyön vuoksi tunne voi olla mahdollisesti molemminpuoleinen. Vettelillä tietysti on ongelmana se että tallikaveriksi tulisi McLarenin "oma kasvatti" Lando Norris ja kun muistetaan miten kävi tallikavereille viimeksi kun tilanne oli tuo.... Toisaalta, muissakin vaihtoehdoissa(Rellu, Red Bill) on uhkana nuori ja nopea tallikaveri joka voi syödä Vettelin elävältä.
 

Nouzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja nyt Ferrari vahvisti Vettelin lähdön, Ricciardo ja Sainz ilmeisesti vahvimmat ehdokkaat korvaajaksi.

Nyt on siis Kimin jälkeen Alonso ja Vettel käynyt tavoittelemassa mestaruutta Ferrarilla, mutta niin vaan vieläkin Kimi viimeisin maailmanmestari. Toki Vettel tai Leclerc voi tämän kauden mestaruuden viedä, mikäli nyt kausi edes alkaa, mutta aika epätodennäköisenä pidän Hamiltonin voittamista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sanoisin että Vettelillä eniten vaikuttaa valintaan asema tallissa ja toki auton potentiaali siinä sivussa. Vaikkakin Lando on ikään kuin oma poika McLarenilla niin asema maailmanmestarina ja saksalaisena Mersun miehenä on vahva. Vettel elää siitä että saa vahvan aseman tallissa ja McLaren on valmis sen antamaan, kaipaa keulakuvaa tallilleen, maailmanmestari tuo tallille kokemuksensa lisäksi sponsoreita = rahaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
McLaren tietysti kutkuttelisi Vetteliä, tulevan Mercedes-yhteistyön vuoksi tunne voi olla mahdollisesti molemminpuoleinen. Vettelillä tietysti on ongelmana se että tallikaveriksi tulisi McLarenin "oma kasvatti" Lando Norris ja kun muistetaan miten kävi tallikavereille viimeksi kun tilanne oli tuo.... Toisaalta, muissakin vaihtoehdoissa(Rellu, Red Bill) on uhkana nuori ja nopea tallikaveri joka voi syödä Vettelin elävältä.

Veikkaan että helvettikin jäätyy ennemkin kuin Max ja Seb mahtuu samaan motorhomeen "Krisun" kanssa...
Mäklääreniltä voisi löytyä maksuvalmiutta kun saisi tilalle 4 x mestarin. Se on kuitenkin aika kova sana Curriculum Viteessä...
Tosin riittääkö motivaatioo siirtyä?

Ja mitä tekee Lewis ?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo ei kyllä ole enää Vettelillä Red Bullille menemistä. Red Bull on nyt Verstappenin talli ja siellä ei ole tilaa kuin kakkosviulun soittajille.

Hamilton Ferrarille olisi kyllä hieno veto, olisi Lewisille uran kruunu tuoda se (8.?) mestaruus Maranelloon.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tosin Hamilton tietänee että Ferrarilla maailmanmestaruuden voittaminen on käytännössä "no can do" niin kauan kun käsiäheiluttelevat pastamiehet ovat tallissa vallassa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Vaikka Hamilton kova ratinkääntäjä onkin, niin vaikea uskoa että saisi noin vain palautettua Ferrarin mestaruuskantaan. Hamilton ja Mersu ovat luoneet niin hyvin pyörivän koneiston ja prosessit, että tulos on nähdynlainen. Nyt jos Hamilton Ferrarille menisi, niin se vaatisi oman aikansa luoda samanlaista kulttuuria koko talliin ja tulokset nähtäisiin vasta myöhemmin.

Onko Hamiltonilla enää edes intoa lähteä tekemään tuollaista useamman vuoden rakennusprojektia tässä vaiheessa uraa? Ja sitten vielä Leclerc joka kuitenkin on Ferrarin tulevaisuus niin henkilökohtaisesti en millään usko, että Hamilton ikinä Ferrarin rattia F1-auton ohjaamossa kääntelee. Toki imagollisesti Ferrari & Hamilton olisi todella kova kombinaatio ja jos Hamiltonilla aidosti olisi halua Ferrarille siirtyä, niin aika harva talli sitä heti torppaisi, riippumatta siitä millainen oma lahjakkuus tallissa on jo kasvamassa.

Tulevien sääntömuutosten myötä voi toki tapahtua isojakin muutoksia tallien voimasuhteissa hyvin lyhyessäkin ajassa ja Hamiltonin osaaminen yhdistettynä hyvään tuuriin voisi ns. räjäyttää pankin Ferrarilla ja tyyliin ensimmäisenä vuonna kun mies on ohjaimissa mutta itse rohkenen tätä silti epäillä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vettelin viime kauteen ja laskevaan kisakuntoon peilaten olisi minusta urheilullisesti hölmöä vaikka McLarenin palkata mies. Nuoret ja nopeat (+ halvat) hoitavat kyllä ruutunsa, Vettelissä on riski alonso-efektille.

Ricciardo olisi siinä mielessä hienoa nähdä Ferrarilla, että puhetta miehellä on riittänyt koko uransa. Siinä olisi sitten paikka näyttää onko hänestä mestariksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vettelissä on riski alonso-efektille.
Ai että viimeistä kautta jäähdytellessään voittaa nuoren, nopean ja halvan tallikaverinsa kauden jokaisessa aika-ajossa?
No joo, onhan siinä kohonnut riski että kun kaikki ei menekään kivasti, niin sieltä se kiukkupussi-multi21-Vettelkin kuoriutuu, mutta onhan hän silti edelleen äärimmäisen kova rattimies.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mielestäni kaikkien osalta win-win. Ferrari ei hyötynyt Vettel - Leclerc parista kun välit alkoivat vähän olla huonot. Nyt voi ottaa uusia tuulia talliin.

Vettel taas ei ikinä oikein viihtynyt Ferrarilla. Ihan hyvä kuski hän on, mutta tarvitsee turvallisen tuntuisen paikan, missä ei ole kauheasti paineita ollakseen hyvä. Vettelin ongelma vähän on että nykyään nuoret kuskit on niin pirun nopeita ja hänellä itsellä alkaa jo vähän ikää olemaan. Vaikea kyllä sanoa missä aikoo ajaa jatkoassa vai aikooko missään.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nyt sitten odotellaan, kuinka nopeasti Hülkenberg ja Alonso ovat "tyrkyllä" Ferrarille. Ensimmäinen ylihypetetyn maineensa ja toinen taustajoukkojen ovelan promotyön vuoksi. Kumpikaan ei oikeasti ole mikään ehdokas.

Ricciardo Maranelloon varmaankin menee, koska on voittoihin kykenevä, PR-arvoltaan loistava, kuljettaja mutta ei ehkä kuitenkaan (perustuen kuinka hän jäi loppua kohden yhä pahemmin Verstappenin jalkoihin) Leclercin tasoinen nopeudeltaan. Hyvä Valt... kakkoskuski siis.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ai että viimeistä kautta jäähdytellessään voittaa nuoren, nopean ja halvan tallikaverinsa kauden jokaisessa aika-ajossa?
No joo, onhan siinä kohonnut riski että kun kaikki ei menekään kivasti, niin sieltä se kiukkupussi-multi21-Vettelkin kuoriutuu, mutta onhan hän silti edelleen äärimmäisen kova rattimies.
Eikös Alonso ollut aika yksinvaltias auton suhteen ja muutenkin McLarenilla? Käsittääkseni tallilla on ollut aika paljon raikkaampi meno Alonson jälkeen, kun mennään enemmän tiimi eikä Fernando edellä. Tosin en minä näistä mitään tiedä, voi olla että Alonson asettamat askelmerkit johtivat tähän viime kauden nousuun.

Vettelissä enemmän huolettaa useahkot ajovirheet, joita on päässyt sattumaan viime vuosina. Harvemmin kai kuskitkaan lähtee vanhemmalla iällä enää uuteen nousuun.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Jotenkin sitä saa mielikuvan nettiä lukiessa että Lecter olisi kairannut Vetteliä kakkoseen ihan 600-0 ja kerännyt tyyliin tuplasti enemmän pisteitä mitä Sebu. Todellisuudessa viime kaudella Lecter sai "vain" 24 pistettä Vetteliä enemmän. Periaatteessa ero selittyy Italian GP:stä minkä Leclerc voitti ja Vettel jäi pisteittä. Leclercillä kaksi voittoa ja Vettelillä yksi, palkintopallisijoitukset Leclercille 10-9 eli aika tasaista oli. Vastaavasti Vettel taas voitti lukemin 11-10 Leclercin kun mitataan sijoitusta tallikaveriin.

Tokihan Leclercin eduksi lasketaan sitten luonnollisesti se että on 10 vuotta Vetteliä nuorempi, mutta eipä tuo kesällä 33 vuotta täyttävä Vettelkään nyt ihan mikään ikäloppu vielä ole.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Harvemmin kai kuskitkaan lähtee vanhemmalla iällä enää uuteen nousuun.
Tähän vaikuttaa moni asia, suurin tekijä on asema tallissa. Ei ole sattumaa että Kimi ajaa vieläkin kun on saanut vapaat kädet kehittää Alfaa ja vieläpä lähellä nykyistä kotiseutuaan.
Näkisin että Sebillä on todella hyvät mahdollisuudet vastaavaan suorittamiseen McLarenilla kuin Ferrarilla, ei tarvitse edes puhua uudesta noususta, kuten yllä mainittiin että viime vuosikin meni suhteellisen tasan yhden F1:sten kirkkaimman nuoren tähden kanssa.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vettelin aika taitaa olla ohi, Kimin asenteella ja luotettavalla aseenkantajan maineella olisi voinut vielä jonnekin kelvata. Mutta sellaista yhtälöä en näe, jossa pääsisi nousevaan talliin ykköskuljettajan vaatimuksella. Norris on jo niin nopea, että McLarenilla kävisi Ferrarit ja Renaultilla Ricciardo ei ole mieleinen tallikaveri.

Miten sitten Ferrari? Tämähän on aina ollut yhden kuskin talli ja Leclerkin päällehän tämä nyt tehdään. En usko, että Ricciardolla on sinne saumaa, on liian iso tähti omasta mielestään sarjan yliarvostetuimpana kuljettajana. Okei, kait hänessä on ripaus italialaisverta, mikä voisi vähän pelastaa, toisaalta jos ei edes osaa nimeään italialaisittain sanoa niin menee sekin arvostuksen ripe.

Sainz olisi varmasti houkutteleva, mutta on toisaalta niin nopea ja varma ja myös kilpailunhaluinen, että ei välttämättä istu kakkoseksi. Verstappenin kanssa taisi jo aikanaan olla vähän miekat vastakkain. Espanjalainen kuski olisi markkinoinnin kannalta aika hyvä valinta. Myös hintalappu Riciin verrattuna lie merkittävästi huokeampi.

Tallihan huutaisi italialaista kuskia, mitä valitettavan harvoin on nähty viime vuosikymmeninä. Antonio Giovinazzi olisi siinä mielessä ideaalinen profiililtaan, ettei piisaa vauhdissa monacolaiselle, mutta käykö sitten liian hitaaksi, että pystyisi riittävästi suojaamaan selustaa? Gasly-ilmiötä ei taatusti haluta nähdä. Giovinazzi sisään siksi aikaa, että Mick Schumacher on valmis!

Valtteri Tulppas olisi kyllä ideaali valinta tähän paikkaan. Riittävän nopea, mutta kuitenkin tarpeeksi pehmeä ja monen vuoden kokemus kynnysmattona olemisesta. Ehkä sisältä on tihkunut tietoa mitä Mersu tekee tallina ylipäätään tulevaisuudessa. Olisiko tässä hyvä siirto uran jatkon osalta? Merkittävä tekijä on Torger Wolffin mahdollinen Aston Martin -yhteys ja mitä se tuo tullessaan Mersun ja Force Indian vai mikä ikinä se nyt onkaan kanssa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Olisi kyllä kova veto kun Vettel tulisi Alfa Romeolle Kimin tallikaveriksi. Vaihtoehtoja tuohon Ferrarille kyllä riittää. Henkilökohtaisesti toivon, että se ei olisi Sainz, koska on vähän hmv omasta mielestäni. Sainz kuitenkin lienee potentiaalisin vaihtoehto Ricciardon kanssa. Näiden kahden jälkeen tulee sitten Bottas tai Hamilton ja villinä korttina Alpha Taurilta Kvyat tai Gasly. Kyvat voisi olla siinä mielessä valinta, että on kuitenkin edes vähän sisällä tallissa tuon 2018 testikuski pestinsä vuoksi.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Silly Season alkaa - mahtavaa! Vähän spekuloitavaa ja jännittämistä paremman puutteessa.

Tämä on nyt toinen kerta, kun Vettel "pakenee" haastetta nuoren kuskien viereltä. Sama tapahtui 2014, kun Danny Ric tuli ja näytti kaapin paikan. Rupeaa vaihtoehdot olemaan kyllä Sebillä vähissä. Jos lopettaa, niin jää kyllä varikko kaipaamaan hänen huumoriaan. Vaikuttaa ottavan koko sirkuksen pilke silmäkulmassa.

Luulen myös muiden tapaan, että Ferrarin paikasta kisaavat Ric ja Sainz. Molemmat nopeita ja istuvat varmasti talliin. Hamiltonia en vaan näe, vaikka olisikin kiinnostava siirto. Miksi jättäisi täydellisen harmonian Mersulla Ferrarin kaaokseen? En tiedä kiinnostaako lähteä kisaamaan nuorta Leclerciä vastaan 36 vuotiaana, kun nykyinen tallikaveri kuitenkin soittaa sopivasti kakkoskuskin viulua? Koko organisaatio kuitenkin haluaa tehdä Hamiltonista ennätysmiehen, joten eiköhän siellä ole aivan selkeä marssijärjestys.

Seuraavaksi jäädään odottamaan Hamiltonin ratkaisua. Todennäköistä on jatkopahvi, mutta entäs Bottas? Muut kärkitiimit valinneet jo seuraavan sukupolven tähtensä, joten kuinkahan kauan Mersu meinaa pantata omien junnujen, kuten Russel tai Ocon sisäänajoa. Tuskin ihan kylmiltään meinaavat kaikkien aikojen kuskia korvata, joten luonnollista olisi ottaa jo vähän etupeltoon sisään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ferrari-Vettel yhdistelmä ei ollut sitten niin loistava, miltä se paperilla näytti. Vettel on edelleen todella kova kuski, mutta tämä yhtälö ei vain toiminut.

Vettel on toisinaan rasittava kitisijä radalla, mutta radan ulkopuolella miehestä on saanut positiivisen kuvan. Tuskin nyt lopettaa, mutta en sulkisi tätäkään vaihtoehtoa täysin pois.

Ferrari on Schumin jälkeen ostanut ykköskuskin isolla rahalla (Kimi, Alonso, Vettel) ja vain Kimi on kyennyt tuomaan mestaruuden. Pohjattomat resurssit, mutta muutamaa lähellä piti mestaruutta lukuun-ottamatta tulos on puhdasta paskaa. 13 vuotta viimeisestä mestaruudesta, käsittämätön saavutus. Leclerc toki on potentiaalinen mestari, mutta Ferrarin ollessa kyseessä on kaikki mahdollista.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Omasta mielestäni Valtterin kannattaisi siirtyä Ferrarille jos se on mahdollista. Varsinkin jos Mersu tarjoaa vain vuoden jatkoa ja Ferrarilta saisi 2-3 vuotta. Mersulla on kuitenkin Russell ja Ocon joita tuohon paikalle ollaan tuomassa. Jatko Mersulla olisi siis hyvä idea vain Hamiltonin lopettaessa tai siirtyessä muualle. Ferrarilla ei myöskään Leclercin lisäksi ole mitään superlupauksia tulossa ainakaan muutamaan vuoteen, jotka Bottaksen paikkaa siellä uhkaisi. Uskoisin myös, että tuleva tynkäkausi on Valtterin paras mahdollisuus voittaa mestaruus Mersulla.
Muutenkin uskoisin Bottaksen imagolle Ferrari siirron tekevän hyvää. Ferrari tosin on välillä niin tollo, että oikeasti joku Grosjeanin siirtyminen sinne ei olisi edes yllätys.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mersulla on kuitenkin Russell ja Ocon joita tuohon paikalle ollaan tuomassa.

Voi olla että ymmärsin väärin, mutta oletin että Mersun ja Oconin "suhde" katkesi kun Mersu "joutui" päästämään miehen Rellulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös