Formula 1 – kausi 2020

  • 276 546
  • 2 260

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vehkeet oli viritetty liian tappiin joten luotettavuus kärsi. Olisivat laskeneet tehoja luotettavuuden nostamiseksi ja sen siliän tien olisi mennyt nopeusetu.
En usko että ykkösten insinöörit ihan niin kuutomolla ole että virittävät tappiin koneet, johdetaan kierroksella ja sitten voivotellaan konerikkoja. Toki jos se tappiin virittäminen auttoi saavuttamaan ylipäätänsä sen johtoaseman niin sitten. Ajoin juuri takaa sitä etten muista kuinka suuri se nopeusetu oli ennen näitä konerikkoja, vai oliko sitä edes juurikaan.

Edesmennyt bondi tuossa hyvin avasikin kausia, mutta nopeusero itseä mietityttää. Täytyy verestää muistoja kaivelemalla jotain tallenteita tai nettividoita.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Edesmennyt bondi tuossa hyvin avasikin kausia, mutta nopeusero itseä mietityttää. Täytyy verestää muistoja kaivelemalla jotain tallenteita tai nettividoita.
No ihan jo tilastoja katsomalla näkee sen että Alonso ajoi paalulle tuolla kaudella kuusi kertaa ja Räikkönen viidesti. Toki nopeimman kierrosajan Kimi sitten sai huikeat 10 kertaa, mutta osaltaan tähän varmasti vaikutti myös se että niin usein Räikkönen joutui olemaan takaa-ajajana. Mutta en nyt sano että absoluuttisessa nopeudessa tuon kauden Rellu vs. McLaren niin kovin isosti oli Räikkösen eduksi. Ehkä jonkin verran, mutta Rellu sitten tasoitti puntteja luotettavuudella.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ranskan GP todennäköisesti perutaan, mutta 5 Heinäkuuta ajettava Itävallan GP saattaa hyvinkin avata kauden. Tällä hetkellä suunnitellaan ajettavan ilman yleisöä. Myös Itävallan varakansleri & urheiluministeri on näyttänyt tälle vihreää valoa, mikäli tilanne sopii talleille. No Red Bullille tämä on lottovoitto, mutta eiköhän se muillekkin tiimeille käy jos vain matka järjestyy.
Ilmeisesti ajatuksesta Britannian ajamisesta väärään suntaan on luovuttu. Todennäköisempi vaihtoehto olisi ajaminen erinlaisella Layoutilla, joka onnistuisi turvallisemmin ja helpommin. Näitä voitaisiin Silverstonessa kokeilla 3 erinlaista.

Oma mielipide tästä kaikesta on, että make it happen. Jos Itävallassa ajettaisiin 2 kisaa ja Silverstonessa peräti kolme, niin kausi saataisiin hyvin alkuun. Siihen päälle vielä jos Unkari päästään ajamaan suunnitellusti niin olisi kasassa jo 6 ajettua kisaa ennen syksyä. Toki jos Unkari järjestyy niin kaksi kisaa Britanniassa riittäisi. Sitten elokuulle olisi mahdollista ripotella pari kisaa, ennen Belgian ja Monzan back to back weekendiä. En tiedä ehtiikö tilanne Italiassa parantua siihen kuntoon ennen syyskuuta, että voidaan ajaa, mutta toivottavasti parantuu. Tallien henkilökunnalle tahti voi toki olla rankkaa, mutta onko tuo nyt loppupeleissä niin paha. Pääsevät lomalle kuitenkin vuodenvaihteessa, joten eihän tuota loputtomiin jatku. Oikeastaan tämä koko viesti oli sen verran asiallista, että tekisi mieli lähettää suora kopio Ross Brawnille, joskin Brawn taitaa jo jakaa samat ajatukset.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jotain tuollaista se kisakalenteri saattaa olla. Tosin yleisöön lehtereillä en oikein usko, mikäli F1 päättää ajella ilman yleisöä niin sitten tämä kausi todennäköisesti ajellaan.
F1 on yksi niistä isoista lajeista minne vaeltaa yleisöä eri puolilta maailmaa, näkisin että ensiksi avataan yleisölle kansalliset sarjat joskus kesän jälkeen(optimistisesti ehkä), ja sitten mahdollisesti ensi kaudella yleisö päästetään näihin isoihin kansainvälisiin urheilutapahtumiin. Noudattanee samaa ohjeistusta kuin Olympialaiset, fudiksen lopputurnaukset jne. Esimerkkinä vaikkapa tuo mun mainitsema viime vuoden Melbourne mihin ostettiin kisaviikonlopun aikana 320 000 lippua.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
No ihan jo tilastoja katsomalla näkee sen että Alonso ajoi paalulle tuolla kaudella kuusi kertaa ja Räikkönen viidesti. Toki nopeimman kierrosajan Kimi sitten sai huikeat 10 kertaa, mutta osaltaan tähän varmasti vaikutti myös se että niin usein Räikkönen joutui olemaan takaa-ajajana. Mutta en nyt sano että absoluuttisessa nopeudessa tuon kauden Rellu vs. McLaren niin kovin isosti oli Räikkösen eduksi. Ehkä jonkin verran, mutta Rellu sitten tasoitti puntteja luotettavuudella.
Tuolla kaudella tuli kesken viikonlopun vaihdetusta moottorista 10 ruudun rangaistus, Räikköselle näitä tuli 4 kappaletta. Australiassa lähti lisäksi varikolta. Johtoasemasta keskeytti Nurburingin lisäksi Hockenheimissä ja San Marinossa.
Nopea auto oli kuin mikä, mutta ei tuota liian luotettavaksi pysty sanomaan...

Kauden 2003 kolareista toinen taisi muuten olla tilanne, jossa Räikkönen lähti hänniltä ja väistäessään hitaampaa taisi törmätä johonkin ruutuun jumahtaneeseen autoon.

E. Barcelonassa oli ja Jaguar kyseessä kuka jäi



Milloin viimeeksi muistaa kukaan nähneensä ruutuun jääneen auton kisoissa? Muistelisin että 2000-luvun alussa tuo ei järin harvinainen näky ollut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Tuohon 2003 kauteen mahtuu pari jossia: Mitä jos Australiassa auton nopeusrajoittimeen ei olisi tullut häiriötä ja Kimille ei olisi tullut varikon läpiajo rangaistusta kisan johtopaikalta? Mitä jos McLaren olisi onnistunut tuomaan uuden rungon kauden 2002 rungon tilalle, eikä olisi antanut muille etumatkaa koko kauden ajan?

2005 kauden jossittelu on myös aina mukavaa: Jos ne ripustukset olisi kestäneet vielä sen viimeisen kierroksen Nürrellä ja Saksan viikonlopun dominointi ei olisi päättynyt hydrauliikkavikaan vaan siihen Kimin varmalta näyttäneeseen voittoon, niin Kimi olisi voittanut mestaruuden kolmen pisteen erolla muiden tulosten pysyessä samana. Kimiltä jäi kuitenkin pisteitä keräämättä Australiassa auton sammuttua lähtöruudukkoon ja startin tapahtuessa varikolta, Malesiassa podium suli vialliseen rengasventtiiliin, San Marinossa ylivoimaisessa johdossa hajosi vetoakseli joka vei Kimiltä varman voiton, Ranskassa tuli kymmenen ruudun rangaistus moottorin vaihtamisesta, ja Kimin ajaessa raskaalla bensakuormalla aika-ajoissa kolmanneksi lähtöruutu muuttui 13, kisassa nousten kuitenkin toiseksi, seuraavalla viikolla Silverstonessa kone petti jälleen, ja toinen lähtöruutu vaihtui taas kymmenen ruudun rangaistuksen myötä 12 ruutuun, kisassa tuli kolmas sija, Saksan viikonloppua Kimi tosiaan dominoi ja mukavassa johdossa ajaessaan hydrauliikkavika pakotti keskeyttämään, Italiassa Kimi ajoi paalulle vaikka tankissa olikin viisi kierrosta enemmän bensaa kuin tallikaveri Montoyalla ja kuusi kierrosta enemmän kuin Alonsolla, moottorin vaihdon takia tosin tuli kolmannen kerran kymmenen ruutua pudotusta, ja kisassa takarengas petti joka aiheutti ylimääräisen varikkopysähdyksen. Kimi olisi Australiassa siis ottanut varmasti enemmän pisteitä kuin yhden, Malesiassa podiumin, San Marinossa, Ranskassa, Silverstonessa, Saksassa ja Italiassa olisi voittanut, ilman tekniikan pettämistä ja niiden mukana tulleita rangaistuksia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Milloin viimeeksi muistaa kukaan nähneensä ruutuun jääneen auton kisoissa? Muistelisin että 2000-luvun alussa tuo ei järin harvinainen näky ollut.
Muistuu mieleen Italian GP 2015 kun aika-ajon jälkeen kovin odotuksin kakkosruudusta startannut auto hyytyi...






... Räikkösen Ferrari nimittäin tietysti :)

Muuten kyllä nykyään tosiaan aika harvinaista. Ja tuostakin pian viisi vuotta. Varmasti ollut kyllä senkin jälkeen, ei siinä.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näin koronan aikana tulee hyvin esiin mitä ilman voi hyvin elää: ensimmäisena tulee mieleen formula 1 osakilpailut. Sikäli jännää nämä F-1 pomojen kaavailut minkälaiseksi tuleva kausi tulee, ketään ei oikein kiinnosta miksi laji on ajettu sellaiseen tilaan että käytännössä parilla tallilla on mahdollisuus osakilpailuvoittoon ja yhdellä tallilla mahdollisuus maailmanmestaruuteen. Mikäli kausi jäisi ajamatta olisiko suuri vääryys lähettää mestaruuspokaali Mersulle ja Lewis Hamiltonille. Valtteri, it's James.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Kyllähän tuo kisa-kisa-vapaa-kisa-kisa-vapaa viikkotahti on järkyttävän kova talleille. Jotenkin tuntuu hurjalta tallien näkökulmasta, mutta ehkä he tietävät mihin pystyvät.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Näin koronan aikana tulee hyvin esiin mitä ilman voi hyvin elää: ensimmäisena tulee mieleen formula 1 osakilpailut. Sikäli jännää nämä F-1 pomojen kaavailut minkälaiseksi tuleva kausi tulee, ketään ei oikein kiinnosta miksi laji on ajettu sellaiseen tilaan että käytännössä parilla tallilla on mahdollisuus osakilpailuvoittoon ja yhdellä tallilla mahdollisuus maailmanmestaruuteen. Mikäli kausi jäisi ajamatta olisiko suuri vääryys lähettää mestaruuspokaali Mersulle ja Lewis Hamiltonille. Valtteri, it's James.
Ylipäätään tämän kauden piti olla vain välikausi ennen niitä suuria sääntömuutoksia, mutta koronan takia nämä kulukatot sun muut autoihin tehdyt merkittävät aerodynaamiset muutokset siirrettiin vuodella eteenpäin. Sanomattakin on siis selvää, että Mersu tulee olemaan Hamiltonin kanssa vahvin mestarisuosikki tänä ja ensi vuonna.

Sen sijaan en ymmärrä tuota kohtaa lajin ajamisesta tiettyyn tilaan. Joka kaudellahan siellä on ne 2-3 vahvinta tallia ja loput tulevat perässä. Nykyautot ovat vaan niin turhauttavan luotettavia, ettei sieltä paljoa pienemmät tiimit mitään yllärivoittoja ota - saati podiumeja.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Nykyään autoissa on sammumisenestojärjestelmät, joten autot eivät ruutuun pysähdy vaan jatkavat kuitenkin matkaa, kuten Räikkösellekin Monzan esimerkissä kävi. Samasta syystä aika harvoin kukaan keskeyttää enää pyörähdyksen takia niin, että auto ei muuten ole vaurioitunut.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Giroux Sen verran korjaan, että kulukatto tulee voimaan ensi kaudella, vaikka autot siirtyvätkin. Ainoa merkittävä muutos autoissa on, että Mersun DAS on kielletty ensi kaudella.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kovalainenhan oli kaiketi menossa Toyotalle kaudeksi 2010, mutta sitten Japanin päästä päätettiin laittaa pillit pussiin.
Heikki on tämän itse vahvistanut, eli ihan faktasta puhutaan. Toyotalle Kovalainen olisi varmaan sopinut ihan hyvin, koska massiivisista rahoistaan huolimatta Toyota ei huipputalli ollut. Kevyemmissä paineissa Heikki olisi oletettavasti saanut itsestään enemmän irti kuin Mäkillä. No, tämä on sitä entä jossia kuten koko Toyotan tarina muutenkin...

Kovalaisessa arvostan vilpittömästi miehen rehellisyyttä. Hän on avoimesti kommentoinut, mikä ykkösissä onnistui ja mikä ei ilman selityksiä. Ja pitää kaikesta huolimatta muistaa, kuinka vaikeaa on edes päästä ykkösiin, saati voittaa Grand Prix. Suomussalmen kuha siinä onnistui.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo kisa-kisa-vapaa-kisa-kisa-vapaa viikkotahti on järkyttävän kova talleille. Jotenkin tuntuu hurjalta tallien näkökulmasta, mutta ehkä he tietävät mihin pystyvät.

Katsotaan nyt lopulta mitä päästään ajamaan ja mikä se tahti sitten lopulta on. Jotenkin vain en usko että ihan harmittomasti menee loppukausi ja aika paljon peruutuksia vielä kerkee tulla. Lisäksi se myös että mitään tehdään jos yksittäisiä talleja joutuu jättämään jonkun kisan väliin esim. maahantulon estymisen tai koronatapauksien takia? Joku varasuunitelma olisi mielestäni hyvä olla, esim. että vaikka pari tallin heikointa tulosta otettaisiin pois, antaisi pelivaran että kaikkea ei tarvitse peruttaa jos Australian kaltainen tilanne toistuu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo kisa-kisa-vapaa-kisa-kisa-vapaa viikkotahti on järkyttävän kova talleille. Jotenkin tuntuu hurjalta tallien näkökulmasta, mutta ehkä he tietävät mihin pystyvät.
Ei ole halpaa eikä helppoa tuollainen tahti tallien kannalta, mutta toisaalta parempaakaan vaihtoehtoa ei ole tarjolla.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers

Ja tässä sama laajempi juttu F1:n virallisilta sivuilta. Hyvin ympäripyöreä tietysti tuo kisakalenterin ilmoitus vielä, mutta kaikki tietävät että tilanne koronan kanssa elää jatkuvasti. Hauskaa kuitenkin nähdä, että yksi asia on ja pysyy nimittäin päätöskisa muovisessa Abu Dhabissa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Abu Dhabin päätöskisa on toki selvä juttu. Sopimus sen varmistaa, mutta myös sääolosuhteet tarkoittavat, että siellä voidaan ajaa talvellakin. Hauskaa kun jotkut oman elämänsä asiantuntijat tekevät vaihtoehtoista kalenteria tälle kaudelle ja ovat joko jättäneet Abu Dhabin kokonaan pois tai sitten vain laittaneet jonkun Interlagosin päätöskisaksi. Sitä en tiedä, että kuinka pitkä sopimus Abu Dhabilla on päätöskisan järjestämisestä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Toivottavasti olisi 1.viikonloppuna Itävalta normaaliin suuntaan ja toisena sitten päinvastaiseen. Tulee vaan tylsä kisa tuosta jälkimmäisestä yleensä, kun kaikki saa säädöt kohilleen ja autot menee nopeusjärjestyksessä eikä mitään tapahdu. Tai sitten joku sade tilauksesta sinne. Jos ei sada, niin kastellaan rata. :)
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Toivottavasti olisi 1.viikonloppuna Itävalta normaaliin suuntaan ja toisena sitten päinvastaiseen. Tulee vaan tylsä kisa tuosta jälkimmäisestä yleensä, kun kaikki saa säädöt kohilleen ja autot menee nopeusjärjestyksessä eikä mitään tapahdu. Tai sitten joku sade tilauksesta sinne. Jos ei sada, niin kastellaan rata. :)
Britanniaan tuota suunniteltiin, mutta turvallisuus tuli esteeksi. Kun rata on suunniteltu ajettavaksi tiettyyn suuntaan niin pitäisi kaikki kanttarit ja rengasvallit, sekä jopa katsomot siirtää, että rata olisi turvallinen. Se toki vähän ihmetyttää, että kyllähän joku Baku tai Monaco on silti vaarallisempi kuin Silverstone väärään suuntaan. Bakusta tykkään ratana, mutta tuolla on vielä mahdollista nähdä oikeasti paha kolari kun joku auto lentää ulos radalta päin kerrostaloa tai vastaavaa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Britanniaan tuota suunniteltiin, mutta turvallisuus tuli esteeksi. Kun rata on suunniteltu ajettavaksi tiettyyn suuntaan niin pitäisi kaikki kanttarit ja rengasvallit, sekä jopa katsomot siirtää, että rata olisi turvallinen. Se toki vähän ihmetyttää, että joku Baku tai Monaco on silti vaarallisempi kuin Silverstone väärään suuntaan.

Näinpä. Paskoja juttuja. Toivotaan että eri kelit sattuu kohdille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toivottavasti olisi 1.viikonloppuna Itävalta normaaliin suuntaan ja toisena sitten päinvastaiseen.
Tässä on pitkästä aikaa sellainen pointti jos vain turvallisuusmääräykset tämän sallisivat ja kohtuu pienillä muutoksilla onnistuisi. Saisi todella paljon mielenkiintoa tuleva kausi, vaikka ajettaisiin tyhjille katsomoille.
Se parikymmentä vuotta mitä olen suhannut kartingia ulkoradoilla tuo jo perspektiiviä tuohon kuinka paljon radasta saa irti kääntämällä ajosuunnan. Toki tämä vain harvoissa paikoissa sielläkin onnistuu, mutta parilla rauhallisemmalla radalla on tullut kokeiltua ja kuin kaksi rataa yhden sijasta. Iso peukku tälle jos tähän olisi mahdollisuuksia.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Abu Dhabin päätöskisa on toki selvä juttu. Sopimus sen varmistaa, mutta myös sääolosuhteet tarkoittavat, että siellä voidaan ajaa talvellakin. Hauskaa kun jotkut oman elämänsä asiantuntijat tekevät vaihtoehtoista kalenteria tälle kaudelle ja ovat joko jättäneet Abu Dhabin kokonaan pois tai sitten vain laittaneet jonkun Interlagosin päätöskisaksi. Sitä en tiedä, että kuinka pitkä sopimus Abu Dhabilla on päätöskisan järjestämisestä.
Ja tämä on kyllä sääli. Abu Dhabin radassa ei ole siis kerta kaikkiaan yhtään mitään, joka toisi siihen jotain viihdyttävyysaspektia. Noiden öljyrahoilla sinne olisi voinut vaikka rakentaa Span radan pienoiskoossa, jos olisivat vaan halunneet. Mutta mitäpä väliä sillä kisan viihdyttävyydellä on, kun massia kilahtaa tilille niin perkeleesti.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ja tämä on kyllä sääli. Abu Dhabin radassa ei ole siis kerta kaikkiaan yhtään mitään, joka toisi siihen jotain viihdyttävyysaspektia. Noiden öljyrahoilla sinne olisi voinut vaikka rakentaa Span radan pienoiskoossa, jos olisivat vaan halunneet. Mutta mitäpä väliä sillä kisan viihdyttävyydellä on, kun massia kilahtaa tilille niin perkeleesti.
Taitaa 2012 olla tosiaan ainoa hyvä tuolla ajettu kisa. En tiedä voisiko rataa muokata niin, että siitä saataisiin parempi. Periaatteessa luulisi, että tuolla ohittaminen onnistuisi kun 2 pitkää suoraa kuitenkin sisältää. Viimeinen sektori on sitten yhtä kamala kuin Sochin ja Barcelonan viimeiset sektorit. Sen verran armoa annan kuitenkin radalle, että tuonne olisi kiva päästä paikanpäälle jonain päivänä. Varmasti parhaita ratoja nähdä autot livenä, kun katselee kuvia eri katsomoista.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Berniehän jo sen idean keksi eli sprinklereillä vettä vain radalle ja sadekisa aavikolla. Käsittämättömän huono rata kyllä, kun käytännössä olisi varmaan voinut rakentaa minkälaisen vaan keskelle aavikkoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös